Lidt blandede råd ved skrueri søges
Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-05-01 23:37

G'daw i ng'en

Som nogle af jer måske husker, så havde min babygixxer bestemt sig for at
begå selvmord her den anden dag
Jeg har snakket med en forhandler, som mente at det var 99% sikkert at det
var plejllejet det var galt med (i overenstemmelse med ng'en :), og at det
døde leje sandsynligvis også havde ødelagt krumtappen. Han mente at det
bedst kunne betale at sætte en ny motor i, da det ikke kunne betale sig at
reparere den gamle... og så havde han da lige to motorer til at ligge
(hmm...). Han ville sælge den ene, som havde gået omkring 23k km, til 5000
kr med noget garanti. (jeg spurgte ikke lige til den anden) Det var dog
ikke noget vi snakkede nærmere om, da jeg hellere lige ville undersøge
markedet, for billigere tilbud først
Jeg har stadig ikke fundet nogen anden motor, men i dag skruede jeg den
gamle motor af, for at fjerne nogle af køre-abstinenserne (de blev desværre
bare værre :-/ .).
Det var lidt bøvlet, men alt i alt gik det godt nok. Jeg konserverede den
gamle motor ved at hælde ~1 dl motorolie i hvert tændrørs hul og stoppe en
masse tvist i de forskellige huller. Jeg ved ikke helt om der skal gøres
mere ved den, for at den kan holde sig i et antal år.

Det jeg egentlig ville med denne tråd, var at få lidt gode råd til hvordan
man skruer den ny motor i, og samtidig undgår at bolte ruster fast osv.
Jeg kan se at de tidligere har fået en masse kobberfedt (hurra for det!),
men hvor store mængder kan man egentlig hælde på boltene uden at man kommer
til at sprænge gevindhullerne i motoren?
Et andet problem jeg har er udstødningsboltene (ved cyl). Jeg har tidligere
skiftet nogle af dem, da kærvet (umbrako) var lidt for rundt, men det ser
ud til at de ny ruster meget hurtigere end de gamle. Så nu er mit
spørgsmål: Hvilke bolte egner sig bedst til udstødninger? Her tænker jeg
både på varmepåvirkninger, rust samt eventuelle kemiske reaktioner mellem
alu'et og bolten. Kunne man evt. købe dem hos Sanistål eller lign., hvis
det nu er en lidt speciel slags? Det er ikke lige noget jeg har erfaringer
med, men det skader jo ikke at prøve noget nyt
Hvor stort er behovet for efterspænding af boltene? Det ville jo være en
smule belastende, hvis motoren falder af mens man kører derudaf

En anden ting er hvordan man nu skal behandle den nye brugte motor i
starten. Udover at det nok er en god idé at skifte olie+filter, så kan det
jo godt være at den skal køres lidt roligt i starten, men er det 1 eller
100 km? Man vil jo helst behandle den så godt som muligt

Jeg har sikkert glemt en masse ting, på trods af at jeg har næsten har
skrevet mere end jeg selv gider at læse, men så må jeg jo bare spørge
videre senere
Alle gode on- og offtopic råd er velkomne, og så vil jeg da lige sige tak
på forhånd
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Fer

Dato : 28-05-01 08:11

Hej Jes

Ved at L.C. Racing i Rønnnede har op til flere baby gixxxer motore stående.
prisen er vist i omegnen af det du har givet.... men prøv at høre dem ad..

mvh Tommy Fer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-05-01 10:43

Fer wrote:

> Hej Jes

Hej

> Ved at L.C. Racing i Rønnnede har op til flere baby gixxxer motore
> stående.

Rønnede... hvor er det nu lige det er henne?

> prisen er vist i omegnen af det du har givet.... men prøv at høre
> dem ad..

Jeg har jo ikke købt noget endnu Men jeg vil da lige prøve at snakke
med dem

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-05-01 17:00

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har snakket med en forhandler, som mente at det var 99% sikkert at det
> var plejllejet det var galt med (i overenstemmelse med ng'en :), og at det
> døde leje sandsynligvis også havde ødelagt krumtappen.

Jeg ved ikke noget om de der giskere, men jeg ved da lidt om motorer
generelt. Hvis det er et plejl-leje der er gået, så vil sølen oftest også
være ødelagt, og ... på mange motorer betyder det ny krumtap, medmindre det
er rentabelt at skifte sølen, det er det som regel på en-cylindrede.

