Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har fundet 2 DigiCam?
Fra : South to the East

Dato : 15-03-05 23:20

Hej

Jeg har nu brugt megen tid på at finde lige det kamera som jeg ville kunne
bruge i maange år.
Og valget er endt imellem disse 2.
Jeg har læst mange sider med specifikationer og sammenligninger. Og de er
begge 2 lige det jeg vil have!
Men her er det så at I 'må', hjælpe mig. Jeg kan nemlig ikke beslutte mig,
til hvilket et af dem jeg skal købe!

Olympus CAMEDIA C 8080 Wide Zoom eller Nikon Coolpix 8800

Nogen herinde som kan fortælle noget, som ikke står i div. spec. og som kan
hjælpe mig til at vælge det rigtige kamera?
Er allerede spændt på jeres input!

Hilsen Møller

Fra : Niels

Dato : 16-03-05 05:23

> [...]
> kan
> hjælpe mig til at vælge det rigtige kamera?

Jeg har haft C 8080 i et lille års tid inden jeg solgte det. Et rigtigt godt
kamera! Og så er det ca 1500 kr billigere end Coolpix'en. Olympus har fået
bedre anmeldelser på dpreview, hvor der også er en direkte sammenligning
mellem de to kameraer.
Den største forskel på de to kameraer er linsen - Olympus er vidvinkel
svarende til 28mm - 135mm. Nikon'en er 35mm - 350mm. For mig var det rart
med den ekstra vidvinkel.
Hvis du skal op og betale ca 6400 for Nikon'en, ville jeg absolut overveje
et af de billige DSLR kameraer - det er der rigtigt mange fordele ved.

Mvh.
Niels

Fra : Børge Larsen

Dato : 16-03-05 09:25

"Niels" <nibb@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du skal op og betale ca 6400 for Nikon'en, ville jeg absolut overveje
> et af de billige DSLR kameraer - det er der rigtigt mange fordele ved.

Begge er to dejlige kameraer og begge har mange gode feature. Jeg valgte
C8080W Der er mindre støj på billederne en på Nikon. Jeg mener trods mange
andre fordele at det først og fremmest er billedkvaliteten det kommer an på.
Kig på Kamerahusets hjemmeside der er en god test af 8 mio kameraerne.
Selvfølgelig er der også DSLR kameraer til fordelagtige priser, men det
kræver også at man investerer i optikker af god kvalitet, og dermed pliver
prisen høj. Desværre har DSLR en stor ulempe som jeg ser det, og det er
muligheden for urenheder på CCD elementet. som er vanskeligt at rense.

Held og lykke med dit køb

Fra : emj

Dato : 16-03-05 10:41

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev::

>Desværre har DSLR en stor ulempe som jeg ser det, og det er
>muligheden for urenheder på CCD elementet. som er vanskeligt at rense.

De fås jo også som selvrensende.
Hilsen emj

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-05 10:56

Børge Larsen wrote:
> prisen høj. Desværre har DSLR en stor ulempe som jeg ser det, og det er
> muligheden for urenheder på CCD elementet. som er vanskeligt at rense.

Jah, men for mange er det nu ikke noget problem.. jeg har vist
rengjort min CMOS i mit 300D omkring 3 gange på et år, og ved 90% af
de billeder jeg tager vil selv meget støv ikke betyde det fjerneste.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : KASO

Dato : 16-03-05 15:49

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisen høj. Desværre har DSLR en stor ulempe som jeg ser det, og det er
> muligheden for urenheder på CCD elementet. som er vanskeligt at rense.

Hvis alternativet er et digicam, kan man med fordel vælge at købe sit DSLR
med f.eks. Sigmas 18-125mm (svarende til 28-200mm) objektiv. Behovet for at
skifte objektiv vil dermed være meget beskedent (ifht. C8080, rækker det jo
længere) og dermed er risikoen for støv i de ædle dele meget begrænset. Til
gengæld er der mange fordele ved DSLR, som jeg ikke ville undvære (jeg har
skiftet fra Minolta A1 til Nikon D70 - så jeg kender fordele og ulemper ved
de 2 typer kameraer).

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-03-05 16:47

"KASO"
> [...]
> skiftet fra Minolta A1 til Nikon D70 - så jeg kender fordele og ulemper ved

Så fortæl dog hvad fordelene er - istedet for din livshistorie.. )-max-

Fra : KASO

Dato : 16-03-05 18:12

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "KASO"
DSLR
Til

> Så fortæl dog hvad fordelene er - istedet for din livshistorie.. )-max-

Jamen - nu var jeg jo lige så godt igang: Altså: Jeg blev født i 19.......

OK - du har jo egentlig ret - og jeg har jo - som du kan se - måttet bøje
mig (jvf. en gl. diskussion om digicam vs. DSLR) og skifte til DSLR fordi:

- Hurtigere respons - tager billedet, når man trykker på knappen (moderne
digicams i den bedre ende er nu heller ikke så sløve mere)
- Stor chip=Mindre billedstøj - selv ISO 1600 kan bruges i en snæver
vending. På digicams skal man sjældent over ISO 200 før det er ubrugeligt
- Bedre kontrol over dybdeskarphed - en person kan "træde frem" fra en
sløret baggrund v. portræt. Digicams er vanskeligere at få en sløret
baggrund fra, da de har større dybdeskarphed ved samme blænde/brændvidde.
- Bedre søger v. manuel fokus

Digicams kan til gengæld fylde mindre og bruge skærmen som søger, hvilket
kan være en fordel, hvis man tager billeder hen over hovedet på andre eller
skal tage billeder i skæve vinkler.