Brædtspil
Fra : Lars Bjørn Jensen

Dato : 27-05-01 22:20

Jeg vil gerne købe nogle brædtspil, men der findes så mange så det virker
helt håbløst! Hvad kan i anbefale?? Helst noget der IKKE kræver 7 spillere
og 15 timer (Diplomacy ER ellers godt

Mvh
Lars Jensen

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 27-05-01 23:52

Talisman !!!

(Leder selv efter en der vil sælge det brugt)

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-05-01 03:29

Space Hulk.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lars Bjørn Jensen

Dato : 28-05-01 08:51

> Talisman !!!

Det er vist meget godt du ikke er sælger :) - kan du uddybe det lidt??

Mvh.
Lars Jensen

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 28-05-01 13:48

Naaa ... syntes jeg næsten du selv skal lede efter på nettet og andre
steder.

I bund og grund tosser man rundt på et brædt og kæmper imod monstrad (gennem
man træker kort og terningslag), samler skatte og forbedrer sine evner. Man
kan selvfølgelig også kæmpe imod hinanden hvis man laver nogle gode
'husregler'.

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : EPO

Dato : 28-05-01 14:17

Hæ hæ jeg kender godt det spil.... det er ikke altid lidt sjovet men nogen
gang er det ret fedt.Men det tager vildt langt tid. Og et af kravene var at
det ikke måttet tag så lang tid jo.

Martin

Yulian K. Gaard <cfp8142@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eth78$2tb9$1@news.cybercity.dk...

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 28-05-01 19:57

"EPO" <Hop_hest@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
<Talisman>
> Hæ hæ jeg kender godt det spil.... det er ikke altid lidt sjovet men nogen
> gang er det ret fedt.Men det tager vildt langt tid. Og et af kravene var at
> det ikke måttet tag så lang tid jo.

Hmm... dengang jeg spillede Talisman, kunne vi da spille et helt spil på under
en time. Faktisk har vi 4 spillere afsluttet spillet på 24 minutter, men vi var
selvfølgelig 4 spillere der kendte hvert eneste kort og flet på brætet udenad,
og det var kun basis-spillet i 2nd edition. Det bestød faktisk at når man slog
sit slag, kunne man lige præcis nå at blive færdig, før det var ens tur igen.

Det var knagme' skægt dengang.

Men problemet med Talisman, er nu mere at det bliver trivielt i længden.

Lars
--
Lars Wagner Hansen, Jagtvej 11, 4180 Sorø
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inte.tele.dk/l-hansen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 28-05-01 20:00

> [...]
> man træker kort og terningslag), samler skatte og forbedrer sine evner. Man
> kan selvfølgelig også kæmpe imod hinanden hvis man laver nogle gode

Man har da altid kunnet kæmpe mod hinanden.

I 1st/2nd edition (det uden plastikfigurer) kunne alle angribe i almindelig
kamp, medens kun udvalgte figurer (Wizard var en af dem) kunne angribe i psychic
combet.

I 3rd edition kan alle angrib både almindeligt ellerr psykisk.

Man skal såmænd bare lande på det felt hvor den man ønsker at angribe befinder
sig, og så møde vedkommende i stedet for at møde feltet.

Lars

Fra : Jan Ozimek

Dato : 28-05-01 08:26

Settlers er et fedt brædtspil, og det er ikke særligt dyrt (basisspillet i
hvert fald).
Spillet kræver 3-4 spillere, men hvis man køber en udviddelse, kan man være
op tll 6 spillere.
Der findes også en række andre udviddelser, som gør tilfører spillet nye
ting.

Kort fortalt, går det ud på at indsamle resurser, og udbygge sin
civilisation for dem.
Der er ingen vold i spillet, men det er alligevel meget taktisk.

"Axis and Allies" er også et fedt spil, men det er lidt dyrt.

mvh. Jan Ozimek

Fra : Lars Dam

Dato : 28-05-01 09:13

On Mon, 28 May 2001 09:26:03 +0200, "Jan Ozimek"
<jan_ozimek@hotmail.com> wrote:

>Settlers er et fedt brædtspil, og det er ikke særligt dyrt (basisspillet i
>hvert fald).

I kan tage et kig og prøve det her, uden det koster andet end online
tid:

http://sunlab-01.cs.nwu.edu/~thomas/java/soc/

>mvh. Jan Ozimek

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 28-05-01 20:15

"Lars Dam" <lars_simple_spam_protection_dam@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Fantask http://www.fantask.dk/ har Settlers på Dansk, Engelsk og Tysk.

Men hos AWES http://www.awes.dk/ koster den tyske udgave af Settlers betydeligt
mindre end i Fantask.

> I kan tage et kig og prøve det her, uden det koster andet end online
> tid:
>
> http://sunlab-01.cs.nwu.edu/~thomas/java/soc/

Der kan også findes en masse godt om/til Settlers på dette sted:

The Settlers: http://users.cybercity.dk/~bbo1867

Lars

Fra : Jan Ozimek

Dato : 28-05-01 21:24

> [...]
meddelelse news:4224htsppgngl641701tgcrfh567mro2oj@4ax.com...

> I kan tage et kig og prøve det her, uden det koster andet end online

Siden ser spændende ud, men jeg kan ikke få spillet til at virke.
Jeg får følgende fejl:
"Could not connect to the server: java.net.NoRouteToHostException: Operation
timed out"

Kan det skyldes, at jeg sidder bag en proxyserver, er siden nede, eller er
det bare en bug-befængt applet?
NB. Jeg bruger IE 5.5, og _har_ dowloaded og installeret det nævnte
JAVA-plugin.

Håber i kan hjælpe (selvom tråden efterhånden er lidt OT)

Jan Ozimek

Fra : Lars Dam

Dato : 29-05-01 15:07

On Mon, 28 May 2001 22:24:22 +0200, "Jan Ozimek"
> [...]

>Jeg får følgende fejl:
>"Could not connect to the server: java.net.NoRouteToHostException: Operation

Har oplevet den fejl tidligere selv, men det var en periode hvor
systemet var nede Det virker ligenu for mig (kl. 16.05).

Og - jo det er en god implementation af Settlers. Dvs. at den er
spilbar, uden de typiske program flaws osv.

>Kan det skyldes, at jeg sidder bag en proxyserver, er siden nede, eller er
>det bare en bug-befængt applet?
>
>Jan Ozimek

vh. ld
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Anders Kjaer Sloth

Dato : 28-05-01 08:39

Prøv "El Grande".
Det er et meget gennemarbejdet spil, der kræver en del stategi, men ikke
tager mere end en 2 til 3 timer at spille.

-Anders

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 28-05-01 20:16

"Anders Kjaer Sloth" <anders_sloth@nospamhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Prøv "El Grande".
> Det er et meget gennemarbejdet spil, der kræver en del stategi, men ikke
> tager mere end en 2 til 3 timer at spille.

El Grande er OK, men jo færre spillere der er jo dårligere/mindre interessant
bliver spillet. Med 5 spillere fungerer det absolut bedst.

Lars

Fra : Anders Kjaer Sloth

Dato : 29-05-01 10:05

Lars Wagner Hansen <l-hansen@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
interessant
> bliver spillet. Med 5 spillere fungerer det absolut bedst.

Jeg har spillet det en del med 3 spiller også. Det synes jeg nu egentlig
også er ok. Men det er rigtigt at det er fedest med 5 spillere. Det der er
fedt ved El Grande er at det ikke er så trivielt som f.eks. Talisman og i
længden også Settlers. Det er røv irriterende i Settlers når man får en
dårlig start, så er det umuligt at komme igen.

