Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er vinderbilledet godt?
Fra : Henning Jensen

Dato : 26-02-05 16:43

Når jeg ser Politikens fotograf Jan Grarup vinderbillede fra årets
konkurrence syntes jeg dette godt kunne være bedre opbygget. Bedre
komposition mv.

Se det på: http://www.aaretspressefoto.dk/aap/

Jeg har tidligere undret mig over nogle af vinderbillederne hos
pressefotograferne gennem årene - de er ikke altid rigtige gode
fotografisk set. Men her har fotografen været "undskyldt" af
situationen kun har været til "point and shot". Men dette billede fra
i år må fotografen have haft fornøden tid?

Lad mig hører jeres syn herpå?

Måske er det blot mig der forventer "det perfekte" billede - også ved
pressefoto - hår det fremhæves som vinder?

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke tvivler på at disse fotografer
er dygtige, og ikke for kritik af Grarup, men mere som eksempel på
noget som er set flere gange indenfor pressefoto, syntes jeg.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 18:16

In article <42209603.335809@news.inet.tele.dk>, Henning Jensen wrote:
> [...]
> situationen kun har været til "point and shot". Men dette billede fra
> i år må fotografen have haft fornøden tid?

Enig. Det er desværre kun i ret lille størrelse, men man
får også indtryk af, at der er Photoshoppet vignettering ind.

Generelt er billederne snapshotagtige, og jeg synes ikke der er
ret mange af dem der er på siden af Jan Grarup der er værd at
skrive hjem om.

> [...]
> er dygtige, og ikke for kritik af Grarup, men mere som eksempel på
> noget som er set flere gange indenfor pressefoto, syntes jeg.

Årets nyhedsbillede er heller ikke specielt godt. Der mangler lidt
vidvinkel. Nu ligner det bare et tilfældigt feriebillede.

Fra : 2rb1

Dato : 26-02-05 18:26

> Når jeg ser Politikens fotograf Jan Grarup vinderbillede fra årets
> konkurrence syntes jeg dette godt kunne være bedre opbygget. Bedre
> komposition mv.

Bedre komposition? det må du lige forklare....
Billedet har da en rigtig god komp. Både farvekomp, og linie komp. Historien
i billedet fejler da heller ikke noget
Alt i alt syntes jeg at det er et hammer godt billede, som fortjener titlen.

2rb1

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-02-05 19:40

On Sat, 26 Feb 2005 18:25:50 +0100, "2rb1" <jule@manden.dk> wrote:

>Bedre komposition? det må du lige forklare....

Jo, det vil jeg da også gerne..

Er dette det bedste motivet havde at byde på? En halv husgavl mv. Jeg
ville enten selv have haft mere af gavlen med eller have valgt en
anden optagevinkel/syn uden denne. Så dette var blevet mere end denne
traditionelt forgrund, mellem- og baggrund, som jeg oplever ved dette
billede.

>Billedet har da en rigtig god komp. Både farvekomp, og linie komp. Historien
>i billedet fejler da heller ikke noget

Nu skal det indrømmes at den lille størrelse på weben måske ikke yder
billedet fuld kredit - men jeg oplever ikke dette som et whaww-billede

>Alt i alt syntes jeg at det er et hammer godt billede, som fortjener titlen.

Jounalistisk kan billedet fint vise denne elendighed, som findes i
disse områder - fint til et "her og nu" billede i dagblade mv. Men for
at det, for mig at se, skal være et vinderbillede, syntes jeg at også
et pressefoto skal være fotografisk i top i sin opbygning, når det som
her må formodes at være et rimeligt statisk motiv, hvor der er tid til
et par skud/ændinger.

Fra : Thomas

Dato : 26-02-05 18:28

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote in message

> Lad mig hører jeres syn herpå?

Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste positive ting at sige om det. Det
skulle da lige være den hæderlige Photoshop bearbejdning som billedet
stinker langt væk af.

