Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvad udgør et hurtigt autofokus/objektiv
Fra : John Kukkerig

Dato : 07-03-05 14:57

Hej i gruppen

Til mit gamle analog kamera har jeg et 100-300mm 1:4,5-5,6 objektiv, som jeg
finder meget langsom til at stille fokus.

Jeg har for kort tid siden købt et Nikon D70 med 18-70mm. Jeg har nu tænkt
mig at købe et tele zoom objektiv, men ønsker ikke at stå med et tilsvarende
problem, hvor fokuseringen er langsom.

Hvor og hvordan kan jeg finde ud af hvor hurtigt et objektiv er?
Findes der en benævnelse for sådan noget, så objektiver kan sammenlignes
indbyrdes?
Er der er en sammenhæng mellem hvor lysstærk et objektiv er og hvor hurtig
autofokus er?

Med venlig hilsen og på forhånd tak for svar
John Kukkerig
--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-03-05 15:23

John Kukkerig wrote:
> [...]
> problem, hvor fokuseringen er langsom.
> Hvor og hvordan kan jeg finde ud af hvor hurtigt et objektiv er?

Det kommer an på hvad type focus-motor det er.. Canon-optik med USM
er som udgangspunkt hurtige, Sigma med HSM er hurtige, jeg ved ikke
hvad Nikon's standard er.

> Findes der en benævnelse for sådan noget, så objektiver kan sammenlignes
> indbyrdes?

Ikke mig bekendt.

> Er der er en sammenhæng mellem hvor lysstærk et objektiv er og hvor hurtig
> autofokus er?

Nej.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-03-05 16:28

> John Kukkerig wrote:

[8<8<8<]

> Nej.

Jo.
Alt andet lige giver et mere lysstærk objektiv bedre signal til autofokus
sensoren, hvorved autofokus bliver hurtigere.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-03-05 12:41

Mogens Hansen wrote:
> Jo.
> Alt andet lige giver et mere lysstærk objektiv bedre signal til autofokus
> sensoren, hvorved autofokus bliver hurtigere.

Et EF 85 f1.8 er væsentligt hurtigere til AF end et EF 85 f1.2.

Focus-motoren bliver ikke hurtigere af mere lys, men AF har nemmere
ved at ramme..

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-03-05 16:43

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det kommer an på hvad type focus-motor det er.. Canon-optik med USM
>er som udgangspunkt hurtige, Sigma med HSM er hurtige, jeg ved ikke
>hvad Nikon's standard er.

Nikon kalder det Silent Wave (eller AF-S). De fleste er i den dyre ende,
men på det seneste er der kommet en del billige modeller. Kit-objektivet
(18-70) er et eksempel. Et andet er 24-120 f/3,5-5,6 VR.

>Ikke mig bekendt.

>Nej.

Og så alligevel lidt. For Nikon skal objektivet være mindst f/5,6 eller
hurtigere for at AF virker ordntligt. Desuden betyder lysniveauet der
rammer AF-sesoren noget for hastigheden. Men det gennerelle lysniveau er
den største del af den faktor.

Peter

Fra : KNL DtP

Dato : 07-03-05 15:35

"John Kukkerig" <ohn.kukkerig@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor og hvordan kan jeg finde ud af hvor hurtigt et objektiv er?

Du bliver enten selv nød til at teste objektiver, eller stole på andres
vurdering af fokuseringshastigheden. Desværre er alle ikke helt enige om, hvad
"hurtigt" og "langsomt" er...

Prøv og kig på http://www.fredmiranda.com/reviews/ her er der mange seriøse
bruger-reviews.

> Er der er en sammenhæng mellem hvor lysstærk et objektiv er og hvor hurtig
> autofokus er?

Ikke direkte. Blot fordi et objektiv har en maksimal blændeåbning på f.eks.
f/2.8, betyder det nødvendigvis ikke, at det har en hurtig fokus-motor. Det
skal dog siges, at en stor lysstyrke kan gøre fokuseringen nemmere for
objektiver.

Jeg har selv et Sigma EX 100-300 mm f/4 med HSM-motor, og det fokuserer ganske
hurtigt og lydløst:

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=103&sort=7&cat=37&page=1

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-03-05 16:31

John Kukkerig wrote:
> [...]
> mig at købe et tele zoom objektiv, men ønsker ikke at stå med et tilsvarende

Hvis du køber AF-S objektiv, kan du så vidt jeg har forstået forvente
mindst samme fokus hastighed som på dit AF-S 18-70. Jeg står selv og
skal have en Nikon AF-S tele zoom. Desværre koster en god tele zoom
langt over 10.000 hvis der skal stå Nikon på objektivet. Simga laver
nogle meget hurtige objektiver. Mener det er et 100-300 Povl fra gruppen
har, og det er MEGET hurtigt til at fokusere. Har dog kun set det i
funktion på et 20D hus. Jeg er dog mere til Nikon, end til "kopivarerne"
mht. glas.

Ellers er www.kenrockwell.com er glimrende sted at søge info om Nikon
glas. Han har prøvet det meste og er hudløs ærlig i sine udtalelser.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-03-05 18:54

John Kukkerig wrote:
> [...]
> sammenlignes indbyrdes?
> Er der er en sammenhæng mellem hvor lysstærk et objektiv er og hvor

Her vurderes hastigheden ved autofokus:

http://www.photozone.de/active/survey/querylenstxt.jsp?filter=%22brand='Nikkor'
OR brand='Sigma AF' OR brand='Tamron AF' or brand='Tokina AF' or
brand='Vivitar AF'%22

Da det er brugerrapporteringer, skal man tage dem med et gran salt - men
"number of inputs" meget højt, kan man godt stole nogenlunde på det.

Nikon har, modsat Canon, indbygget motor til autofokus i selve huset. Hvis
objektivet ikke er et AF-S eller HSM (Sigma) eller tilsvarende med motor i
objektivet, drives fokus via en mekanisk kobling fra huset. D70 har en ret
sløv motor, så det kan man godt blive træt af. F.eks. er Nikon 80-400 og
Sigma 105 makro uden egen motor - og hurtige er de absolut ikke ved
fokusering.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen