Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder
Fra : Frank Sørensen

Dato : 21-03-05 20:17

Hej

Jeg er helt ny mht digitalfoto, så her lige et hurtig spørgsmål.

Jeg har et billede som jeg gerne vil beskære, dvs tage et udsnit fra
billedet forstørre det op til 10cm*15cm. Hvordan sikrer jeg mig at mit nye
udsnit passer med formatet 10cm*15cm ?.
Jeg har prøvet at beskære det manuelt i Microsoft Photo Editor, ved markerer
en firkant med musen og herefter vælge beskær. Herefter kan jeg via
egenskaber se størrelsen på det i nye billede. Det er dog svært at markere
en firkant som præcis overholder det oprindelige format. Jeg formoder at der
er en måde hvorpå man kan sikre at ens udsnit beholder det oprindelige
format.

/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 21:06

On Mon, 21 Mar 2005 20:17:18 +0100, "Frank Sørensen"
<a_hjarsbaek@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er en måde hvorpå man kan sikre at ens udsnit beholder det oprindelige

Brug denne her, den er simpelt hen beregnet til netop dette:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

/Alex

Fra : Frank Sørensen

Dato : 21-03-05 21:48

Hej Alex

Det ser ud til at være lige det jeg mangler, tak for hjælpen.

/Frank

Fra : Brian Lund

Dato : 22-03-05 10:04

> [...]
der
> er en måde hvorpå man kan sikre at ens udsnit beholder det oprindelige

Forholdet mellem længderne på siderne skal være 10*15 altså 2 til 3

Dvs. hvis den ene side er 2000 pixels så skal den anden være 3000 pixels
(eller 1333 pixels).
Husk lige at lave beskæringen stort nok til at dine billeder ikke bliver
pixelleret ;)

Brian

Fra : emj

Dato : 22-03-05 10:38

"Frank Sørensen" <a_hjarsbaek@hotmail.com> skrev::

>Jeg har et billede som jeg gerne vil beskære, dvs tage et udsnit fra
>billedet forstørre det op til 10cm*15cm.

Tommelfingerregel nr. 1
Man skal aldrig forstørre et billede (op).

>Hvordan sikrer jeg mig at mit nye
>udsnit passer med formatet 10cm*15cm ?.

1000 pixels x 1500 pixels .
Forholdet 10:15 eller 2:3 er de rette mål.
Har du eksempelvis 1200 pixels, skal du have 1800 pixels på den anden
led.

>Jeg har prøvet at beskære det manuelt i Microsoft Photo Editor

Du kan ikke bruge det program til noget overhovedet, men skal anskaffe
et rigtigt billedbehandlingsprogram, hvor du både kan resize og
beskære i nøjagtig den størrelse, som du har brug for.
Gem dog altid et eksemplar af dit originale foto og beskær kun kopier.

Begynderprogrammer så som PhotoShop Elements er rigtig godt og ikke
særligt kostbart. En prøveversion kan hentes her
http://kortlink.dk/adobe/pt5
Hilsen emj