Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Film udgår om 4 år!
Fra : ph

Dato : 20-02-05 08:39

Hej Fotografer!

Min kammerats datters Nikon SLR er lige blevet stjålet, og hun var i den
anledning inde i "Kamerahuset" på Nørrebro for at kigge på nyt SLR.

Hun købte det for sine konfirmationspenge for nogle år tilbage, og sværger
egentlig til film SLR fordi de digitale SLR kameraer var lidt eller for dyre
(eller rettere meget for dyre) for en skoleelev den gang.

Nu vil hun selvfølgelig gerne have et Nikon SLR hus til film igen, men blev
tudet ørerne fulde inde i "Kamerahuset" om at film helt sikkert er udgået at
det danske marked om 4 år!

Selv om der nu bliver solgt flere digitalkameraer end filmkameraer, er det
så ikke lige en voldsom gang salgsgas at fyre af til en teenagepige - at
vores filmkameraer er til at smide væk om 4 år?

Jeg overvejer selv et Nikon D70 SLR til supplement til mit Nikon F80 hus,
men jeg har da tænkt mig at slæbe begge huse med på de lange ferier, som
supplement til hinanden - men ifølge kamerahuset kommer jeg jo så nok til at
fremstille min film selv til F80'eren (nogen der har en opskrift)

Mange rare fotohilsner Peter

Fra : HKJ

Dato : 20-02-05 09:12

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote in message

> Min kammerats datters Nikon SLR er lige blevet stjålet, og hun var i den
> anledning inde i "Kamerahuset" på Nørrebro for at kigge på nyt SLR.

Måske var det værd at kigge efter et brugt, de er meget billige.

> Selv om der nu bliver solgt flere digitalkameraer end filmkameraer, er det
> så ikke lige en voldsom gang salgsgas at fyre af til en teenagepige - at
> vores filmkameraer er til at smide væk om 4 år?

Det tror jeg ikke på, men der vil nok være længere mellem forretninger der
sælger og fremkalder film.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 09:56

ph wrote:

> Selv om der nu bliver solgt flere digitalkameraer end filmkameraer, er det
> så ikke lige en voldsom gang salgsgas at fyre af til en teenagepige - at
> vores filmkameraer er til at smide væk om 4 år?

Tja... det er nok ikke helt forkert, allerede for 3-4 år siden
fremsatte jeg den påstand, at om 5 år ville markedet for analoge
film være stærkt begrænset, og det har jo holdt stik.

Det der p.t. holder gang i markedet for analoge film, er alle de
private fotoforbrugere som stadig har og anvender et analogt
pocketkamera, og de bruger kun farvenegativfilm, og derfor er det
det eneste produkt, som er tilbage på fotohandlerens hylder.

Hvis man skal bruge et specielt produkt, f.eks. S/H elle diasfilm,
så er det noget som skal skaffes hjem, og det er kun ganske få
fotohandler, der vil påtage sig at skaffe det hjem.

Det bliver faktisk mobiltelefonerne som slår bunden ud af det
analoge marked, for alle nyere mobiltelefoner har indbygget digital
kamera, og de er efterhånden oppe på 4 megapixel, og dermed er de
konkurrencedygtige overfor de billige analoge pocketkameraer.

Og når flertallet af fotoforbrugerne om få år har en mobiltelefon
med indbygget digitalkamera, så bliver markedet for analoge film så
begrænset, at de fleste fotohandlere vil stoppe med at forhandle dem.

Men bare rolig, der vil nok kunne skaffes analoge film, for i den
tredie verden vil der stadig blive fotograferet analogt, problemet
bliver fremkaldelsen, og at de store producenter nok sælger deres
maskiner til små producenter i u-landene, og de vil næppe kunne
opretholde en lige så høj kvalitet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 20-02-05 10:51

KLIP
> [...]
> er efterhånden oppe på 4 megapixel, og dermed er de konkurrencedygtige
> overfor de billige analoge pocketkameraer.

bare af nysgerrighed: Hvem, laver en telefon med 4 megapixel?

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : L.K.

Dato : 20-02-05 11:55

Per O. wrote:

> bare af nysgerrighed: Hvem, laver en telefon med 4 megapixel?
>
> Per O.
> www.skaldepande.dk

Samsung og andre mærker, med de kan kun købes i Japan og Korea.

L.K.

Fra : ph

Dato : 20-02-05 17:19

"L.K." <aliveinc@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Samsung og andre mærker, med de kan kun købes i Japan og Korea.

Men nu er det jo heldigvis så småt ved at begynde at gå op for de alm.
forbrugere at det ikke er megapixelræs det handler om længere, men om et
godt objektiv, eller en go' linse som vennerne siger. Hvad hjælper det at
kunne forstørre et mobiltelefonbillede på 4 megapix (når de engang kommer)
op til A4 hvis det er forvrænget og uskarpt pga. et prisbilligt og lyssvagt
plasticøje med en minimal diameter?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-05 12:01

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP
>
> bare af nysgerrighed: Hvem, laver en telefon med 4 megapixel?

Det behøver du ikke at spekulere på. Så længe der er tale om en lille klat
plastik der er linse, kan de losse alle de pixler i de vil, det forbliver
stadig noget legeværk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 14:21

Preben Riis Sørensen wrote:

> Det behøver du ikke at spekulere på. Så længe der er tale om en lille klat
> plastik der er linse, ....cut...

Tja... er det meget anderledes med de point and shot kameraer som
flertallet af fotoforbrugerne knipser billeder til familiealmbumet
med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-02-05 16:25

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Tja... er det meget anderledes med de point and shot kameraer som
> flertallet af fotoforbrugerne knipser billeder til familiealmbumet
> med...

Nu mener jeg bevidst at diskussionen startede med SLR, det er mig bekendt en
del bedre objektiver at få en gang plastik værk. Diskussionen gik vist på om
film uddøde om nogle år. OG selvfølgelig skal alle nye faktorer tages i
betragtning. Men tænk på dem vi kalder for Photo Artists, jeg kender en to
stykker der ynder at kalde sig for det og de sværger til det analoge
filmformat, for kunsten er at tage billedet ikke at efterbehandle.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 17:33

Simon Nielsen wrote:

> Nu mener jeg bevidst at diskussionen startede med SLR, ...cut...

