Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 300D eller hvad?
Fra : Holst

Dato : 23-03-05 22:58

Hej,

Jeg behøver lidt råd.

For små 15 år siden ville jeg til at lege halvprofessionel fotograf, men
pengene var små, og jeg endte med hvad der efter sigende dengang skulle
være et rigtig godt kamera til pengene, små 4.000 kr. dengang, nemlig et
Canon EOS 1000F. Ja, tiden og/eller lysten til at lære en masse om
fotografering dukkede aldrig op, men med kameraets forudindstillede
programmer kunne jeg tage ganske glimrende billeder med kameraet. Det er
et kamera, jeg har været rigtig glad for, og jeg har nok taget flere
tusinde billeder med det kamera.

Det oprindelige objektiv, Canon 35-80 mm, skiftede jeg på et tidspunkt
ud med et bedre, nemlig et Canon Zoom Lens EF 35-105 mm, et tungt og
lækket objektiv, som jeg betalte en mindre formue for, og som jeg også
har været rigtig glad for. Et objektiv, man trækker i i stedet for at
dreje på.

For et års tid trængte jeg til at lege med et digitalkamera, og jeg
købte derfor et Olympus Camedia C-220 Zoom, for jeg var ikke villig til
at bruge penge på et spejlrefleksdigitalkamera. Det var et kamera, jeg
egentlig var ret glad for. Det dækkede reelt mine behov, og det betød
faktisk, at mit Canon EOS 1000F begyndte at samle støv. Jeg var dog ikke
alt for tilfreds med Olympus Camedia C-220 Zoom, for det var ikke altid
så godt til at fokusere, og den indbyggede blitz var ikke for god og
kunne slet ikke måske sig med den indbyggede blitz i mit Canon EOS 1000F.

Desværre gik skærmen i stykker, og Olympus fik det ind til reparation. I
stedet for at reparere det, ombyttede de det til et Olympus Camedia
C-310 Zoom, hvilket jo er et 3.2 Mpixel-kamera i modsætning til det
tidligere, der kun var 2.0 Mpixel. Så umiddelbart et bedre kamera. Jeg
må dog erkende, at jeg er ret skuffet. Jeg synes ikke, at farverne er
særlig gode, og blitzen er endnu værre end på det gamle.

Så mine planer om at købe et nyt og markant bedre digitalkamera er
pludselig blevet mere aktuelt.

Jeg vil gerne have et kamera, der kan måle sig med mit gamle Canon EOS
1000F, som jeg som nævnt var rigtig glad for.

Mit blik er derfor faldet på Canon EOS 300D. Det virker til at være et
forholdsvis billigt kamera. Og ligesom med mit 1000F, så søger jeg igen
et godt kamera til gode penge. Jeg skal på ingen måde bruge kameraet
professionelt, men derfor må det gerne været godt alligevel.

En anden fordel ved Canon EOS 300D er, så vidt jeg kan forstå, at jeg
vil kunne bruge mine gamle objektiver med dette kamera. Det vil jo være
en klar fordel.

Det skulle også gerne være et kamera, som jeg kan købe og stort set
bruge øjeblikkelig. Jeg skal helst ikke til at læse utallige manualer.

Jeg har ikke helt lige kunnet finde information om følgende:

Den bruger Compact Flash-kort. Hvordan får jeg billeder fra disse kort
over i computeren? Sket det lige så nemt som med mit Olympus med et
kabel mellem kamera og computer, og så kan jeg tilgå kortet som en
ekstern disk?

Et hvor stort Compact Flash-kort følger normalt med kameraet? Hvor langt
rækker dette kort normalt (dvs. hvor mange billeder)?

Hvorledes med batterier? Jeg er vant til at have et stort forbrug af
Duracell AA-batterier. Det har den fordel, at man altid kan have et par
ekstra AA-batterier i lommen, hvis kameraet løber tør for strøm, og har
man ikke nogen batterier med, så kan de købes på den nærmeste
tankstation. Men hvad bruger et Canon EOS 300D? Hvor lang tid holder
batteriet med/uden brug af blitz.

Er Canon EOS 300D et forkert køb? Skulle jeg hellere købe noget andet?
Det skal være godt, nemt at gå til og forholdsvis billigt. Jeg ser det
jo som en fordel, at jeg ved køb af et Canon kan genbruge mit gamle
objektiv.

