Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Picasa 2 - fotoprogram
Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 09:18

Hej.

Jeg har netop installeret dette gratis fotoprogram - og det ser godt ud.

Jeg har dog et vigtigt spørgsmål:

Programmet har tilsyneladende sorteret mine mapper med fotos i datoorden
(årstal). Det synes jeg bestemt ikke om, da det medfører at billeder, som
jeg har lagt i en bestemt mappe bliver delt op i flere mapper under
forskellige årstal afhængig af i hvilket årstal de pågældende fotos er
taget...

Problemet er, at jeg har en mappe med mange blandede fotos i og de er taget
henover mange år, men jeg ønsker ikke denne mappe opdelt...

Mine andre mapper har jeg selv lavet efter hvornår billederne er taget, så
her er er ingen problemer.

Håber at I kan følge mig.

Kan jeg ændre på dette?

God Påske.

mvh

Jesper.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-03-05 09:36

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har netop installeret dette gratis fotoprogram - og det ser godt ud.

Det er godt !

> [...]
> taget henover mange år, men jeg ønsker ikke denne mappe opdelt...
>
> Mine andre mapper har jeg selv lavet efter hvornår billederne er taget, så

Programmet har ikke flyttet en eneste billede-fil på min pc, det er kun i
det "åbne" program at de er grupperet sådan.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 09:52

">>

> Programmet har ikke flyttet en eneste billede-fil på min pc, det er kun i
> det "åbne" program at de er grupperet sådan.
>
> --
> Leif Langgaard

Programmet har heller ikke flyttet mine filer på PC´en, men problemet er
netop i "det åbne program".

Kan jeg ikke få programmet til at gruppere på en anden måde?

Jesper

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-03-05 09:52

On Thu, 24 Mar 2005 09:18:08 +0100, "Jesper"
<christop@***post1.dknet.dk> wrote:

klip

> [...]
>henover mange år, men jeg ønsker ikke denne mappe opdelt...
>
>Mine andre mapper har jeg selv lavet efter hvornår billederne er taget, så

Du kan sikkert lave noget i labels, men jeg synes at det er
lettere at opdele i Adobe Photo album starter2 (gratis), ved
hjælp af tags. Alle de billeder du kan finde noget fælles ved,
kan du jo samle. Det er kun ved visning, der ændres ikke noget
i billedfilerne.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-03-05 09:56

On Thu, 24 Mar 2005 09:52:19 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]

>hjælp af tags. Alle de billeder du kan finde noget fælles ved,
>kan du jo samle. Det er kun ved visning, der ændres ikke noget

sludder, du behøver ikke noget fælles for billederne, du giver jo
blot den samme tag ved de billeder du vil have samlet i et album
mvh Ebbe

Fra : Food_life

Dato : 24-03-05 10:17

> [...]

>henover mange år, men jeg ønsker ikke denne mappe opdelt...
>
>Mine andre mapper har jeg selv lavet efter hvornår billederne er taget, så

Under view og sort folder!

MVH

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-03-05 12:12

Jesper wrote:

> [...]
> henover mange år, men jeg ønsker ikke denne mappe opdelt...
>
> Mine andre mapper har jeg selv lavet efter hvornår billederne er taget, så

Picasa er på mange måder et overraskende godt og innovativt program.
Derfor undrer dig mig også at der er flere helt grundlæggende, åbenlyse
og for mig centrale opgaver som er svære eller umulige at løse i
programmet.

Dels kunne jeg godt tænke mig at jeg bare kunne få et traditionelt
folder view når jeg vil have det. Altså med foldere inde i foldere osv.
rekursivt, ligesom i Windows. Nogen gange vil jeg gerne vide hvilken af
flere foldere med samme navn jeg faktisk befinder mig i. Det bedste jeg
kan gøre nu er at vælge Locate On Disk for at finde ud af hvor jeg
egentligt er henne.

Og dels kunne jeg godt tænke mig at det var meget nemmere at eksportere
ændringer! Når jeg har kørt en masse billeder fra kamaeraet gennem
forskellige processer inden jeg overhovedet åbnede Picasa (rotér rigtigt
ifølge EXIF, omdøb til YYYYMMDD-HHMMSS.jpg format, etc.) og herefter
lige glor dem igennem i Picasa, så er der altid lige et par stykker der skal

1) Roteres
2) "I'm feeling lucky!"es :)

inden jeg smider dem op på min hjemmeside (babybilleder).
Men det er irriterende svært at exportere. Dels skal jeg selv holde styr
på hvilke billeder jeg har ændret, og dels kan jeg ikke bare vælge at
sige "eksportér alle ændringer, og overskriv originale filer".

Disse ting gør nærmest programmet ubrugeligt for mig selv om jeg var
meget imponeret de første par gange jeg brugte det. Nu har jeg nærmest
været nød til at fjerne det fra min arbejdsproces fordi ovenstående gør
at jeg ikke kan automatisere processen så meget som jeg gerne vil.

/David