|
| Jesu syndforladelse vs. Moseloven Fra : Fam. Gunst |
Dato : 27-05-01 20:59 |
|
Hej
Idet jeg er interesseret i kristendommens frelserbudskab lyder følgende
spørgsmål:
- Jesus død på korset var for vore synder..Heraf bliver ethvert menneske
reelt syndfrit, idet synden bestod i selve det at være menneske, MEN:
- Ifølge Moseloven (GT) og bl.a. Paulus (og andre farisæere) skal vi jo
desuden følge Jesu skærpelse af Moseloven dvs. vigtigst af alt er troen på
Gud og næstekærlighed osv.
Men Jesu-figuren siger os jo at selv vantro er frelste (?) og de gode
gerninger ikke er afgørende...
Hvordan hænger det sammen - Jesu lære fordrer jo i sin yderste konsekvens
det rene anarki eller ????
Jeg kan se det fornuftige i at de farisæerne medtænker ret handlen osv. idet
det ellers ville være meget svært at missionere, da man ellers ikke kan true
med Dommedag og helvede..
Tak for hjælpen
Jacob Gunst
| |
Erik Dalgas (28-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik Dalgas |
Dato : 28-05-01 20:54 |
|
erik.dalgas@mail.dk
Fam. Gunst <fam.gunst@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ermi6$3a3$1@news.inet.tele.dk...
> Hej
>
> Idet jeg er interesseret i kristendommens frelserbudskab lyder følgende
> spørgsmål:
>
> - Jesus død på korset var for vore synder..Heraf bliver ethvert menneske
> reelt syndfrit, idet synden bestod i selve det at være menneske, MEN:
Ingen bliver syndfri, men i troen på Jesus Kristus og i modtagelsen af hans
nåde, bliver du en tilgivet og frelst synder. Dvs - synden tilregnes dig
ikke længere af Gud.
> - Ifølge Moseloven (GT) og bl.a. Paulus (og andre farisæere) skal vi jo
> desuden følge Jesu skærpelse af Moseloven dvs. vigtigst af alt er troen på
> Gud og næstekærlighed osv.
Kender du ikke Jesus Kristus som din personlige Herre og Frelser, nytter det
intet at lytte til Hans lære. Du må fødes påny og modtage Helligånden, for
overhovdet at forstå Jesu lære. At efterleve bjergprædiken, er et Åndens
værk i den enkelte troende, dette liv kommer ikke bare frem fordi du læser
det og syntes det er smukke tanker der kunne være gode at efterleve. For
derved bliver du "kun" stillet overfor et idial du UMULIGT kan leve op til.
> Men Jesu-figuren siger os jo at selv vantro er frelste (?)
NEJ ! Du må tro Jesus Kristus for at kunne frelses.
> og de gode
> gerninger ikke er afgørende...
Uden tro på Jesus Kristus, kan du gøre nok så mange "gode" gerninger, de
frelser dig ikke.
> Hvordan hænger det sammen - Jesu lære fordrer jo i sin yderste konsekvens
> det rene anarki eller ????
Jesu lære fordre at vi mennesker kommer til kort overfor vor egen
selvgodhed. Vi må erkende at der intet godt bor i os (i Guds øjne), før
læren fra Jesus virkelig kan gøre sit værk. Så det er ikke anarki det
handler om, men henholdsvis Guds uigenkaldelige dom over den syndige
menneskeslægt og Guds frelsesplan som helt og fuldt blev åbenbaret gennem
Hans Enbårne Søn.
> Jeg kan se det fornuftige i at de farisæerne medtænker ret handlen osv.
idet
> det ellers ville være meget svært at missionere, da man ellers ikke kan
true
> med Dommedag og helvede..
Thi loven blev givet ved Moses, nåden og sandheden er kommet ved Jesus
Kristus. Joh 1,17
Hvorfor true med helvede når vejen til himmelen kan forkyndes.
> Tak for hjælpen
Jeg ved ikke om det jeg har skrevet hjælper dig, dertil er spørgsmålene for
uklare, men nu har du da fået et svar.
--
Mvh
Erik Dalgas
| |
Vidal (28-05-2001)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 28-05-01 22:36 |
|
"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse news:9euag3$k3h$1@news.inet.tele.dk...
> Du må fødes påny og modtage Helligånden, for
> overhovdet at forstå Jesu lære.
Mon ikke mindre kan gøre det? Det er vist de
færreste kristne, der kan identificere sig med
de formuleringer.
> > Men Jesu-figuren siger os jo at selv vantro er frelste (?)
> NEJ ! Du må tro Jesus Kristus for at kunne frelses.
3 "Salige ere de fattige i Ånden, thi Himmeriges Rige er deres.
4 Salige ere de, som sørge, thi de skulle husvales.
5 Salige ere de sagtmodige, thi de skulle arve Jorden.
6 Salige ere de, som hungre og tørste efter Retfærdigheden, thi de skulle mættes.
7 Salige ere de barmhjertige, thi dem skal vises Barmhjertighed.
8 Salige ere de rene af Hjertet, thi de skulle se Gud.
9 Salige ere de, som stifte Fred, thi de skulle kaldes Guds Børn.
10 Salige ere de, som ere forfulgte for Retfærdigheds Skyld, thi Himmeriges Rige er deres.
Jesus nævner ikke, at troen er en nødvendighed.
Selv paven mener ikke, troen på Jesus er nødvendig
for at blive frelst. Jeg kan forestille mig, det gør stort
indtryk på dig.
> Vi må erkende at der intet godt bor i os (i Guds øjne)
På hvilket grundlag?
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Erik Dalgas (29-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik Dalgas |
Dato : 29-05-01 16:12 |
|
erik.dalgas@mail.dk
Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f08dh$cd9$1@egon.worldonline.dk...
>
> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9euag3$k3h$1@news.inet.tele.dk...
>
> > Du må fødes påny og modtage Helligånden, for
> > overhovdet at forstå Jesu lære.
>
> Mon ikke mindre kan gøre det?
Nej !
>Det er vist de
> færreste kristne, der kan identificere sig med
> de formuleringer.
Det er muligt. Men hvad jeg i mit svar har skrevet til Fam. Gunst, er ikke
oppe til diskustion på det grundlag du ønsker det Vidal. Jeg har tidligere
debateret relaterede emner med dig og sidenhen bemærket at det ingen effekt
har haft på dit Bibelsyn. At du har identificerings problemer med det jeg
skriver er dit problem ikke mit for du burde ikke have dem, hvis du læste
Bibelen i tro. Mao, jeg kan kun henvise dig til at påbegynde en *samlet
læsning* af først og fremmest NT og særligt give agt når du kommer til
brevene fra Paulus. Alle de svar du søger står at læse i skriften (NT) selv
og jeg vil ikke berøve dig velsinelsen for selv at finde frem til sandheden
i det jeg skriver.
Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der
lukkes op for jer. Thi enhver, som beder, han får, og den, som søger, han
finder, og den, som banker på, for ham skal der lukkes op. Matt.7,7-9
--
Mvh
Erik Dalgas
| |
Vidal (29-05-2001)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 29-05-01 22:40 |
|
"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse news:9f0e7l$qd1$1@news.inet.tele.dk...
>
> Men hvad jeg i mit svar har skrevet til Fam. Gunst, er ikke
> oppe til diskustion på det grundlag du ønsker det Vidal. Jeg har tidligere
> debateret relaterede emner med dig og sidenhen bemærket at det ingen effekt
> har haft på dit Bibelsyn.
He, he. Og vice versa.
> At du har identificerings problemer med det jeg
> skriver er dit problem ikke mit for du burde ikke have dem, hvis du læste
> Bibelen i tro.
Eller i samme forståelse, som du.
> Mao, jeg kan kun henvise dig til at påbegynde en *samlet
> læsning* af først og fremmest NT og særligt give agt når du kommer til
> brevene fra Paulus.
Så vil jeg gerne give dig tilsvarende råd og bede
dig især give agt på Jesu ord.
> Alle de svar du søger står at læse i skriften (NT) selv
> og jeg vil ikke berøve dig velsinelsen for selv at finde frem til sandheden
> i det jeg skriver.
Jeg er uforbederligt sandhedsøgende, så
jeg går straks igang.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Erik Dalgas (30-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik Dalgas |
Dato : 30-05-01 15:24 |
|
erik.dalgas@mail.dk
Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f2sdv$63i$1@egon.worldonline.dk...
>
> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9f0e7l$qd1$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > At du har identificerings problemer med det jeg
> > skriver er dit problem ikke mit for du burde ikke have dem, hvis du
læste
> > Bibelen i tro.
>
> Eller i samme forståelse, som du.
Vidal, forståelsen er ikke i første omgang det afgørende og kommer først
rigtig til senere. Først af alt, må du tro ordet, hele ordet.
> > Mao, jeg kan kun henvise dig til at påbegynde en *samlet
> > læsning* af først og fremmest NT og særligt give agt når du kommer til
> > brevene fra Paulus.
>
> Så vil jeg gerne give dig tilsvarende råd og bede
> dig især give agt på Jesu ord.
Brevene fra Paulus ER Jesu ord. Jeg skrev som jeg gjorde fordi jeg fra
tidligere ved at du ikke regner hele Bibelen for værende lige sand og din
bemærkning her fortæller at du ikke har ændret opfattelse siden da.
PÅMINDELSE : følgende har jeg tidligere skrevet til dig om Paulus` lære.
I hans breve, taler Paulus om et liv, løst fra synden. dette liv har vi
modtaget, ved tro på Jesus Kristus og ved tro på hans værk på Golgata kors.
Han underviser om det faktum at i kraft af Jesu død og opstandelse, er vi
døde og opstået sammen med ham. Dette har vi del i, ved tro af bare nåde.
Forstår du Vidal, du er død, men i troen på jesus er du også opstået. sagt
på en anden måde, det gamle menneske, med dets syndige natur er korsfæstet.
Gud har i Kristus, udslettet det som kom ind i mennesket, da Satan bedrog
Adam og Eva. Gud ser altså ethvert menneske som dødt, stendødt.Og har i
Kristus Jesus, totalt , en gang for alle, fjernet den gamle syndige
menneskenatur, fra hans åsyn. Kun i Jesus Kristus er du levende for Gud.
Jesu død, er din død og Jesu liv, er dit liv. Dette er et faktum, der ikke
kan diskuteres, det er Guds indgreb, over for en ond og uretfærdig verden.
Det er *frelsen* i al dens rigdom og vælde. En gave, til enhver der vil tro
og modtage Jesus Kristus, som Herre og Frelser, udfra en personlig
syndserkendelse.
Så Paulus stiller ikke krav op, for man kan ikke stille krav til et dødt
menneske. Han viser os, hvad der høre til døden og hvad der høre til livet.
Det er det Paulus konstant, ønsker at indprinte os der tror og lever for
Gud. Paulus modtog denne åbenbaring fra Jesus, ved Helligånden. Hans mission
var at udbrede evangeliet og grundfæste menighederne, i denne herlige
sandhed. Så der er intet krav til mennesket, men et liv i Kristus at leve.
Et liv der begynder med en ny fødsel, uden den, ser vi ikke hvad Gud i sin
nåde har skænket os. Den nye fødsel, er en sindsforvandling, det største
under af alle, her sker det! Det gamle er forbi, noget nyt er blevet til.
Idet øjeblik, du erkender din syndige tilstand, beder Jesus om tilgivelse og
siger til ham at du ønsker at overgive dig til ham, er du frelst, Halleluja,
ved tro af bare nåde, flytter Helligånden ind. Han vil lede dig og bevare
dig, han er kommet for at bringe dig hjem til den Himmelske stad. Men som
frelste, er der et liv at leve, det er det liv, Paulus beskriver og
underviser om i hans breve. Næste skridt i det nye liv er dåben i vand og
ånd. Nej Vidal, det er ikke barnedåben jeg tænker på, men noget helt andet.
Du behøver kraft for at leve som en kristen og Guds kraft kommer ind i dit
liv, ved dåben i ånd. Dåben i vand er en stadfæstelse og en bekendelse af
det nye liv i Kristus, den frelser ikke, men er en del af det nye, Jesus
gør, når vi frelses.
--
Mvh
Erik Dalgas
| |
Live4Him (30-05-2001)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 30-05-01 15:47 |
|
"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9f2vtb$84u$1@news.inet.tele.dk...
>
> Vidal, forståelsen er ikke i første omgang det afgørende og kommer først
> rigtig til senere. Først af alt, må du tro ordet, hele ordet.
~~~~~~~~~~
Det første er vel at modtage Jesus Kristus i sit hjerte (Joh 1,12) så man
derved bliver født påny (Joh 3) og er Guds barn. Det som skrives i brevene
er jo stilet til kristne, altså mennesker der HAR taget imod Jesus.
Derfor bør man vel starte med evangeliet, dernæst tage imod Jesus, og først
derefter koncentrere sig om brevene, læren og doktrinerne.
jørgen.
| |
Erik Dalgas (30-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik Dalgas |
Dato : 30-05-01 16:07 |
|
erik.dalgas@mail.dk
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f317e$cfv$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:9f2vtb$84u$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > Vidal, forståelsen er ikke i første omgang det afgørende og kommer først
> > rigtig til senere. Først af alt, må du tro ordet, hele ordet.
> ~~~~~~~~~~
> Det første er vel at modtage Jesus Kristus i sit hjerte (Joh 1,12) så man
> derved bliver født påny (Joh 3) og er Guds barn. Det som skrives i brevene
> er jo stilet til kristne, altså mennesker der HAR taget imod Jesus.
Du har ret, Jørgen. Men nu forholder det sig således at Vidal ikke regner
Paulus` lære som "gyldig".
> Derfor bør man vel starte med evangeliet, dernæst tage imod Jesus, og
først
> derefter koncentrere sig om brevene, læren og doktrinerne.
Vidal kender evangeliet og regner sig som en kristen.
--
Mvh
Erik Dalgas
| |
Vidal (31-05-2001)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 31-05-01 13:02 |
|
"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse news:9f2vtb$84u$1@news.inet.tele.dk...
>
>
>
> erik.dalgas@mail.dk
> Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9f2sdv$63i$1@egon.worldonline.dk...
> > Eller i samme forståelse, som du.
>
> Vidal, forståelsen er ikke i første omgang det afgørende og kommer først
> rigtig til senere. Først af alt, må du tro ordet, hele ordet.
Og jeg går ud fra, du med det mener, man skal forstå
ALT i biblen ordret? Hvis det er forkert forstået, må du
gerne korrigere mig. Hvis det er rigtigt forstået, har jeg
da en række spørgsmål bl.a. fra GT, jeg godt kunne
tænke mig at få svar på.
Jeg har stillet nogle af dem til Andreas Falck, men
gentager dem gerne.
> Brevene fra Paulus ER Jesu ord.
Se, det forstår jeg slet ikke. Jeg troede at
Paulus breve var skrevet af Paulus og ikke
Jesus, som ifølge kilderne skrev meget lidt.
> Jeg skrev som jeg gjorde fordi jeg fra
> tidligere ved at du ikke regner hele Bibelen for værende lige sand og din
> bemærkning her fortæller at du ikke har ændret opfattelse siden da.
Jeg har problemer med at forstå dine ord. Hvad
betyder 'lige sand'? Skelner du ikke fx mellem GT
og NT?
> PÅMINDELSE : følgende har jeg tidligere skrevet til dig om Paulus` lære.
>
> I hans breve, taler Paulus om et liv, løst fra synden. dette liv har vi
> modtaget, ved tro på Jesus Kristus og ved tro på hans værk på Golgata kors.
> Han underviser om det faktum at i kraft af Jesu død og opstandelse, er vi
> døde og opstået sammen med ham. Dette har vi del i, ved tro af bare nåde.
> Forstår du Vidal, du er død, men i troen på jesus er du også opstået. sagt
> på en anden måde, det gamle menneske, med dets syndige natur er korsfæstet.
Det er et godt eksempel på hvad jeg har vanskeligt
ved at forstå. Jeg skulle være død, men genopstået?
Jeg ved Jesus er død og genopstået, men de ord har
jeg vanskelighed med at forbinde med mit eget liv.
> Gud har i Kristus, udslettet det som kom ind i mennesket, da Satan bedrog
> Adam og Eva. Gud ser altså ethvert menneske som dødt, stendødt.
Står der nogen steder at Gud anser mennesket
for at være stendødt? Jeg ved godt Paulus skriver
meget om det. Men Gud? Paulus er ikke Gud.
> Og har i
> Kristus Jesus, totalt , en gang for alle, fjernet den gamle syndige
> menneskenatur, fra hans åsyn.
Vil det sige, du mener, at en kristen ikke er
synder i den forstand, han ikke begår syndige
handlinger, eller andet, der kan betegnes som
synd?
Jeg ved vi er befriet for syndens konsekvens
ved Guds tilgivelse. Men at forestille sig, det
kan forhindre mennesket i at begå (nye) synder,
eller at mennesket kan ændre sin natur og
blive ikke-synder, lyder som en helt umulig
tanke. Især når man betænker, hvordan Jesus
beskrev synden.
> Kun i Jesus Kristus er du levende for Gud.
> Jesu død, er din død og Jesu liv, er dit liv. Dette er et faktum, der ikke
> kan diskuteres, det er Guds indgreb, over for en ond og uretfærdig verden.