> [...]
> reparere den gamle... og så havde han da lige to motorer til at ligge
> (hmm...). Han ville sælge den ene, som havde gået omkring 23k km, til 5000

Jeg kan godt se det lyder lusket, men jeg er nu tilbøjelig til at mene han
har ret. Du kan næppe renovere krumtap på en 4-cylindret for under 5.000 kr.
Det vil nok snarere komme til at koste omkring 10.000 eller mere på en
4-cyl. Suzuki.

> Jeg har stadig ikke fundet nogen anden motor, men i dag skruede jeg den
> gamle motor af

Du kunne jo begynde at skille den ad for at tjekke om det ER et plejl-leje
som er synderen?

> men hvor store mængder kan man egentlig hælde på boltene uden at man
kommer
> til at sprænge gevindhullerne i motoren?

Du kan ikke ødelægge noget (bortset fra din økonomi) ved at overdosere
kobberfedtet! Men en lille klat pr bolt er nok, der skal ikke så meget til -
det overskydende bliver bare grattet ud over din motor.

> [...]
> jo godt være at den skal køres lidt roligt i starten, men er det 1 eller
> 100 km? Man vil jo helst behandle den så godt som muligt

Nul, lav et olieskift og kør den som alle andre brugte motorcykler, der er
ingen tilkøring da den jo ER tilkørt.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-05-01 19:04

Claus Rittig wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke noget om de der giskere
^^^ *GRILL*

> [...]
> være ødelagt, og ... på mange motorer betyder det ny krumtap, medmindre
> det er rentabelt at skifte sølen, det er det som regel på en-cylindrede.

OK :-/

> Jeg kan godt se det lyder lusket, men jeg er nu tilbøjelig til at mene han
> har ret.

Det er jeg også. Især fordi ng'en jo stillede samme diagnose. Men man må jo
hellere være vågen

> Du kan næppe renovere krumtap på en 4-cylindret for under 5.000
> kr. Det vil nok snarere komme til at koste omkring 10.000 eller mere på en
> 4-cyl. Suzuki.

Der skal ikke særlig meget hovedregning til, for at finde ud af hvad der
bedst kan betale sig, så

> Du kunne jo begynde at skille den ad for at tjekke om det ER et plejl-leje
> som er synderen?

Nu er jeg ikke så meget for at pille i det motorværk der, selvom jeg da har
haft skiftet hovedlejer i en puch 4-gear med held engang
Desuden er der nok ikke så meget tvivl om diagnosen pga. handlingsforløbet.
Mekanikeren sagde at det var 99% sikkert at det var et plejlleje.
Forløbet var ca. sådan her:
Jeg bemærker en tikkende lyd ca. 150-200 km før det går galt men regner det
for ventiltikkeri, og bestemmer mig for at gemme den operation til senere
(økonomi blablabla :-/
Ca. 10 km før det går helt galt udvikler der sig en knaldende lyd, som
lyder nøjagtig som når der er hul ved forrøret; et problem der tidligere
har drillet. Jeg har travlt med at komme i skole til tiden, så jeg
fortsætter. Dog efter at have stoppet op og lyttet til motoren i en fart,
hvor jeg stadig troede at det var et udstødningshul.
Pludslig begynder knaldelyden at komme i cyklusser og olielampen begynder
at lyse, så jeg trækker koblingen og holder ind til siden. Jeg tjekker
oliestanden som er ok, og prøver forsigtigt at starte motoren igen. Nu
lyser lampen ikke længere, men lyden kommer ca. 2 sek efter at jeg
startdede den igen.
Både mekanikeren og dfm sagde at det var plejllejet ud fra denne
beskrivelse, så jeg tror nu at det passer. Men det kan jo selvfølgelig være
noget andet, men inden jeg splitter den ad, vil jeg lige se om den kan
indgå i motorhandlen.

> [...]
> kobberfedtet! Men en lille klat pr bolt er nok, der skal ikke så meget til
> - det overskydende bliver bare grattet ud over din motor.

Nå, ok. Jeg kan bare huske engang hvor der havde været en masse fedt (måske
flydende pakning) i et gevindhul i motorblokken på en knallert, som hoppede
ud gennem en revne, da jeg spændte bolten. Men dengang var det hele jo også
lidt mere fusket

> Nul, lav et olieskift og kør den som alle andre brugte motorcykler, der er
> ingen tilkøring da den jo ER tilkørt.

