Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fladskærm til fotoopgaver
Fra : Steen

Dato : 27-02-05 17:15

Hejsa

Hvis man skal anskaffe en fladskærm, som er god til fotoopgaver, hvilken
skal man så vælge? Der er noget med, at nogle fladskærme ikke kan vise mere
end 262.000 farver samtidig, selvom de opgives til 16 mio. farver.

/Steen

Fra : J. Jørgensen

Dato : 27-02-05 18:34

"Steen" <steen@XXXcutie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal man så vælge? Der er noget med, at nogle fladskærme ikke kan vise
> mere end 262.000 farver samtidig, selvom de opgives til 16 mio. farver.

Hej Steen
Min erfaring siger mig, at fladskærmene idag efterhånden er gode nok til
almindelig billedbehandling.
Det er selvfølgelig forskelligt hvad hver enkelt kræver.
Jeg sidder selv med en 19" Medion (de billige fra ALDI), som er bedre end
nogle af mine tidligere skærme.
De tidligere skærme var af mærkerne Fijutsi/Siemens, Compaq og SONY.
Om der er specielle dårlige fladskærme i handelen, kender jeg ikke noget
til.
Hilsen
Jørgen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 19:34

In article <4221f1fc$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Steen wrote:
> [...]
> skal man så vælge? Der er noget med, at nogle fladskærme ikke kan vise mere
> end 262.000 farver samtidig, selvom de opgives til 16 mio. farver.

Det var vist i gamle dage. I dag er problemet med fladskærme, at de ikke
har så meget lys som billedrør, at farverne ændrer sig så man bevæger
hovedet op og ned etc. Men dell og Apple har nogle rimelige 20"
skærme, som dog ikke er på højde med et billedrør endnu.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-02-05 19:45

Jeg har lige set en test i den tyske blad ColorFoto nr. 3, hvor skærmene
netop er bedømt med henblik på billedbehandling. Der er 7 skærme med i
testen i priser fra 360 til 2300 Euro.

Vinderen er en 21" EIZO ColorEdge CG21 til 2300 Euro (karakter 91 point)
Bedste køb en 17" Samsung SyncMaster 173P 580 Euro (karakter 82 point)
EIZO FlexScan L795 19" til 980 Euro er også med, men får ikke så god omtale
som ovenstående. (karakter 79 point)

De øvrige skærme rangerer meget lavere i bedømmelsen med karakterer fra 42
til 64 point.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 20:27

In article <4222153b$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, [HCS] 4000 wrote:
> [...]
> som ovenstående. (karakter 79 point)
>
> De øvrige skærme rangerer meget lavere i bedømmelsen med karakterer fra 42

Hvad var de resterende for nogle ?

Fra : [HCS] 4000

Dato : 28-02-05 19:53

De øvrige test skærme var:
Bellinia 101751
BenQ FP783
Ilyama ProLite E431S
Philips Brillance 170P5

--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-05 20:46

Steen wrote:
> [...]
> skal man så vælge? Der er noget med, at nogle fladskærme ikke kan vise mere
> end 262.000 farver samtidig, selvom de opgives til 16 mio. farver.

Jeg er ovenud tilfreds med min "billige" Samsung 710N. Generelt laver
Samsung nogle meget fornuftige skærme.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 22:59

In article <42222371$0$29274$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Jeg er ovenud tilfreds med min "billige" Samsung 710N. Generelt laver
> Samsung nogle meget fornuftige skærme.

Der er stor forskel på en skærm man er tilfreds med til allround
brug, og så en skærm der er velegnet til foto/dtp brug. Hvis
din skærm skifter farve når du bevæger hivedet op/ned, så duer
den ikke til grafisk arbejde uanset hvor tilfreds du er med den :)

det svarer til at sige man er tilfreds med sin Opel Kadet fordi
man aldrig har prøvet at skulle køre gennem et kampvognsspor.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-02-05 07:05

Povl H. Pedersen wrote:
> det svarer til at sige man er tilfreds med sin Opel Kadet fordi
> man aldrig har prøvet at skulle køre gennem et kampvognsspor.

Man kan da sagtnes køre taxi i en Kadett Det er bare ikke sikkert at
kunderne synes om den ;-D

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-02-05 19:06

In article <4222b475$0$29276$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Man kan da sagtnes køre taxi i en Kadett Det er bare ikke sikkert at
> kunderne synes om den ;-D

du kunne tage dobbelt pris i Rusland, hvor standarden er en Russisk
kopi af en Lada, dog sjældendt med en lige bagaksel.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-05 01:15

Steen skrev:

> Hvis man skal anskaffe en fladskærm, som er god til fotoopgaver,
> hvilken skal man så vælge?

Helst en med et S-IPS-panel.
Hvorfor, kan du læse her: <http://www.syntaxgroups.com/superips.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen

Dato : 28-02-05 20:47

> Helst en med et S-IPS-panel.
> Hvorfor, kan du læse her: <http://www.syntaxgroups.com/superips.html>.

Så vil jeg da gå efter sådan en. Tak.

/Steen

Fra : Erik W.