> Det er *frelsen* i al dens rigdom og vælde. En gave, til enhver der vil tro
> og modtage Jesus Kristus, som Herre og Frelser, udfra en personlig
> syndserkendelse.
Jomen, er jeres syndige natur ikke død i jeres egen
forestilling. I *er* frelst fra jeres egen natur. I lever
vel netop nu i syndfri tilstand, ude af stand til at begå
nogen synd. Sådan må jeg nødvendigvis forstå dine
ord. Dit syndige jeg døde i mødet med Paulus, nu
er du genopstået til at nyt liv, du er ikke længere syndens
træl. Du kan (?) ikke begå synd.
> Så Paulus stiller ikke krav op, for man kan ikke stille krav til et dødt
> menneske. Han viser os, hvad der høre til døden og hvad der høre til livet.
> Det er det Paulus konstant, ønsker at indprinte os der tror og lever for
> Gud. Paulus modtog denne åbenbaring fra Jesus, ved Helligånden. Hans mission
> var at udbrede evangeliet og grundfæste menighederne, i denne herlige
> sandhed. Så der er intet krav til mennesket, men et liv i Kristus at leve.
Fordi du er død, må du godt synde? Eller kan
du ikke foretage syndige handlinger?
> Et liv der begynder med en ny fødsel, uden den, ser vi ikke hvad Gud i sin
> nåde har skænket os. Den nye fødsel, er en sindsforvandling, det største
> under af alle, her sker det! Det gamle er forbi, noget nyt er blevet til.
> Idet øjeblik, du erkender din syndige tilstand, beder Jesus om tilgivelse og
> siger til ham at du ønsker at overgive dig til ham, er du frelst, Halleluja,
Ja, halleluja. Kan du så ikke synde mere?
> ved tro af bare nåde, flytter Helligånden ind. Han vil lede dig og bevare
> dig, han er kommet for at bringe dig hjem til den Himmelske stad. Men som
> frelste, er der et liv at leve, det er det liv, Paulus beskriver og
> underviser om i hans breve.
Altså, lader du nu være med at synde?
> Næste skridt i det nye liv er dåben i vand og
> ånd. Nej Vidal, det er ikke barnedåben jeg tænker på, men noget helt andet.
> Du behøver kraft for at leve som en kristen og Guds kraft kommer ind i dit
> liv, ved dåben i ånd. Dåben i vand er en stadfæstelse og en bekendelse af
> det nye liv i Kristus, den frelser ikke, men er en del af det nye, Jesus
> gør, når vi frelses.
Dåben i vand er ikke barnedåben? Hvordan
skal det nu forstås? Hvad mener du med, det er
en del af det nye, Jesus gør.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Live4Him (31-05-2001)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 31-05-01 16:59 |
|
"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:9f5ecr$uql$1@egon.worldonline.dk...
> Og jeg går ud fra, du med det mener, man skal forstå
> ALT i biblen ordret? Hvis det er forkert forstået, må du
> gerne korrigere mig. Hvis det er rigtigt forstået, har jeg
> da en række spørgsmål bl.a. fra GT, jeg godt kunne
> tænke mig at få svar på.
~~~~~~~~~~
Nu er det jo spørgsmålet hvad du mener med "ordret" for der er jo altid den
opgave der hedder tolkning, med alt hvad det indebærer. Hvad mente Paulus
med det han skrev og hvad betyder det for os i dag. Desuden er der
billedsprog, metaforer osv. Alt sammen kommer under en fortolkning og
derefter en såkaldt "application" (jeg ved ikke hvad man kalder det på
dansk - tillempning/anvendelse ?)
jørgen.
| |
Vidal (31-05-2001)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 31-05-01 21:30 |
|
"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse news:9f5pon$gbm$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:9f5ecr$uql$1@egon.worldonline.dk...
> > Og jeg går ud fra, du med det mener, man skal forstå
> > ALT i biblen ordret? Hvis det er forkert forstået, må du
> > gerne korrigere mig. Hvis det er rigtigt forstået, har jeg
> > da en række spørgsmål bl.a. fra GT, jeg godt kunne
> > tænke mig at få svar på.
> ~~~~~~~~~~
> Nu er det jo spørgsmålet hvad du mener med "ordret" for der er jo altid den
> opgave der hedder tolkning, med alt hvad det indebærer. Hvad mente Paulus
> med det han skrev og hvad betyder det for os i dag. Desuden er der
> billedsprog, metaforer osv. Alt sammen kommer under en fortolkning og
> derefter en såkaldt "application" (jeg ved ikke hvad man kalder det på
> dansk - tillempning/anvendelse ?)
Jeg har ind i mellem fornemmelsen af, at ordene
betyder noget andet for fx Erik Dalgas end for
mig. Derfor er det ikke et polemisk spørgsmål,
men simpelthen et forsøg på at fatte, hvad ED
mener, når han skriver:
"Først af alt, må du tro ordet, hele ordet."
Med 'ordet' menes vel biblen, så sætningen
kan læses: Først af alt må du tro biblen, hele
biblen. Og det er vel god fundamentalistisk tale.
Men hvis han med 'ordet' mener Jesus, ja, så
forskydes meningen jo et andet sted hen. Osv.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Erik Dalgas (01-06-2001)
| Kommentar Fra : Erik Dalgas |
Dato : 01-06-01 00:13 |
|
>Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev
>
>> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev
>
> Og jeg går ud fra, du med det mener, man skal forstå
> ALT i biblen ordret? Hvis det er forkert forstået, må du
> gerne korrigere mig. Hvis det er rigtigt forstået, har jeg
> da en række spørgsmål bl.a. fra GT, jeg godt kunne
> tænke mig at få svar på.
At tro hele ordet, betyder nødvendigvis ikke ordret eller bogstavelig
læsning. Hvor dette skal og ikke skal praktiseres, er op til ordets samlede
budskab at afgøre. Jeg er af den grundopfattelse at Bibelen forklare sig
selv, det er det vi som kristne skal have fat i, at lade ordet udlægge ordet
så langt som Guds nåde nu har tilskikket den enkelte kristne at gøre det.
Det jeg mener, når jeg skriver at - du må tro hele ordet - er at hele
Bibelens inspiration og autoritet må accepteres (i tro) og det som en
sammenhængende skrift med et sammenhængende budskab.
> > Brevene fra Paulus ER Jesu ord.
>
> Se, det forstår jeg slet ikke. Jeg troede at
> Paulus breve var skrevet af Paulus og ikke
> Jesus, som ifølge kilderne skrev meget lidt.
Alt hvad Paulus har skrevet i han breve, bygger på åbenbaring (oplysning)
fra Jesus selv. Paulus er dermed et redskab for Jesus. Jesus taler *gennem*
Paulus, ligesom han taler gennem de andre Apostle og ligesom Gud, gennem GT
profeterne, har talt før dem. Gal.1,11-20.
> > Jeg skrev som jeg gjorde fordi jeg fra
> > tidligere ved at du ikke regner hele Bibelen for værende lige sand og
din
> > bemærkning her fortæller at du ikke har ændret opfattelse siden da.
>
> Jeg har problemer med at forstå dine ord. Hvad
> betyder 'lige sand'? Skelner du ikke fx mellem GT
> og NT?
Ikke i den betydning vi drøfter nu. GT og NT er begge, i hele deres form og
udgivelse (Kannon), Guds ord, hverken mere eller mindre.
> > PÅMINDELSE : følgende har jeg tidligere skrevet til dig om Paulus` lære.
> >
> > I hans breve, taler Paulus om et liv, løst fra synden. dette liv har vi
> > modtaget, ved tro på Jesus Kristus og ved tro på hans værk på Golgata
kors.
> > Han underviser om det faktum at i kraft af Jesu død og opstandelse, er
vi
> > døde og opstået sammen med ham. Dette har vi del i, ved tro af bare
nåde.
> > Forstår du Vidal, du er død, men i troen på jesus er du også opstået.
sagt
> > på en anden måde, det gamle menneske, med dets syndige natur er
korsfæstet.
>
> Det er et godt eksempel på hvad jeg har vanskeligt
> ved at forstå. Jeg skulle være død, men genopstået?
> Jeg ved Jesus er død og genopstået, men de ord har
> jeg vanskelighed med at forbinde med mit eget liv.
Da har du et stort behov for at læse i din Bibel i TRO og som jeg skrev,
særligt studere Apostlenes gerninger og brevene fra Paulus.
> > Gud har i Kristus, udslettet det som kom ind i mennesket, da Satan
bedrog
> > Adam og Eva. Gud ser altså ethvert menneske som dødt, stendødt.
