Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 VS Dymax7D
Fra : Thorbjørn Spurre Jen~

Dato : 27-02-05 09:56

Hej gruppe..

Jeg er begyndt at kigge på et DSLR kamara og tror næsten, at jeg har bestemt
mig for Nikons D70, men så så jeg Minolta Dymax7D og nu ville jeg så høre om
der er nogen herinde der har erfaring med det. Og høre hvad I vil anbefale.
Kamaret skal bruges til potrat og måske lidt amatør studie, ellers bare
familie og ferie foto + det løse.

På forhånd tak.
Thorbjørn.

Fra : Thomas

Dato : 27-02-05 10:17

Thorbjørn Spurre Jensen" <spurre@image.dk> wrote in message
> [...]
> vil anbefale. Kamaret skal bruges til potrat og måske lidt amatør studie,
> ellers bare familie og ferie foto + det løse.

Du kan læse lidt om Minolta 7D her:
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/

Set i lyset af prisen på 7D er det vist en no brainer. Jeg ville til en hver
tid snuppe et D70 eller 20D fremfor 7D.

Thomas

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-02-05 11:10

Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:
> Set i lyset af prisen p? 7D er det vist en no brainer. Jeg ville til en hver
> tid snuppe et D70 eller 20D fremfor 7D.

Alene på grund af prisen, eller af andre grunde?

Jeg synes f.eks. betjeningen af 20D er fuldstændigt umulig i forhold til
7D ..

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Thomas Kjær

Dato : 27-02-05 11:19

On 2005-02-27, Rune B. Broberg <mihtjel@daimi.au.dk> wrote:

> Alene på grund af prisen, eller af andre grunde?
>
> Jeg synes f.eks. betjeningen af 20D er fuldstændigt umulig i forhold til
> 7D ..

Nu har jeg endnu ikke prøvet dit 7D, men det er vel blot et spørgsmål om
tilvænning? Du kom vel også fra et Minolta hus inden du købte dit 7D?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-02-05 11:29

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk> wrote:

> Nu har jeg endnu ikke prøvet dit 7D, men det er vel blot et spørgsmål om
> tilvænning? Du kom vel også fra et Minolta hus inden du købte dit 7D?

Ja, men dog et med en noget anderledes betjening. Jeg kan godt lide
ideen om at eksponeringskompensation har sit eget hjul,
flashkompensation har sit eget lille hjul, lukkertid og blænde ligeså,
og at de sidder behændigt, lige hvor man forventer de skal være.

Og så er dens skærm jo ca. 1000 gange bedre ;)

Fra : Thomas

Dato : 27-02-05 12:25

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message
> Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:
>
> Alene på grund af prisen, eller af andre grunde?

Jeg kan ikke umiddelbart se noget i Phil's test, der blot tilnærmelsesvis
kan retfærdiggøre den store prisforskel fra D70 til 7D. Hertil kan man så
tilføje det enorme udvalg af brugt Nikon objektiver og andet udstyr.

7D og 20D koster næsten det samme - og uden at have prøvet 7D vil jeg nok
mene, at 20D er et bedre køb.

.... men enig mht. betjening. Canon har en elendig betjening og håndtering
sammenlignet med f.eks. Nikon. Jeg har svært ved at forstille mig, at 7D er
ligeså håbløs som Canon.

Thomas

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-02-05 12:56

Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:
> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> 7D og 20D koster n?sten det samme - og uden at have pr?vet 7D vil jeg nok
> mene, at 20D er et bedre k?b.

Både på specifikationer og udvalg af optik er det. Men hvis man tæller
betjeningen med.. ;) Og så selvfølgelig at 20D ikke har anti-shake.

> ... men enig mht. betjening. Canon har en elendig betjening og h?ndtering
> sammenlignet med f.eks. Nikon. Jeg har sv?rt ved at forstille mig, at 7D er
> liges? h?bl?s som Canon.

