Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon RAW pist væk
Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 18:07

Jeg har tidligere brugt andre devices til at overføre billeder til pc'ern
men nu skal jeg så have billederne direkte fra 1DmarkII og det går
fint med jpg men RAW filer er helt usynlige - så hva gør man - installerer
alt det softwae man kan finde i kassen og alt det der kan downloades
fra Canon so far so good - hmm intet - nada - nothing - nicht - Raw
filerne, der ligger i kameraet dukker stadig ikke op.. Win XP Pro..
Alle gode ideer modtages med glæde.. -max-

Fra : Henrik Bjerregaard

Dato : 24-03-05 18:39

> [...]
> fint med jpg men RAW filer er helt usynlige - så hva gør man - installerer
> alt det softwae man kan finde i kassen og alt det der kan downloades
Når du tilslutter kamera får du så ikke en ny disk i my computer/denne
computer ?
Hvis du får en ny disk så prøv med explorer/stifinder om du kan se RAW
filerne på den nye disk.
Hvis du ikke kan se filerne med stifinder prøv eventuelt at gå ind i kontol
panel og folder optiens (ved ikke hvad den heder på dansk) og undersøg om
den er sat til at vise skjulte filer og system filer sæt den til at vise alt
og prøv igen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 18:37

"Henrik Bjerregaard"

> [...]
> den er sat til at vise skjulte filer og system filer sæt den til at vise alt

Jeg åbner my computer og finder kameraet og der ligger
alle jpg filerne nok så fint, men RAW filerne er der ikke,
skjulte filer er sat til at vise - system filer? hmm tror du
det skulle være nødvendigt -max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-03-05 18:52

-max- wrote:
> Jeg åbner my computer og finder kameraet og der ligger
> alle jpg filerne nok så fint, men RAW filerne er der ikke,
> skjulte filer er sat til at vise - system filer? hmm tror du
> det skulle være nødvendigt -max-

Bruger du ARC til konvertering af dine raw filer? Hvis du bruger PS CS
og vælger browse funktionen, burde du kunne se dine raw filer på
"drevet"(dit kamera).

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 19:19

"Thomas Schreiber"

> Bruger du ARC til konvertering af dine raw filer? Hvis du bruger PS CS
> og vælger browse funktionen, burde du kunne se dine raw filer på
> [...]

Det vil jeg lige teste, men de burde alligevel dukke op i stifinderen,
eller i nogle af Canons egne browsere og konvertere -

Næh CS vil ikke engang vise undermapperne.. I'm lost..)-max-

Fra : Henrik Bjerregaard

Dato : 24-03-05 20:06

> Jeg åbner my computer og finder kameraet og der ligger
> alle jpg filerne nok så fint, men RAW filerne er der ikke,
> skjulte filer er sat til at vise - system filer? hmm tror du
> det skulle være nødvendigt -max-
Jeg ville ikke mene at det burde være nødvendigt, men når filerne ikke vises
i stifinder/explorer, så virker det på mig som om, at Windows af en eller
anden grund skjuler dem.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af bruger Canon crw som extension på deres
RAW filer, Prøv eventuelt gå ind i search for files/søg efter filer og søg
på *.crw Jeg kan ikke lige huske hvor man finder søgefunktionen i XP men
mener det er i denne computer/my computer.
Søge funktionen viser så vidt jeg kan huske filer som windows af en eller
anden grund skjuler

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-03-05 13:09

"Henrik Bjerregaard" <h@rdcore.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Søge funktionen viser så vidt jeg kan huske filer som windows af en eller
> anden grund skjuler
+++++++++++++++++++++++

Kun hvis der er sat hak i "Søg i skjulte filer og mapper" i Flere avancerede
indstillinger.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-03-05 13:13

"Jørgen Nielsen"

> "Henrik Bjerregaard"
> [KLIP]
> +++++++++++++++++++++++
>
> Kun hvis der er sat hak i "Søg i skjulte filer og mapper" i Flere avancerede
> indstillinger.
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.