>
> Står der nogen steder at Gud anser mennesket
> for at være stendødt? Jeg ved godt Paulus skriver
> meget om det. Men Gud? Paulus er ikke Gud.
Paulus er som sagt, Guds redskab, så han er i fuldstændig harmoni med den
øvrige skrift. Gud selv sagde :
Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du
spiser af det, skal du dø!« 1Mos.2,17
Spørgsmålet er nu : Mente Gud hvad han sagde i Eden ? Paulus bekræfter at
det gjorde Han.
> > Og har i
> > Kristus Jesus, totalt , en gang for alle, fjernet den gamle syndige
> > menneskenatur, fra hans åsyn.
>
> Vil det sige, du mener, at en kristen ikke er
> synder i den forstand, han ikke begår syndige
> handlinger, eller andet, der kan betegnes som
> synd?
>
>Jeg ved vi er befriet for syndens konsekvens
> ved Guds tilgivelse. Men at forestille sig, det
> kan forhindre mennesket i at begå (nye) synder,
> eller at mennesket kan ændre sin natur og
> blive ikke-synder, lyder som en helt umulig
> tanke. Især når man betænker, hvordan Jesus
> beskrev synden.
>
> Jeg ved vi er befriet for syndens konsekvens
> ved Guds tilgivelse. Men at forestille sig, det
> kan forhindre mennesket i at begå (nye) synder,
> eller at mennesket kan ændre sin natur og
> blive ikke-synder, lyder som en helt umulig
> tanke. Især når man betænker, hvordan Jesus
> beskrev synden.
Jesus Kristus trådte ind mellem dig og Gud og tog den straf du med rette
fortjener. Er du født på ny, er du en ny skabning skjult i Kristus, dækket
af Kristus, Gud ser dig nu gennem hans Enbårne Søns ofrende blod. Du kan
stadig begå synd, fordi den kristnes frihed fra synden, bygger på tro. Dvs
at det tager tid det her, den nye fødsel Er en NY fødsel, derfor er vækst en
nødvendighed.
Synd betyder, at ramme forbi målet, at gå på en vej der ikke føre til evigt
liv, Mange lever med store problemer i deres liv, de behøver hjælp, til at
komme fri af syndens lænker. Grunden til at kristne lever som fanger af
synden, er at de har mistet troen på at de kan blive frie. De har kæmpet og
stridt mod synden i deres liv og tabt kampen.
Bevidst synd, er at handle med fuldt overlæg, du gør noget som du ved er
forkert at gøre og du gør det istedet for at TRO det Guds ord siger. Jeg
skelner mellem at falde i synd og leve i synd, alle kan falde, gør vi det,
må vi komme til Jesus og bekende synden, så vil vi blive tilgivet. For Jesus
Har tilgivet alt hvad vi har gjort og alt hvad vi vil komme til at gøre, han
døde jo i alles sted, EN GANG FOR ALLE.
Jesus siger:
Jesus svarede dem: »Sandelig, sandelig siger jeg eder: enhver, der gør synd,
er syndens træl. Men trællen bliver ikke bestandig i huset; sønnen bliver
der bestandig. Hvis altså Sønnen får frigjort jer, skal I være virkelig
frie. Joh. 8,34-36.
Hvis du igen og igen, giver efter, for ting der ikke høre hjemme i
fællesskabet med Jesus, er du på vej til at blive en slave af det du gør.
Jamen! Jesus tilgiver jo, ja! Men ikke for at vi der tror Ham skal blive i
synden.
Jesus tale, til mennesker der er helbredt og tilgivet:
Siden finder Jesus ham i helligdommen, og han sagde til ham: »Se, nu er du
blevet rask; synd ikke mere, for at ikke noget værre skal ramme
..«
Joh.5,14.
Da sagde Jesus: »Jeg fordømmer dig heller ikke, gå bort, synd fra nu af
ikke mere!« Joh. 8,11.
Vi kan ikke besejre synden, prøver vi at kæmpe mod den, taber vi. Løsningen
er TRO på det, Jesus HAR gjort på korset.
Syndsbegrebet i NT :
Vi ved jo, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet med ham (Jesus), for
at det syndige legeme skulle miste sin magt, så vi ikke mere skulle trælle
for synden. Rom 6,6.
Løsningen, på *syndens herredømme*, er at det syndige legeme, blev
korsfæstet med Jesus, på Golgata kors
Thi den død, han døde, døde han én gang for alle bort fra synden, og det
liv, han lever, lever han for Gud. Således skal også I regne jer selv for
døde fra synden og levende for Gud i Kristus Jesus. Rom.6,10-11.
Vi, *Adamslægten* er altså *døde* og kun i Kristus, levendegøres vi, fra
denne død. Til et helt nyt liv, under Guds (åndens) herredømme.
Men Gud ske tak, fordi I, som har været trælle under synden, nu af hjertet
er blevet lydige imod den læreform, til hvilken I blev overgivet. Og
frigjorte fra synden er I blevet trælle under retfærdigheden. Rom.6,17-18.
Som vi ser, er det en *af hjertets lydighed* vi nu står i. Dette kan kun
ske, ved den ny fødsel, som er en sindsforvandling og en udskiftning af
syndens stenhjerte, til et Åndens, (lydigt) kødhjerte.
PROBLEMET :
Så er da også I, mine brødre, ved Kristi legeme ,døde fra loven, så I kan
blive en andens, nemlig hans, som blev opvakt fra de døde, for at vi skal
bære frugt for Gud. Thi så længe vi levede i kødet, var de syndige
lidenskaber, som vækkes ved loven, virksomme i vore lemmer, så vi bar frugt
for døden. Men nu er vi løst fra loven, idet vi er døet bort fra det, som vi
holdtes fangne under, så vi står i Åndens nye tjeneste og ikke i bogstavens
gamle tjeneste. Rom.7,4-6.
Er vi døde fra synden, er vi også døde, fra loven. For loven, er syndens
kraft, der vækker de syndige lidenskaber. Dette er centralt og selve
problemstillingen, for den kristne. Ethvert lovkrav,
vil
føre til overtrædelse, derfor måtte vi løskøbes fra det
fangeskab, loven bragte.
Hvad skal vi da sige? er loven synd? Nej, langtfra! Men jeg havde ikke lært
synden at kende uden ved loven; thi jeg havde jo ikke vidst af begær, om
ikke loven havde sagt: »Du må ikke begære.« Men da synden fik en anledning
ved budet, vakte den alskens begær i mig; thi uden lov er synden død.
Rom.7,7-8.
Loven, er ikke kun den skrevne lov. som Gud gav Moses, på Sinai (de ti bud).
Da Adam spiste af træet, til kundskab om godt og ondt, fødes samvittighedens
lov i ham. Det betyder at *alle* mennesker har en *indre lov*, der til
stadighed er under udvikling, ikraft af kundskaben. Men denne
*samvittighedens lov* er i Kristus Jesus, *ophævet*, til fordel for en
bedre, nemlig Åndens/frihedens - fuldkomne lov - Rom.8,2. Jak.1,25. Hvorfor
? fordi loven, kun føre os, til erkendelse af synden. Vi faldt jo fra
Gud, i Edens have og kan *umuligt* leve op til den standard, han giver
udtryk for. Det er altså ikke *kundskabens træ* der er noget i vejen med,
men vores faldne natur, der forhindre os i at adlyde loven/kundskaben.
Paulus udtrykker det således :
Thi jeg forstår ikke min egen handlemåde; jeg gør jo ikke det, jeg vil, men
det, jeg hader, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, så
samstemmer jeg med loven og bekræfter, at den er god. Men da er det ikke
mere mig, der udfører det, men synden, som bor i mig. Thi jeg ved, at i mig,
det vil sige: i mit kød, bor der intet godt; thi viljen har jeg vel, men at
udføre det gode formår jeg ikke; Rom.7,15-18.
Han fandt altså, at *viljen* og *kundskaben* til/om, at gøre det gode, har
vi. Men at udføre det, formår vi ikke. Det *onde/synden* er os nærmest og
selvom vi har nok så gode intentioner og tanker, om at handle ret, kommer vi
til kort, over for dette, at vi faldt fra Gud. Jeg ser sådan på det, at med
Jesu bjergprædiken, forenes *samvittighedens lov*, med en direkte, befaling
fra Gud. Her kommer Guds sande standard, fuldt, til udtryk og bør lukke
munden på enhver, der påberåber sig, at kunne leve op til *guddommelig
natur*.
Dersom jeg da gør det, som jeg ikke vil, så er det ikke mere mig, der
udfører det, men synden, som bor i mig. Når jeg
ønsker at gøre det gode, finder jeg altså den lov hos mig, at det onde
ligger mig nærmest. Thi i mit indre menneske glæder jeg mig over Guds lov;
men i mine lemmer ser jeg en anden lov, som ligger i strid med loven i mit
sind og tager mig til fange under syndens lov, som er i mine lemmer.
