Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 350D - essentielt tilbehør?
Fra : Jan Borgen

Dato : 18-03-05 21:41

Jeg har i dag modtaget mit Canon 350D kit (objektiv 18-55 version II) og
købt taske samt ekstra batteri. CF-kort fulgte ikke med, men jeg har et
4 GB microdrive i forvejen. På pakken stod forøvrigt at hvis jeg
registrerer mig hos Canon inden 31. dec. 2005 får jeg tilsendt et 256 MB
CF-kort (hvad jeg så end kan bruge sølle 256 MB til).

Jeg er ikke interesseret i at stor-investere i objektiver på nuværende
tidspunkt men overvejer hvad essentielt tilbehør jeg mangler. Har
overvejet at købe et UV-filter til beskyttelse af objektivet, men er det
fjollet at ofre mellem 300-400 kr. på et objektiv som knapt nok er det
dobbelte værd?

Til gengæld kunne jeg godt være fristet til at anskaffe en svingbar
blitz med bouncher. Hvad kan anbefales hvis jeg gerne vil have noget som
er tilpas godt til at pengene ikke er spildt (helst med lidt automatik),
når jeg alligevel ikke vil ofre det som en Speedlite 580EX koster?

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-03-05 22:05

"Jan Borgen" <jan.borgen@get2net.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad kan anbefales hvis jeg gerne vil have noget
> som er tilpas godt til at pengene ikke er spildt (helst med lidt
> automatik), når jeg alligevel ikke vil ofre det som en Speedlite
> 580EX koster?

420EX eller en brugt 550EX.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Jan Borgen

Dato : 19-03-05 10:47

Jens Bruun wrote:
> "Jan Borgen" <jan.borgen@get2net.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> 420EX eller en brugt 550EX.
I rec.photo.digital (og forumet på dpreview.com) klager folk over at
EX'erne undereksponerer (i hvertfald i P-mode). Er det et problem folk
her i gruppen oplever (eller skyder I altid i den "kreative" zone)?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 18:39

Jan Borgen wrote:
> I rec.photo.digital (og forumet på dpreview.com) klager folk over at
> EX'erne undereksponerer (i hvertfald i P-mode). Er det et problem folk
> her i gruppen oplever (eller skyder I altid i den "kreative" zone)?

Jeg synes nærmere de har det med at overeksponere, i M.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-07-05 02:41

Jan Borgen wrote:
> I rec.photo.digital (og forumet på dpreview.com) klager folk over at
> EX'erne undereksponerer (i hvertfald i P-mode). Er det et problem folk
> her i gruppen oplever (eller skyder I altid i den "kreative" zone)?

De opfører sig forskelligt, alt efter objektiv.
På objektiver der forklarer fokusafstand til kameraet synes jeg ikke
der er de store problemer med styrken, men på objektiver uden skal
man justere en smule..

Jeg tror ikke man skal forvente at flashen rammer rigtigt altid, der
er jo en grund til FEC, og det er ganske hurtigt at skyde sig ind på
noget der er nogenlunde rigtigt.

I øvrigt giver det normalt mest mening at bruge flash i manuel mode.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 18-03-05 21:59

> [...]
> registrerer mig hos Canon inden 31. dec. 2005 får jeg tilsendt et 256 MB
> CF-kort (hvad jeg så end kan bruge sølle 256 MB til).

Er det de danske kit man får det tilbud ved ? Eller har du købt det i
udlandet.

Jeg så det iøvrigt i århus her i torsdag, og jeg blev godt nok overrasket så
småt kameraet er. Jeg er vant til en 300D, så det bliver lidt mærkeligt at
få en 350D i hånde.. Kan næsten ikke vente til jeg får mit

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Jan Borgen

Dato : 18-03-05 22:16

Thomas Hupfeldt wrote:
> "Jan Borgen" <jan.borgen@get2net.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det de danske kit man får det tilbud ved ? Eller har du købt det i
> udlandet.
Det er købt i Danmark (med dansk brugsvejledning).

> Jeg så det iøvrigt i århus her i torsdag, og jeg blev godt nok overrasket så
> småt kameraet er. Jeg er vant til en 300D, så det bliver lidt mærkeligt at
> få en 350D i hånde.. Kan næsten ikke vente til jeg får mit
Men til gengæld har 300D et meget bedre greb. På 350D kan grebet godt
blive lidt anstrengende/krampagtigt da en normal størrelse mandehånd
ikke kan have alle fingre omkring huset.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 00:10

Jan Borgen wrote:
> [...]
> overvejet at købe et UV-filter til beskyttelse af objektivet, men er det
> fjollet at ofre mellem 300-400 kr. på et objektiv som knapt nok er det

Jo, det vil være mere fornuftigt at købe et EF 50 f1.8 II for ~700kr
(og undlade filteret på det også).

