Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma EF500 DG SUPER iTTL
Fra : Nyrup

Dato : 19-03-05 02:30

Ja, så valgte jeg til sidst denne blitz til mit D70.

Jeg havde ikke nogen forventning om, at den skulle understøtte
fjernbetjening (wireless flash), men det står beskrevet i manualen!
Imidlertid kan jeg ikke på nogen måde få det til at virke.
Når jeg trykker på mode-tasten så er det også som om den lidt tilfældigt
skifter mellem at vise "Normal Flash Mode"- "C0 SL" og en sjælden gang
imellem "Wireless..." hvor den i displayet viser "C C1 F5.6"

Er der noget galt med den? Eller er det mig der ikke fatter denne blitz?
Eller skal jeg bare glemme denne indstillingsmulighed (som kun er der ca.
hver 10. gang jeg trykker mode'sene igennem... Skal jeg bare være glad for
at den virker (tilsyneladende) fint med alle de andre funktioner???
Er der en behjertet sjæl der kan kaste lys over dette mysterium?
(Jeg valgte Sigmaen fordi den har større ledetal end SB600)

mvh,
Nyrup

Fra : Steen

Dato : 19-03-05 09:26

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der en behjertet sjæl der kan kaste lys over dette mysterium?
> (Jeg valgte Sigmaen fordi den har større ledetal end SB600)

Har du sat kameraets flash i commander mode?

/Steen

Fra : Nyrup

Dato : 19-03-05 09:31

"Steen" <steen@XXXcutie.dk> skrev i en meddelelse news:423be21f$0$173
> Har du sat kameraets flash i commander mode?
>
> /Steen

Ja. Jeg kan se i D70 manualen, at man skal stille blitzen på kanal 3 gruppe
A, men i forhold til Sigmablitzen er det volapyk, eller jeg vil hellere
sige, at SIGMA er volapyk!... Sigma manualen er temmelig ubejælpelig i
den mangelfulde forklaring af wireless-systemet.

mvh,
Nyrup

Fra : Thomas

Dato : 19-03-05 09:30

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Er der en behjertet sjæl der kan kaste lys over dette mysterium?
> (Jeg valgte Sigmaen fordi den har større ledetal end SB600)

Prøv at søg under D70-forumet på dpreview.com

Sigmaen har været diskuteret en hel del gange og den er vist ikke helt let
at opsætte til wireless brug.

Jeg har selv en SB-800 og wireless er en fantastisk feature. Langt over
halvdelen af mine blitz-billeder bliver taget i wireless mode.

Thomas

Fra : Nyrup

Dato : 19-03-05 10:26

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> skrev i en meddelelse news:bqR_d.105220

> [...]
>
> Jeg har selv en SB-800 og wireless er en fantastisk feature. Langt over
> halvdelen af mine blitz-billeder bliver taget i wireless mode.

Tak for tippet! - Det vil jeg prøve!

mvh,
Nyrup

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-03-05 17:45

On Sat, 19 Mar 2005 02:29:50 +0100, "Nyrup"

>Ja, så valgte jeg til sidst denne blitz til mit D70.

Lad os hører vil den ellers virke sammen med D70? - har selv
overvejet denne flash.

Vil den fungerer tilfredstillende med iTTL med matrixmålingen?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Nyrup

Dato : 19-03-05 22:05

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overvejet denne flash.
>
> Vil den fungerer tilfredstillende med iTTL med matrixmålingen?

Nu er det MEGET begrænset hvor meget jeg har brugt den endnu. Men det ser
for mig ud til, at bortset fra wireless-mode, så fungere de andre tilstande
fint. F.eks. har jeg, som det ses i en anden tråd her på nyhedsgruppen,
testet den i almindelig slave-mode med mit Canon IXUS 400. Det fungerer fint
og er noget jeg vil bruge rigtigt meget! Sådan et lille lommekamera har jo
en temmelig ubehjælpelig flash. Med 500 super har man åbenbart løsningen på
det problem!

iTTL ser ud til at køre helt uden problemer. - Sådan lige umiddelbart i
hvert fald. - Jeg ved det jo først når jeg har brugt den i et stykke tid.
Det fine er også de mange muligheder for at indstille flash-styrken. Det
eneste jeg nok kommer til at savne er sådan en omni-bounce "Stofen"
tingest, til at opbløde blitz-lyset. Den følger med SB800, men koster ALT
for meget i løs vægt... Måske laver jeg selv en i noget hvidt acryl. -

Alt i alt er eneste problem Wireless-mode... Men da jeg ikke regnede med at
den kunne det før jeg købte den så er det mådelig hvor skuffet jeg er. Jeg
kan jo bare bruge almindelig slave-mode, hvis jeg ikke får det andet til at
virke.

mvh,
Nyrup

Fra : Nyrup

Dato : 20-03-05 00:15

Her er løsningen og HURRA!!!!!! DET VIRKER!!!!...

Jeg fandt det på dpreview (efter en del søgning), som Thomas foresog.

Her kommer forklaringern:

Francisco,

I have an EF500 DG Super. I don't notice any over exposure problems with it
on my D70. I typically leave it in TTL BL mode and it works fine.

Occasionally I have noticed some overexposure if it's in TTL mode if there
is a large exposure difference between the foreground subject and the
background. This has only happened to me a few times so I don't know if it's
the flash the D70's metering of just something I did.

I've also used the EF500 in wireless iTTL mode. You have to set the camera's
flash to commander mode TTL and then with the Sigma attached to the D70 and
the D70 turned on you pless the mode button until the EF500 screen says: 1
C1 SL

Once you to this setting, pless the "SEL" button and the C1 will start
flashing, press the "+" button until it says C3 and then press "SEL" again.

Take the flash off the camera, the focus illuminator should be flashing
about once per second. You're now in wireless iTTL mode.

Jacob