Rom.7,20-23.
Et liv i synd, er et liv, *styret* af de *legemelige* sanser/lyster, se,
høre, føle, smage osv. Paulus siger jo at han i sit indre menneske, glæder
sig over Guds lov, men i sine lemmer, ser en anden lov, som strider mod
det gode i hans sind. Her ligger *fangeskabet* under syndens lov.
Et uigenfødt menneske, er underlagt, sine legemelige sanser, med dets
bedrageriske lyster, som så, overtager styringen af sindet.
LØSNINGEN
Jeg elendige menneske! hvem skal fri mig fra dette dødens legeme? Gud ske
tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Altså tjener jeg, som jeg er i mig selv,
Guds lov med sindet, men syndens lov med kødet. Rom.7,24-25.
Punkt 1 : Det første Paulus siger, er, jeg elendige menneske ! Vi må
erkende, at der *intet* er i os, der er brugbart, for Gud. Derfor måtte vi
dø, sammen med Jesus. Ingen lappeløsninger og forbedrings processer,
kunne/kan løse os, fra syndens lov.
Punkt 2 : I Kristus, og kun i ham, er vi *løst* fra syndens lov. Dette, ved
en død, der *ligner* hans.
Punkt 3 : Ved denne død, er vi *skilt* fra syndens lov, og levendegjort
(opstået, ved tro), til et helt nyt liv, hvor sindet/sjælen ikke længere,er
underlagt, de legemelige sanser/lyster, men et, *Åndens herredømme*
Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. Thi
livets Ånds lov har i Kristus Jesus gjort dig fri fra syndens og dødens lov.
Rom.8,1-2.
Underforstået, den der vandre i *Åndens/frihedens, nye lov*, som jo er en
sindsforvandling og en, af hjertets lydighed, til Gud.
Thi de, som lader sig lede af kødet, attrår det kødelige; men de, som lader
sig lede af Ånden, attrår det åndelige. Thi kødets attrå er døden, men
Åndens attrå er liv og fred. Kødets attrå er jo fjendskab imod Gud, thi det
bøjer sig ikke under Guds lov, og det kan heller ikke gøre det. Rom.8,5-7.
Der er altså tale om en ny *natur*, i en helt ny skabning. Ånden har
overtaget styringen af os, og således, drages vi dybere og dybere, ind i
fællesskabet med Herren. I dette liv, er vi løst, fra ethvert lovkrav, der
måtte møde os, for loven, er jo syndens kraft. Det er Ånden, der gør levende
og det livgivende, er det *indblæste, Guds Ord*, Som tjener til *vækst* , i
vandringen, med, Jesus. 1Pet.2,2. Et liv i Ånden, er et liv i ordet, som
bringer os, hvort nye *livsgrundlag*, nemlig, *nyskabelse* (Gal.6,14-16.)
ved *åbenbaring*.(Ef.1,17-18.)
Når Paulus, siger : Dersom jeg da gør det, som jeg ikke vil, så er det ikke
mere mig, der udfører det, men synden, som bor i mig. Rom.7,20. Så skal det
forståes i lyset af den undervisning, han ellers giver. Dette *lys*, viser,
at Paulus, med god grund, kunne sige som han gjorde. For som jeg har
beskrevet, er vi, i Kristus, skilt fra synden og levendegjort, som nye
skabninger. Vi kan altså *godt synde*, men gør vi det, er det ikke længere
os, der gør det, men synden i os (vort legeme/kød), der står bag.
Denne sandhed, bør dog *ikke* føre til ligegyldighed, overfor synden.
tværtimod.
Men er Kristus i jer, da er vel legemet dødt på grund af synden, men Ånden
er liv på grund af retfærdigheden. Men hvis hans Ånd, der opvakte Jesus fra
de døde, bor i jer, da skal han, som opvakte Kristus Jesus fra de døde, også
levendegøre jeres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i jer. Rom.8,10-11.
Synder vi, på trods af vor *totale frihed* , fra syndens lov, skal vi vide,
at det netop bekræfter, *hvorfor* vi måtte dø og at vi kun undgår at
trælle for den igen, ved at *tro* på vort legemes død (fra synden)og
opstandelse(til retfærdighed) i Kristus. Begynder vi at kæmpe, mod synden,
når vi overraskes af den, føre det kun til endnu større nederlag og
bedrøvelse, hos os. Vi skal i tro på *sandheden* slippe synden,ved at
overgive den til *døden*, Rom.6,11. For det er der den høre hjemme.
Altså, brødre, står vi ikke i gæld til kødet, så vi skulle leve efter kødet;
thi lever I efter kødet, skal I dø, men døder I ved Åndens legemets
gerninger, skal I leve. Rom.8,12-13.
Nej, gælden til kødet, er indfriet ved blodet, Jesu blod ! Gør vi det
aligevel, skal vi dø (i vores synd). Vandre vi derimod, i Ånden, døder vi
(overgiver vi), kødet (synden) til døden. Det er en fortsat proces
(vandring), hvor vi hver dag, lever i omvendelse (overgivelse til) og tro,
på Guds Ord, levendegjort, af Ånden.
Men når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi
medarvinger, så sandt vi lider med ham, så vi også kan herliggøres med ham.
Thi jeg holder for, at det, vi lider her i tiden, ikke er værd at regne i
sammenligning med den herlighed, som skal åbenbares på os. Rom.8,17-18.
Halleluja! Kristi medarvinge, så sandt vi lider med ham (dagligt, overgiver
kødet, til døden). Her ser vi vejen til herlighed og derfor udholder vi
prøvelser og trængsel, ganske som Herren selv udholdt dem. Jesus banede
vejen, vi kan, *i tro* efterfølge ham.
Thi i håbet blev vi frelst. Men et håb, som man ser, er ikke noget håb, thi
hvordan kan man håbe på det, man ser? Håber vi derimod på det, vi ikke ser,
da bier vi på det med udholdenhed. Rom. 8,24-25.
I denne *trosvandring*, er der altid, en højere grund, at betræde. Vi
vandre i tro, ikke i skuen (efter tegn), derfor ser vi og erkender vi
stykkevis. Med håb, mod håb - med lys, mod lys- med kristus, mod Kristus. Vi
har smagt og dog er der altid mere at få, hos Herren. Udholdenheden, er en
frugt, af prøvet tro.Vi har den ikke automatisk, men modtager den, i takt
med erkendelsen og væksten, af et liv i Ånden.
Og vi ved, at alle ting samvirker til gode for dem, som elsker Gud, dem, som
efter hans beslutning er kaldede. Thi dem, han forud har kendt, dem har han
også forudbestemt til at blive hans Søns billede lige, så han kan være den
førstefødte blandt mange brødre. Og dem, han har forudbestemt, dem har han
også kaldet; og dem han har kaldet, dem har han også retfærdiggjort; og dem,
han har retfærdiggjort, dem har han også herliggjort. Rom.8,28-30.
Jesus Kristus, løskøbte os fra syndens lov, for at gøre os til *Guds
ejendom*. Han har skænket os sit ja, i alle forjættelser og garenteret, med
sit eget liv (blod), for det *ubrydelige* i den nye pagt. Da vi var fjender
af ham og levede "lystigt" i denne verdens mørke (?), da beredte han en
udvej, for enhver der ville tro ham. Han kendte os, før vi kendte ham, han
forudbestemte os til lighed med sønnen og da rette tid kom, lød kaldet til
os- Jeg Er!
Afslutningsvis vil jeg understrege, at der kun er en, der kan afskære os fra
frelsen og det er *dybest set* os selv. Bygges der ikke på, korsets grund,
opbygges det gamle igen (kødets liv) og dermed, faren for fortabelse.
Men dersom vi, da vi søgte at blive retfærdiggjorte i Kristus, selv kom til
at stå som syndere, går Kristus så ikke syndens ærinde? Nej, langtfra! Thi
kun hvis jeg igen bygger det op, som jeg nedbrød, viser jeg mig som
overtræder. Thi ved loven er jeg død for loven, for at jeg kan leve for Gud.
Med Kristus er jeg kortfæstet, Gal.2,17-18.
Dette ene vil jeg have at vide af jer: var det i kraft af lovgerninger, I
modtog Ånden, eller ved i tro at høre? Er I da så uforstandige? I begyndte i
Ånd; vil I nu »fuldende« i kød? Gal.3,2-3.
--
Mvh
Erik Dalgas
Ps. Dåben i vand, holder jeg udenfor diskusionen.
| |
Ernst Pedersen (25-09-2001)
| Kommentar Fra : Ernst Pedersen |
Dato : 25-09-01 21:54 |
|
Fam. Gunst" <fam.gunst@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9ermi6$3a3$1@news.inet.tele.dk
"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9f6jnp$llv$1@news.inet.tele.dk...