> [...]
> er tilpas godt til at pengene ikke er spildt (helst med lidt automatik),
> når jeg alligevel ikke vil ofre det som en Speedlite 580EX koster?

Evt. en brugt 550EX eller en 420EX, de kan tåle ganske meget brug,
så jeg ville ikke være bange for at købe brugt.

Det største problem ved at vælge andet end 580EX er at du ikke kan
udnytte E-TTL 2, og så vil lysmålingen nok ikke være helt så præcis,
men det går nu nok endda :)

// Hans, der fx. lige har købt to _brugte_ 550EX af en pressefotograf.
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 19-03-05 00:13

> Jo, det vil være mere fornuftigt at købe et EF 50 f1.8 II for ~700kr
> (og undlade filteret på det også).

Hvornår er det oftest man bruger sådan et objektiv ?

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 00:42

Thomas Hupfeldt wrote:
> Hvornår er det oftest man bruger sådan et objektiv ?

portræt-fotos når en 85mm er for lang :)

Indendørs kan du med f1.8 ofte tage billeder uden blitz ved iso800
eller 1600.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-03-05 07:41

[8<8<8<]
> Det største problem ved at vælge andet end 580EX er at du ikke kan
> udnytte E-TTL 2, og så vil lysmålingen nok ikke være helt så præcis,
> men det går nu nok endda :)

Med mindre at 350D adskiller sig fra 20D, 1D MkII og 1Ds MkII, så fungerer
E-TTL 2 med alle EX flashe - herunder 550EX og 420EX.
E-TTL 2 er en egenskab ved kamera huset - ikke flashen.

Bemærk at første kamera med E-TTL 2 var 1D MkII, som blev lanceret inden
580EX.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 18:37

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> E-TTL 2 er en egenskab ved kamera huset - ikke flashen.
> Bemærk at første kamera med E-TTL 2 var 1D MkII, som blev lanceret inden

Oh, jow men jeg mener at fuld E-TTL 2 først virker med 580EX?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-03-05 19:27

> Oh, jow men jeg mener at fuld E-TTL 2 først virker med 580EX?

Hvad mener du med "fuld E-TTL 2"? Det, Canon kalder E-TTL II, er alene en
egenskab ved kameraet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 20:33

Jens Bruun wrote:
> Hvad mener du med "fuld E-TTL 2"? Det, Canon kalder E-TTL II, er alene en
> egenskab ved kameraet.

Så vidt jeg har hørt virker det her med at fortælle blitzen om
fokusafstanden kun med 580EX, og kun 580EX tager højde for
sensorstørrelsen, og jeg mener at have læst/hørt at begge dele er en
del af E-TTL 2-specs.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 20:35

Hans Joergensen wrote:
> [...]
> fokusafstanden kun med 580EX, og kun 580EX tager højde for
> sensorstørrelsen, og jeg mener at have læst/hørt at begge dele er en

Ja og jeg har jo så tydeligvist hørt forkert

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-03-05 19:32

> Oh, jow men jeg mener at fuld E-TTL 2 først virker med 580EX?

Hvad mener du med "fuld E-TTL 2"? Det, Canon kalder E-TTL II, er en egenskab
ved kameraet. Ifølge Canon selv er E-TTL II understøttet af alle
EOS-kameraer startende med 1DII. E-TTL II virker fint med alle EX-modeller.
Læs evt. denne side, der på fremragende vis gennemgår Canons flash-systemer:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-03-05 19:39

> Oh, jow men jeg mener at fuld E-TTL 2 først virker med 580EX?

Hvad mener du med fuld E-TTL 2 ?

580EX kan, som Jens Bruun skriver, tage hensyn til kameraets sensor
størrelse i zoom hovedet. Det kan 550EX ikke.
Det burde ikke spille nogen rolle for eksponeringskontrollen, men for hvor
langt blitzen rækker og hvor hurtigt den genoplader.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Borgen

Dato : 19-03-05 10:43

Hans Joergensen wrote:

> Jo, det vil være mere fornuftigt at købe et EF 50 f1.8 II for ~700kr
> (og undlade filteret på det også).
Er et 50mm anvendeligt indendørs når forlængelses-faktoren på 350D er 1,6x?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-05 18:38

Jan Borgen wrote:
> Er et 50mm anvendeligt indendørs når forlængelses-faktoren på 350D er 1,6x?