Diskutionen handler om der er analoge film på markedet om 4 år, og
det er nu en gang sådan, at det ikke er nok, at der er nogle få
"Photo Artists" som bruger analoge film.

Der skal sælges millioner af film for at holde hele maskineriet i
gang, og den dag hvor alle de alm. fotoforbrugere også begynder af
fotografere digitalt, måske med deres mobiltelefoner, så dykker
salget af film så meget, at det ikke kan svare sig for producenter,
gossister og forhandlere, at fremstille, importere og forhandle
analoge film.

Prøv at se på Kodaks og Ilfords programmer af proff. 120 rullefilm
og planfilm i 4x5" formatet, de er jo decimeret til noget nær
ingenting, og på de få typer der er tilbage, der er der op til 4
ugers leveringstid...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 20-02-05 20:15

> [...]
> og planfilm i 4x5" formatet, de er jo decimeret til noget nær
> ingenting, og på de få typer der er tilbage, der er der op til 4

Hvilket vil sige at de stadig kan fås, selvom der ikke er mange der bruger
dem.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 12:28

> [...]
> og planfilm i 4x5" formatet, de er jo decimeret til noget nær
> ingenting, og på de få typer der er tilbage, der er der op til 4

Det er jo meget godt eksempel på at modbevise kamerahusets påstand. Disse
film bliver brugt så sjældent så sjældent, men der holdes stadig gang i
produktionen, at de så kun laves på bestilling viser at det er ved at dø,
men hvornår blev den nu egentlig spået død, jeg mener at det var ca. 3 år
siden den blev spået død, ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Så den med at
analoge film dør om 4 år, der en sikkert meget god. Men jeg tror alligevel
vi kommer til at vente 10-15 måske 20 år før vi overhovedet ikke kan få film
i butikkerne mere, men de skal specielt bestilles og laves efter bestilling.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 15:00

Simon Nielsen wrote:

> Men jeg tror alligevel
> vi kommer til at vente 10-15 måske 20 år før vi overhovedet ikke kan få film
> i butikkerne mere, men de skal specielt bestilles og laves efter bestilling.

Så kommer du til at "tro om igen", for filmproduktion er noget som
sker i big scale, de acetat og polyester ruller som Kodak gyder
emulision på, er 5 meter bredde og 1.000 meter lange, d.v.s. at en
given produktion af en filmtype minimum er 5.000 kvadratmeter, og da
lagerholdbarhedden højst er 2-3 år, så skal der være et vist forbrug
for at det kan svare sig, at producere en given filmtype.

Og allerede nu er det sådan, at alle de store filmproducenters
leveringsprogrammer skrumper år for år, og der udvikles ikke nye
forbedrede filmtyper...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-05 16:45

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> lagerholdbarhedden højst er 2-3 år, så skal der være et vist forbrug
> for at det kan svare sig, at producere en given filmtype.

Nu kunne jeg godt forestille mig at denne base også benyttes til optagelse
af levende billeder. Og for at skulle droppe produktionen af basen, må man
formode at al biograffil osv. skal være digitaliseret. Og det tror jeg ikke
sker inden for den horisont.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 17:05

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> formode at al biograffil osv. skal være digitaliseret. Og det tror jeg ikke

Du skal skelne imellem basen og emulisionen, basen er stort set den
samme til alle filmtyper, der kan dog være forskel i tykkelsen
planfilm har f.eks. en meget tyk base.

Den store forskel ligger i den lysfølsomme emulison, som gydes på
filmbasen, det er det der sker i kæmpe store maskiner, og nogle
farvefilms emulision består af 6 og 8 lag, der bliver gydet og
tørret inden næste lag bliver gydet.

Og den emulisions som bruges på biograffilm, har en sesometri, der
ikke er særlig velegnet til alm. stilbillede fotografering, og det
går jo også meget stærkt med udviklingen af digitale spillefilm, så
det er en stakket frist...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 18:52

In article <42188EBA.3030108@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Tja... er det meget anderledes med de point and shot kameraer som
> flertallet af fotoforbrugerne knipser billeder til familiealmbumet
> med...

Har du set billeder fra telefoner ? Jeg har trods alt ikke set et
digicam med så ringe billeder, det skulle da lige være et for sjov
credit card et.

Jeg er enig med dig i at om nogle år kan det være at de er bedre. Lige
nu er de ubrugelige til andet end at understøtte en pointe ved telefon
kommunikation.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : enrico

Dato : 20-02-05 18:37

On Sun, 20 Feb 2005 10:50:39 +0100, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>KLIP

Som et kuriosum skulle I lige prøve at se disse fuglebilleder taget
med en telefon (godtnok med et dyrere objektiv)

http://koti.welho.com/tlaurins/phonescoping/

-enrico

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 12:36

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message

> Som et kuriosum skulle I lige prøve at se disse fuglebilleder taget
> med en telefon (godtnok med et dyrere objektiv)
>
> http://koti.welho.com/tlaurins/phonescoping/

Fine billeder, men der mangler noget i farverne og skarpheden, men kan godt
se her hvor meget det plastik der sidder foran sencoren i en telefon gør,
men helt ærligt hvem render rundt med sådan et teleskop i lommen når de skal
lege med deres mobiltelefon, en sjov tanke men den kan ikke bruges som
begrundelse for denne diskussion.

Mvh
Simon

Fra : Brizz

Dato : 20-02-05 11:36

> Tja... det er nok ikke helt forkert, allerede for 3-4 år siden fremsatte
> jeg den påstand, at om 5 år ville markedet for analoge film være stærkt
> begrænset, og det har jo holdt stik.

Så er du jo en proffesor af en art...så skal vi da lige folde dig en hat af
papir

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 12:00

In article <42185090.4040100@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> analoge marked, for alle nyere mobiltelefoner har indbygget digital
> kamera, og de er efterhånden oppe på 4 megapixel, og dermed er de
> konkurrencedygtige overfor de billige analoge pocketkameraer.

Overhovedet ikke. De fleste telefon producenter er mildest talt uærlige
mht til specs. De fleste 1,x mp telefon kameraer er jo interpoleret, i
virkeligheden er de kun ,3 mp som de fleste andre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 14:31

Jakob wrote:

> Overhovedet ikke. De fleste telefon producenter er mildest talt uærlige
> mht til specs. De fleste 1,x mp telefon kameraer er jo interpoleret, i
> virkeligheden er de kun ,3 mp som de fleste andre.