>
>
>
>
> >Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev
> >
> >> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev
> >
> > Og jeg går ud fra, du med det mener, man skal forstå
> > ALT i biblen ordret? Hvis det er forkert forstået, må du
> > gerne korrigere mig. Hvis det er rigtigt forstået, har jeg
> > da en række spørgsmål bl.a. fra GT, jeg godt kunne
> > tænke mig at få svar på.
>
> At tro hele ordet, betyder nødvendigvis ikke ordret eller bogstavelig
> læsning. Hvor dette skal og ikke skal praktiseres, er op til ordets
samlede
> budskab at afgøre. Jeg er af den grundopfattelse at Bibelen forklare sig
> selv, det er det vi som kristne skal have fat i, at lade ordet udlægge
ordet
> så langt som Guds nåde nu har tilskikket den enkelte kristne at gøre det.
> Det jeg mener, når jeg skriver at - du må tro hele ordet - er at hele
> Bibelens inspiration og autoritet må accepteres (i tro) og det som en
> sammenhængende skrift med et sammenhængende budskab.
>
> > > Brevene fra Paulus ER Jesu ord.
> >
> > Se, det forstår jeg slet ikke. Jeg troede at
> > Paulus breve var skrevet af Paulus og ikke
> > Jesus, som ifølge kilderne skrev meget lidt.
>
> Alt hvad Paulus har skrevet i han breve, bygger på åbenbaring (oplysning)
> fra Jesus selv. Paulus er dermed et redskab for Jesus. Jesus taler
*gennem*
> Paulus, ligesom han taler gennem de andre Apostle og ligesom Gud, gennem
GT
> profeterne, har talt før dem. Gal.1,11-20.
>
> > > Jeg skrev som jeg gjorde fordi jeg fra
> > > tidligere ved at du ikke regner hele Bibelen for værende lige sand og
> din
> > > bemærkning her fortæller at du ikke har ændret opfattelse siden da.
> >
> > Jeg har problemer med at forstå dine ord. Hvad
> > betyder 'lige sand'? Skelner du ikke fx mellem GT
> > og NT?
>
> Ikke i den betydning vi drøfter nu. GT og NT er begge, i hele deres form
og
> udgivelse (Kannon), Guds ord, hverken mere eller mindre.
>
> > > PÅMINDELSE : følgende har jeg tidligere skrevet til dig om Paulus`
lære.
> > >
> > > I hans breve, taler Paulus om et liv, løst fra synden. dette liv har
vi
> > > modtaget, ved tro på Jesus Kristus og ved tro på hans værk på Golgata
> kors.
> > > Han underviser om det faktum at i kraft af Jesu død og opstandelse, er
> vi
> > > døde og opstået sammen med ham. Dette har vi del i, ved tro af bare
> nåde.
> > > Forstår du Vidal, du er død, men i troen på jesus er du også opstået.
> sagt
> > > på en anden måde, det gamle menneske, med dets syndige natur er
> korsfæstet.
> >
> > Det er et godt eksempel på hvad jeg har vanskeligt
> > ved at forstå. Jeg skulle være død, men genopstået?
> > Jeg ved Jesus er død og genopstået, men de ord har
> > jeg vanskelighed med at forbinde med mit eget liv.
>
> Da har du et stort behov for at læse i din Bibel i TRO og som jeg skrev,
> særligt studere Apostlenes gerninger og brevene fra Paulus.
>
> > > Gud har i Kristus, udslettet det som kom ind i mennesket, da Satan
> bedrog
> > > Adam og Eva. Gud ser altså ethvert menneske som dødt, stendødt.
> >
> > Står der nogen steder at Gud anser mennesket
> > for at være stendødt? Jeg ved godt Paulus skriver
> > meget om det. Men Gud? Paulus er ikke Gud.
>
> Paulus er som sagt, Guds redskab, så han er i fuldstændig harmoni med den
> øvrige skrift. Gud selv sagde :
>
> Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du
> spiser af det, skal du dø!« 1Mos.2,17
>
> Spørgsmålet er nu : Mente Gud hvad han sagde i Eden ? Paulus bekræfter at
> det gjorde Han.
>
> > > Og har i
> > > Kristus Jesus, totalt , en gang for alle, fjernet den gamle syndige
> > > menneskenatur, fra hans åsyn.
> >
> > Vil det sige, du mener, at en kristen ikke er
> > synder i den forstand, han ikke begår syndige
> > handlinger, eller andet, der kan betegnes som
> > synd?
> >
> >Jeg ved vi er befriet for syndens konsekvens
> > ved Guds tilgivelse. Men at forestille sig, det
> > kan forhindre mennesket i at begå (nye) synder,
> > eller at mennesket kan ændre sin natur og
> > blive ikke-synder, lyder som en helt umulig
> > tanke. Især når man betænker, hvordan Jesus
> > beskrev synden.
> >
> > Jeg ved vi er befriet for syndens konsekvens
> > ved Guds tilgivelse. Men at forestille sig, det
> > kan forhindre mennesket i at begå (nye) synder,
> > eller at mennesket kan ændre sin natur og
> > blive ikke-synder, lyder som en helt umulig
> > tanke. Især når man betænker, hvordan Jesus
> > beskrev synden.
>
> Jesus Kristus trådte ind mellem dig og Gud og tog den straf du med rette
> fortjener. Er du født på ny, er du en ny skabning skjult i Kristus, dækket
> af Kristus, Gud ser dig nu gennem hans Enbårne Søns ofrende blod. Du kan
> stadig begå synd, fordi den kristnes frihed fra synden, bygger på tro. Dvs
> at det tager tid det her, den nye fødsel Er en NY fødsel, derfor er vækst
en
> nødvendighed.
>
> Synd betyder, at ramme forbi målet, at gå på en vej der ikke føre til
evigt
> liv, Mange lever med store problemer i deres liv, de behøver hjælp, til at
> komme fri af syndens lænker. Grunden til at kristne lever som fanger af
> synden, er at de har mistet troen på at de kan blive frie. De har kæmpet
og
> stridt mod synden i deres liv og tabt kampen.
>
> Bevidst synd, er at handle med fuldt overlæg, du gør noget som du ved er
> forkert at gøre og du gør det istedet for at TRO det Guds ord siger. Jeg
> skelner mellem at falde i synd og leve i synd, alle kan falde, gør vi det,
> må vi komme til Jesus og bekende synden, så vil vi blive tilgivet. For
Jesus
> Har tilgivet alt hvad vi har gjort og alt hvad vi vil komme til at gøre,
han
> døde jo i alles sted, EN GANG FOR ALLE.
>
> Jesus siger:
>
> Jesus svarede dem: »Sandelig, sandelig siger jeg eder: enhver, der gør
synd,
> er syndens træl. Men trællen bliver ikke bestandig i huset; sønnen bliver
> der bestandig. Hvis altså Sønnen får frigjort jer, skal I være virkelig
> frie. Joh. 8,34-36.
>
> Hvis du igen og igen, giver efter, for ting der ikke høre hjemme i
> fællesskabet med Jesus, er du på vej til at blive en slave af det du gør.
> Jamen! Jesus tilgiver jo, ja! Men ikke for at vi der tror Ham skal blive i
> synden.
>
> Jesus tale, til mennesker der er helbredt og tilgivet:
>
> Siden finder Jesus ham i helligdommen, og han sagde til ham: »Se, nu er du
> blevet rask; synd ikke mere, for at ikke noget værre skal ramme
> .«
> Joh.5,14.
>
> Da sagde Jesus: »Jeg fordømmer dig heller ikke, gå bort, synd fra nu af
> ikke mere!« Joh. 8,11.
>
> Vi kan ikke besejre synden, prøver vi at kæmpe mod den, taber vi.
Løsningen
> er TRO på det, Jesus HAR gjort på korset.
>
> Syndsbegrebet i NT :
>
> Vi ved jo, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet med ham (Jesus),
for
> at det syndige legeme skulle miste sin magt, så vi ikke mere skulle trælle
> for synden. Rom 6,6.
>
> Løsningen, på *syndens herredømme*, er at det syndige legeme, blev
> korsfæstet med Jesus, på Golgata kors
>
> Thi den død, han døde, døde han én gang for alle bort fra synden, og det
> liv, han lever, lever han for Gud. Således skal også I regne jer selv for
> døde fra synden og levende for Gud i Kristus Jesus. Rom.6,10-11.
>
> Vi, *Adamslægten* er altså *døde* og kun i Kristus, levendegøres vi, fra
> denne død. Til et helt nyt liv, under Guds (åndens) herredømme.