Problemet ligger ikke der, da CR2 filerne bliver vist når de ligger
på harddisken eller på CF kortet i en kortlæser. Problemet er
komunikationen mellem kameraet og PC'ern.. Så længe jeg bruger
Canon's egen image viewer går det fint, en irreterende kringle, men
sådan er der så meget - jeg vil gøre som Jens og bruge en kortlæser,
så er jeg ude over problemet - -max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-03-05 19:21

-max- wrote:
> [...]
> filerne, der ligger i kameraet dukker stadig ikke op.. Win XP Pro..
> Alle gode ideer modtages med glæde.. -max-

Har du fået skiftet USB-mode, kanske? PTP eller hva' det nu hedder - i en af
dem kan man i hvert fald kun se .jpg'er. Kig lidt på det.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 19:40

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Har du fået skiftet USB-mode, kanske? PTP eller hva' det nu hedder - i en af
> dem kan man i hvert fald kun se .jpg'er. Kig lidt på det.
>

> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Jae, a hva, skiftet mode, næh det går jeg ikke så meget op i
aner ikke hvad PTP er for noget - men jeg bruger firewire, har
prøvet med usb, det er det samme.. gruble gruble..)-max-

Fra : Peter Rongsted

Dato : 25-03-05 15:32

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> [...]
>aner ikke hvad PTP er for noget - men jeg bruger firewire, har
>prøvet med usb, det er det samme.. gruble gruble..)-max-

Morten har nu fat i noget. PTP bruges normalt kun til direkte
udprintning af billeder fra kameraet (Pict-Bridge). Jeg kender ikke
Canon så godt, men Nikon kan kun udskrive jpg direkte, så prøv at se i
kameraets setup. Det skal måske sættes om til Mass storage (flytbart
drev).

Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-03-05 19:43

Peter Rongsted wrote:

> [...]
> Canon så godt, men Nikon kan kun udskrive jpg direkte, så prøv at se i
> kameraets setup. Det skal måske sættes om til Mass storage (flytbart

I D70 har PTP den nok så vigtige funktion, at du kan styre kameraet fra
PC og skyde direkte til harddisk i stedet for til memerycard.
Jeg læser i øvrigt PTP som Point To Point - men det kan sagtens være en
misforståelse.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Peter Rongsted

Dato : 26-03-05 13:48

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>I D70 har PTP den nok så vigtige funktion, at du kan styre kameraet fra
>PC og skyde direkte til harddisk i stedet for til memerycard.

Det er jeg med på. Men det er Nikons egen udvidelse, som ikke er en del
af PTP standarden.

>Jeg læser i øvrigt PTP som Point To Point - men det kan sagtens være en
>misforståelse.

Jep, det er en misforståelse. PTP Står for Picture Transfer Protocol. Du
kan se mere hos International Imaging Industry Assosiation (i3a):
http://www.i3a.org/it10.html

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-05 19:32

> Alle gode ideer modtages med glæde..

Hvis du bruger USB, dukker der et Canon-kamera op under "Scannere og
kameraer", når du kobler kameraet til computeren. Højreklik på kameraet og
vælg stifinder. Herefter kan du se og kopiere dine RAW-filer.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 19:49

"Jens Bruun"
> [...]
> kameraer", når du kobler kameraet til computeren. Højreklik på kameraet og
> vælg stifinder. Herefter kan du se og kopiere dine RAW-filer.

Ja der dukker et kamera op også i firewire forbindelsen - OK der dukker
raw filerne så op, men hvorfor dukker de ikke op i stifinder, der må da være
en mulighed for windows til altid at vise CR2 filer (og hvorfor fanden hedder
de så ikke raw).. Men vi nærmer os noget brugbart, kringlet men brugbart..)-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-05 20:06

> Ja der dukker et kamera op også i firewire forbindelsen

Denne skulle kunne bruges til firewire: http://www.alanlight.com/dim/Dim.htm

Jeg har ikke selv erfaring med den, så det er på eget ansvar.

Fra : Torben Andresen

Dato : 24-03-05 20:01

> Alle gode ideer modtages med glæde.. -max-

Der er noget her om XP SP2 og NEF filer. Kan der være et lignende issue
vedr. CRW filer mon?

http://www.robgalbraith.com/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Number=265823&page=0&view=collapsed&sb=5&o=186

Mvh Torben Andresen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 19:54

> [...]
> filerne, der ligger i kameraet dukker stadig ikke op.. Win XP Pro..
> Alle gode ideer modtages med glæde.. -max-

Jeg havde eksakt samme problem med Nikon D70 og Nikon View. Ved download fra
kameraet fik jeg kun *.jpg men ikke *.NEF.
Download fra ekstern kortlæser virkede perfekt.
Det var så metoden, indtil jeg fandt ud af af JPG filerne aldrig blev brugt.
Uden JPG filerne på kortet virker alt perfekt - også direkte fra kameraet.
Så for Nikon ligger det i kameraets software. Mon ikke det er samme
misforståede japanske ide med Canon? Hvis du har et JPG behøver du nok ikke
RAW!
Så min løsning er RAW alene. Så virker det.

