Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af telekonverter
Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 14:06

Hej

Jeg er på udkig efter en telekonverter til mit Nikon AF 80-200mm f/2.8D ED.

Og jeg kan se at nikon har lavet 3. På hhv 1.4,1,7 og 2,0

Men samtidig står der også at autofokus kun virker med AF-S og AF-I
objektiver, så jeg kan altså ikke få autofokus, til at virke på mit objektiv
hvis jeg køber en telekoncerter?

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-03-05 14:10

Jakob G wrote:
> [...]
> objektiver, så jeg kan altså ikke få autofokus, til at virke på mit
> objektiv hvis jeg køber en telekoncerter?

Kenko TelePlus 300 (eller hvad den nu hedder) har gennemført mekanisk
kobling til AF, og kan formodentlig benyttes med dette objektiv. Min virkede
rimeligt med en 80-400, selv ved 400 mm, som er f/5.6, men autofokus blev
endnu langsommere end normalt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 14:17

Tak. Så den eneste mulighed er altså at holde sig fra Nikon's egne?

Den du nævner, forringer den kvaliteten væsentligt? Kan godt leve med en
lidt længere autofokus, da det i forvejen er ret hurtigt.

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-03-05 14:24

Jakob G wrote:
> Tak. Så den eneste mulighed er altså at holde sig fra Nikon's egne?
Såvidt jeg ved, ja.

> Den du nævner, forringer den kvaliteten væsentligt? Kan godt leve med
> en lidt længere autofokus, da det i forvejen er ret hurtigt.
Jeg ved ikke hvordan den opfører sig med 80-200, men med 80-400 synes jeg
absolut det var brugbart, og efter sigende er kvaliteten næsten på højde med
Nikons egne - men ikke helt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-03-05 14:29

"Jakob G"
> Tak. Så den eneste mulighed er altså at holde sig fra Nikon's egne?
>
> Den du nævner, forringer den kvaliteten væsentligt? Kan godt leve med en
> lidt længere autofokus, da det i forvejen er ret hurtigt.

Jeg har ikke set den store forskel på Kenko 300Pro serien
og Nikons egne, så dem kan du rolig købe, MEN hvis du
kan nøjes med 1,5x så vil jeg foreslå du nøjes med den,
2x snupper en del af dit udemærkede objektivs kavliteter.

Alle telekonvertere gør AF langsommere, i Mortens indlæg
kan det måske underforstås at Nikon og Canon TC'ere ikke
har den side "gevinst".. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 14:42

Okay, så det kan altså lade sig gøre hvis jeg finder en ikke E udgave. Har
siddet og kigget lidt på Bhphotovideo, og de sælger både A og B. Hvad skal
man vælge?

Men det er altså det bedste valg at investere i en 1.4x?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-05 15:03

"Jakob G" <ok> wrote in message
> [...]
> skal man vælge?
>
> Men det er altså det bedste valg at investere i en 1.4x?

A og B udgaver er "gamle".

-Jeg har selv en TC14E-2 og en TC20E-2. Det er lækkerier. Skal du bruge dem
sammen med lidt ældre objektiver, skal de lige ombygges i fatningen. Det
klarede jeg selv på ca 1 time pr stk.

Jeg har en TC301 liggende i skuffen, som jeg aldrig fik testet, så der
ligger den godt.

Se evt på :
http://www.naturfotograf.com/lens_converter.html#top_page

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 15:49

Men hvad er der "anderledes" ved den nye E'er, i forhold til A,B ( udover
den kun offcielt virker med AF-S)?

Det lyder ret voldsomt med den ombygning du taler om?
Vil nu ikke mene mit objektiv er meget gammelt, Nikon sælger det i hvertfald
stadigvæk:)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-05 16:16

"Jakob G" <ok> wrote in message
> [...]
>
> Det lyder ret voldsomt med den ombygning du taler om?
> Vil nu ikke mene mit objektiv er meget gammelt, Nikon sælger det i

Ikke voldsomt. Man afmonterer den bageste fatning of filer en tap bort.
Herefter rengør man og monterer igen. Nogen kan muligvos føre det på 10
minutter, men jeg var ikke så hurtig.

Ombygningen var nødvendig til mine manuelle objektiver.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 14:24

"Jakob G" <ok> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er på udkig efter en telekonverter til mit Nikon AF 80-200mm f/2.8D
> ED.
>
> Og jeg kan se at nikon har lavet 3. På hhv 1.4,1,7 og 2,0

Det er E typen, der kun kan monteres på AF-S objektiver.
Du kan bruge Nikon TC-14A. Den virker med AF, og skulle give godt resultat
på 80-200mm
Der findes også en 2X TC-201.
Gert