Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange pixel????
Fra : Pierre & Karina

Dato : 22-03-05 09:12

Jeg skal ud og kigge på et digital kamera og så ville jeg gerne vide hvor
mange megapixel sådan et skal have som min. og hvor meget zoomder skal være
( skal det være optisk eller digital zoom og hvad er forskellen) for at
kunne tage gode billeder til en alm bruger?

Jeg har kig på z5 kamera med 5 megapixel og 12 optisk zoom, er det et "godt"
kamera, som tager ok billeder, eller skal der flere pixels til???????

Pierre

Fra : fam. Ager

Dato : 22-03-05 09:27

"Pierre & Karina" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på z5 kamera med 5 megapixel og 12 optisk zoom, er det et
> "godt" kamera, som tager ok billeder, eller skal der flere pixels
> til???????

Hej

Kender ikke Z5,men der er en misforståelse at det er pixel der gør et billed
godt,det er optikken/glasset glasset der gør foreskellen.......
Du kan have nikon´s nye D2X med 12 mp,men bruger du skod glas,ja så bliver
billederne ikke bedre end hvad et kompaktkamera kan levere...Men sætter du
kvalitet´s glads foran,så skal I bare se så rykker det....

Men pixels er godt hvis du skal lave store print eller vil beskære meget i
fotoet...

I skal ligesom gøre op hvor meget i vil ofre på kameraet....

Men som generalt siges der at canon,nikon olympus. altså der kendte mærker
er gode.....

Du skal også være klar over at 10xzoom er meget, rystede billeder er noget
skidt....med en så kraftig zoom vil IS(billed stabilesering) være super.....

mvh torben

Fra : Jakob

Dato : 22-03-05 09:48

In article <423fd6e5$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk says...

> Men som generalt siges der at canon,nikon olympus.

casio, panasonic, sony, minolta etc er også gode.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-03-05 17:33

fam. Ager wrote:
> Kender ikke Z5,men der er en misforståelse at det er pixel der gør et billed
> godt,det er optikken/glasset glasset der gør foreskellen.......

Det er en misforståelse, det virker ikke uden fotografen :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Jakob

Dato : 22-03-05 09:26

In article <frQ%d.25$uB4.16@news.get2net.dk>, prc@tele2adsl.dk says...

> Jeg har kig på z5 kamera med 5 megapixel og 12 optisk zoom, er det et "godt"
> kamera, som tager ok billeder, eller skal der flere pixels til???????

Sådan kan man overhovedet ikke stille det op. Det svarer til at sige at
jeg har set på en rød bil, er den god ?

Antallet af megapixes eller zoom siger INTET om kameraet, du kan få det
argeste lo.. og så hjælper 5 mp intet.

Det der er vigtigt er at du overvejer hvad du vil bruge kameraet til, og
overveje hvad der er væssentligt for dig. Er zoom, kameraets størrelse,
batterilevetid etc. væssentligt for dig, og allervigtigst hvad må det
koste.

Du bliver nødt til at være mere specifik..

Og brug så lige www.google.dk og vælg "grupper" og evt "dk". Her kan du
søge i denne gruppe, der har de sidste par uger været mange der har
spurgt om netop dette, og de svar vil være ligeså gode for dig, og der
er nok mange der ikke lige gider skrive det samme igen :0).

Kig på www.steves-digicams.com og www.dpreveiw.com her kan du finde
anmeldelser af rigtig kameraer og de er grundige.

Hvis det bare er et almindeligt "familie" kamera til snapshots vil jeg
vælge et 4-7 mp kamera fra en kendt kamera producent, men skriv lidt
mere om dine behov så kan jeg komme med et par muligheder, og søg så
lige lidt tilbage i gruppen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : RLJ

Dato : 22-03-05 09:42

> Jeg skal ud og kigge på et digital kamera og så ville jeg gerne vide hvor
> mange megapixel sådan et skal have som min.

Det kommer an på hvad du vil bruge det til.
Umiddelbart er f.eks. 2,1M pixel rigeligt til billeder i 10 x 13 cm.
Men vil du evt. lave forstørrelser af dine billeder bør du op på ca. 5 megapixel.
Hvis du vil lave "gode billeder til alm. bruger" så kig hellere om der er
en god optik på apparatet. Det er, efter min mening, vigtigere.
Fordi et kamera har mange megapixel er det ikke ensbetydende med
at det tager gode billeder. Det kommer også an på den CCD der sidder
i apparatet.

og hvor meget zoom der skal være
> ( skal det være optisk eller digital zoom og hvad er forskellen) for at
> kunne tage gode billeder til en alm bruger?

Glem alt om digital zoom. Det er INTET værd. Optisk zoom er det eneste
der dur. De fleste "små" apparater har omkring 3x zoom. Det er OK, men
kan du finde et der har mere er det naturligvis bedre. Sålænge det er
optisk zoom.

Held og lykke med købet.

Ralph

Fra : Jakob

Dato : 22-03-05 09:40

In article <frQ%d.25$uB4.16@news.get2net.dk>, prc@tele2adsl.dk says...

> Jeg har kig på z5 kamera

OK jeg overså at du rent faktisk skrev en model, husk lige at skriv
mærkenavnet ellers er det lidt umuligt, men jeg går ud fra at det er et
panasonic.

se en anmeldelse her

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz5-review/index.shtml

Det får en meget fin bedømmelse, disse panasonic modeller får generelt
rigtigt meget ros.

Afhængig af budgedtet ville jeg overveje storebroren

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz20-review/index.shtml

Det har flere muligheder, du kan sætte flash på, lidt hurtigere optik,
men det er tilgengæld også et fysisk større kamera.

Se en god brugeranmeldelse her

http://www.zimfamilycockers.com/Panasonic_Lumix_DMC-FZ20.html

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning

Dato : 22-03-05 15:25

> [...]
>
> Jeg har kig på z5 kamera med 5 megapixel og 12 optisk zoom, er det et
> "godt" kamera, som tager ok billeder, eller skal der flere pixels

For ikke at gør det til raketvidenskab, så mener jeg du har gjort et godt
valg. Har selv et Z2 og ville uden tøven købe et Z5 hvis jeg skulle have nyt
idag. Har man prøvet det store zoomområde, er det svær at undvære. Z5 har
billedstabilisator, er forholdsvis lysstærk og hurtig til at focusere.

Her er en test af forgængeren Z3:
http://www.akamera.dk/art.php?artikkelid=10783

Der en en del sammenligninger nederst i testen af hastigheder m.m.

mvh Henning

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-03-05 17:37

"Pierre & Karina" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> ( skal det være optisk eller digital zoom og hvad er forskellen) for at
> kunne tage gode billeder til en alm bruger?
>
> Pierre
Hej.

Digital zoom kan du lige så godt lave i et billedebehandlingsprogram
bagefter, I takt med at du forstørre billedet, kan du begynde at se pixels.
det er ikke noget værd.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk