Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på filtre
Fra : Alexandar [4200]

Dato : 08-03-05 23:46

Hey.

Kan I fortælle mig hvad forskel der er på følgende filtre:

Hoya POL filter HMC og et ikke HMC filter. Jeg har ladet mig fortælle at det
ikke er nødvendigt, hvis man har et digitalkamera og efterfølgende behandler
billederne på sin PC.

Min forespørgsel går nok mere på, hvad forskel der er på filtre som ikke er
HMC og filtre, som er.

Mvh
Alexandar

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-03-05 08:57

Alexandar [4200] wrote:
> Hoya POL filter HMC og et ikke HMC filter. Jeg har ladet mig fortælle at det
> ikke er nødvendigt, hvis man har et digitalkamera og efterfølgende behandler
> billederne på sin PC.

Et gæt ville være at HMC = Hoya multi coated

Jeg bruger udelukkende UV filtre på mine glas for at beskytte dem. Jeg
bruger POL filter for at fjerne reflektioner i vand, så jeg eksempelvis
kan se fisk i vandet. Det er tvivlsomt at du kan fjerne reflektionerne
på en computer bagefter - med et tilfredsstillende resultat vel og mærke.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 09:15

"Thomas Schreiber"

> [...]
> kan se fisk i vandet. Det er tvivlsomt at du kan fjerne reflektionerne
> på en computer bagefter - med et tilfredsstillende resultat vel og mærke.

Ja - polfilter effekten kan ikke laves på computer. Det er et
fremragende filter når det blir brugt med måde i mode, (sjov va)

Polfilter giver mættede farver, mere blå himmel, grønnere græs
og en dybere hudtone, og som Thomas siger fjerner reflektioner
fra vand og andre blanke og semi blanke overflader. Sjovt at
lege med og et godt værktøj brugt med omtanke.

Highlight/Shaddow filteret i photoshop CS kan på visse disede
billeder give en effekt der minder lidt om polfilter, men det skal
man også bruge med omtanke, selvom det er både wow og sjovt.-max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-03-05 11:01

-max- wrote:
> Polfilter giver mættede farver, mere blå himmel, grønnere græs
> og som Thomas siger fjerner reflektioner
> fra vand og andre blanke og semi blanke overflader. Sjovt at
> lege med og et godt værktøj brugt med omtanke.

Har udelukkende mine POL erfaringer fra mit fluefiskeri. Udover at være
et billigt middel mod at udgå at få fluer i øjnene, så er det total
dødfødt ikke at være have POL briller på, når man fisker. Man kan se SÅ
meget mere med POL briller. Og især hvis du smider lidt penge i nakken
på et par gode POL briller.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 11:17

"Thomas Schreiber"

> [...]
> dødfødt ikke at være have POL briller på, når man fisker. Man kan se SÅ
> meget mere med POL briller. Og især hvis du smider lidt penge i nakken

Ja også man ser lækker ud med sådan nogen )-max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 15:36

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> wrote in message

> [...]
> med POL briller. Og især hvis du smider lidt penge i nakken på et par gode

Har du prøvet se have pol briller på og så kigge gennem søgeren på et SLR
kamera, der pol filter på ?

Når man drejer polfilteret "rigtigt" er der helt mørkt i spøgeren !

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-03-05 21:41

Bo Bjerre wrote:
> Har du prøvet se have pol briller på og så kigge gennem søgeren på et SLR
> kamera, der pol filter på ?

Nej for så ved jeg jo ikke hvad jeg tager billeder af

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 16:59

In article <422e22e3$0$29428$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Alexandar [4200] wrote:
> [...]
> billederne på sin PC.
>
> Min forespørgsel går nok mere på, hvad forskel der er på filtre som ikke er

Multicoatede har flere lag coating. Coating har den funktion, at det sørger
for at der er mindre reflektion fra glasset, og dermed mere lys der
går igennem glasset.

Et ikke-coated filter can give lens-flare effekter i billedet, når
reflektioner fra de forreste linseelementer rammer filteret og kastes
tilbage i kameraet. De helt billige filtre er skrammel.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 17:53

"Povl H. Pedersen"

> [...]
> reflektioner fra de forreste linseelementer rammer filteret og kastes
> tilbage i kameraet. De helt billige filtre er skrammel.

