Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telekonverter og mindste afstanden
Fra : Claria

Dato : 22-03-05 19:28

Jeg har måske for nogen et dumt spørgsmål.

Det er når man bruger en telekonverter, hvad sker der så med mindste
aftanden på ens objektiv.

Fx. Hvis man bruger en x2 telekonverter på et objektiv som har en mindste
fokus afstand på 2,0 m - bliver så mindste fokusafstanden 4,0 m
eller..........?

Mvh
Claudia

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-03-05 19:34

Claria wrote:
> [...]
> Fx. Hvis man bruger en x2 telekonverter på et objektiv som har en mindste
> fokus afstand på 2,0 m - bliver så mindste fokusafstanden 4,0 m

Ja, det er ca. deromkring.. den bliver ihvertfald længere.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : ab

Dato : 22-03-05 19:46

> [...]

Har du prøvet - på min Nikon ændres afstanden ikke ?
ab

Fra : ab

Dato : 22-03-05 19:35

"Claria" <paradis.dk@claria> skrev i en meddelelse

> Jeg har måske for nogen et dumt spørgsmål.

Der findes kun dumme svar ... - nej, er mindsteafstanden 2 m vil det ikke
ændres - der er tale om en "objektiv" udsnitsforstørrelse / eller
formindskelse.

ab

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-03-05 19:42

ab wrote:
> Der findes kun dumme svar ... - nej, er mindsteafstanden 2 m vil det ikke
> ændres - der er tale om en "objektiv" udsnitsforstørrelse / eller
> formindskelse.

Jeg synes altså det ændrer sig hos mig... men jeg må
hellere lige teste det :)

Hm, og det ser sørme ud til at du har ret, æv :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : KNL DtP

Dato : 22-03-05 19:43

"Claria" <paradis.dk@claria> skrev i en meddelelse

> Det er når man bruger en telekonverter, hvad sker der så med mindste
> aftanden på ens objektiv.

Mindste fokuseringsafstand forbliver den samme. Du forlænger blot din
brændevidde (og taber derved lysstyrke), men du kan altså fokusere på samme
afstand som før.

Derved kan en telekonverter i nogen situationer bruges til at lave
nærbilleder med, fordi du - fra samme nærgrænse - kan zoome tættere ind på
samme objekt, som derved vil fylde mere i søgeren.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Susie Knudsen

Dato : 22-03-05 19:51

Hej Claudia

der er et svar her http://www.tamron.com/lenses/tele-guide.asp

Et stykke nede på siden står der:

Get even closer by using the AF1.4X Teleconverter

When the 70-300 lens and 1.4X teleconverter are used together, the macro
capability is increased to an incredible 1:1.43 magnification. Yet the
Minimum Object Distance (MOD) emains the same (37.4"). This means your
subject will be nearly life-size on the film (for example, a half dollar
coin will almost fill the viewfinder).

Så svaret må være at minimum fokusafstand er uændret ved brug af
teleconvertere.

Susie

Fra : Claria

Dato : 22-03-05 19:55

> [...]
>
> Fx. Hvis man bruger en x2 telekonverter på et objektiv som har en mindste
> fokus afstand på 2,0 m - bliver så mindste fokusafstanden 4,0 m

Jeg takker for jeres svar.

Lige pludslig kunne jeg ikke huske det, derfor spurgte jeg herinde.

Mvh
Claudia

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-03-05 21:07

"Claria" <paradis.dk@claria> wrote in message
> "Claria" <paradis.dk@claria> wrote in message

> Jeg takker for jeres svar.
>
> Lige pludslig kunne jeg ikke huske det, derfor spurgte jeg herinde.

Jeg har med held suppleret en TC med en mellemring, så jeg kan komme ned på
ca 4 meter med min lange tele. TC'en ændrer ikke nærafstanden, men det gør
memmle ringen

Bo //

Fra : Emil

Dato : 22-03-05 22:16

On Tue, 22 Mar 2005 19:55:21 +0100, Claria wrote:

>Jeg takker for jeres svar.

Jeg takker for dit spørgsmål, som udløste nogle gode svar, som
lærte mig noget - og det, selv om jeg har brugt telekonverter og
mellemringe i årtier, uden at bemærke sammenhængen.

m.v.h. Emil