Tja... det er knap så vigtigt, poienten er, at når flertallet af
fotoforbrugere har en mobiltelefon med indbygget digitalkamera, så
vil de bruge det, og så vil salget af film dale markant.

Og som med alt andet elektronik, så vil udviklingen af det digicam
der er inbygget i mobiltelefoner, ske i et eksplosivt tempo, om et
par år, så vil kameraet i mobiltelefoner være lige så godt som de
digicams, der i dag koster 1-2 tusser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-02-05 16:31

> [...]
> par år, så vil kameraet i mobiltelefoner være lige så godt som de
> digicams, der i dag koster 1-2 tusser...

Husk at tage objektiv i betragtning, jeg tror ikke at en telefon producent i
sin vildeste fantasi vil skabe en telefon med et klods af objektiv som
eksempelvis Canon IXUS, (nu tænker jeg en klods i forhold til telefonens
størrelse) mobiler i dag med det hersens smarte 3 netværk er jo allerede
blevet store. skal de også til at sætte et stort objektiv på, så vil den
blive meget større, og salget vil dale drastisk. Hvor mange mennesker går
ikke med deres mobil i nukselommen, og hvis det så skal være en telefon der
både er tyk og stor fordi at der skal være et godt objektiv, så tror jeg
hellere at man vil undvære, ellers skal der ske noget for tøjproducenterne,
og så kommer vi ud i stor cyklus der ikke ender. Nej jeg tror aldrig at
mobil telefoner vil komme op på den kvalitet, da de skal holde telefoner
nede i størrelse, og det gøres med en lille linse der udgør objektivet.

Mvh
Simon

Fra : ph

Dato : 20-02-05 17:43

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tja... det er knap så vigtigt, poienten er, at når flertallet af
> fotoforbrugere har en mobiltelefon med indbygget digitalkamera, så vil de
> bruge det, og så vil salget af film dale markant.

Nej, det tror jeg så lige præcis er helt misforstået! For det er 2
forskellige behov. Teenagerne har fået lavet et nyt skabt behov hvor de kan
sende sjove snapshots til hinanden på mobil - snapshots som man vel at mærke
aldrig ville forstørre op og smide på papir og sætte på væggen eller
kaminhylden, fordi kvaliteten er så ringe. Hvis de skal have bedre kvalitet
som ikke bare handler om flere megapixels men i særdeleshed om et bedre
objektiv bliver telefonerne nemlig så store som Simon skriver - og det er
der inge teenagere der gider.

Det andet behov jeg taler om, er når de private familier skyder snapshots
med pocketkameraer til familiealbummet, og måske også forstørrer et enkelt
eller to op til kaminhylden. Det er det behov der sætter dagsordenen for
filmfremkaldelse i Danmark, og ikke teenagernes leg på mobilen. Spørgsmålet
er om familien Danmark skifter alle disse pocketkameraer og SLR'er til film
ud til digitale, som de så tager med til familiefester. Det er det vi er
begyndt at se, og det er den vej udviklingen går - det vi diskuterer er hvor
hurtigt dette mon går. Om det er 4 år som Kamerahuset siger, eller om det
snarere er 10-15 år som jeg vil skyde på.

Jeg nægter at tro at folk (som er over teenagealderen) skyder billleder til
familiealbummet med mobilen til barnedåb og bryllup, hverken nu eller
senere.Det ville nemlig betyde at folk 29 af månedens 30 dage skal rende
rundt med en betragtelig større telefon, bare fordi den kan bruges til gode
festfotos een gang om måneden. Det er det klassiske spørgsmål om
sammenbygning af elektronik. Hvis telefonen gøres betragteligt større pga.
ektrafunktioner (kamera, mp3 player, radio) gider folk det ikke. Hvis
kvaliten bliver forringet for at bevare størrelsen gider folk heller ikke
sammenbygning.

Se blot på Nokia's klodsede communicator telefon med keyboard og mini pc
etc. Stor og klodset, ikke til lige at ha' i lomme - slog ikke igennem!

> [...]
> inbygget i mobiltelefoner, ske i et eksplosivt tempo, om et par år, så vil
> kameraet i mobiltelefoner være lige så godt som de digicams, der i dag

Nej, for et godt objektiv er der ingen der har gjort så småt endnu - og det
kommer heller ikke til at ske på 4 år! Så kan udviklingen stoppe 8
eksplosive megapixels mobilerne med plastøje - billederne bliver stadig ikke
værd at sætte i et fotoalbum.Derfor!

Mvh ph

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 20:37

ph wrote:

> [...]
> som ikke bare handler om flere megapixels men i særdeleshed om et bedre
> objektiv bliver telefonerne nemlig så store som Simon skriver - og det er

Du fatter ikke pointenten i det jeg skriver, det handler simpelthen
om, at mobiltelefoner med indbygget digitalt kamera, vil lære og
vænne folk til at fotografere digitalt.

Det vil gi' alle fotoforbrugerne den "aha-oplevelse", hvor de
trykker på knappen, og under et minut efter har de et billede på
PC'en, som de selv kan printe ud.

Og markedet for mobiltelefoner er så enormt stort, og konkurrencen
er så hård, at der vil ske en eksplosiv udvikling af de kameraer, og
objektiver der indbygges i telefonerne.

Og det fåtal fotoforbrugere som stiller større krav, end hvad deres
mobiltelefon-kamera kan klare, de vil jo blot købe et digitalt point
and shot kamera.

Humlen er, at mobiltelefonerne med indbygget digitalkamera vil gi'
et meget kraftigt ryk i den digitale retning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 21:11

In article <4218E6C6.7040008@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Og det fåtal fotoforbrugere som stiller større krav, end hvad deres
> mobiltelefon-kamera kan klare, de vil jo blot købe et digitalt point
> and shot kamera.

Sikke da noget sludder, har da aldrig mødt nogen der har kunnet erstatte
et kamera med en mobiltelefon. Sikke noget vrøvl.

