Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Testskud med min nye 300mm
Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-05 12:06

Så fik jeg min længe ventede 300mm (og 85mm). Her er et par _testskud_ af en
tilfældig svane nede fra Kystagerparken:

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-274
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-275

Skudt under noget vanskelige forhold, da det var tåget og gråt-i-gråt i går.
Begge taget med monopod og 1.4x TC påmonteret.

Mit umiddelbare indtryk er dette:

- Mindre og mere handy end jeg troede
- Ikke så velafbalanceret på en 1DII (det hjælper med en TC)
- Superhurtig autofokus
- Skarpere med 1.4x TC end min gamle 100-400mm@400mm

Jeg glæder mig til lidt solskin og lysegrønne farver i naturen, så jeg
rigtig kan få leget. De har lovet godt vejr 2. påskedag...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/24/05)

Fra : Nyrup

Dato : 25-03-05 12:55

> [...]
går.
> Begge taget med monopod og 1.4x TC påmonteret.

Interessant at se - med en TC på!
Jeg har selv en AF-Nikkor 300 f/4.0 og overvejer ofte om jeg burde købe en
1,4x telekonverter. Nikon laver ikke rigtig en TC der passer til mit
objektiv og de er også dyre dem de laver, så jeg overvejer en Kenko Pro.
Hvilken TC bruger du? Er det Canons egen?

mvh,
Nyrup

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-05 12:59

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken TC bruger du? Er det Canons egen?

Jeps. Næste eksperiment er at låne en 2x TC (Hans?) og se, om kvaliteten er
til at leve med. Mit budget er ikke pt. til en 600mm Mit kamera
bibeholder AF ved f/8, så jeg burde stadig kunne benytte AF med en 2x TC.

Mange har vist gode erfaringer med Kenkos TC'er. Kan du ikke finde en butik,
der har dem på lager, og så medbringe dit kamera og nappe et par prøveskud?

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-05 00:20

> [...]
> til at leve med. Mit budget er ikke pt. til en 600mm Mit kamera
> bibeholder AF ved f/8, så jeg burde stadig kunne benytte AF med en 2x TC.

Jeg har en Sigma 300mm f/2.8 købt på eBay på vej, så jeg vil poste billeder
med 2x TC'eren, da det jo så bliver en 600mm f/5.6. Men ellers kan du køre
med til Hornborga den 2/4, da jeg har en par pladser ledigt i bilen, så er
der jo rig lejlighed til at prøve det

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-03-05 11:44

> [...]
> ellers kan du køre med til Hornborga den 2/4, da jeg har en par
> pladser ledigt i bilen, så er der jo rig lejlighed til at prøve det

Lyder godt. Som tidligere skrevet skal jeg videre til Trysil om søndagen,
hvor konen så kan hente mig. Det er vel nogenlunde på vejen mod Norges land,
ikke?

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-05 12:37

> Lyder godt. Som tidligere skrevet skal jeg videre til Trysil om søndagen,
> hvor konen så kan hente mig. Det er vel nogenlunde på vejen mod Norges
land,
> ikke?

Da, det ligger på vejen vil jeg sige, men selvfølgelig en omvej. Jeg så lige
på Aurotoute at du kan køre til Göteborg og så via Hornborga igennem
Värmlnad til Trysil. Det er ca. 50km længere ialt. Vi kan lige mail'es ved
nærmere om detaljerne, men regn med afgang fra København mellem 8 og 9 næste
lørdag morgen (os der ikke skal til Trysil kører så tilbage til København om
søndagen med tilbagekomst formentlig om aftenen).

Hvis der er andre, der har lyst til at tage med så er der et par pladser
tilbage i bilen (max. 5 i en Ford Mondeo). Med Jens er vi 3 nu.

Billeder fra Hornborga 2004 er her
http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2004

Som det kan ses så er tranerne på vej
http://www.pbase.com/hkruse/image/41224599/original og mange allerede
ankommet http://www.hornborga.com/transtat.asp.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-03-05 13:06

"Nyrup"
> [...]
> objektiv og de er også dyre dem de laver, så jeg overvejer en Kenko Pro.
> Hvilken TC bruger du? Er det Canons egen?

Du kan rolig købe en Kenko Pro, den vil levere stort set samme
kvalitet nom en original Nikon eller Canon, Dvs. du mister noget
kontrast og skarphed, men ikke værre end at du stadig kan lave
spektakulære billeder under gode forhold, specielt billeder ala
dem Jens viser hvor motivet er forholdsvis tæt på, over større
afstande er kvalitets tabet mere tydeligt.. -max-

Fra : Nyrup

Dato : 25-03-05 13:23

> [...]
> dem Jens viser hvor motivet er forholdsvis tæt på, over større
> afstande er kvalitets tabet mere tydeligt.. -max-

Det var rart lige at få sådan en melding, for så kan jeg roligt satse på at
købe den. - Desværre lader det ikke til, at der er ret mange foto butikker
der ligger inde med de mere specielle ting mere. De har jo travlt med at
konkurrere med ALDI og Fakta om at sælge familiekameraer med flest mulig
pixels til lavest mulig pris! - Koste hvad det vil!...
Men så er det jo godt at kunne trække på andres erfaringer med det seriøse
udstyr man ovevejer at købe!

mvh,
Nyrup

Fra : TAS

Dato : 27-03-05 01:54

Jeg overvejer også noget i den lange ende, som suplement til min 70-200 4.0
L.
Har I erfaringer med 300 4.0 L + 1,4 extender mod 400 5.6 L ?
Jens, er 100-400 så meget dårliger end din nye 300 ?

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 09:35

"TAS" <ts@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Jens, er 100-400 så meget dårliger end din nye 300 ?

Næ, men da jeg alligevel næsten altid brugte min 100-400 på maksimal
brændvidde, ville jeg hellere have den noget skarpere og lidt mere lysstærke
300mm fast. Jeg har læst flere tests, hvor 300mm + 1.4x TC stadig er
skarpere end 100-400mm, og det er også mit første indtryk. 100-400mm er
selvfølgelig meget mere alsidig, hvis man har behov for de forskellige
brændvidder. Jeg vil ikke tøve med at give den min fulde anbefaling.

Nu skal jeg en tur på langelinie med familie og kamera, og solen skinder fra
en skyfri himmel, så med lidt god vilje får jeg yderligere nogle skud i
kassen i dag med mit nye objektiv.