>
> Men Gud ske tak, fordi I, som har været trælle under synden, nu af hjertet
> er blevet lydige imod den læreform, til hvilken I blev overgivet. Og
> frigjorte fra synden er I blevet trælle under retfærdigheden. Rom.6,17-18.
>
> Som vi ser, er det en *af hjertets lydighed* vi nu står i. Dette kan kun
> ske, ved den ny fødsel, som er en sindsforvandling og en udskiftning af
> syndens stenhjerte, til et Åndens, (lydigt) kødhjerte.
>
> PROBLEMET :
>
> Så er da også I, mine brødre, ved Kristi legeme ,døde fra loven, så I kan
> blive en andens, nemlig hans, som blev opvakt fra de døde, for at vi skal
> bære frugt for Gud. Thi så længe vi levede i kødet, var de syndige
> lidenskaber, som vækkes ved loven, virksomme i vore lemmer, så vi bar
frugt
> for døden. Men nu er vi løst fra loven, idet vi er døet bort fra det, som
vi
> holdtes fangne under, så vi står i Åndens nye tjeneste og ikke i
bogstavens
> gamle tjeneste. Rom.7,4-6.
>
> Er vi døde fra synden, er vi også døde, fra loven. For loven, er syndens
> kraft, der vækker de syndige lidenskaber. Dette er centralt og selve
> problemstillingen, for den kristne. Ethvert lovkrav,
> vil
> føre til overtrædelse, derfor måtte vi løskøbes fra det
> fangeskab, loven bragte.
>
> Hvad skal vi da sige? er loven synd? Nej, langtfra! Men jeg havde ikke
lært
> synden at kende uden ved loven; thi jeg havde jo ikke vidst af begær, om
> ikke loven havde sagt: »Du må ikke begære.« Men da synden fik en anledning
> ved budet, vakte den alskens begær i mig; thi uden lov er synden død.
> Rom.7,7-8.
>
> Loven, er ikke kun den skrevne lov. som Gud gav Moses, på Sinai (de ti
bud).
> Da Adam spiste af træet, til kundskab om godt og ondt, fødes
samvittighedens
> lov i ham. Det betyder at *alle* mennesker har en *indre lov*, der til
> stadighed er under udvikling, ikraft af kundskaben. Men denne
> *samvittighedens lov* er i Kristus Jesus, *ophævet*, til fordel for en
> bedre, nemlig Åndens/frihedens - fuldkomne lov - Rom.8,2. Jak.1,25.
Hvorfor
> ? fordi loven, kun føre os, til erkendelse af synden. Vi faldt jo fra
> Gud, i Edens have og kan *umuligt* leve op til den standard, han giver
> udtryk for. Det er altså ikke *kundskabens træ* der er noget i vejen med,
> men vores faldne natur, der forhindre os i at adlyde loven/kundskaben.
>
> Paulus udtrykker det således :
>
> Thi jeg forstår ikke min egen handlemåde; jeg gør jo ikke det, jeg vil,
men
> det, jeg hader, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, så
> samstemmer jeg med loven og bekræfter, at den er god. Men da er det ikke
> mere mig, der udfører det, men synden, som bor i mig. Thi jeg ved, at i
mig,
> det vil sige: i mit kød, bor der intet godt; thi viljen har jeg vel, men
at
> udføre det gode formår jeg ikke; Rom.7,15-18.
>
> Han fandt altså, at *viljen* og *kundskaben* til/om, at gøre det gode, har
> vi. Men at udføre det, formår vi ikke. Det *onde/synden* er os nærmest og
> selvom vi har nok så gode intentioner og tanker, om at handle ret, kommer
vi
> til kort, over for dette, at vi faldt fra Gud. Jeg ser sådan på det, at
med
> Jesu bjergprædiken, forenes *samvittighedens lov*, med en direkte,
befaling
> fra Gud. Her kommer Guds sande standard, fuldt, til udtryk og bør lukke
> munden på enhver, der påberåber sig, at kunne leve op til *guddommelig
> natur*.
>
> Dersom jeg da gør det, som jeg ikke vil, så er det ikke mere mig, der
> udfører det, men synden, som bor i mig. Når jeg
> ønsker at gøre det gode, finder jeg altså den lov hos mig, at det onde
> ligger mig nærmest. Thi i mit indre menneske glæder jeg mig over Guds
lov;
> men i mine lemmer ser jeg en anden lov, som ligger i strid med loven i mit
> sind og tager mig til fange under syndens lov, som er i mine lemmer.
> Rom.7,20-23.
>
> Et liv i synd, er et liv, *styret* af de *legemelige* sanser/lyster, se,
> høre, føle, smage osv. Paulus siger jo at han i sit indre menneske, glæder
> sig over Guds lov, men i sine lemmer, ser en anden lov, som strider mod
> det gode i hans sind. Her ligger *fangeskabet* under syndens lov.
> Et uigenfødt menneske, er underlagt, sine legemelige sanser, med dets
> bedrageriske lyster, som så, overtager styringen af sindet.
>
> LØSNINGEN
>
> Jeg elendige menneske! hvem skal fri mig fra dette dødens legeme? Gud ske
> tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Altså tjener jeg, som jeg er i mig selv,
> Guds lov med sindet, men syndens lov med kødet. Rom.7,24-25.
>
> Punkt 1 : Det første Paulus siger, er, jeg elendige menneske ! Vi må
> erkende, at der *intet* er i os, der er brugbart, for Gud. Derfor måtte vi
> dø, sammen med Jesus. Ingen lappeløsninger og forbedrings processer,
> kunne/kan løse os, fra syndens lov.
>
> Punkt 2 : I Kristus, og kun i ham, er vi *løst* fra syndens lov. Dette,
ved
> en død, der *ligner* hans.
>
> Punkt 3 : Ved denne død, er vi *skilt* fra syndens lov, og levendegjort
> (opstået, ved tro), til et helt nyt liv, hvor sindet/sjælen ikke
længere,er
> underlagt, de legemelige sanser/lyster, men et, *Åndens herredømme*
>
> Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. Thi
> livets Ånds lov har i Kristus Jesus gjort dig fri fra syndens og dødens
lov.
> Rom.8,1-2.
>
> Underforstået, den der vandre i *Åndens/frihedens, nye lov*, som jo er en
> sindsforvandling og en, af hjertets lydighed, til Gud.
>
> Thi de, som lader sig lede af kødet, attrår det kødelige; men de, som
lader
> sig lede af Ånden, attrår det åndelige. Thi kødets attrå er døden, men
> Åndens attrå er liv og fred. Kødets attrå er jo fjendskab imod Gud, thi
det
> bøjer sig ikke under Guds lov, og det kan heller ikke gøre det. Rom.8,5-7.
>
> Der er altså tale om en ny *natur*, i en helt ny skabning. Ånden har
> overtaget styringen af os, og således, drages vi dybere og dybere, ind i
> fællesskabet med Herren. I dette liv, er vi løst, fra ethvert lovkrav, der
> måtte møde os, for loven, er jo syndens kraft. Det er Ånden, der gør
levende
> og det livgivende, er det *indblæste, Guds Ord*, Som tjener til *vækst* ,
i
> vandringen, med, Jesus. 1Pet.2,2. Et liv i Ånden, er et liv i ordet, som
> bringer os, hvort nye *livsgrundlag*, nemlig, *nyskabelse* (Gal.6,14-16.)
> ved *åbenbaring*.(Ef.1,17-18.)
>
> Når Paulus, siger : Dersom jeg da gør det, som jeg ikke vil, så er det
ikke
> mere mig, der udfører det, men synden, som bor i mig. Rom.7,20. Så skal
det
> forståes i lyset af den undervisning, han ellers giver. Dette *lys*,
viser,
> at Paulus, med god grund, kunne sige som han gjorde. For som jeg har
> beskrevet, er vi, i Kristus, skilt fra synden og levendegjort, som nye
> skabninger. Vi kan altså *godt synde*, men gør vi det, er det ikke længere
> os, der gør det, men synden i os (vort legeme/kød), der står bag.
>
> Denne sandhed, bør dog *ikke* føre til ligegyldighed, overfor synden.
> tværtimod.
>
> Men er Kristus i jer, da er vel legemet dødt på grund af synden, men Ånden
> er liv på grund af retfærdigheden. Men hvis hans Ånd, der opvakte Jesus
fra
> de døde, bor i jer, da skal han, som opvakte Kristus Jesus fra de døde,
også
> levendegøre jeres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i jer.
Rom.8,10-11.
>
> Synder vi, på trods af vor *totale frihed* , fra syndens lov, skal vi
vide,
> at det netop bekræfter, *hvorfor* vi måtte dø og at vi kun undgår at
> trælle for den igen, ved at *tro* på vort legemes død (fra synden)og
> opstandelse(til retfærdighed) i Kristus. Begynder vi at kæmpe, mod synden,
> når vi overraskes af den, føre det kun til endnu større nederlag og
> bedrøvelse, hos os. Vi skal i tro på *sandheden* slippe synden,ved at
> overgive den til *døden*, Rom.6,11. For det er der den høre hjemme.