En mobiltelefon kan IKKE erstatte noget som helst kamera, analogt eller
digitalt. Selv et engangkamera tager jo væssentligt bedre billeder end
det. Har du nogensinde set billeder taget med en telefon, det lyder ikke
sådan.

Det kan da godt være at det bliver aktuelt men sådan er det helt sikkert
ikke nu.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 21:38

Jakob wrote:

> Det kan da godt være at det bliver aktuelt men sådan er det
> helt sikkert ikke nu.

Jeg har set mobiltelefon-fotos, og ja, de kan ikke bruges til noget
som helst, men det er på vej, om under et år er der mobiltelefoner
på markedet, som kan fotografere 4 Megapixel.

Og 4 år er meget lang tid, hvis du går 4 år tilbage i tiden, der var
der mange analoge fotografer i denne gruppe, og for nogle af dem,
der dengang drømte om et digitalt kamera, der var et Canon PowerShot
A20 med 2,1 Megapixel en vild ting...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 22:37

In article <4218F50E.40804@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> der dengang drømte om et digitalt kamera, der var et Canon PowerShot
> A20 med 2,1 Megapixel en vild ting...

Jo jeg var selv med til at købe et 1,3 mp olympus i 98 så den er jeg med
på.

Jeg er overhovedet ikke uenig med dig i at der kommer til at ske meget,
og heller ikke at film om nogle år nok blot er for utrættelige
idealister. Men sådan er det ikke endnu. CD'en er et meget godt eksempel
og egentlig en god analogi til den situatione der er omkring digital /
analog fotografi. Og der er skam stadig gang i vinylbranchen selvom den
blev spået død for mange år siden. Men det er mest for idealister, sådan
kommer det uden tvivl også til at gå med fotografiet.

Når det er sagt kunne jeg da heller ikke finde på at købe et filmkamera
mere.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Andersen

Dato : 20-02-05 22:39

> Jeg har set mobiltelefon-fotos, og ja, de kan ikke bruges til noget
> som helst

Hvilken mobiltelefon bruger du, når du er ude og skyde....?

/Johnny

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 22:53

Johnny Andersen wrote:

> Hvilken mobiltelefon bruger du, når du er ude og skyde....?

Det oplyste jeg jo til "Langsom Blærbar", da han i sidste uge
spurgte om det samme, så hvis du søger lidt tilbage i gruppen, så
finder du svaret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : OCB

Dato : 20-02-05 12:14

> [...]
> fremkaldelsen, og at de store producenter nok sælger deres maskiner til
> små producenter i u-landene, og de vil næppe kunne opretholde en lige så

Sikke noget vrøvl! Jeg sælger dagligt 25-50 analoge film, har godt og vel 30
S/H på lager og sælger 2-5 pr dag. Udover det sælges der stadigt analog
kameraer, jeg solgte et sidste uge. Er der noget der slår analog ud, så er
det digitale kompaktkameraer, ikke det plastik som mobiltelefoner leverer.

Godt du ikke skal spå min fremtid, så havde det satme set sort ud...

OCB

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-02-05 13:35

OCB wrote:

> Sikke noget vrøvl! Jeg sælger dagligt 25-50 analoge film, har godt
> og vel 30 S/H på lager og sælger 2-5 pr dag. Udover det sælges der
> stadigt analog kameraer, jeg solgte et sidste uge.

Hvordan var disse tal, sådan ca., for 4-5 år siden?

Fra : OCB

Dato : 20-02-05 13:52

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan var disse tal, sådan ca., for 4-5 år siden?

Har jeg ikke den fjerneste ide om..

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-02-05 16:34

"OCB" <contact@NOSPAMTHANKYOUcondrup.dk> wrote in message

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg ikke den fjerneste ide om..

Nok en del højere da det digitale på det tidspunkt var forbeholdt folk med
mange penge. Og folk med små kompakte film kameraer købte de her sæt med 3
film for 2 films pris. I dag har mange af dem der kører analogt godt en ide
om hvilke film de skal købe så derfor er der ikke så meget salg i billig
pakkerne mere.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 14:18

Toke Eskildsen wrote:

> Hvordan var disse tal, sådan ca., for 4-5 år siden?

Tja... jeg kan oplyse, at dengang hvor jeg fotograferede analogt,
der brugte jeg 80-100 diasfilm og 40-50 S/H film om måneden +
polaroidfilm + kemier, og sort/hvid fotopapir i betydlige mængder, i
dag bruger jeg intet af ovenstående.

Og jeg ved fra den lokale fotohandler, at han ikke vil skaffe S/H
diasfilm hjem, hans begrundelse er, at han typisk skal ta' en helt
karton med med 50 eller 100 film i, og dem får han aldrig solgt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-02-05 16:36

> [...]
> diasfilm hjem, hans begrundelse er, at han typisk skal ta' en helt
> karton med med 50 eller 100 film i, og dem får han aldrig solgt...

Og hvor er det henne den fotohandler ligger, tydeligt vis ikke i ens torby,
da der er masser af folk der køber kvalitet, dia og sort/hvid film i
storbyerne

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-02-05 16:22

> [...]
> fremsatte jeg den påstand, at om 5 år ville markedet for analoge
> film være stærkt begrænset, og det har jo holdt stik.

Det er joeg overhovedet ikke enig med dig i.

> [...]
> så er det noget som skal skaffes hjem, og det er kun ganske få
> fotohandler, der vil påtage sig at skaffe det hjem.

Det er så heller ikke korrekt, i sådan en lille by som Tønder er der to
fotohandlere, hvor man kan købe både negativ, S/H og Dia film og de har nok
på lager. De forhandler også begge to analoge kameraer både Nikon og Canon
og sælger stadig til entusiaster.

> [...]
> kamera, og de er efterhånden oppe på 4 megapixel, og dermed er de
> konkurrencedygtige overfor de billige analoge pocketkameraer.

Hvilken mobiltelefon har 4 MP jeg har endnu kun set 1.3 mp.

> Og når flertallet af fotoforbrugerne om få år har en mobiltelefon
> med indbygget digitalkamera, så bliver markedet for analoge film så
> begrænset, at de fleste fotohandlere vil stoppe med at forhandle dem.

