Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
artefact?
Fra : Ole Larsen

Dato : 24-03-05 10:13

Når jeg i PS fotstørrer (trl +) sker det at skrå kontrastrige områder
får trappetrinseffect ved nogle forstørr. grader men ikke ved andre.
Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej

Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke
ses ved print, oder was ?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-03-05 10:31

Ole Larsen wrote:
> [...]
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej
>
> Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke

Skråstribet er bedre beskrivelse end trappetrins-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-03-05 11:37

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej
>
> Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke ses

Doppler efffekt kan der under ingen omstændigheder være tale om. I 1800
tallet beskrev Christian Doppler fænomentet som et frekvensskift i lyd, der
opstod hvis lydkilden flyttede sig i forhold til tilhøreren. Senere er det
observeret som et frekvensskift i lys, således at stjerner, der bevæger sig
bort fra os har et mere rødligt lys, og de, der bevæger sig mod os har et
blåligt lys. Hans teori har senere været med til at beskrive hvis man
gennembryder lydmuren (lydkilden bevæger sig hurtegere end lyden udbreder
sig.

http://archive.ncsa.uiuc.edu/Cyberia/Bima/doppler.html
http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/doppler/doppler.html

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-03-05 12:21

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> blåligt lys. Hans teori har senere været med til at beskrive hvis man
> gennembryder lydmuren (lydkilden bevæger sig hurtegere end lyden udbreder

Det er for meget for en fra landet

Men du har desværre ikke et bud/en forklaring, tænker jeg.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-05 17:20

Bo Bjerre wrote:

[doblereffekt]

Lidt mere nede på jorden kender alle effekten fra en forbipasserende
ambulance, hvor det lyder som om lyden falder, når den passerer en.

vh

Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : KNL DtP

Dato : 24-03-05 13:46

> Når jeg i PS fotstørrer (trl +) sker det at skrå kontrastrige områder
> får trappetrinseffect ved nogle forstørr. grader men ikke ved andre.
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej

Var det noget du kunne vise et par eksempler på? Det er lidt at give en
forklaring på, hvad der er tale om, når man ikke har set problemet.

> Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke
> ses ved print, oder was ?

Doppler-effekten er vist det du hører når en ambulance farer forbi med fuld
musik, som Bo også skriver. Tror ikke det har noget at sige i dit eksempel.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : AS

Dato : 24-03-05 15:00

> [...]
> får trappetrinseffect ved nogle forstørr. grader men ikke ved andre.
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej

Hvis der ikke ved enkelte forstørrelse og (den vigtigste) ikke ved 100%, så
IMHO er der kun moire lignende artefakt på skærmen, der har ikke noget at
gøre med selve billedet. Du har vel en LCD skærm? Den har mere tendens til
lignende ting.

> Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke
> ses ved print, oder was ?

dobbler? den kender jeg ikke. Muligvis skulle der være Doppler? Som andre
skriver, ikke noget at gøre med billeder.

Fra : michael bs

Dato : 24-03-05 15:24

> [...]
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej
>
> Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke ses

Ja, det ses ikke ved print.
Det er et velkendt fænomen. Forstørrelser er bedste ved netop 25, 50, 75 og
100%. Dem ind imellem kan have disse streger. For meget USM forstærker i
øvrigt fænomenet. Hvis man skriver en text på et billede og rastariserer
(forkert ord, men jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, når man
sammenkopierer billede og tekst, så tekst ikke længere kan redigeres eller
er afhængig af fonts). Sådan en tekst er kantet og smuldret ved andre
forstørrelser end 25, 50, 75 og 100.
Så der er ikke noget galt med dit grej

mvh Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-03-05 17:26

michael bs wrote:

> [...]
> sammenkopierer billede og tekst, så tekst ikke længere kan redigeres eller
> er afhængig af fonts). Sådan en tekst er kantet og smuldret ved andre

Fint, takker - blev lidt nervøs da jeg skal printe en del stort i nær
fremtid.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-03-05 04:35

<KLIP>
<KLIP>

Så vidt jeg har lært hedder det enten "devektoring" eller "mergering" alt
afhængig af hvad man arbejder med, arbejder man med vector grafik og man
sammenkopierer billedet så det bliver fladt hedder devektoring, og arbejder
man med flere billeder og lag der ikke er vector grafik eller raster lag og
nogle måske er halv gennemsigtig og teksten der er sat ind bare også er et
raster lag så hedder det mergering, det udtales lige ud af landevejen.

Merger = sammensmeltning
Devektor = at gøre vektor til enkelt lags grafik der ikke er vektor.

Laget kan stadig være et vektor lag selv om flere vektorlag er
sammensmaltet, i det man merger laver man en færdig sammensmeltning sådan at
det alg man har tilbage er det der populært kaldes baggrundslaget, et lag
det ikke kan pilles mere ved, men man kan smide andet ovenpå og farve noget
af laget en anden farve.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-05 17:23

Ole Larsen wrote:
> [...]
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej
>
> Skyldes dette en slags dobbler-effekt mellem skærm og kamera, der ikke

Det er helt normalt, når man ser billeder der ikke vises i fuld størrelse.
Det er vel et problem der opstår, fordi der skal interpoleres/extrapoleres
for vise et andet antal pixels end det, der vises på skærmen. Så det er ren
skærmmatematik - og har intet med at gøre om det er LCD eller CRT-skærme som
jeg kan se, at der er foreslået. Skulle det afhænge af noget, er del vel
skærmdriveren - men om det er den eller f.eks. Photoshop, der foretager
beregningen ved jeg ikke.

vh
Jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-03-05 04:27

> [...]
> får trappetrinseffect ved nogle forstørr. grader men ikke ved andre.
> Eks: 25% nej/33% ja/50% nej/66% ja/100% nej

Her ser du en pixel forstørrelse/formindskelse. Man kan formindske med
eksempelvis 50% da 4 pixels så bliver til 1 og igen ned til 25% hvor 16
pixels bliver til 1, idet du bruger 33% bliver 3 pixels til 1 og det giver
et forkert billede på din skærm, den bedste måde er at formindske dem i
programmet og se hvad det giver, er det stadig din trappeeffekt så skal du
skifte til en anden scale metode, hvis man bruger pixel rezise så kan du
bruge 100, 50, 25, 12,5 osv % men hvis du vil bruge alle de andre størrelser
har jeg fundet Billinear resize til at være den bedste.

Håber det gav en forklaring.

Mvh
Simon