Til gengæld viser billedet læssevis af den elendighed, der er nødvendig for
at vinde en pris i det selskab. "Sjovt" som den slags
hold-kæft-hvor-har-de-det-elendigt billeder altid vinder.

Desværre melder historien ikke noget om, hvor meget Grarup måtte betale for
at få drengen til at smide tøjet og hoppe op i barnevognen... men det er vel
også underordnet.

IMHP er Hans Kruse's fremragende billede af en afslappet Lykketoft i Tivoli
midt i valgkampen et bedre "pressefoto" end Grarups.

Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-02-05 19:45

Henning Jensen wrote:

> [...]
> situationen kun har været til "point and shot". Men dette billede fra
> i år må fotografen have haft fornøden tid?

Der /er/ nok en grund til at man benytter kategoribetegnelsen 'pressefoto'.
Dvs. at formålet ikke er at finde 'årets foto'.
Pressefotos må antages at blive bedømt på den umiddelbare og hurtige
virkning, de har på beskueren - og ikke på subtile lag og dybder. Dette gør
at billederne ofte er lidt af en karikatur af den verden, de forsøger at
afbilde, ja der vil ofte komme et element af følelsespornografi. Ikke sådan
at forstå, at jeg tror at fotograferne savler liderligt og alskens former
for elendighed, men det billedsyn deres billedredaktører har vil automatisk
medføre en ændring i det billedsyn, fotografen anlægger. Så i virkeligheden
er pressefotos i høj grad et spejl af det billedsyn, der er den herskende på
mediebjerget.
Dernæst er der vel som alle andre steder tale om at noget er moderne. Så et
element af grimhed ansees vel i dag for at være comme il faut, når man skal
røre ved folks følelser. Det viste billede er IMHO deciteret uæstetisk og
meget voldsomt i de virkemidler, der benyttes.

> Måske er det blot mig der forventer "det perfekte" billede - også ved
> pressefoto - hår det fremhæves som vinder?

Jeg tror det er at forvente en helt anden kvalitet end den, der er forsøgt
vist.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt tåleligt

Fra : michael bs

Dato : 27-02-05 00:48

> [...]
> meget voldsomt i de virkemidler, der benyttes.

> Jeg tror det er at forvente en helt anden kvalitet end den, der er forsøgt

Nu er det mig bekendt blandt andet journalister, der sidder i dommerpanelet.
De foretrækker jo nok billeder, der har en stærk journalistisk
historiefortællende appel. Det forklarer delvist valget.
I øvrigt er jeg lodret uenig i. at billedet er "decideret uæstetisk"

mvh Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-05 11:15

michael bs wrote:

> Nu er det mig bekendt blandt andet journalister, der sidder i
> dommerpanelet. De foretrækker jo nok billeder, der har en stærk
> journalistisk historiefortællende appel. Det forklarer delvist valget.

Og er vel en understregning af at man rammer en form for mainstream rent
mediemæssigt.

> I øvrigt er jeg lodret uenig i. at billedet er "decideret uæstetisk"

Du bemærkede at jeg skrev 'IMHO' i samme sætning?
Uenighed om det synspunkt er forventeligt - jeg nærer ingen illusioner om at
jeg skulle have en speciel kompetence til at bedømme det. Men på den anden
side, er det min faste overbevisning at min mening er lige så god som
andres.

vh
Jan

Fra : michael bs

Dato : 27-02-05 13:02

"Jan Bøgh" <

> Men på den anden
> side, er det min faste overbevisning at min mening er lige så god som
> andres.
>
> vh
> Jan

Naturligvis... enhver har suverænt ret til sin egen oplevelse.
mvh Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 27-02-05 07:52

Henning Jensen wrote:
> Når jeg ser Politikens fotograf Jan Grarup vinderbillede fra årets
> konkurrence syntes jeg dette godt kunne være bedre opbygget. Bedre
> komposition mv.
>
> Se det på: http://www.aaretspressefoto.dk/aap/

Rent kompositionsmæssigt, så syntes jeg det er godt opbygget. Det giver
mig et indtryk af et miljø der er bart, uden særlig meget bebyggelse,
uden særligt mange mennesker, og ikke specielt gæstfrit. Dette sker ved
at vise horisonten øverst i billedet og derved inkludere meget af
landskabet, og ved at holde barnevognen nederst. Billedesiderne bliver
fint indrammet med husgavlen og busken i hver sin side.

