Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
4000 billeder pr dag - remote capture.
Fra : Thor

Dato : 15-03-05 14:56

Jeg skal lave et remote capture system, som automatisk skal
tage ca 4000 billeder pr dag, året rundt.
Er der nogen her der ved, hvormange billeder et "normalt" digikam kan tage
i alt, før det dør?
Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det - levetid
min. 2 år.

mvh Thomas Riedel

Fra : Jakob Gregersen

Dato : 15-03-05 15:28

Hmm altså hvad der svarer til cirka 2.7 billeder i sekundet? Det tror jeg
bliver svært.

Fra : Claus Smith

Dato : 15-03-05 16:37

"Jakob Gregersen" <Jake@airsoftzonefjern.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm altså hvad der svarer til cirka 2.7 billeder i sekundet? Det tror jeg
> bliver svært.

Nu mener du vel pr. minut og så er det ikke så urealistisk.

Claus

Fra : dav

Dato : 15-03-05 15:27

Må man for nysgerrighedens skyld spørge, hvad du dog skal fotografere?
2,7 billeder i minuttet (så vidt jeg kan regne ud) i to år.
Noget af et projekt.

God fornøjelse.
Vh
Dav.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 15:32

> [...]
> tage i alt, før det dør?
> Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det -

Du skriver ikke noget om det er det samme, der skal fotograferes, eller det
er foranderligt. Da du forestiller dig 2.8Mill billeder, ville jeg nok se
bort fra noget med en mekanisk lukker og en autofokus motor. Du skriver ikke
noget op opløsning af billederne, eller hvordan du vil opbevare data.

umiddelbart ville jeg foreslå et overvågningskamera med fast optik, men lad
os høre lidt mere om anvendelsen.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 15:37

Thor wrote:

> [...]
> i alt, før det dør?
> Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det - levetid

Jeg vil lige stille et par uddybende spørgsmål.

- hvilken opløsning skal du bruge

- hva' med ISO følsomhed

- hvilken brændvidde skal objektivet ha'

- er du indstillet på, at du selv skal programere styringen

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 15:43

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
>
> - hva' med ISO følsomhed
>
> - hvilken brændvidde skal objektivet ha'
>
> - er du indstillet på, at du selv skal programere styringen

Canons remote capture programmer kan da noget meget ligende.

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-05 15:45

Christian B. Andresen wrote:
> Canons remote capture programmer kan da noget meget ligende.

Hvis man altså kan få det til at køre stabilt... min rekord med
remote capture er vist at holde det kørende i ~30 minutter.

I øvrigt bliver det nok også et problem at få en Windows til at køre
konstant i flere år.

2.7 billeder/sec bliver nu stadig et problem, specielt om natten hvor lukketiden nok
nemt kan komme op på 20-30sek hvis der ikke skal bruges superhøj ISO

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 15:55

On 15 Mar 2005 14:45:22 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Hvis man altså kan få det til at køre stabilt... min rekord med
>remote capture er vist at holde det kørende i ~30 minutter.

Hvad med at finde et digicam der også kan fungere som webcam?
Der findes masser af programmer til overvågning med diverse webcams,
som kan tage billeder med x-sekunders mellemrum, og videresende disse
til en ftp-server bl.a.

/Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-05 16:06

Alex Linaa wrote:
> [...]
> Der findes masser af programmer til overvågning med diverse webcams,
> som kan tage billeder med x-sekunders mellemrum, og videresende disse

Noget i stil med det her er nok det der vil virke bedst:

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : dav

Dato : 15-03-05 16:11

I bliver ved med at tale om 2,7 billeder i sekundet.
Hvis Thor skal fotografere 4.000 billeder om dagen og der er 24 timer i
døgnet, deler vi de 24 op i 4000.
Det giver 166,66... i timen.
Hver time har 60 minutter!
60 op i 166,66 giver 2,7.

