Foto
IBM760 5420
Teil 3020
SB800 og Nikon D70.
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 23-02-05 19:21

Jadav.

Min kammerat han et Nikon D70, han er ikke sikker, men mener at blitzen
kommuniker med kameraet via radiobølger.

Han har fået ad vide at kameraet udveksle TTL data med en SB800 blitz nå den
ikke er monteret på, vi har dog læst i manualet til kameraet, at blitzen
skal stå foran kameraet og en sensor på blitzen skal pege på (se) kameraet.

Er der radio eller infrarød kommunikation mellem kameraet og blitzen ???

Kan de udveksle TTL data når blitzen ikke er monteret på kameraet ???

Mvh.
Hans Nikolajsen
http://home1.stofanet.dk/jadav/

Fra : Thomas

Dato : 23-02-05 20:10

"Hans Nikolajsen" <hans1967test@stofanet.dk> wrote in message
> Jadav.

> Er der radio eller infrarød kommunikation mellem kameraet og blitzen ???

> Kan de udveksle TTL data når blitzen ikke er monteret på kameraet ???

Kameraet overfører data til blitzen via en serie hurtigt lysglimt inden
billedet tages. Det tager højst 0,5 s. og kan være vanskeligt at skelne fra
f.eks. rød øje reduktion og lign.

Det er et meget overbevisende system, der uhyre sjældent giver forkert
belysning.

Thomas

Fra : Rune [8000]

Dato : 23-02-05 22:41

> [...]
fra
> f.eks. rød øje reduktion og lign.
>
> Det er et meget overbevisende system, der uhyre sjældent giver forkert

Vil det så sige at man IKKE behøver et TTL kabel som SC 28 ? men bare kan
bruge et alm . sync kabel og stadig få TTL???

mvh
Rune

Fra : Anders Lund

Dato : 23-02-05 23:33

"Rune [8000]" <rba@NOSPAMoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det så sige at man IKKE behøver et TTL kabel som SC 28 ? men bare kan
> bruge et alm . sync kabel og stadig få TTL???

Det tror jeg ikke. Men kabler er også ligemeget for det er trådløst.
Som skrevet sender master blitzen (den lille på kameraet eller en blitz
monteret på kameraet) et række lyssignaler ud, som fortæller hvordan blitzen
skal affyres, og til sidst et stort blink som blitzen fyrer sammen med.
Der kan endda bruges flere blitze i forskellige grupper med forskellige
indstillinger. Det er intet mindre en ginialt.

(har et d70 med SB600)

Mvh
Anders Lund

Fra : AS

Dato : 23-02-05 23:46

"Rune [8000]" <rba@NOSPAMoncable.dk> wrote in message

> Vil det så sige at man IKKE behøver et TTL kabel som SC 28 ? men bare kan
> bruge et alm . sync kabel og stadig få TTL???

Ikke sikkert, om det virker med ganske almindelig sync kabel, men det virker
perfekt uden kabel.