-Anders

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 28-05-01 09:19

"Lars Bjørn Jensen"
> [...]
virker
> helt håbløst! Hvad kan i anbefale?? Helst noget der IKKE kræver 7

Det er spørgsmålet hvad du specifikt leder efter når du spørger om
brædtspil. Mener du spil som Ludo og Matador (omend en kende mere
avancerede) eller vil du gerne til at bruge små plastik/metal figurer?

Hvis det er sidstnævnte vil jeg anbefale Games Workshops BloodBow. En
art Amerikansk Fodbold med Orker, Trolde og meget andet guf. Det er et
ældre spil som har været gået ud af produktion, men en af deres (GW)
afdelinger der kun beskæftiger sig med aflagte GW spil har vagt det
til live igen. Strengt taget er det nok at have grundsættet men
udviddelsen DeathZone er klart en "rar" ting at have, da der bl.a. er
regler for at afholde turneringer.

Grundsættet kan fåes her i DK og koster 300 (eller er det 350??) og
kan anskaffes i Goblin Gate og Guns 'n' Games (begge ligger i
Aalborg), ellers kunne jeg forestille mig at Fantask også har en
enkelt version eller to. Udover reglerne til spillet er der også 2
hold med i kassen (Humans & Orcs).

DeathZone har jeg ikke set her i DK, men det kan du bestille på games
workshops hjemmeside (ligesom grundsættet og nogle af holdene). Jeg
aner ikke prisen på DZ.

Ekstra hold kan rekvireres - primært igennem GW's mailorder service -
ellers har nogle af de ovennævnte butikker også et enkelt hold eller
to til at ligge. De koster 225 - 250kr. Man kan jo få lyst til flere
spillere, eller bare andre end dem du får med, kan man jo købe
Warhammer (eller andre) figurer og så begynde at file/save.

Men jeg vil anbefale det

Peter.

p.s. er der nogen BloodBowlers i Aalborg eller nærhed så skal i være
velkommen til at smide en mail til mig

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 28-05-01 10:20

> [...]
> til live igen. Strengt taget er det nok at have grundsættet men
> udviddelsen DeathZone er klart en "rar" ting at have, da der bl.a. er

Jeg er absolut enig med Peter i at Blood Bowl - hvis man da vil spille noget
lidt mere actionpræget, men mindst lige så sindsoprivende som Diplomacy, er
værd at tage et kig på - dog mener jeg at deathzone er lidt en nødvendighed,
da det lader en bygge videre på sit hold.

Jakob

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 28-05-01 10:20

Fra : EPO

Dato : 28-05-01 10:16

Hejsa!!

Jeg kan varmt anbeflae spillet Tribs fra SJgames.com. Men desværre så er det
et af de spil der kræver en del folk og en del tid, men vis man er 6 og har
5-7 timer så skulle man let kunne klare det. vi spillede i 11 timer for
noget tid siden og vi bliv ikke færdig, Spilet går ud på at få børn..... med
hianden... spillerne bliver delt på nogle bliver kvinder nogen gør ikke. og
så er der 3 typer arbejder man kan værre Jager som naturligvis kan skaffe en
masse mad men ikke kan passe børn (Vis ungerne ikke bliver passet bliver de
bare ædt af et eller andet dyr.... eller nogle andre i stammen... vis det
skulle ske at blive et dårligt år med mad) Så kan man værre samler som ikke
kan skaffe sååå meget mad... men de kan i det mindste ikke komme til skade
som jagerne kan og så kan de passe børn. Og det sidste er håndværker som kan
lave forskællige ting som kan gøre det letter at værre jager eller samler,
og det skal de så naturligvis sælge så dyrt som muligt, og de kan
naturligvis også passe børn.

Det er et simpelt spil som kun består af forskælige A4 og A3 sider prisen er
også der efter 10£ (150 kr med fragt) (Købte jeg det i hvert flad til på
http://www.sjgames.com/ )

Jeg kan også anbefale Settlers og Space Hulk som der er blivet forslået!

Martin Lindhardt

Peter Kristiansen <psk@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9et1pl$r5$1@sunsite.dk...