Betyder det så ikke, at Thor skal fotografere 2,7 pix i minuttet?
Eller skal jeg bare bede om at få mine skolepenge tilbage? (c:
vh
D.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-05 16:25

dav wrote:
> Betyder det så ikke, at Thor skal fotografere 2,7 pix i minuttet?
> Eller skal jeg bare bede om at få mine skolepenge tilbage? (c:

Jo, det er faktisk noget værre sludder det andet, jeg regnede det
blot ikke efter

Et foto for hver ~21 sek

Mon ikke et normalt billigt Canon PowerShot A75 eller tilsvarende kan den
slags... og man kan jo evt. købe et spare-kamera hvis det kniber.

Her er noget software der kan styre sådan et:
http://www.ucl.cas.cz/~petr/plant-growth/

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 16:30

Hans Joergensen wrote:

> Mon ikke et normalt billigt Canon PowerShot A75 eller tilsvarende kan den
> slags... og man kan jo evt. købe et spare-kamera hvis det kniber.

Lukkeren ka' næppe holde til meget mere end 100.000 eksponeringer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-05 16:41

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Lukkeren ka' næppe holde til meget mere end 100.000 eksponeringer...

Nu er det jo et powershot-kamera, og det har næppe en lukker foran
CCD'en (eller CMOS eller hvad det nu er).

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 16:46

Hans Joergensen wrote:

> Nu er det jo et powershot-kamera, og det har næppe en lukker foran
> CCD'en (eller CMOS eller hvad det nu er).

Jow... alle digicams har en mekanisk lukker, for ellers kan de ikke
nulstille CCD-chip'en...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 17:06

On Tue, 15 Mar 2005 16:46:03 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jow... alle digicams har en mekanisk lukker, for ellers kan de ikke
>nulstille CCD-chip'en...

Kameraer i mobiltelefoner har bl.a. ingen mekanisk lukker, hvilket
giver de indtil nu ringe billeder. Ikke fordi ccd'en ikke kan
nulstilles, men fordi ccd'en er nødt til at være åben i den tid det
tager at overføre informationerne, hvilket typisk er 1/30 til 1/60
sekund.

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/news.php?visSide=1079

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 17:47

> Jow... alle digicams har en mekanisk lukker, for ellers kan de ikke
> nulstille CCD-chip'en...

Muligvis, men den må jo står åben hele tiden. Ellers kan kameraet ikke vise
live billeder på den lille skærm ? CCD'en nulstilles når billedet udlæses.

Videokameraer, der også bruger CCD'er, har heller ikke mekanisk lukker.

For en del år siden var jeg indblandet i et astronomi projekt med en Kodak
2048x2048 pixels chip, og der brugte vi heller ikke mekanisk lukker. OK: Der
er osse temmeligt mørkt ude i verdensrummet om natten

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 18:27

Bo Bjerre wrote:

> Muligvis, men den må jo står åben hele tiden. Ellers kan kameraet ikke vise
> live billeder på den lille skærm ? CCD'en nulstilles når billedet udlæses.

På digicams står lukkeren konstant åben, så motivet kan vises på
LCD-skærmen, men i det øjeblik man trykker udløserknappen ned, så
lukker lukkeren for lys til CCD-chip'en, hvorpå den nulstilles, og
så åbner lukkeren igen for den egenlige eksponering, denne process
er iøvrig årsag til det der kaldes shutter lag, det er nemlig
betegnelsen for den forsinkelse der opstår.

Nyerer digicams er dog blevet så hurtige til at nulstille
CCD-chip'en, at de efterhånden er næsten lige så hurtige som den
træghed, der i et DSLR-kamera's mekaniske lukker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 18:29

> [...]
> lukkeren igen for den egenlige eksponering, denne process er iøvrig årsag
> til det der kaldes shutter lag, det er nemlig betegnelsen for den

-atter en dag, hvor jeg lærte noget

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 15-03-05 17:55

> Nu er det jo et powershot-kamera, og det har næppe en lukker foran
> CCD'en (eller CMOS eller hvad det nu er).

Jo det har, det har de fleste almindelige digital kameraer, _undtagelsen_ er
webcams og mobiltelefoner, og enkelte meeeget billige digitalkameraer!

Mit A75 siger ihvertfald "klik-klik" når jeg tager et billede, og ja, jeg
har slået alle de åndsvage "kamera-lyde" fra!

Desuden eksponerer powershot A serien dobbelt hvor det ene billede er taget
"lukket" for at lave noget støjkompensation med lukkertider længere end 1,3
sekunder!