Det tror jeg ikke helt. Du er tydeligvis ikke fremtidsforsker hr. Ebbesen

> [...]
> bliver fremkaldelsen, og at de store producenter nok sælger deres
> maskiner til små producenter i u-landene, og de vil næppe kunne

Jeg tror nu der går rigtig lang tid før at den slags sker. Jeg ved at Mogens
Gabs der har Gabs Fotolab i hvert fald holder sine fremkalder maskiner
kørende i lang tid endnu. Da der stadig er et godt marked for film
fremkaldelser. Flere og flere for smag for fotografi og hopper på den
digitale vogn, så når man bliver mere tændt køber man større udstyr og når
man virkelig har fat i det, så skal der også et analogt kamera til. Jeg
kender mange der både har analog og digital. Det har du sikkert også selv
Niels. Og jeg vil godt igen komme med den påstand at analoge billeder er
bedre digitale.

Mvh
Simon

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 16:36

Og jeg vil godt igen komme med den påstand at analoge billeder er
> bedre digitale.

Ja selvfølgelig, ligesom LP plader lyder bedre end CD'er.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 11:54

> Og jeg vil godt igen komme med den påstand at analoge billeder er
>
> Ja selvfølgelig, ligesom LP plader lyder bedre end CD'er.

Helt klart og med en ordentlig spiller som en gammel thorens 150 og en super
arm så har man da en meget bedre lyd end man nogensinde for på en cd.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 17:12

Simon Nielsen wrote:

> Det er jeg overhovedet ikke enig med dig i.

Det havde jeg heller ikke forventet...

> Hvilken mobiltelefon har 4 MP jeg har endnu kun set 1.3 mp.

Jeg har læst omtale af en ny Sony-Ericsson mobiltelefon, som netop
handlede om, at telefonen havde et 4 megapixel kamera, jeg kan
desværre ikke huske, om det var i en avis eller på nettet jeg læste
om det.

Men når først en producent af mobiltelefoner indbygger et 4
Megapixel digicam i deres telefoner, så følger de andre konkurrenter
hurtigt efter, og så er der taget hul på et kapløb, som gør, at
kameraet i mobiltelefoner lynhurtigt vil være på niveau med de
digicams, som p.t. koster 1 til 2.000 kroner.

> Det tror jeg ikke helt. Du er tydeligvis ikke fremtidsforsker hr. Ebbesen

Næ tendenserne i udvikligen er netop så tydelige, at man ikke
behøver, at være fremtidsforsker eller spåmand for at forudsige, at
den analoge filmteknologi synger på det aller sidste vers.

Analogt fotografi ender li'som med smalfilm og vinylplader, der er
en lille gruppe nostaltiske personer som holder fast i disse
teknologier, og de betaler meget store summer for det.

Og selv om der stadig findes virksomhedder, som producerer og sælger
pladespillere, så er ikke nogen der seriøst investerer penge i
produktudvikling på dette område, og smalfilms-entusiasterne må helt
nøjes med det brugte udstyr som findes på markedet.

> Jeg ved at Mogens Gabs der har Gabs Fotolab i hvert fald holder
> sine fremkalder maskiner kørende i lang tid endnu.

Gabs holder sine fremkaldermaskiner kørende lige nøjagtig så længe,
som der kan tjenes penge på at fremkalde film, den dag der er så få
fremkaldelser, at det ikke kan svare sig at holde maskinerne
kørende, så bliver de skrottet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ph

Dato : 20-02-05 17:56

Niels Riis Ebbesen skrev>

> [...]
> lynhurtigt vil være på niveau med de digicams, som p.t. koster 1 til 2.000

Ja, et sådant kapløbt har du da sikkert ret i sker i fremtiden. Men det er
da alment kendt (der skrivers bl.a. meget om det i PC World) at
producenterne at mobiler og digitalkameraer ikke tør stoppe megapixelræset
fordi mange forbrugere tror at det udelukkende er dèt som giver et godt
billede.

Men lur mig om forbrugere er så dumme at de ikke meget snart opdager at når
de først har de 4 megapixel, skal de OGSÅ ha' et godt objektiv før der
bliver et godt billede! Og et godt objektiv kan som sagt mange gange, ikke
være i en mobil.

Du kan da ikke bilde forbrugerne ind at de tager gode billeder, bare fordi
de har 4 megapix i telefonen det har et plastøje objektiv - det kan de da se
når de fører billederne over i fx Photoshop!

Anmeldelser i fx Pc World kan jo sagtens give et 4 megapixel pocketkamera
topkarakter i en test, og et 6 megapixel kamera med dårligere objektiv,
dumpekarakter. Det læser forbrugerne da også. Så lad være med at hoppe med
på megapixelræset, for den køber jeg ikke.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 18:53

ph wrote:

> [...]
> de først har de 4 megapixel, skal de OGSÅ ha' et godt objektiv før der
> bliver et godt billede! Og et godt objektiv kan som sagt mange gange, ikke

Der er gennem de sidste 25 år solgt millioner af billige analoge
point and shot kameraer, med plastik objektiver, Kodak Instamatic og
lignende kameraer har et objektiv, som er støbt i acrylplast, og på
verdensplan sælges der årligt over 25 mill. engangskameraer, der
alle har plastikobjektiver.

Hovedparten af fotoforbrugerne er ikke spor kvalitetsbevidste, de
ser bare på om billederne nogenlunde ligner det de har fotograferet,
og det handler kun om nogle minder til familiens fotoalbum...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-02-05 12:42

Jeg er helt enig i NRE's betragtninger om at mobiltelefoner vil udradere
low-end markedet for point and shoot kameraer i løbet af kort tid.

Se iøvrigt Berlingerens Tele&IT sektion i dag, hvor Nokias Anssi Vanjoki
udtaler at "Lowend markedet for digitalkameraer vil forsvinde". Nu er han
selvfølgelig ikke upartisk, men der er for mig ingen tvivl om, at det er
rigtigt.