Povl -hvad sidder du med en stak brochurer og læser op
eller hvad har du gang i - lav en test og bliv klogere, dit
indlæg om at dyre objektiver er bedre coatede og derfor
ikke har så meget flare (generelt) er også noget forhutlet
VRØVL.. Dine skråsikre udsagn koster folk penge og
de er om ikke usande så ihvertfald vildledende. ØV..)-max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 18:52

In article <FRFXd.103841$Vf.3984926@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:

> [...]
> VRØVL.. Dine skråsikre udsagn koster folk penge og
> de er om ikke usande så ihvertfald vildledende. ØV..)-max-

Der er intet af det jeg nævner der er forkert. Et stykke vinduesglas
foran objektivet er ikke godt. Ingenting er det bedste. Men et
filter af en rimelig kvalitet er en god mellemvej (mellem at forringe
kvalitet og beskytte forreste linse).

Jeg skriver heller ikke at ikke-coatede filtre vil give flare, men
de kan gøre det. Og man skal ikke op i ret mange penge for at få et
coated. Dem kan man få på nettet billigere end vinduesglasset hos
fotohandleren. Jeg har desværre ikke et skodfilter som Canon i samme
størrelse om jeg har de billige Hoya HMC. Så testen er svær.

Objektiver kan bygges til at minimere flare problemer, og det kan bl.a.
gøres ved coating af linseelementerne i i objektivet. Det gør man også
med eksempelvis kikkerter.
Man kan også konstruere linseelementer som pga deres form ikke reflekterer
så meget mod foranliggende linser, men det skal med i hele designet.

Jeg har et billede her, taget med 10-22mm, hvor solen er med. Og her
er eksempelvis ingen lens flare, da objektivet er designet til at
undertrykke disse:
http://povlhp.spymac.net/IMG_4134.jpg

Hvis man holder objektivet i hånden, og der på mundingen, så er det meget
tydeligt at begge de forreste linseelementer er coatede - og giver langt
mindre reflektion end eksempelvis et godt filter som Hoya Pro-1

Da det ikke er gratis at gøre, så gøres det sjælden i billige objektiver.

Men det er også korrekt at der er forskel på hvor flare-resistente
forskellige objektiver er, selvom de er i samme prisleje. Typisk
ofrer man mere på flare-resistens på vidvinkel hvor solen oftere er
med i billede.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-03-05 21:55

Povl H. Pedersen wrote:
> Et ikke-coated filter can give lens-flare effekter i billedet, når
> reflektioner fra de forreste linseelementer rammer filteret og kastes
> tilbage i kameraet. De helt billige filtre er skrammel.

Har du noget belæg for denne udtalelse ud over teori? Morten Wartou
lavede vist en udmærket test af div. UV filtre der viste, at det var
total gak at købe de dyre UV filtre. Måske tager jeg fejl?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 23:02

In article <422f6289$0$29272$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Har du noget belæg for denne udtalelse ud over teori? Morten Wartou
> lavede vist en udmærket test af div. UV filtre der viste, at det var
> total gak at købe de dyre UV filtre. Måske tager jeg fejl?

Konklusionen var vist, at alle de coatede filtre var nogenlunde
ens, mens det ikke coatede skilte sig ud.

Jeg har lavet en lille test selv, med det billige coatede Canon
UV filter på mit 28-135mm IS USM.

Og UV filter kan give flare. Udover den meget store flare, så er der
også noget regnbuefarvet i bunden af pæren med UV filter. jeg tog
2 billeder i hvert setup, og de andre viser det samme.

Billede uden UV filter:
http://povlhp.spymac.net/IMG_4293.JPG
Billede med UV filter:
http://povlhp.spymac.net/IMG_4294.JPG

Så her opstår lens flare fordi en rimelig coated frontlinse
reflekterer lyset op mod et filter der har en væsentlig ringere
coating.

Hvis det ikke kan bruges til andet, så kan det vise at et filter
kan ødelægge billedet.