Et andet spørgsmål. En af mine venner - som ikke ved meget om sådant -
nævnte, at jeg ville "få mere ud af" mine objektiver med et
digitalkamera, nemlig at 35-105 mm skal ganges med halvanden eller så,
så det reelt svarer til et ca. 50-160 mm objektiv. Det er jo i den ene
ende skidt, men godt i den anden. Er det korrekt? Hvorfor?

På forhånd tak.

Uffe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-03-05 23:12

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så det reelt svarer til et ca. 50-160 mm objektiv. Det er jo i den ene
> ende skidt, men godt i den anden. Er det korrekt? Hvorfor?

(plukker lige): Jeg mener netop ikke, de gamle objektiver kan bruges.
Batteripakken holder kortest hvis man bruger skærmen meget. Køb to pakker,
det er utåleligt at skulle stå uden strøm. Du overfører billeder tre gange
så hurtigt med en kortlæser, der ikke koster alverden. Og kortet kan bruges
som eksternt medium. Kortet kommer oveni prisen, efter samme princip som at
man køber en bil, og så må man så se hvornår man får råd til en motor.....
Hvis du ikke får 1000 svar her, er Googles din ven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 23-03-05 23:31

Preben Riis Sørensen wrote:
´

> (plukker lige): Jeg mener netop ikke, de gamle objektiver kan bruges.

Fandt blandt andet:

<http://www.kamerasalg.dk/produkt.html?varenummer=231831&gruppe=9&Extended=1>

hvor der står:

Objektivsystemmontering: Canon EF
Objektivsystemmontering: Canon EF-S

og mit objektiv hedder jo netop Canon Zoom Lens EF 35-105 mm. Burde det
så ikke kunne bruges?

> [...]
> man køber en bil, og så må man så se hvornår man får råd til en motor.....
> Hvis du ikke får 1000 svar her, er Googles din ven.

Ja, Google er også min ven, men indimellem får man bedre svar ved at
spørge end ved at søge.

Fra : Erik W.

Dato : 24-03-05 00:16

"Holst" skrev i news:4241ee17$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> og mit objektiv hedder jo netop Canon Zoom Lens EF 35-105 mm. Burde det
> så ikke kunne bruges?

Jo sagtens og jeg tror faktisk du vil kunne få rimelig glæde af den, som
supplement til et kitobjektiv eller en kvalitets widezoom. Med dit gamle
objektiv vil du få det der svarer til 56-178mm. Og du skal være opmærksom på
at du skal ned i 20 millimeter for at få noget der svarer til 35mm, og helt
ned i 18mm for at få en vidvinkel, der svarer til en 28mm på et filmkamera.
Derfor vil et 17-40 eller 18-50mm optik være en rigtig god makker til dit
nuværende yndlingsobjektiv.

Som andre har været inde på så er den nye EOS 350D et meget bedre kamera end
den gamle 300D. Det er ikke bare en stille opdatering. Til gengæld skal du
være opmærksom på at du hos Technikdirekt
http://kortlink.dk/technikdirekt/pvmkan kan få et helt nyt Canon EOS 300D
til 4600kr. inklusive forsendelse. Så hvis det er økonomien, der vejer
tungest kan du komme forholdsvis billigt igang med et splinternyt kamera.

> Ja, Google er også min ven, men indimellem får man bedre svar ved at
> spørge end ved at søge.

Det kommer helt an på hvem der svarer.

mvh Erik.

Fra : Holst

Dato : 24-03-05 09:06

Erik W. wrote:

> [...]
> til 4600kr. inklusive forsendelse. Så hvis det er økonomien, der vejer
> tungest kan du komme forholdsvis billigt igang med et splinternyt kamera.

Økonomien har absolut en betydning, men jeg vil også gerne have noget,
der er tilstrækkelig godt og ikke "forældet" fra starten. Af mere
betydning er, at jeg gerne vil have det, så jeg kan bruge det senest i
weekenden 2.-3. april.

Nogen idé om, hvor hurtigt Technikdirect kan levere et sådant kamera og
et 1 GB-kort?

Fra : fam. Ager

Dato : 24-03-05 09:54

Fra : Holst

Dato : 24-03-05 10:25

fam. Ager wrote:

> hvis økonomien ikke spiller det store, så 20D vil jeg mene uden at kende
> 350D...Men alene størrelse på 350D er nok til at jeg ville kigge
> andevej...:0)

Ja, økonomien har ikke den største betydning, men jeg kan se, at med
prisen for et 20D, så får økonomien betydning. Så meget vil jeg ikke
give for et kamera.