Fra : EPO

Dato : 28-05-01 10:28

Hmm... beklager mine Reposts... Outloik er noget underligt noget!!
EPO <Hop_hest@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9et5rg$elh$1@news.inet.tele.dk...

Fra : EPO

Dato : 28-05-01 10:27

Hejsa!!

[...]

Og så er der naturligvis Family Business fra Mayfair Games. det er et kort
spil og det er et af de bedste... har spillet det i snart 10 år og det er
stadig noget af det sjoveste... det er temmeligt simpelt og tager ikke meget
over et kvater, der skal helst en 4-6 spiller til.... kan spilles med på til
11 er det højeste jeg har prøvet (der er i spillet med til 6 eller 7 spiller
så vidt jeg husker) det koster 15$ online du vil vist nok komme af med 300
kr vis du køber det i danmark.

Kig på den her adrasse vis det har interrasse!
http://www.coolgames.com/mfg/catalog/catpages/general/0454-00.htm

Fra : EPO

Dato : 28-05-01 10:27

Hejsa!!

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 28-05-01 11:09

"Peter Kristiansen"
> "Lars Bjørn Jensen"
> virker

[SNIP forsøg på salgstale..]

Jeg glemte lige at sige at BloodBowl er for 2 spillere og de spil jeg
har været med til har taget fra 2 (2 der ca. kendte reglerne) til 4.5
time (1 der ca. kendte, og 1 der SLET ikke kendte reglerne).

Peter

Fra : Lars Bjørn Jensen

Dato : 28-05-01 18:32

> Det er spørgsmålet hvad du specifikt leder efter når du spørger om
> brædtspil. Mener du spil som Ludo og Matador (omend en kende mere
> avancerede) eller vil du gerne til at bruge små plastik/metal figurer?

Jeg leder efter noget strategisk og underholdende. Jeg har selv Blood Bowl,
med bøgerne StarPlayers og Companion, men det har aldrig rigtig fanget min
interesse. Jeg har også spillet Space Hulk, hvilke heller ikke lige var
det... Jeg tror det er noget i stil med, Settlers og Axis and Allies jeg
søger. Diplomacy er klart det bedste spil jeg har prøvet! Meningen var også
bare, at få beskrevet nogle nye spil, som det er værd at se nærmere på.

Mvh. Lars Jensen

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 29-05-01 08:37

"Lars Bjørn Jensen" <larsbj@mobilixnet.dk> writes:

> [...]
>bare, at få beskrevet nogle nye spil, som det er værd at se nærmere på.

Så skulle du prøve Britannia. Det er et stratetisk spil, som omhandler
invasionerne af de Britiske øer fra Romerne i 43 e.kr. til Normannerne
i 1066. Hver spiller spiller 4-5 folkeslag, som er aktive på
forskellige tidspunkter. Hvert folkeslag har nogle bestemte mål, som
de får point for. Det kan være at holde bestemte landområder på
bestemte tidspunkter eller slå bestemte modstandere ihjel. Spillet er
bedst med 4 spillere, men der er også varianter for 3 eller 5
spillere. Spilletid er 3-5 timer afhængig af spillernes regelkendskab
og vilje til at undgå endeløse overvejelser omkring trækkene.

Se evt. http://www.chez.com/britannia/ for flere detaljer.

Lignende spil er Chariot Lords, som foregår i mellemøsten og
Maharajah, som foregår i Indien. Jeg har ikke spillet nogle af disse
to, så jeg kan ikke sige om de er gode. Dog har jeg hørt, at Maharajah
skulle have problemer med spilbalancen. Vinci og History of the World
minder lidt om Britannia, men er betydeligt enklere.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Kjeld Johansen

Dato : 28-05-01 10:41

> [...]
> virker helt håbløst! Hvad kan i anbefale?? Helst noget der IKKE
> kræver 7 spillere og 15 timer (Diplomacy ER ellers godt

I nyhedsgruppen dk.spil.andre-emner, som egenlig er et mere egnet sted
at diskutere brætspil, har der været en tråd der hed "Gode brædtspil til
kollegiet?". Her kom der en række forslag på gode spil.
Men du bliver nok nød til at uddybe hvilke typer spil, og til hvilken
målgruppe, for at vi kan anbefale nogle spil.