Dato : 01-03-05 11:05

"Steen" skrev i news:4223752d$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Så vil jeg da gå efter sådan en. Tak.

Nu nævnte du ikke prisrammen, men tjek lige Dells 20" skærm
http://kortlink.dk/dell/n6y Det er S-IPS til en billig penge ~5000 incl Moms
og fragt er uhyggeligt billigt for en så stor TFT skærm. Jeg har ikke
erfaringer med sådan en men jeg synes godt nok den er lækker. Jeg har haft
tft skærm et par år nu og jeg ville godt nok være ked af at gå tilbage til
CRT.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-05 11:24

Erik W. wrote:
> [...]
> Jeg har ikke erfaringer med sådan en men jeg synes godt nok den er
> lækker. Jeg har haft tft skærm et par år nu og jeg ville godt nok

Jeg har forgængeren 2000FP og er meget, meget tilfreds med den. Kan se fulde
gråkiler og har ved brug af den medfølgende colorprofil meget
tilfredsstillende farver.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Steen

Dato : 01-03-05 21:21

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu nævnte du ikke prisrammen, men tjek lige Dells 20" skærm
> http://kortlink.dk/dell/n6y Det er S-IPS til en billig penge ~5000 incl
> Moms

Hvordan ser du, at det er en S-IPS skærm? Det fremgår ikke af Dell's side,
synes jeg.

/Steen

Fra : Erik W.

Dato : 02-03-05 09:28

"Steen"skrev i news:4224ce99$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvordan ser du, at det er en S-IPS skærm? Det fremgår ikke af Dell's side,
> synes jeg.

Jeg brugte det skidegode link som Thomas G Madsen gav i

Gå ind på http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html
og vælg fabrikat og paneltype så får du noget der ser sådan ud:
http://kortlink.dk/prad/n92
Voila!

Mvh Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-05 21:33

Steen skrev:

[Fladskærm med S-IPS]
> Så vil jeg da gå efter sådan en.

Hvis du har svært ved at finde informationer om paneltypen på
de fladskærme, du evt. er interesseret i, så kan jeg anbefale at
kigge på: <http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.htm>.

I gruppen <news:dk.edb.hardware.skaerm> sidder der også en del
brugere med en solid erfaring med fladskærme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-05 12:14

Erik W. skrev:

> Nu nævnte du ikke prisrammen, men tjek lige Dells 20" skærm
> http://kortlink.dk/dell/n6y Det er S-IPS til en billig penge
> ~5000 incl Moms og fragt er uhyggeligt billigt for en så stor
> TFT skærm.

Jeg kender efterhånden flere, som har netop den skærm og de er
yderst tilfredse med den.

Kender også et par stykker som har købt
<http://www1.us.dell.com/content/products/productdetails.aspx/monitor_2005fp?c=us&cs=28&l=en&s=dfb>

Widescreen-formatet tiltaler mange (mig selv inklusive) og
2005FPW har også et S-IPS-panel (fra LG/Philips).

Jeg er i øvrigt for nylig brændt varm på:
<http://www1.us.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/products/monitors/topics/en/monitor_feature?c=us&cs=RC956904&l=en&s=hied>

Den har desværre bare ikke et S-IPS-panel, men i stedet et PVA-
panel fra Samsung. Størrelsen taget i betragtning, er den dog
ret billig sammenlignet med andre TFT-skærme i nogenlunde samme
størrelse.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Christer Holte

Dato : 27-02-05 23:43

> [...]
> skal man så vælge? Der er noget med, at nogle fladskærme ikke kan vise
> mere end 262.000 farver samtidig, selvom de opgives til 16 mio. farver.

Det handler frem for alt om at køre dvi (digital) overførsel. Her er meget
at hente rent kvalitetsmæssigt.

Hilsen Christer

Fra : Per O.

Dato : 28-02-05 11:03

> [...]
> skal man så vælge? Der er noget med, at nogle fladskærme ikke kan vise
> mere end 262.000 farver samtidig, selvom de opgives til 16 mio. farver.

De fleste billeder har ikke mere end nogle få hundrede farver alt i alt. Du
vil blive overrasket hvor langt bare 256 farver rækker.

Du skal give mange penge for at få en fladskærm som er god nok til seriøs
billedbehandling, uanset om man synes farverne ser flotte ud på fladskærmen.
Problemet med de billige skærme er, at farverne nok ser imponerende ud, men
at skærmen altså ikke gengiver farverne rigtigt. Jeg ved mange ikke tror på
det, men så prøv at sætte en billig fladskærm op ved siden af en god dtp
skærm, som vel at mærke ikke behøver at koste mere end 3500-4000, og du vil
se en tydelig forskel. Du får ikke meget kvalitets fladskærm for 4000kr, men
skal op i mindst det tredobbelte for at kvaliteten er rigtig god. Jeg har
selv på et tidspunkt overvejet en fladskærm, men prisen på dem jeg synes var
gose nok var for høj til min pengepung .. desværre. Pladsmæssigt er en
fladskærm jo langt at foretrække, især for mit vedkommende, da jeg bruger en
21" SONY dtp skærm som fylder utroligt meget.

Per O.
www.skaldepande.dk