I high-end tager det derimod utrolig lang tid før ting forsvinder, se blot
mainframe computere, eksotiske styresystemer, vinylplader, pladespillerede,
rørforstærkere, analogkameraer vil snart indtage samme plads for en lille
niche. Digitalkameraer vil for at retfærdiggøre prisen og besværet være
forbeholdt dem med interresse i bedre kvalitet og interesse i fotografering.
Det vil være mange mennesker, måske 5-10% af en befolkning. Resten vil være
glade for mobillen og de 10x15cm højkvalitetsfotos, der vil kunne laves om
få år, når man lige beamer fotos til printeren eller en printerautomat i
Føtex eller Netto.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-02-05 13:03

Hans Kruse wrote:

> Jeg er helt enig i NRE's betragtninger om at mobiltelefoner vil
> udradere low-end markedet for point and shoot kameraer i løbet af
> kort tid.

Hvis vi tager et minikamera som Ixus 40 eller lignende, har det
allerede en størrelse der minder om en mobiltelefon. Den har kraftig
processor, mikrofon, højttaler, lækker skærm og batteri. Opgrader
højttaleren og sæt en sender/modtagerdimmer i, så er telefonen på
plads.

Jeg ved godt det ikke er helt så simpelt, men der er et vist sammenfald
mellem komponenter, så en sammensmeltning vil ikke kræve en halvering
af de respektive gadgets størrelser.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 16:28

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg ved godt det ikke er helt så simpelt, men der er et vist sammenfald
> mellem komponenter, så en sammensmeltning vil ikke kræve en halvering
> af de respektive gadgets størrelser.

Det hele handler om, at hvis Canon laver et Ixus digicam, så skal de
nok være meget glade, hvis det world wide kan sælges i 30-50.000
eksemplarer, men når det handler om mobiltelefoner, så snakker vi
200-300 millioner solgte eksemplarer, hvis en bestemt mobiltelefon
bliver et hit.

Alle de store mobiltelefonproducenter har indgået alliancer med
firmaer, som har erfaring og know-how indenfor udvikling og
produktion af digicams, og det har de naturligvis gjort, fordi det
er på dette område, at der skal ske noget i de kommende år.

Og når det for alvor starter, så kommer det til at gå så stærkt, at
det vil opleves som en snebold der ruller ned af et bjerg, og når
den først rammer bunden, så vil intet være som før.

PS: Jeg kan stadig huske, at jeg i midten af 80'erne gav næsten
2.000 kroner for 4x1 Megabyte RAM til min Mac SE...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 15:34

Hans Kruse wrote:

> Jeg er helt enig i NRE's betragtninger om at mobiltelefoner vil udradere
> low-end markedet for point and shoot kameraer i løbet af kort tid.

Ja... og det er jo egenlig lidt af et paradoks, at det ikke bliver
dedikerede digicam's, som udraderer den analoge film, men derimod
nogle mobiltelefoner med indbygget kamera, der gør, at markedet for
alvor skrider under den analoge teknik.

Det bliver iøvrigt sjovt, at fremfinde den tråd i Google-groups om
en 4-5 år, når der opstår diskutioner i forbindelse med, at folk
efterlyser steder, hvor de kan købe analoge film...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-02-05 19:46

> [...]
> dedikerede digicam's, som udraderer den analoge film, men derimod
> nogle mobiltelefoner med indbygget kamera, der gør, at markedet for

Med denne her artikkel om Kodak
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1108968971.html bliver det jo
interessant at se, hvor de bevæger sig hen efter at have overlevet filmens
uddøen. Såvidt jeg kan se er de delvist rustet til at tage imod mobillens
udfordringer, men deres lowend kameraer vil få en udfordring.

> Det bliver iøvrigt sjovt, at fremfinde den tråd i Google-groups om
> en 4-5 år, når der opstår diskutioner i forbindelse med, at folk
> efterlyser steder, hvor de kan købe analoge film...

Der er jeg uenig, da der kun er trofaste tilbedere tilbage, som udmærket ved
hvor de kan købes

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 20:26

Hans Kruse wrote:

> [...]
> uddøen. Såvidt jeg kan se er de delvist rustet til at tage imod mobillens
> udfordringer, men deres lowend kameraer vil få en udfordring.

Der vil jo stadig blive lavet fotografiske papiraftryk, og selv om
jet-ink printerne har snuppet en andel af dette marked, så er den
metode alt for dyr til store kvantums, så Kodak kan jo nok lave
fotopapir en hel del år endnu.

Det har heller ikke været fremme i denne tråd, men der er flere
firmaer som forsker i objektiver, der li'som øjets linse kan ændre
form, og når den type linser er færdigudviklet, så kan der laves
objektiver med kun to små linser, der har ti gange optisk zoom, og
deres focusering sker på et slitsekundt, da der ikke er hel masse
mekanik som skal bevæge sig, det er kun noget klar vædske, som
presses ind i linserne efter behov.

Den type objektiver kan laves meget små, de vil nemt kunne indbygges
i mobiltelefoner, og de vil med garanti blive bedre end de fix-focus
objektiver, der sidder i de fleste billige pocket-kameraer, da der
ikke vil være syvhundrede og sytten optiske kompromier i objektiver,
der kan stille skarpt ved at linsen ændrer facon...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 12:09

> [...]
> kameraet i mobiltelefoner lynhurtigt vil være på niveau med de
> digicams, som p.t. koster 1 til 2.000 kroner.

Jamen de er jo ikke landet i Danmark endnu.

> [...]
> behøver, at være fremtidsforsker eller spåmand for at forudsige, at
> den analoge filmteknologi synger på det aller sidste vers.

Så tydelige er de da ikke. Jeg stod nede i en forhandler og snakkede da der
kommer tre ind i dag og alle skulle købe et analogt spejlreflex kamera. Så
shoppen fik lige solgt tre Canon EOS 300 og nogle film dertil, så er der
lidt mere fremkalder arbejde. HVis man ser på hvor mange fremkaldelser der
kommer igennem GABS' brevsprække så kan vi hurtigt konkludere at selv om det
dalene så går der noget tid. Ellers skal der virkelig ske noget spændene
inde for den nærmeste fremtid der gør at analoge kameraer kan kastes helt
væk. Både på pris og produkt.

> Analogt fotografi ender li'som med smalfilm og vinylplader, der er
> en lille gruppe nostaltiske personer som holder fast i disse
> teknologier, og de betaler meget store summer for det.

