Cykelcomputer
Fra : Lars Andersen

Dato : 27-05-01 21:50

Hejsa

CykelComputere på Motorcykel ????, hvad skal man holde øje med?, Hvad er
jeres erfaring??, Måske nogle som har prøvet det på en ER-5/CB500 og har
nogle billeder?..

Mvh
Lars
ER-5

Fra : ptheo

Dato : 27-05-01 21:58

hej
Det vigtigste er at den kan indstilles til en given hjulomkreds, og at den
går langt nok op i hastighed.
De mest anvendte er SIGMA 700-800 eller model TARGA.
De kan alle bruges, dog kan det være nødvendig at forlænge kabel til føler.

Magnet placeres på den inderste del af en bremseskive, med selvklæbende
tape, geberen på forgaffelben , så der kan opnåes en afstand på ca 2mm , så
fungerer det perfekt.
Mål omkreds af forhjul eller radius x 2 x 3,14 , indstil computer til denne
værdi , kør en strækning mellem politiets gule mærker (1 km) for
finjustering.
Bliv ikke forbavset hvis dit normale speedometer viser 5-10% for meget , det
er meget normalt.

mvh
Ptheo

Fra : Christian Knudsen

Dato : 27-05-01 22:17

...........det kan være nødvendig at forlænge kabel til føler..........

Hvordan kan det gøres på en smart måde??? Man skal vel også tænke på, at det
skal være vandtæt??

Christian
GS500

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 27-05-01 23:41

> ..........det kan være nødvendig at forlænge kabel til føler..........
>
> Hvordan kan det gøres på en smart måde??? Man skal vel også tænke på, at
det
> skal være vandtæt??

Jeg brugte noget almindelig uskærmet, tynd 2-leder ledning (BC800). Intet
fancy dér. Så noget krympefleks på.

Jeg vil for øvrigt foreslå dig at indstille computeren efter kantpælene på
landevej, da det med at måle omkreds er meget unøjagtigt.

Mvh
Steen

Fra : Martin Poll

Dato : 27-05-01 22:02

> CykelComputere på Motorcykel ????, hvad skal man holde øje med?, Hvad er
> jeres erfaring??, Måske nogle som har prøvet det på en ER-5/CB500 og har
> nogle billeder?..

Hej Lars

Du skal købe en sigma bc 800, Den koster ca. 200 kr og er rigtig god til MC.
Jeg har selv monteret en på min GPZ500S og er tilfreds med den.
Du kan se hvordan jeg har monteret den på min mc på min hjemmeside under
Sigma.
Der er også en anmeldelse på http://www.dmcn.dk/.

Med venlig hilsen
Martin Poll
http://mpoll.homepage.dk/

Fra : Christian Jensen

Dato : 28-05-01 13:27

Lars Andersen wrote:

> Hejsa
>
> CykelComputere på Motorcykel ????, hvad skal man holde øje med?, Hvad er
> jeres erfaring??, Måske nogle som har prøvet det på en ER-5/CB500 og har
> nogle billeder?..

Ingen billeder, men jeg monterede en Sigma BC800 på min ER-5. Den
fungerede fortræffeligt. Jeg monterede magneten på siden af fælgen og
sensoren indvendigt i forskærmen. Det gav ingen problemer, men det er
måske at foretrække at placere magneten nærmere hjulets center, fx på
bremseskiven. Det kræver dog at man forlænger ledningen.

Mvh Christian

Fra : Henrik Larsen

Dato : 28-05-01 17:25

> [...]
> måske at foretrække at placere magneten nærmere hjulets center, fx på
> bremseskiven. Det kræver dog at man forlænger ledningen.

Jeg har lige monteret en BC800 på min GSX 750 F, jeg kunne montere magneten
helt nede på bremseskiven uden af forlænge ledningen. Den er ret svær at få
øje på o gvrker fint. Det var dog noget biks at få computeren til at sidde
pænt oppe ved instrumenterne men det lykkedes til sidst.

Henrik

Fra : Christian Knudsen

Dato : 28-05-01 21:06

> [...]
> måske at foretrække at placere magneten nærmere hjulets center, fx på
> bremseskiven. Det kræver dog at man forlænger ledningen.

Jeg har også lavet det samme nummer som Christian på min GS500. Jeg har en
Sigma Targa, der ligner BC800'eren, diplayet er bare lidt større. Jeg har
også monteret sensoren på indersiden af forskærmen, og magneten på fælgen.
Lad dog være med at montere den med dobbelt klæbende tape. Efter min
erfaring holder det altså ikke! Min faldt af, så nu har jeg sat en ny fast
med noget silikone-masse. Det giver også en stødabsorberende effekt, og de
kloge siger det skulle holde godt. Når jeg får tid, vil jeg lige tage nogle
billeder og smide dem herind, eller på min hjemmeside, som er under
konstruktion.

Christian
GS500, som lige idag er blevet hentet fra hospitalet, og som bliver kørt
forsigtigt, fordi køreren er lidt nervøs....