>
> Altså, brødre, står vi ikke i gæld til kødet, så vi skulle leve efter
kødet;
> thi lever I efter kødet, skal I dø, men døder I ved Åndens legemets
> gerninger, skal I leve. Rom.8,12-13.
>
> Nej, gælden til kødet, er indfriet ved blodet, Jesu blod ! Gør vi det
> aligevel, skal vi dø (i vores synd). Vandre vi derimod, i Ånden, døder vi
> (overgiver vi), kødet (synden) til døden. Det er en fortsat proces
> (vandring), hvor vi hver dag, lever i omvendelse (overgivelse til) og tro,
> på Guds Ord, levendegjort, af Ånden.
>
> Men når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi
> medarvinger, så sandt vi lider med ham, så vi også kan herliggøres med
ham.
> Thi jeg holder for, at det, vi lider her i tiden, ikke er værd at regne i
> sammenligning med den herlighed, som skal åbenbares på os. Rom.8,17-18.
>
> Halleluja! Kristi medarvinge, så sandt vi lider med ham (dagligt,
overgiver
> kødet, til døden). Her ser vi vejen til herlighed og derfor udholder vi
> prøvelser og trængsel, ganske som Herren selv udholdt dem. Jesus banede
> vejen, vi kan, *i tro* efterfølge ham.
>
> Thi i håbet blev vi frelst. Men et håb, som man ser, er ikke noget håb,
thi
> hvordan kan man håbe på det, man ser? Håber vi derimod på det, vi ikke
ser,
> da bier vi på det med udholdenhed. Rom. 8,24-25.
>
> I denne *trosvandring*, er der altid, en højere grund, at betræde. Vi
> vandre i tro, ikke i skuen (efter tegn), derfor ser vi og erkender vi
> stykkevis. Med håb, mod håb - med lys, mod lys- med kristus, mod Kristus.
Vi
> har smagt og dog er der altid mere at få, hos Herren. Udholdenheden, er en
> frugt, af prøvet tro.Vi har den ikke automatisk, men modtager den, i takt
> med erkendelsen og væksten, af et liv i Ånden.
>
> Og vi ved, at alle ting samvirker til gode for dem, som elsker Gud, dem,
som
> efter hans beslutning er kaldede. Thi dem, han forud har kendt, dem har
han
> også forudbestemt til at blive hans Søns billede lige, så han kan være den
> førstefødte blandt mange brødre. Og dem, han har forudbestemt, dem har han
> også kaldet; og dem han har kaldet, dem har han også retfærdiggjort; og
dem,
> han har retfærdiggjort, dem har han også herliggjort. Rom.8,28-30.
>
> Jesus Kristus, løskøbte os fra syndens lov, for at gøre os til *Guds
> ejendom*. Han har skænket os sit ja, i alle forjættelser og garenteret,
med
> sit eget liv (blod), for det *ubrydelige* i den nye pagt. Da vi var
fjender
> af ham og levede "lystigt" i denne verdens mørke (?), da beredte han en
> udvej, for enhver der ville tro ham. Han kendte os, før vi kendte ham, han
> forudbestemte os til lighed med sønnen og da rette tid kom, lød kaldet til
> os- Jeg Er!
>
> Afslutningsvis vil jeg understrege, at der kun er en, der kan afskære os
fra
> frelsen og det er *dybest set* os selv. Bygges der ikke på, korsets grund,
> opbygges det gamle igen (kødets liv) og dermed, faren for fortabelse.
>
> Men dersom vi, da vi søgte at blive retfærdiggjorte i Kristus, selv kom
til
> at stå som syndere, går Kristus så ikke syndens ærinde? Nej, langtfra! Thi
> kun hvis jeg igen bygger det op, som jeg nedbrød, viser jeg mig som
> overtræder. Thi ved loven er jeg død for loven, for at jeg kan leve for
Gud.
> Med Kristus er jeg kortfæstet, Gal.2,17-18.
>
> Dette ene vil jeg have at vide af jer: var det i kraft af lovgerninger, I
> modtog Ånden, eller ved i tro at høre? Er I da så uforstandige? I begyndte
i
> Ånd; vil I nu »fuldende« i kød? Gal.3,2-3.
>
> --
>
> Mvh
> Erik Dalgas
>
> Ps. Dåben i vand, holder jeg udenfor diskusionen.
>
>
> Erik Dalgas har et meget sundt syn på kristendommen. Nogle nævner
fundamentalist og faren
ved det. Jeg er glad, at kalde mig for en kristen fundamentalist. Hvad
vægtlægger Jesus som det
altafgørende for at være en god rettroende kristen er, at elske Jesus som
vores kærlige Frelser
mere end nogen anden, dernæst kærligheden til vores medmennesker. På dette
grundlag bygger
hele "loven" - vores kristne prioritering. Uden kærlighed i vores kristne
handlinger og livsstil
ER VI INTET. Hele NT er fyldt af Jesu ord om at tro og blive frelst. Her er
vores intellekt uden
betydning og det er jeg glad for. Ingen kan studere eller udregne andre veje
til frelse, at end at
overgive sit liv til Jesus i tro. Jeg er ked af, at bedrøve de mange der
tror det, de vandrer på en
vej, som nemt fører på afveje og værst af alt fortabelse. At kalde sig
kristen, indebærer at tro,
at hele Bibelen er sand, nedfældet af mange forskellige profeter o.a., som
skrev det under
Helligåndens ledelse. Sidst i Bibelen er der end alvorlig formaning fra
Jesus: "Jeg vidner for enhver,
der hører profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud
tilføje ham de plager, der
er skrevet om i denne bog. og trækker nogen noget fra ordene i denne
profetiske bog, VIL GUD
FRATAGE HAM HANS DEL I LIVETS TRÆ.
Jeg må bedrøve/glæde mange som måske har læst dette, der er kun een vej til
frelse og evigt liv,
troen på Jesus som frelste alle som VIL tro på Ham og hans gerning på
Golgata og tro på at
hele Bibelen er sandhed. Sorry, vælger man nej til det, kan man ikke
påberåbe sig at være kristen.
| |
Vidal (26-09-2001)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 26-09-01 21:03 |
|
"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3bb0ef17$0$14816$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Fam. Gunst" <fam.gunst@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:9ermi6$3a3$1@news.inet.tele.dk
> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:9f6jnp$llv$1@news.inet.tele.dk...
> >
> >
> >
> >
> > >Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev
[...]
> > Erik Dalgas har et meget sundt syn på kristendommen. Nogle nævner
> fundamentalist og faren
> ved det. Jeg er glad, at kalde mig for en kristen fundamentalist
[...]
> påberåbe sig at være kristen.
OK
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Mr. D (30-05-2001)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 30-05-01 18:44 |
|
Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f2sdv$63i$1@egon.worldonline.dk...
>
> Jeg er uforbederligt sandhedsøgende, så
> jeg går straks igang.
Siden hvornår, Vidal? Er der sket noget epokegørende i dit liv inden for
den sidste tid, der har fået dig til at ændre holdning?
Mr. D
| |
Vidal (31-05-2001)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 31-05-01 00:28 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9f3bvu$knq$1@news.inet.tele.dk...
>
> Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9f2sdv$63i$1@egon.worldonline.dk...
> >
> > Jeg er uforbederligt sandhedsøgende, så
> > jeg går straks igang.
>
> Siden hvornår, Vidal? Er der sket noget epokegørende i dit liv inden for
> den sidste tid, der har fået dig til at ændre holdning?
Gad vide om jeg har læst for mange af dine indlæg.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Mr. D (31-05-2001)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 31-05-01 18:59 |
|
Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f52b7$oh7$2@egon.worldonline.dk...
>
> > Siden hvornår, Vidal? Er der sket noget epokegørende i dit liv inden
for
> > den sidste tid, der har fået dig til at ændre holdning?
>
> Gad vide om jeg har læst for mange af dine indlæg.
Mr. D
| |
Ernst Pedersen (25-09-2001)
| Kommentar Fra : Ernst Pedersen |
Dato : 25-09-01 21:16 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9f618d$bfn$3@news.inet.tele.dk...
>
> Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9f52b7$oh7$2@egon.worldonline.dk...
> >
> > > Siden hvornår, Vidal? Er der sket noget epokegørende i dit liv inden
> for
> > > den sidste tid, der har fået dig til at ændre holdning?
> >
> > Gad vide om jeg har læst for mange af dine indlæg.
>
>
>
> Mr. D
>
>
| |
|
|