Det er vi enige om Men jeg tror ikke helt du kan sammenligne smalfilm.
Der skete jo et ordentligt hug da man pludselig kunne selv optage film med
lyd og man skulle ikke engang fremkalde filmen. Det var meget det med lyden
dere gør at vi idag kune finder støvede smalfilms kameraer rundt omkring.
Vinyl plader vil jeg nu sige ikke er forældet, der er ikke kun få men rigtig
mange der stadig holder det i live. Man får den mest ægte lyd igennem
vinylet som en jeg kender sagde engang. Pladespillere både fra Thorens,
Philips, Pioneer, Technics osv. bliver stadig produceret og vi kan også gå
over få den fede lyd med en Project eller en Rotel. Så vinylet dør ikke
inden for nærmeste fremtid, det tror jeg heller ikke det analoge kamera vil
gøre, som sagt så skal der ske et eller andet meget spændene ligesom da man
fra smalfilm kunne gå over og optage med lyd på magnetbånd. Et så stort hop
vil betyde meget.

> [...]
> produktudvikling på dette område, og smalfilms-entusiasterne må helt
> nøjes med det brugte udstyr som findes på markedet.

Det er så lige modsat, hvis man ved hvad man skal gå efter så er der masser
der investerer penge i nye pladespillere. Blandt de gode DJ's køber jo de
her speciele pladespillere der kan vendes og drejes men tager vi Project,
som kun producerer pladespillere og har et af de største kapitaler inden for
det felt og det er stadigt voksene, fordi folk der godt kan lide god lyd ved
godt hvad de skal have fat i.

> [...]
> som der kan tjenes penge på at fremkalde film, den dag der er så få
> fremkaldelser, at det ikke kan svare sig at holde maskinerne

Ja det er klart, men jeg ved at han stadig i hvert fald holder noget kørende
så længe der bare kommer en film ind ad døren om dagen. Mogens siger selv at
han vil yde den service til folk der ved hvordan man fotograferer ja det
siger jo sig selv.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 15:10

Simon Nielsen wrote:

> Det er så lige modsat, hvis man ved hvad man skal gå efter så er der masser
> der investerer penge i nye pladespillere. ...cut...

Ja der findes nogle entusiaster som køber nye pladespillere, så der
findes selvfølgelig også nogen der producerer dem.

Det jeg siger er, at industrien ikke bruger penge på forskning og
produktudvikling af endnu bedre vinylplader, og dem der producerer
vinylplader, pladespillere og pickuper, gør det på baggrund af
gammel teknologi fra 80'erne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 22:33

> [...]
> produktudvikling af endnu bedre vinylplader, og dem der producerer
> vinylplader, pladespillere og pickuper, gør det på baggrund af

Helt korrekt, men nu siger du jo at der stadig forskes i den slags og det
var din holdning før ikke. Hvad er din holdning egentlig?

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 23:29

Simon Nielsen wrote:

> Helt korrekt, men nu siger du jo at der stadig forskes i den slags og det
> var din holdning før ikke. Hvad er din holdning egentlig?

Jeg mener det jeg skriver, og det jeg siger er, at der ikke
investeres i forskning og produktudvikling af bedre gramafoner eller
vinyl-plader.

Og det at der findes nogle små betydningsløse producenter, som
h.h.v. fremstiller gramofoner og vinyl-plader, er ikke forskning og
produktudvikling, deres produktionen er nemlig baseret på gammel
teknologi fra 80'erne.

Der er allerede sket det samme med film og analoge kameraer,
filmproducenterne fremstiller de filmtyper de kan sælge, men de
bruger ikke penge på at udvikle nye forbedrede filmtyper.

Og kameraproducenterne har i de sidste par år ikke lanceret nye
analoge kameramodeller, de fremstiller kun de gamle modeller så
længe de kan sælges i et antal, der gør en forsat produktion rentabel.

Det at der ikke forskes og udvikles på et givent produkt, er i sig
selv beviset for, at det pågældne produkt er dødt i markedsmæssig
forstand.

PS: Der findes også nogle mindre fabrikker, der fremstiller
reservedele til veteranbiler, men de er helt uden betydning for
bilproduktionen og markedet for biler...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 19:42

In article <4218ab2c$0$93856$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
news@siho.dk says...
> kender mange der både har analog og digital. Det har du sikkert også selv
> Niels. Og jeg vil godt igen komme med den påstand at analoge billeder er
> bedre digitale.

Og jeg vil godt komme med den påstand at rød er flottere end blå.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 12:16

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> bedre digitale.

Og jeg vil godt komme med den påstand at rød er flottere end blå.

Hehe ja så er vi stærkt uenige, Blå er helt klart den pæneste

Det jeg mener med at analoge er bedre. Det er at hvis man virkelig kan finde
ud af at fotografere så skal man tage sine billeder analogt, fordi på den
måde filmen reagerer og på baggrund af det problem med hvidbalance så får
man jo det mest korrekte billeder på det analoge. Det analoge billede er som
det er. Det digitale kan rettes så det stort set som kommer til at ligne det
man vil have.

Den analoe fotograf er også bedre end den digitale altså den fotograf der
kun kører digitalt gør det nok fordi at han/hun kan se at sine billeder
bliver meget flottere end med det analoge. Den fotograf der vælger om
han/hun skal tage det analoge med eller det digitale, det er en mere dygtig
fotograf.

Det er så begrundelsen for min påstand.

Mvh
Simon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-02-05 12:57

Simon Nielsen wrote:

[Snip Analog & digital]

> Det er så begrundelsen for min påstand.

Sådan ca. de samme grunde kan gives for at synes at digital er bedre
end analog. Så jeg vil tilslutte mig at rød er pænest.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 22:37

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> Simon Nielsen wrote:
>
> [Snip Analog & digital]

> Sådan ca. de samme grunde kan gives for at synes at digital er bedre
> end analog. Så jeg vil tilslutte mig at rød er pænest.

Helt ok, jeg er måske bare lidt gammeldags hvad det angår. Men det er jo
sådan hvilken holdning man har, bare man kan acceptere andres holdninger.

Mvh
Simon

Fra : ph

Dato : 20-02-05 17:15

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tja... det er nok ikke helt forkert, allerede for 3-4 år siden fremsatte
> jeg den påstand, at om 5 år ville markedet for analoge film være stærkt
> begrænset, og det har jo holdt stik.