Fra : fam. Ager

Dato : 24-03-05 10:44

> [...]
>
> Ja, økonomien har ikke den største betydning, men jeg kan se, at med
> prisen for et 20D, så får økonomien betydning. Så meget vil jeg ikke give

ok, så hedder det 350D:0))Men husk at få noget godt glas med....og en
ekstern flash...

mvh torben

Fra : Holst

Dato : 24-03-05 11:01

fam. Ager wrote:

> ok, så hedder det 350D:0))Men husk at få noget godt glas med....og en
> ekstern flash...

Jeg går ud fra, at du med glas mener objektiv. Her regnede jeg jo med,
at jeg kunne bruge det, jeg allerede har i forvejen til mit EOS 1000F.

Og ekstern flash, er det nødvendigt? I de sidst næsten 15 år har jeg
klaret mig ganske fint med den interne flash i mit EOS 1000F. Jeg har
haft overvejet det i mange år, men jeg har som sagt klaret mig ganske
fint med den indbyggede. Jeg er som sagt ikke speciel professionel bruger.

Fra : fam. Ager

Dato : 24-03-05 11:27

> Jeg går ud fra, at du med glas mener objektiv. Her regnede jeg jo med, at
> jeg kunne bruge det, jeg allerede har i forvejen til mit EOS 1000F.

korrekt....

> Og ekstern flash, er det nødvendigt? I de sidst næsten 15 år har jeg
> klaret mig ganske fint med den interne flash i mit EOS 1000F. Jeg har haft
> overvejet det i mange år

på mit 1dmarkII er der ikke indbygget nogen flash.......0)...men ekstern
giver rigtig mange flere mulighedder.......
Men en smagssag..men en indbygget kan du jo ikke bounce i loft/vægge osv,
den banker du altid lige hovedet på folk med rødeøjne til følge mange
gange;0)

Men vis du på et tidspunkt skal ud og invester i optik så gå efter dem med
IS på de koster lidt mere,men IS er rigtig godt...Specielt under ringe
lysforhold,her kan du holde den roligt med lange lukketider, og altså undgå
flash,hvis motiver ikke bevæger sig:0)

men held og lykke med dit kamera køb...Du vil blive glad for at du køber et
D-SLR og ikke et kompakt kamera...

mvh torben

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 25-03-05 00:07

> hvis økonomien ikke spiller det store, så 20D vil jeg mene uden at kende
> 350D...Men alene størrelse på 350D er nok til at jeg ville kigge
> andevej...:0)

Hvis det ikke har nogen betydning med størrelsen, og man er amatørfotograf,
så er det næsten at smide penge ud af vinduet at købe en 20D i forhold til
en 350D. De forskelle der er på de to kameraer, er efter min overbevisning
ikke det værd som en 20D koster tilsvarende mere end end 350D. 350D kan
købes til 6800-7000 kr. her i dk.

MVH
Thomas H.

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 25-03-05 00:21

> [...]
> Hvis du vælger at betale iforvejen og laver en hurtig overførsel,koster
> vist lidt mere end normalt, så har du dine ting 3-4 dage efter. hvis det

Det kan aldrig betale sig at købe hukommelseskortet i tyskland, ej heller
kamera for den sags skyld.. Hos AC-foto koster et Sanddisk 1 Gb Ultra II
1109 dkr. excl. fragt.. Hos photoshop.dk kan du købe et Sandisk 1 Gb Ultra
III kort til 909,- excl. fragt og det har du et par dage efter.

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100799&menuid=1612&level=2

Jeg har iøvrigt også handlet et par gange med AC-foto, og det kan også kun
anbefales herfra. Der har ikke været nogle problemer, jeg har overført penge
og modtaget varen..

MVH
Thomas H.

Fra : Holst

Dato : 25-03-05 09:15

Thomas Hupfeldt wrote:

> [...]
> 1109 dkr. excl. fragt.. Hos photoshop.dk kan du købe et Sandisk 1 Gb Ultra
> III kort til 909,- excl. fragt og det har du et par dage efter.

Ja, jeg bemærkede godt, at hukommelse ikke var billigere.

> Jeg har iøvrigt også handlet et par gange med AC-foto, og det kan også kun
> anbefales herfra. Der har ikke været nogle problemer, jeg har overført penge
> og modtaget varen..