Men et spil, som egner sig til folk der kan lide at spille Diplomacy,
men som er hurtigere og kræver færre personer. Jeg kan anbefale Vinci -
Rise & Fall of Civilizations.
Du kan se en beskrivelse af det på:
<http://www.awes.dk/beskrivelser/vinci.htm>

Kjeld.

Fra : Lars Dam

Dato : 28-05-01 14:30

On Sun, 27 May 2001 23:20:23 +0200, "Lars Bjørn Jensen"
<larsbj@mobilixnet.dk> wrote:

>Jeg vil gerne købe nogle brædtspil, men der findes så mange så det virker
>helt håbløst! Hvad kan i anbefale?? Helst noget der IKKE kræver 7 spillere
>og 15 timer (Diplomacy ER ellers godt

Der f.eks. acquire, et godt gammel lav-mange-penge spil. Det har ca.
30-40 år på bagen, og er lige kommet i en ny udgave. Der er flere
online udgaver, bl.a.

http://www.paulgames.com/index.php?page=play

Fra 2-6 spillere, spilletid maks 60 min. pr. spil. Endnu hurtigere hvs
man er færre og spillerne har prøvet det før.

Prøv det.

>Mvh
>Lars Jensen

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 28-05-01 22:59

"Lars Bjørn Jensen" <larsbj@mobilixnet.dk> skrev:

> Jeg vil gerne købe nogle brædtspil, men der findes så
> mange så det virker helt håbløst! Hvad kan i anbefale??
> Helst noget der IKKE kræver 7 spillere og 15 timer
> (Diplomacy ER ellers godt

Det udelukker jo så Advanced Civilization, som ellers er et
glimragende spil...

Ellers kan nævnes:

Settlers: Hurtigt, nemt spil med lige dele held og taktik.

Iron Dragon: Et jernbane-tegnespil i et fantasy-land hvor
lokomotiverne er cyborg-drager... Sjovt og varieret, lidt mere
kompliceret end Settlers.

Dune: Brætspil baseret på Herberts roman. Udmærket balance mellem
økonomi, strategi og forrædderi. Reglerne findes i to
sværhedsgrader.

Merchants of Venus: Sjovt rum-handelsspil. De ekstra regler om
kamp er ikke så gode, men grundspillet uden kamp er glimrende.

Cirkus Maximus: Væddeløbsspil i det gamle Rom, med knive på
vognene og andet vold. Vinderen er ofte den sidste vogn der kan
køre...

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

She was a girlygirl and they were true men, the lords of
creation,
but she pitted her wits against them and she won.
- Cordwainer Smith, "The Ballad of Lost C'mell"

Fra : Henrik J.

Dato : 29-05-01 10:29

Junta er altid griner.

Mvh,
Henrik "Onde".

Fra : Peter Damgaard

Dato : 29-05-01 01:08

Lars Bjørn Jensen <larsbj@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FfeQ6.22957$TH.3190950931@news.euroconnect.net...
> Jeg vil gerne købe nogle brædtspil, men der findes så mange så det virker
> helt håbløst! Hvad kan i anbefale?? Helst noget der IKKE kræver 7 spillere
> og 15 timer (Diplomacy ER ellers godt

Sig mig, er der slet ikke nogen der spiller guldspillet Junta ? Det er da
ellers for stort. Kampen om magten i en fiktiv bananrepublik, hvor man
kæmper for at tiltuske sig flest mulig penge mens man forsøger at snigmyrde
de andre spillere. Der er meget diplomati involveret (forsøge at slikke El
presidente i røven) og også korte, simple kampe, når det uundgåelige kup
kommer. Viva la Revolucion ! (eller hvordan man nu siger på spansk...)
Fungerer desværre bedst med mindst fem spillere, så det er måske lidt for
mange til dit formål ? Men kan helt klart anbefales. Kraftigt. Ellers er der
jo Clay-o-Rama...