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 16:31

> [...]
> lukketiden nok
> nemt kan komme op på 20-30sek hvis der ikke skal bruges superhøj ISO

Det kniber lidt med regnefærdighederne. Der er 86.400 sekunder pr døgn, og
med 4.000 billeder giver det 21.6 sekunder mellem billederne.

Med hensyn til exponeringstider, kan vi ikke gætte noget som helst. Det er
vel muligt, at kameraet skal sidde et sted, hvor der er lys døgnet rundt,
som på en byggeplads, en fabrik eller lignenden.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 16:33

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> Det kniber lidt med regnefærdighederne. Der er 86.400 sekunder pr døgn, og
> med 4.000 billeder giver det 21.6 sekunder mellem billederne.

-undskyld, jeg havde ikke set længere nede, at du har fået korrektionen een
gang

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 15:48

Christian B. Andresen wrote:

> Canons remote capture programmer kan da noget meget ligende.

Ja... men et Canon kamera vil dø af slid inden der er gået en måned...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-05 11:07

> Ja... men et Canon kamera vil dø af slid inden der er gået en måned...!

Shyy, det må du ikke sige til vores A75, og endelig ikke til mine forældres
efterhånden tussegamle S10.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-05 11:09

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Ja... men et Canon kamera vil dø af slid inden der er gået en måned...!

Undskyld, jeg misforstod det, du mente med de 4000 billeder / døgn.
Så har du måske ret, der er vel ikke ret mange mekaniske ting som kan holde
til så mange billeder , det være sig digi, DSLR eller ASLR ?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-03-05 16:39

"Thor" <thor@thor.thor> wrote:

> [...]
>i alt, før det dør?
>Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det - levetid

Toppen af de prof. DSLR skulle kunne klare 150.000 billeder. Så de vil
holde lidt over en måned. Du skal nok ikke forvente, at et kompakt
kamera kan holde længere end det.

Det bedste bud er nok et filmkamera. Altså et til levende billeder. De
kan fås med enkeltbilled funktion (blev bla. brugt til tegnefilm før
computeren tog over). Om det kan holde til så mange billeder ved jeg dog
ikke.

Med kun 21,6 sekund mellem hvert billede bliver det til en hel del data
på forholdsvis kort tid. Husk at tænke på backup og at sikre dine
servere, så projektet ikke røger i vasken bare fordi en server st år af.

Peter

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-03-05 17:14

On Tue, 15 Mar 2005 14:55:49 +0100, "Thor" <thor@thor.thor>
wrote:

> [...]
>i alt, før det dør?
>Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det - levetid

Var der ikke en der kørte ned gennem Europa, og tog et billede
for hver 100 meter, dag og nat (interessant film),
måske han kender nogle fiduser, ikke at det bliver så mange
billeder, men sikkert noget erfaring at øse af.
mvh Ebbe

Fra : dav

Dato : 15-03-05 18:44

Og kan vi så snart få at vide, hvad du skal fotografere?
Nå.

(c:

Fra : Anders Lund

Dato : 15-03-05 19:52

> [...]
> tage i alt, før det dør?
> Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det -

Som sagt, vil de færreste digital kamera holde til at tage så mange
billeder.

Jeg har selv været ved at research lidt, fordi jeg kikkede på at lave en
foto-system til ruchebaner ol. Kom ret lang med det, men investeringen er
alt for stor til at jeg ville gå i gang.

Her er nogle af de sider jeg fandt i den forbindelse: (De er alle fundet
igennem www.globalspec.com som er rigtig god, men de sender dig reklamer pr
post, og mail. Jeg er endda blevet ringet op, så tænkt på det inden ud
smider dine oplysninger efter dem)

- http://www.redlake.com/

- http://www.imperx.com/

Hvis du tænker på priser, mener jeg, at jeg fik tilbud i 20.000 - 30.000 kr.
klassen (Send en mail, så kan jeg sende dig tilbudene) . Derudover skal du
have en video-grabber.

Jeg tror du skal derop, hvis dit projekt kræver bedre opløsning end et alm.
overvågnings kamera med et tv kort (kører normalt VHA som ca. giver 0,7MP),
eller et digitalt video kamera / webcame (ved ikke hvor længe det overlevet)
kan klarer.