Jeg lagde også i går eftermiddag en ordre hos AC-foto på 350D og 1 GB
hukommelse af en art. Vigtigst havde de varen på lager og kunne afsende
den øjeblikkelig (C.O.D.). Det virkede hurtigt og professionelt. Så med
lidt held er varen i Danmark i løbet af i dag fredag, men UPS bringer jo
nok ikke ud i morgen lørdag. Øv. Så det dukker nok først op på tirsdag.

Nogen der ved, om man kan betale med Dankort hos UPS? Det må man vel
næsten kunne.

Fra : Holst

Dato : 25-03-05 10:20

Holst wrote:

> Jeg lagde også i går eftermiddag en ordre hos AC-foto på 350D og 1 GB
> hukommelse af en art.

Og så selvfølgelig tak til alle, som er kommet med råd og vejledning og
navnlig har henledt min opmærksom hed på 350D. At jeg i de sidste par år
har villet have en 300D, skyldes jo kun, at jeg ikke vidste, hvad der
ellers fandtes af nyere alternativer. Tak skal I have.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-05 11:11

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

> Nogen der ved, om man kan betale med Dankort hos UPS? Det må man vel
> næsten kunne.

Jeg har lige købt en harddiskoptager fra Tyskland, og den blev sendt
på efterkrav med UPS. De tager IKKE Dankort, så man skal have
kontanter klar og det skal være det præcise beløb. De har nemlig ikke
byttepenge med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Holst

Dato : 25-03-05 11:26

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> på efterkrav med UPS. De tager IKKE Dankort, så man skal have
> kontanter klar og det skal være det præcise beløb. De har nemlig ikke

Tak for svaret. Hvordan finder man så ud af, hvor meget man skal betale?
Jeg kender selvfølgelig godt beløbet i euro, men hvad er det i danske
kroner?

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-05 11:59

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender selvfølgelig godt beløbet i euro, men hvad er det i danske
> kroner?

Du kan betale UPS med Euro! Det har jeg selv gjort.
Bankens kurs er meget gunstig i forhold til UPS.
Gert

Fra : Holst

Dato : 25-03-05 12:39

Gert Nielsen wrote:

> Du kan betale UPS med Euro! Det har jeg selv gjort.
> Bankens kurs er meget gunstig i forhold til UPS.

Ok, men det bliver jo nok endnu vanskeligere for mig at få fat på euro
til tirsdag formiddag, hvor UPS jo nok dukker op. Hmmm ...

Fra : Jakob

Dato : 25-03-05 12:00

In article <4243e751$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newsmar05
@shelter.dk says...

www.valutakurser.dk

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Holst

Dato : 25-03-05 12:40

Jakob wrote:

> www.valutakurser.dk

Ja, det var nu mere, hvad de måtte omregne det til Jeg plejer selv
at bruge http://www.nationalbanken.dk til at finde valutakurser.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-03-05 13:18

"Holst"

> Ja, det var nu mere, hvad de måtte omregne det til Jeg plejer selv
> at bruge http://www.nationalbanken.dk til at finde valutakurser.

Prøv denne her med næsten live update, kurver og alt det gejl:
http://www.nordea.dk/sitemod/moduler/main_dk/online_valutakurser/index.asp?pid=24967&strco
recontentarea=50
-max-

Fra : Jakob

Dato : 25-03-05 11:59

In article <nXH0e.711$2a1.698@news.get2net.dk>, condor-9@mail.xx says...

> Det kan aldrig betale sig at købe hukommelseskortet i tyskland, ej heller
> kamera for den sags skyld..

Hvad er det da for noget sludder. Ex. panasonic lumix fx7 3200 kr. hos
photoshop.dk ca 2400 kr i tysk netbutik.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : den ægte fotomand

Dato : 23-03-05 23:19

Jeg har ikke helt lige kunnet finde information om følgende:

det finder du her:

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_300d/ind
ex.asp?specs=1

> [...]
> over i computeren? Sket det lige så nemt som med mit Olympus med et
> kabel mellem kamera og computer, og så kan jeg tilgå kortet som en

Ja det er muligt, desuden kan du tage kortet ud og bruge en kortaflæser.

> Et hvor stort Compact Flash-kort følger normalt med kameraet? Hvor langt
> rækker dette kort normalt (dvs. hvor mange billeder)?