Nikons hjælp var at skifte mellem USB og PTP, uden effekt. Bad dem file det
som en SWbug!

Håber det løser dit problem.
Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 20:07

"Gert Nielsen"

> [...]
> Så min løsning er RAW alene. Så virker det.
>
> Nikons hjælp var at skifte mellem USB og PTP, uden effekt. Bad dem file det

Jamen jeg skyder raw uden jpg - faktisk skyder jeg altid kun jpg,
men når situationen er der for et af de sjældende øjeblikke hvor
tingene helst ikke må kikse, kan raw jo være meget rart..
Jeg mener også jeg tidligere havde no problemo med at downloade
fra min x-drive og min apacer cd brænder (de fungerer som kortlæsere)
Suk - måske sku jeg bare afinstallere alle Canon programmer og drivere
og starte forfra.. Hvad er PTP.?? En stor hjælp at vide andre har haft
samme problemer..)-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-05 20:10

> En stor hjælp at vide andre har haft
> samme problemer..)-max-

Der er ingen problemer, hvis du holder dig til USB. Firewire kræver
tilsyneladende Canons programmer og drivere for at virke.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 20:30

"Jens Bruun"
> [...]
>
> Der er ingen problemer, hvis du holder dig til USB. Firewire kræver
> tilsyneladende Canons programmer og drivere for at virke.

Hehe ja tak Jens, jeg brugte USB da jeg var i Indien -
jeg er nu meget vel klar over at Canon folkene sidder
ovre i Japan og griner deres røv i laser over os der sidder
og stirrer på den ene fil efter den anden mens de blir
downloaded, 1,5 time for et 2gb kort - Ja for det super
professionelle mark II bruger USB 1,1, skide sjovt.
Og firewire kunne jeg jo ikke få til at fungere uden mine
Canon CD'ere der lå i den fine Canon æske hjemme i
DK.. Det ved jeg nu, men jeg prøvede 5 firewire kabler
og fik flinke folk til at stå på hovedet og skaffe dem fra
storbyen (firewire er ikke lagervare ude på landet)..

Så du bruger USB..?? En tålmodig mand må man sige..-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-05 21:46

> Så du bruger USB..??

Ja, high-speed USB 2.0 via min kortlæser. Kunne ikke drømme om at sætte et
kabel i kameraet. Dertil er mit liv for kort

> En tålmodig mand må man sige..-max-

*host* ikke ifølge min kone og børn.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 22:34

"Jens Bruun"
> [...]
>
> Ja, high-speed USB 2.0 via min kortlæser. Kunne ikke drømme om at sætte et
> kabel i kameraet. Dertil er mit liv for kort

Tsk tsk - du har valgt den lette vej - Jeg gir mig også,
det her er sku for kringlet.. Men jeg har lært noget nyt,
så tak for hjælpen allesammen.. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 20:30

> [...]

> men når situationen er der for et af de sjældende øjeblikke hvor
> tingene helst ikke må kikse, kan raw jo være meget rart..

Jeg havde kun problemet med RAW+JPEG. Men har amdrig testet en stribe JPEG
og rene RAW. Men RAW alene virker.Derfor tror jeg det er en bug i D70 (og
Canon?). Men kan ligge i NEF driveren.

> Jeg mener også jeg tidligere havde no problemo med at downloade
> fra min x-drive og min apacer cd brænder (de fungerer som kortlæsere)

Jeg havde heller ikke problemer med kortlæser. Derfor ikke et XP pro (blem)

> Suk - måske sku jeg bare afinstallere alle Canon programmer og drivere
> og starte forfra.. Hvad er PTP.?? En stor hjælp at vide andre har haft
> samme problemer..)-max-

Næppe en god løsning, da problemet sikkert kommer fra kameraet og driverne
behøver du..
PTP er en "Nikonsk" for PicTbridge Printer som alternativ til USB = Mass
storrage. Men det giver ingen løsning på problemet.
Gert

Fra : Peter Rongsted

Dato : 25-03-05 15:49

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote:

> [...]
>PTP er en "Nikonsk" for PicTbridge Printer som alternativ til USB = Mass
>storrage. Men det giver ingen løsning på problemet.