Det er den absolut ikke - jeg synes i hvert fald det er _meget_ nemt at
finde ud af.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-02-05 15:39

"Thomas"
> [...]
> sammenlignet med f.eks. Nikon. Jeg har svært ved at forstille mig, at 7D er

Hehe - ja det er nemlig rigtigt, men det er noget man lærer at leve med. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-02-05 00:28

> [...]
> sammenlignet med f.eks. Nikon. Jeg har svært ved at forstille mig, at 7D

Nu har jeg kun haft Canon DSLR og et Nikon SLR, som jeg fik for 10 år siden.
Jeg har skudt rigtigt mange billeder med min 10D, 300D og 20D og har kan
faktisk ikke rigtigt forstå disse kommentarer om at det skulle være svært at
betjene kameraet. Det er da tværtimod meget let, men selvfølgelig skal man
sætte sig ind i kameraets funktioner. Hvis jeg skulle beklage et par enkelte
ting er det mere at f.eks. ISO værdien ikke vises i søgeren. Jeg skal lige
trykke på en knap for at se det. At skifte ISO er derimod hurtigt med en
knap og drejehjulet. Mirror lockup er godt skjult nede i custom functions.
Jeg er da helt sikker på, at hvis jeg skiftede til en Canon 1Ds mk II ville
det koste lidt tilvænning og tilsvarende med f.eks. en D2X, som kunne være
det eneste der kunne friste overhovedet ift. min 20D. Helt ærligt er det vel
lidt flueknepperi det her. Det væsentlige er vel at man kender sit værktøj
og kan få nogle seværdige billeder ud af det.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-02-05 10:53

"Thorbj?rn Spurre Jensen" <spurre@image.dk> wrote:
> Hej gruppe..
>
> Jeg er begyndt at kigge p? et DSLR kamara og tror n?sten, at jeg har bestemt
> mig for Nikons D70, men s? s? jeg Minolta Dymax7D og nu ville jeg s? h?re om
> der er nogen herinde der har erfaring med det. Og h?re hvad I vil anbefale.
> Kamaret skal bruges til potrat og m?ske lidt amat?r studie, ellers bare
> familie og ferie foto + det l?se.

Jeg har et 7D, og er rigtigt glad for det. Antishake virker godt,
kameraet er god kvalitet, og betjeningen er absolut i top - i forhold
til f.eks. 20D, hvor det tog mig og en 20D-ejer 10 minutter at finde
eksponeringskompensation - underligt system.

Men, prisen retfærdiggør nok mest at man køber et 7D, hvis man allerede
har Minolta-glas.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 12:00

In article <cvs58u$187$1@news.net.uni-c.dk>, Rune B. Broberg wrote:
> [...]
> til f.eks. 20D, hvor det tog mig og en 20D-ejer 10 minutter at finde
> eksponeringskompensation - underligt system.

Det er muligt det ikke er logisk. Men når man først lige har
fundet ud af hvor det er, så er der ikke meget der overgår hjulet.

> Men, prisen retfærdiggør nok mest at man køber et 7D, hvis man allerede
> har Minolta-glas.

Ja, den er ikke billig.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-02-05 12:01

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det er muligt det ikke er logisk. Men når man først lige har
> fundet ud af hvor det er, så er der ikke meget der overgår hjulet.

Ud over f.eks. et separet hjul til formålet - som på et 7D ;)

> Ja, den er ikke billig.

Til gengæld siger rygter fra PMA at den skulle falde i pris her i næste
uge (1. marts)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 12:20

Rune B. Broberg skrev:

> Men, prisen retfærdiggør nok mest at man køber et 7D, hvis man
> allerede har Minolta-glas.

Det var også det der gjorde, at jeg valgte 7D. Havde jeg ikke
haft tre Minolta-objektiver liggende, havde jeg nok ikke valgt
at købe det, da det så ville blive lige lovlig dyrt til min
pengepung.

Da jeg gik med overvejelser om at købe det, snakkede jeg med en
portrætfotograf, som selv havde et, og han var ovenud tilfreds
med det. Efter hans mening, så har det som standard nogle meget
gode og neutrale farver, og det vil jeg egentlig give ham ret i.

Det får også ros for, at det som standard ikke tilføjer meget
ekstra skarphed, hvilket nogle DSLR-kameraer åbenbart gør.

Jeg synes at det er ret tungt, men det giver så til gengæld
også en fornemmelse af, at det er kram man står med og det er
meget logisk bygget op hvad angår betjeningen.

--
Hilsen
Madsen