Naturligvis, selv et 85mm er anvendeligt indendørs når der bare er
nok plads (og det er der i en normal stue).

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-03-05 18:08

> Det største problem ved at vælge andet end 580EX er at du ikke kan
> udnytte E-TTL 2,

Nej. E-TTL II er en egenskab ved kameraet. Eneste forskel på 550EX og 580EX
er, at 580EX er en lillebitte smule stærkere samt at den kommunikerer
farvetemperaturdata med kameraet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-03-05 18:22

> Eneste forskel på 550EX og
> 580EX er, at 580EX er en lillebitte smule stærkere samt at den
> kommunikerer farvetemperaturdata med kameraet.

Jeg slog den lige op. 580EX tager også højde for sensorstørrelse, hvilket
550EX ikke gør.

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-03-05 07:57

Jan Borgen wrote:
> [...]
> er tilpas godt til at pengene ikke er spildt (helst med lidt automatik),
> når jeg alligevel ikke vil ofre det som en Speedlite 580EX koster?

Hvis du er det mindste i tvivl om hvad du skal anskaffe, har du ikke
brug for det..
Dette ikke ment flabet/personligt, men ved man ikke om man er sulten, er
man det ikke, sådan lidt eksistentielt.

Men jeg vil da gerne fortælle hvad jeg synes=hvad jeg gjorde:
Dslr med kit-obj(17-70)+ 1gb kort + polfilter + mindst mulige taske, der
også kan bæres i bæltet.
---
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Jan Borgen

Dato : 19-03-05 11:11

Ole Larsen wrote:
> Hvis du er det mindste i tvivl om hvad du skal anskaffe, har du ikke
> brug for det..
Helt enig! Men angående brug af blitz så er jeg ikke i tvivl om at jeg
er træt af hårde skygger / slagskygger. Det er et problem, som jeg gerne
vil af med (uden at forkøbe mig).

Fra : AJ

Dato : 19-03-05 11:17

> [...]
> mig hos Canon inden 31. dec. 2005 får jeg tilsendt et 256 MB CF-kort (hvad

Hej Jan

Hvor købte du kameraet?

Fra : Bent

Dato : 20-03-05 09:42

Hej Gruppe.

Jeg har også overvejet Canon 350D, jeg er nogenlunde ny på området
og jeg har i et par år leget med mit G3 men ville nu gerne et skridt videre,
og der var 350D jo en god mulighed ! Men jeg har jo fulgt meget med i
gruppen her på en lytter! Og jeg forstår at kit objektivet der følger med jo
ikke er det bedste ! Det er nok heller ikke det dyreste, men hvor meget er
det så egentlig værd ? kan jeg mon klare mig med det til en begyndelse ??
jeg har ikke med det samme råd til et bedre objektiv :(

Bent M

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 20-03-05 10:29

"Bent" <bom@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor meget er det så egentlig værd ? kan jeg mon klare mig med det til en
> begyndelse ?? jeg har ikke med det samme råd til et bedre objektiv :(

Det er nok sådan cirka det værd det koster Jeg tror det vil være en
fornuftig og billig løsning som en start, så kan du jo finde ud af hvad dit
behov er, og derefter spare sammen til de objektiver/kvaliteter du har brug
for. Kit objektivet kan du sikkert sælge igen, uden det helt store tab.

Mvh
Kenneth

Fra : fam. Ager

Dato : 20-03-05 10:46

"Bent" <bom@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også overvejet Canon 350D, jeg er nogenlunde ny på området
Og jeg forstår at kit objektivet der følger med jo
> ikke er det bedste !

rigtigt, men kan bruges...Syntes du skal gøre op med dig selv om du er parat
til at bruge lidt på tilbehør.....
Du skal ha´ et godt cf-kort på mindst 256,helt 512 mb....
En ekstern flash er også noget du skal overveje....
Et det fugle og andre ting du ikke kan komme tæt på,så skal du bruge nogen
mm...
Et det som all-round brug osv...
Et godt all-round objektiv er canon´s 28-135 usm IS...nok det bedste IKKE
l-objektiv.....Det er en mulighed...

har du overvejet handel i tyskland...

se om du måske kan købe kamera huset uden kit objektivet, også tag
28-135´eren istedet.Så syntes jeg du er godt stillet.....

En taske er et must...

Jeg vil tror at kitt objektivet er mellem ca. 700 kr værd hvis du vil sælge
det løst senere...

mvh torben

Fra : Jan Borgen

Dato : 20-03-05 11:44