Skriv endeligt til mig, hvis jeg kan hjælpe dig med dit projekt.

Mvh
Anders Lund

Fra : Thor

Dato : 15-03-05 22:35

Tak for overvældende interesse for mit projekt.
Jeg tror I har ret i, at det ikke går at bruge et normalt digikam, - tak for
linket til overvågnings kameraerne.
2 MP er en tilstrækkelig opløsning for billederne, - og jeg leder stadig
efter det optimale kamera til opgaven.

Systemet skal tage billeder af varer + ordreseddel for en grossist, så man
kan dokumentere, hvad der er sendt ud af huset. Lysforhold kan laves
gunstige, og fast fokusering er OK. Der er ned til 5 sekunder mellem hver
ekspedition.

mvh Thor

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-05 07:14

> [...]
> kan dokumentere, hvad der er sendt ud af huset. Lysforhold kan laves
> gunstige, og fast fokusering er OK. Der er ned til 5 sekunder mellem hver

Jeg tror din eneste reelle mulighed (der er til at betale sig fra) er at
bruge et webcam med høj opløsning! - Bare rolig, et webcam skal nok kunne
holde et par år, selv ved døgndrift...

En hurtig søgning på edbpriser kan jeg dog kun finde ét kamera hvor der står
at sensoren har 1,3 Mpixel:

Der er dog også andre som kan tage billeder i 1280*960, men om billedet
bliver interpoleret, eller om sensoren har flere pixels end der står tør jeg
ikke udtale mig om, men man kan nok læse sig til det på producentens
hjemmeside!

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-03-05 13:16

> [...]
> kan dokumentere, hvad der er sendt ud af huset. Lysforhold kan laves
> gunstige, og fast fokusering er OK. Der er ned til 5 sekunder mellem hver

Så er der ingen tvivl om at det er et industrikamera. Måske er farver ikke
engang nødvendige?

Der findes mange gode kameraer i 10.000 kr klassen og opefter. Tilsluttes en
PC over CameraLink.

Muligvis kan www.machinevision.org være et sted at starte en undersøgelse.
-ellers kan www.jai.dk helt sikkert hjælpe dig med en løsning.

Bo //

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 20:42

> Så er der ingen tvivl om at det er et industrikamera. Måske er farver ikke
> engang nødvendige?

Det vil bestemt gøre det billigere

> Der findes mange gode kameraer i 10.000 kr klassen og opefter.

Og også under hvis det ikke behøver at være i farver

> Tilsluttes en PC over CameraLink.

Eller firewire - f.eks
http://www.alliedvisiontec.com/default.php?p=34&t=set&o=language&a=en Så kan
man spare en "speciel" framegrabber.

/A

Fra : KJ

Dato : 16-03-05 10:27

Thor <thor@thor.thor> wrote:

> [...]
> i alt, før det dør?
> Er der nogen der har en anbefaling om et kamera, som kan tåle det - levetid

Hej Thomas,

Hvis du kan leve med billedkvaliteten fra et digitalt videokamera, så er
der måske et alternativ.

Til en robot har jeg bygget et capture system, som benytter et alm.
digital videokamera, der overfører via firewire (ieee1394) til en linux
pc. Billederne hentes vha. en modificeret udgave af open source
programmet DVGRAB. Det giver dig mulighed for at tage alt mellem 0 og 25
billeder pr. sekund.

Et digitalt videokamera fås i god kvalitet fra vel ca. 4000 kr. Uden at
vide det vil jeg mene, at den eneste grænse her er, hvor længe
vidoekameraet kan holde til at være tændt, før det dør af sig selv.
Kameraet laver jo mekanisk set det samme hele tiden, uanset om du henter
billederne eller ej.

Hvis du ønsker et alm. digicam som kan holde til driften, så tror jeg
faktisk ikke, at de professionelle kameraer med alm. foto udgang via
firewire/usb er så dyre igen. De har jo ikke indbygget batteri eller
memory kort plads etc. men indeholder blot selve kameradelen i en solid
indpakning.

KJ
--
www.cetus.dk