PTP står nu for Picture Transfer Protocol. Det bruges ganske rigtigt til
Pict-Bridge udskrifter, men af alle fabrikater ikke kun af Nikon. Nikon
bruger det til gengæld også til kontrol af kameraet fra Nikon Capture.
PTP var oprindeligt kun til brug over en USB forbindelse, men ved
Photokina sidste efterår kom Nikon sammen med Microsoft (og vidst nok et
firma til) men en ny version med navnet PTP/IP (PTP over IP), så det
kan bruges på lokalnettet. Hvor Nikon kun var intersseret i at bruge det
til deres kamera, valgte Microsoft at kalde det MTP for (Multimedia
Transfer Protocol).

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-03-05 18:44

"Peter Rongsted"

> [...]
> kan bruges på lokalnettet. Hvor Nikon kun var intersseret i at bruge det
> til deres kamera, valgte Microsoft at kalde det MTP for (Multimedia

Tak for den flotte forklarng.. -max-

Fra : Peter Rongsted

Dato : 26-03-05 13:50

Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> wrote:

> [...]
>kan bruges på lokalnettet. Hvor Nikon kun var intersseret i at bruge det
>til deres kamera, valgte Microsoft at kalde det MTP for (Multimedia

MTP er nu en forkortelse for Media Transfer Protocol. Det 3. firma bag
PTP/IP er FotoNation Inc.

Peter

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-03-05 20:05

On Thu, 24 Mar 2005 18:07:08 +0100, -max- wrote:

> [...]
> filerne, der ligger i kameraet dukker stadig ikke op.. Win XP Pro..
> Alle gode ideer modtages med glæde.. -max-

Jeg sidder og tænker på om CR2 filer er blevet gjort til skjulte filer ved
et uheld.

Prøv i funktioner - mappeindstillinger - vis og så flytte markeringen fra
"vis ikke skjulte filer og mapper" til "vis skulte filer og mapper".

Er lidt nede i rækken af muligheder.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 20:21

"Jens Stadsgaard"

> [...]
>
> Prøv i funktioner - mappeindstillinger - vis og så flytte markeringen fra
> "vis ikke skjulte filer og mapper" til "vis skulte filer og mapper".

Det har jeg skam gjort, nu har jeg også ticket vis system filer,
men stifinder vil ikke vie dem, nu har jeg fået Canon viewer
til at vise dem, så det går da fremad.. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-03-05 22:15

On Thu, 24 Mar 2005 20:20:56 +0100, -max- wrote:

> Det har jeg skam gjort, nu har jeg også ticket vis system filer,
> men stifinder vil ikke vie dem, nu har jeg fået Canon viewer
> til at vise dem, så det går da fremad.. -max-

Håber du har klaret det nu. Det er nok bare et af mysterierne ved windows.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-03-05 22:56

"Jens Stadsgaard"

> Håber du har klaret det nu. Det er nok bare et af mysterierne ved windows.
>
> --
> M.v.h
> Jens Stadsgaard

Jae tror nu nærmere det er kameraet, CR2 filerne er synlige så snart
de er overført til pc'ern. Det tænkte jeg ikke på var en issue da jeg
forleden brugte stifinderen til at downloade et kortfuld af jpg og nogle
enkelte CR2'ere - de billeder er nu lost - pyt det var bare nogle svaner )
Nu ved jeg da hvor de forsvandt hen og det er en go' ting.
Tak for hjælpen.. -max-

Fra : jhvl

Dato : 25-03-05 00:31

-max- wrote:
> [...]
> filerne, der ligger i kameraet dukker stadig ikke op.. Win XP Pro..
> Alle gode ideer modtages med glæde.. -max-

Har du sat kameraret i PTP mode?

Jeg synes at huske at jeg havde et lignende problem før jeg satte mit
EOS 20D i PTP mode...

Blot en strøtanke.

Salût Jesper