Billedet har den bærende forgrund (barnevognen/drengen), en mellemgrund
(hus/stenbrokker/vandpyt) og en baggrund (buske/græs/hust i horisinten).

Øjet ledes rundt i billedet vha. linierne i vandpytten og graæstotterne,
så hver gang æjnene har vandret rundt i omgivelserne, så bliver
blikket ledt ned til drenegen igen.

Disse pukter er "standard" kompositionsværktøjer.

Drengen har kontakt med kameraet, så man føler hans tilstedeværelse.

Så jeg er ikke enig i at det er den dårlig komposition, men om man så
syntes at den virker, og om den hjælper til med at fortælle historien,
det er en helt anden sag.

> [...]
> situationen kun har været til "point and shot". Men dette billede fra
> i år må fotografen have haft fornøden tid?

Som beskrevet ovenfor, så mener jeg kompositionen er god, og at den
bryder nogle af de klassiske regler ved at gå til ekstremerne.

Jeg mener ikke at fotografer, der næsten årligt indstilles til WPP/ÅP
o.l. havner i "point and shoot" situationer, men at de derimod har det
instinkt og den rutine der gør at de i situationerne får gennemarbejdet
tingene så godt. En stor del af det hele er, for at atge et slidt citat,
F8 and be there, som netop pointere vigtigheden af at være _på_ stedet,
at være _til_ stede, og at anvende alle sanser til at følge med i nuet
og begivenhederne.

Pressefotografer behersker instinktet/rutinen forskelligt, men levere et
godt, dagligt og gedigent håndværk med alle de dagligdags "bløde"
historier, som også er vigtige for os alle. Der kommer også skidt ud af
det en gang imellem imø.

> Måske er det blot mig der forventer "det perfekte" billede - også ved
> pressefoto - hår det fremhæves som vinder?

Hvis du kan definere "det perfkte billede", så vil jeg meget gerne høre
det. Imø, så har et billede en funktion. Det kan være at underholde og
behage, at registrere, at kommunikere oma. Pressebillederne skal både
registrere, komminikere og ikke mindst provokere os (beskuerne) til at
reagere på alt det der er skidt, og få os til at glædes over alt det der
er godt.

<snip>

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Anders F

Dato : 27-02-05 22:18

> [...]
> Når jeg ser Politikens fotograf Jan Grarup vinderbillede fra årets
> konkurrence syntes jeg dette godt kunne være bedre opbygget. Bedre

Jeg falder heller ikke på halen for det. Men jeg synes nu
http://www.aaretspressefoto.dk/aap/index.php?aar=2004&kategori=portr%E6t er
værre! Jeg havde nok scrappet det - Amalienborg, Statsministerprofil og
standerlampe upåagtet

Mvh.
Anders

Fra : Anders F

Dato : 27-02-05 22:22

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
> "Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote in message

Iøvirgt er det hattrick! Det understøtter terorien om at elendighed vinder
(eller nepotisme? . Jeg synes iøvrigt at de foregående vinderbilleder er
bedre....

/A

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-02-05 22:25

"Anders F" <
> [...]
> værre! Jeg havde nok scrappet det - Amalienborg, Statsministerprofil og

Hehe - Det er sku godt tænkt og set - jeg syns hun er dygtig. -max-

Fra : jesper outzen

Dato : 28-02-05 09:19

-max- wrote:
> "Anders F" <

> Hehe - Det er sku godt tænkt og set - jeg syns hun er dygtig. -max-

Jeg synes også det er rigtigt godt set det er da et anderledes portræt.
Hvad er et der foregår derinde i den dunkle spejlverden. Godt billeder.
jesper o