Der følger intet med kameraet, det skal du købe seperat, billedantal
afhænger af den kvalitet dine billeder skal have, er raw billede ( som er
det bedste ) fylder ca 12 MB

> [...]
hvad bruger et Canon EOS 300D? Hvor lang tid holder batteriet med/uden brug

Se tidligere link.

> [...]
som en fordel, at jeg ved køb af et Canon kan genbruge mit gamle objektiv.

De fleste vil nok mene at du burde ofre lidt mere og købe 250D

> [...]
> så det reelt svarer til et ca. 50-160 mm objektiv. Det er jo i den ene
> ende skidt, men godt i den anden. Er det korrekt? Hvorfor?

Ja det er korrekt, det er fordi CMOs'en er mindre, kort fortalt. Ikke noget
du skal tænke over, bare huske at alle værdier skal ganges med 1,6

> På forhånd tak.

Så lidt, dette var den korte version af en der ikke selv har et digicam
endnu, men har forsøgt at sætte sig ind i det, da jeg mener det er en stor
investering.

> Uffe

Mvh Per

Fra : Holst

Dato : 23-03-05 23:42

den ægte fotomand wrote:

> http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_300d/ind
> ex.asp?specs=1

Ja, det var jo nærliggende at kigge hos Canon. Det havde jeg ikke lige
tænkt på!

> Ja det er muligt, desuden kan du tage kortet ud og bruge en kortaflæser.

Ja, og som en anden skrev, så er det hurtigere. Men pt. er det lidt et
spørgsmål om at gøre det så billigt som muligt i opstart. Så kan man
altid senerehen købe en kortlæser.

> Der følger intet med kameraet, det skal du købe seperat, billedantal
> afhænger af den kvalitet dine billeder skal have, er raw billede ( som er
> det bedste ) fylder ca 12 MB

Ja, så kan der jo ikke være mange billeder på et 16 MB-kort

> Se tidligere link.

Ok. Tænkte nu mere på, hvor mange billeder på én opladning. Og generelt
må jeg jo erkende, at "Batteriets levetid: AE 100 % ca. 600 billeder, AE
50 %, FA 50 % ca. 400 billeder" ikke siger mig alverdens.

> De fleste vil nok mene at du burde ofre lidt mere og købe 250D

Du mener 350D? Det andet kunne jeg nemlig ikke lige finde.

> Ja det er korrekt, det er fordi CMOs'en er mindre, kort fortalt. Ikke noget
> du skal tænke over, bare huske at alle værdier skal ganges med 1,6

Hmmmm ... ok. Jeg forstod ikke noget af det. Som sagt har jeg aldrig
fået sat mig ind i mit gamle kamera ud over de forudindstillede programmer.

> Så lidt, dette var den korte version af en der ikke selv har et digicam
> endnu, men har forsøgt at sætte sig ind i det, da jeg mener det er en stor
> investering.

Ja, det er en stor investering, men efterhånden er prisen ved at nået
ned, hvor man kan være med.

Og tak for dit svar.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-03-05 06:49

Hej Uffe

> [...]
> 50 %, FA 50 % ca. 400 billeder" ikke siger mig alverdens.

> Du mener 350D? Det andet kunne jeg nemlig ikke lige finde.

Ja, tror jeg han mener, det ligner en tastefejl.

> Hmmmm ... ok. Jeg forstod ikke noget af det. Som sagt har jeg aldrig
> fået sat mig ind i mit gamle kamera ud over de forudindstillede
programmer.

Det er selve den sensor der tager billedet der er fysisk mindre end det
areal hvorpå billedet bliver brugt på filmen. Altså, du bruger kun et udsnit
af det billede dit objektiv kan tage. En film måler vist nok 36×24 mm på
hvert led, og her er sensoren i et 300D på 22,7×15,1mm, altså 1,6 gange
mindre end filmstørrelsen.

MVH
Thomas

Fra : Holst

Dato : 24-03-05 08:49

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> af det billede dit objektiv kan tage. En film måler vist nok 36×24 mm på
> hvert led, og her er sensoren i et 300D på 22,7×15,1mm, altså 1,6 gange

Så 350D, der har 22,2×14,8 mm giver endnu mere?

Tak for forklaringen.

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 24-03-05 08:59

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Så 350D, der har 22,2×14,8 mm giver endnu mere?

Nej, det er også det samme ved 350D.

MVH
Thomas H.