Det har da ikke holdt stik herinde i Kbh. - der er de første 10 butikker
inden for 1 km's radius der fremkalder film i massevis på en time.
Selvfølgelig kan man nu oploade digitalbilleder og få dem fremkaldt i div.
store supermarkeder, men der er rent faktisk ikke nogen af min almindelige
fotobruger-venner der gør det - endnu - fordi det en kræver ADSL
forbindelse, masser af tid foran Photoshop, eller at få brændt en skive og
smutte ned i fotobutikken med den. Og det er der ikke særlig mange af de
moderne familier herinde der lige har tid til, hvis de ikke er entusiaster.
Til gengæld har de blot deres digitalbilleder på PC'en og ikke andre steder.

Til gengæld smider de tit en alm. film i fotokassen nede i Brugsen, og får
samtidig scannet den over på en CD. Altså digital fotos ud fra film.

> [...]
> fotoforbrugere som stadig har og anvender et analogt pocketkamera, og de
> bruger kun farvenegativfilm, og derfor er det det eneste produkt, som er

Men de private fotoforbrugere er jo også flertallet - og vil også være det i
fremtiden!

> Hvis man skal bruge et specielt produkt, f.eks. S/H elle diasfilm, så er
> det noget som skal skaffes hjem, og det er kun ganske få fotohandler, der
> vil påtage sig at skaffe det hjem.

Ikke i Kbh - alm. fotohandlere har alle film, også proff. Kodak film
liggende..Jeg kan også købe alle S/H eller farve fremkaldervæsker,
fotopapir, lysbilledlærreder, diasfremvisere og tilmed brugte
smalfilmsfremvisere! etc. no problemo.
Jeg har aldrig haft brug for at få noget skaffet hjem.

> [...]
> er efterhånden oppe på 4 megapixel, og dermed er de konkurrencedygtige
> overfor de billige analoge pocketkameraer.

Der er helt misforstået - der er da INGEN mobiltelefoner med 4 megapixel,
højst 1,3 og det er måske interpoleret som nogen også skriver - og
pocketkameraerne der nu har 10 x optisk zoom har da ingen konkurence i de
små mobilers plastikøje.

> Og når flertallet af fotoforbrugerne om få år har en mobiltelefon med
> indbygget digitalkamera, så bliver markedet for analoge film så begrænset,
> at de fleste fotohandlere vil stoppe med at forhandle dem.

Jeg tror ikke på det. Tænk på hvor svært kassettebåndet er at slå ud, og
hvorlænge der har siddet kassetteafspillere i nye biler selvom teknologien
er forældet. Det er lige så mange filmkameraer i verden, som
kassettebåndspillere - og 1000-vis af fattige og ældre konservative i hele
verden, skifter ikke bare sådan lige gamle ting ud når de virker fint.

Fra : Tom

Dato : 20-02-05 18:07

On 2005-02-20 17:14:31 +0100, "ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> said:

> [...]
> som kassettebåndspillere - og 1000-vis af fattige og ældre konservative
> i hele verden, skifter ikke bare sådan lige gamle ting ud når de virker

Det er sgu da kun i Danevang man sætter en kasetteradio i en ny bil. Og
det hænger sammen med de gigantiske afgifter på biler her til lands.
Alt udstyr skal derfor være så skrabet som overhovedet muligt...

Fra : nyrup

Dato : 20-02-05 16:33

At påstå at de "udgår" om 4 år lyder mildest talt kategorisk!
Den håber og tror jeg ikke på!!...

Jeg har netop hørt et af mine spolebånd...
Kom i denne forbindelse på at søge på google efter spolebånd og ser at de
til min glæde stadig kan fåes, så....
mon ikke man kan få film om 4 år og længre frem...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 17:42

nyrup wrote:

> mon ikke man kan få film om 4 år og længre frem...

Jow... du kan godt få film om 4 år, men det bliver ikke som en
standardvare som kan købes i ethvert supermarked, det bliver noget
som kun meget få specialbutikker handler med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 17:53

Hvis det som det ser ud til udelukkende drejer sig om et prisspørgsmål og
ikke hvad man af en eller anden grund bedst kan lide, så prøv at lave et
regnestykke på hvornår driftsudgifterne til film overstiger prisforskellen
mellem film SLR og end DSLR.

Der er ingen tvivl om, at der også findes film om 4 år, men de vil
formentlig ikke kunne købes hvorsomhelst længere. Men om 4 år, så vil din
datter uden tvivl også have købt et DSLR eller påtænker det kraftigt til den
tid, hvis hun stadig har interessen for foto. Om 4 år er der ikke nogen, der
længere gider diskutere film kontra digital foto. Den race er allerede
uddøende, sådan er udviklingen bare. Der er jo stort set heller ikke nogen,
der køber vinyl plader længere (kan vist stadig skaffes i
entusiastbutikker). Ligesom med digital foto tog det også sin tid før
kvaliteten rent faktisk blev bedre end den analoge teknik og at prisen kom
ned. Om 4 år vil vi se DSLR i den billigste ende, der koster stort set det
sammen som analoge SLR koster i dag (min forudsigelse).

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 19:39

In article <L8XRd.150$7y4.114@news.get2net.dk>,
sneglefartnospam@get2net.dk says...

> tudet ørerne fulde inde i "Kamerahuset" om at film helt sikkert er udgået at
> det danske marked om 4 år!

Jamen det er jo typisk sælgere. Selvfølgelig er film ikke udgået om 4
år. Det minder mig om for 5 år siden da mine forældre skulle have nyt
fjernsyn, der fik de også at vide at det skulle være widescreen for
inden der var gået et år ville alt være widescreen, yeahh right!!!!!

Men det ændrer nok ikke ved at hun ikke skal give ret meget for et slr
hus, før det nok var værd at overveje digital slr. Kig efter noget
brugt. Men hvis hun helst vil have film så køb det.

Man skal dog ikke være blind for at driftomkostningerne ved et
filmkamera nok er noget højere, da man jo først kan se hvor godt et
billede egentlig er efter man har betalt for en fremkaldelse, med et
digicam vil hun være meget mere fri til at lege med mediet og udvikle
sig som fotograf. Film har jo den ulempe at man ikke bare tager en film
for sjov, det koster jo det skidt.

Venlig hilsen

jakob