Venligst
Peter

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 29-05-01 20:01

"Peter Damgaard" <peterd@sta.hum.ku.dk> skrev:

> Sig mig, er der slet ikke nogen der spiller guldspillet Junta ?
(...)
> Fungerer desværre bedst med mindst fem spillere, så det
> er måske lidt for mange til dit formål ?

Og så kan det også nemt tage mange timer at spille.

Det er et OK spil, men det har aldrig tilhørt mine favoritter
(men mange andre elsker det, så det er måske bare mig).

Fra : Morten Lund

Dato : 30-05-01 09:39

"Kammerater; Det har været en dårlig bananhøst i år! Jeg er bange for at
flåden kommer til at spare.... Hvad mener du med at flåden vil lave et
lykønskningsbombardement af president paladset?"

..Morten

Fra : Niels Christensen

Dato : 07-06-01 19:01

Filthy rich 3d:
Pænt grineren spil med et anderledes design, og mulighed for at mose
hinanden i den store reklame-krig

Roborally:
Robotter der kører om kap og smadre hinanden for hårdt

Family business:
Simpelt, men sjovt spil om gangsterkrig

Carwars:
Simpelt spil hvor man skal trashe hinandens biler

Little green things from outer space:
Bizart brædtspil for 2...aliens vs. little green things

Republic of Rome:
Avanceret brædtspil for flere spillere, men det er sjovt og udfordrende. Her
spiller man ligeså meget mod selve spillet som mod sine modstandere.

Blood royal:
Avanceret spil for 5. Arvefølge, alliancer, krig, hungersnød og oprør.
Kræver god tid og overblik.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om...

V.H.

Dwarfen

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 08-06-01 23:12

"Niels Christensen" <niels@io.dk> skrev:

> Carwars:
> Simpelt spil hvor man skal trashe hinandens biler

Car Wars CARD GAME er et simpelt spil der ikke kræver den store
tankevirksomhed. Det "rigtige" Car Wars spil er et temmelig
kompliceret spil hvor man selv kan designe biler som kører rundt
på et kort inddelt i tern.

Fra : EPO

Dato : 12-06-01 13:26

Desværre så er Car Wars the Card Game totalt umuligt at få fat i... jeg har
i hvert fald prøvet det sidste halve år uden held Men vis der er nogen
der ved hvor det kan lade sig gøre at finde det så er jeg meget intersert!

Martin

Klaus Æ. Mogensen <klaudius@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:H9cU6.462$l54.16082@news.get2net.dk...

Fra : Morten Lund

Dato : 13-06-01 09:47

heh heh heh!

Det er altid rart at høre at der findes carwars nørder derude endnu!

Vi er lige ved at være færdige med at skrive reglerne der skal til for at
man kan have monstertrucks med! (og et par andre småting)

Yderligere har jeg (endelig) fået strikket et excel-regneark sammen, der
lader dig bygge almindelige biler, og ordner alle beregningerne for dig!

www.krikkit.dk -> ressourcer -> Carwars

Have fun!
..morten

Fra : Morten Lund

Dato : 15-06-01 01:04

hups!

så faldy jeg lige nu over en post på gurps gruppen, om at SJ Games er ved at
relancere Car Wars kortspillet (eller noget der ligner...) Der skulle stå
mere på deres hjemmeside!

duttelut!

Fra : EPO

Dato : 21-06-01 08:59

YES... det nye Car Wars the Card game kommer til August... det bliver lidt
godt... så kan i måske lærre det!!!

Martin

Morten Lund <mlund@imv.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gbjdl$eu0$1@news.net.uni-c.dk...