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 23-03-05 23:30

> [...]
> lækket objektiv, som jeg betalte en mindre formue for, og som jeg også
> har været rigtig glad for. Et objektiv, man trækker i i stedet for at

Du kan bruge alle Canons EF objektiver på deres DSLR kameraer, så jeg kan
ikke se hvorfor der skulle være noget i vejen for om du kan bruge dit 35-105
objektiv, så længe det er et EF.

> [...]
>
> En anden fordel ved Canon EOS 300D er, så vidt jeg kan forstå, at jeg
> vil kunne bruge mine gamle objektiver med dette kamera. Det vil jo være

Et EOS 300D er uden tvivl et godt kamera, der er dog lige kommet en afløser
der hedder 350D, og det kamera kan altså ret mange flere ting end 300D. Hvis
jeg skulle ud og have nyt kamera idag, tror jeg ikke jeg ville vælge en
300D, men en 350D i stedet for. 350D er langt hurtigere, og har en større
buffer så du kan tage flere billeder i træk.

> [...]
> over i computeren? Sket det lige så nemt som med mit Olympus med et
> kabel mellem kamera og computer, og så kan jeg tilgå kortet som en

Du kan bruge det medfølgende kabel. På 300D er det kun en USB 1.1 bus der
ligger i kameraet, og det tager lang tid at overføre billederne. På 350D er
det en USB 2.0 bus, og det går meget stærkere..
En USB 2.0 kortlæser er også et fint alternativ.

> Et hvor stort Compact Flash-kort følger normalt med kameraet? Hvor langt
> rækker dette kort normalt (dvs. hvor mange billeder)?

Der følger ikke kort med til hverken 300D eller 350D som standart. Det skal
købes seperat. Hvis man køber en 350D, har man mulighed for at registrere
sig hos Canon, og få tilsendt et 256 Mb CF kort.

> [...]
> man ikke nogen batterier med, så kan de købes på den nærmeste
> tankstation. Men hvad bruger et Canon EOS 300D? Hvor lang tid holder

Batterierne i 300D holder i utrolig lang tid.. Jeg har været oppe og fylde
over 4 x 256 Mb Cf kort, uden at skifte batteri. Batteriet et 350D er
væsentlig mindre, men jeg har ikke nogen erfaring omkring det endnu, så jeg
kan ikke sige hvor mange billeder man kan tage før det løber tør.

> [...]
> Det skal være godt, nemt at gå til og forholdsvis billigt. Jeg ser det
> jo som en fordel, at jeg ved køb af et Canon kan genbruge mit gamle

Jeg ville som sagt vælge et 350D, man får meget mere kamera for det ekstra
det koster..

> [...]
> så det reelt svarer til et ca. 50-160 mm objektiv. Det er jo i den ene
> ende skidt, men godt i den anden. Er det korrekt? Hvorfor?

Det er rigtigt.. Hvis du sætter et EF objektiv på et DSLR kamera, skal du
gange objektivets brændvidde med 1.6, også kaldet cropfactor. Det er så vidt
som jeg har forstået, på grund af den mindre CCD chip, i forhold til
alminelig 35mm film, der gør at brændvidden skal ganges med 1.6.. Venligst
korriger mig hvis jeg ikke har ret..

Jeg håber at du har fået svar på et par af dine spørgsmål.. Der er sikkert
andre der kan uddybe mine svar lidt mere.

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Holst

Dato : 24-03-05 08:53

Thomas Hupfeldt wrote:

> Du kan bruge det medfølgende kabel. På 300D er det kun en USB 1.1 bus der
> ligger i kameraet, og det tager lang tid at overføre billederne. På 350D er
> det en USB 2.0 bus, og det går meget stærkere..

Ok. Jeg går ud fra, at det er samme forskel på mit gamle Olympus C-220
og det nye C-310, idet sidstnævnte kan overføre billederne langt
hurtigere. På C-220 kunne 100+ MB tage ret lang tid, og har man et 300D
med et 1 GB-kort, så vil det jo nemt kunne være lidt træls

> [...]
> væsentlig mindre, men jeg har ikke nogen erfaring omkring det endnu, så jeg
> kan ikke sige hvor mange billeder man kan tage før det løber tør.

Ok.

> Jeg ville som sagt vælge et 350D, man får meget mere kamera for det ekstra
> det koster..

Ja, det kan godt være, at jeg skal kigge lidt nærmere på det.