Ok, jeg tænkte bare at der måske kunne være kommet en anelse korrosion på
cylindervæggen etc. Men det bør der jo selvfølgelig ikke være.

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 21:39

> [...]
som hoppede
> ud gennem en revne, da jeg spændte bolten. Men dengang var det hele jo

Lidt fusket? Ja, mon ikke
Men at spare på gevindsmørelse er i høj grad også fusk :-/

Det er sikkert en gammel fuskerspænding, der har medført et flækket
gevind og som du først har set da der kom "noget" ud af flækken :-/
Kobberfedt, eller Molykote (som er godt nok til almindelige gevind der
ikke bliver glødende varme!) hører til på gevindet og ikke på spidsen,
hvor det jo vil komme "i klemme" i et bundhul
Istedet for at dyppe bolten blindt i bøtten, bør man "vride" en anelse
fra kanten af bøtten ind i de forreste "rynker".
Dyp evt. siden af bolten og fordel derefter fedtet rundt på de yderste
"rynker" med spidsen af en finger, hvorved "mellemrummene" bliver mættet
fra start af. Ved efterfølgende iskruning vil overskydende fedt blive
skubbet af og ligge som en ring udenom kanten af gevindhullet, hvorved
at resten af boltens gevind bliver smurt!
Med tiden kan du ud fra samme forekomst danne dig et indtryk af hvor
meget der er "for meget"!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-05-01 22:29

Armand wrote:

> [...]
> også
>
> Lidt fusket? Ja, mon ikke
> Men at spare på gevindsmørelse er i høj grad også fusk :-/

Ja, og det giver et h....... bøvl basgefter :-/

OK Tak for'et

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-05-01 22:32

Jes Vestervang wrote:
-klip-
> [...]

> Hvor stort er behovet for efterspænding af boltene? Det ville jo være en
> smule belastende, hvis motoren falder af mens man kører derudaf

Jeg har stadig ikke fået svar på ovenstående spørgsmål, så hvis der er
nogen der har bare en lille bitte, bitte idé om det, så vil jeg da blive
glad for at få'et at vide

Fra : Allan Bojesen

Dato : 29-05-01 23:03

Jeg ved ikke om det er relevant i din situation. Men på min gl.
bimmerdyt fastgøres udstødningsmanifolden med "messingmøtrikker" der
skrues på stålpindbolte der er skruet i alutopstykket. Kan altid
skilles ad.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 30-05-01 16:57

> [...]
> Jeg har stadig ikke fået svar på ovenstående spørgsmål, så hvis der er
> nogen der har bare en lille bitte, bitte idé om det, så vil jeg da

Og hér skule jeg endda måske være blandt de nærmeste til at svare, men
jeg kan ikke afgive et entydigt svar, eftersom det er et kritisk område
p.g.a. såvel varme, men også snavs, salt og hård nedkøling af overfladen
i regn-kørsel.
Umiddelbart tror jeg ikke at problematikken er på bordet i fabrikkernes
udviklingsafdelinger, hvorved at den originale løsning ikke behøver være
den bedste :-/
Det umiddelbart fornuftigste jeg har set omkring emnet var på en Bedford
jeg engang havde: Dér var der iskruet pin-bolte i topstykket og
møtrikkerne var meget lange, lavet af messing og lukket i den ene ende!
Men pinbolte, som original-monteret på visse motorcykler, er ikke
nødvendigvis den bedste løsning, eftersom jeg ofte har set at de på det
nærmeste er over/fast -rustede når man endelig(?) skal skrue dér på sin
halvgamle motorcykel - Bedford-systemet er dog fikst derved at, forudsat
at man har smurt gevindet grundigt, er der lukket helt af for ydre
påvirkninger !!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 30-05-01 19:19

> [...]
forudsat
> at man har smurt gevindet grundigt, er der lukket helt af for ydre

Aha - Så er bimmerløsningen jo et stykke ad vejen.
I princippet kan enhver med adgang til en drejebænk vel tildanne
lukkede møtrikker i enhver størrelse og længde
ud af en 6-kantet stang messing.

Nogen med en drejebænk i nærheden af Århus???

Allan Bojesen