/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
. eller , ?
Fra : Thomas H.


Dato : 03-03-05 10:09


Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til decimaler
og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 , eller er det hele
Europa?

Er der snak om at se at få det harmoniseret ??


--
Thomas H. www.thhe.dk




 
 
Morten Wartou (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 03-03-05 10:25

Thomas H. wrote:
> Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til
> decimaler og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 ,
> eller er det hele Europa?
>
> Er der snak om at se at få det harmoniseret ??

Gå ind i "internationale og sproglige indstillinger" i dit kontrolpanel -
prøv de forskellige lande. England bruger samme system som USA, men de
fleste EU-lande bruger "vores" system, i hvert fald hvad angår
decimalkommaet. Mange steder bruger man et "halvt mellemrum" i stedet for
punktum til at adskille tusinder.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Thomas H. (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 03-03-05 12:42


"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
news:kJAVd.24$6M4.14@news.get2net.dk...

> Gå ind i "internationale og sproglige indstillinger" i dit kontrolpanel -
> prøv de forskellige lande. England bruger samme system som USA, men de
> fleste EU-lande bruger "vores" system, i hvert fald hvad angår
> decimalkommaet. Mange steder bruger man et "halvt mellemrum" i stedet for
> punktum til at adskille tusinder.

Ok ...hvor er det dog fjollet :o|



Martin Larsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-03-05 13:02

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse news:wKCVd.102764$Vf.3961756@news000.worldonline.dk...
>
> Ok ...hvor er det dog fjollet :o|
>
Ja, vi kan ikke skifte til decimalpunktum hurtigt nok
ifølge mine begreber (da dette er suverænt førende i
international videnskabelig sammenhæng). Det skulle
ikke undre mig om der kommer en EU-beslutning om det
på et tidspunkt, hen over hovedet på det danske Sogneråd.

Mvh
Martin



Thomas H. (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 03-03-05 13:21


"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4226fbea$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, vi kan ikke skifte til decimalpunktum hurtigt nok
> ifølge mine begreber (da dette er suverænt førende i
> international videnskabelig sammenhæng). Det skulle
> ikke undre mig om der kommer en EU-beslutning om det
> på et tidspunkt, hen over hovedet på det danske Sogneråd.


Ja jeg sidder også og kæmper med det tit i firmaets programmer.
En ting er at regler kan være lidt forskellige, men at man gør det totalt
omvendt er sgu for dumt.



Gert Krabsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Gert Krabsen


Dato : 03-03-05 15:37

Thu, 3 Mar 2005 13:21:20 +0100, Thomas H.
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev:

>
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4226fbea$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Ja, vi kan ikke skifte til decimalpunktum hurtigt nok
>> ifølge mine begreber (da dette er suverænt førende i
>> international videnskabelig sammenhæng). Det skulle
>> ikke undre mig om der kommer en EU-beslutning om det
>> på et tidspunkt, hen over hovedet på det danske Sogneråd.
>
> Ja jeg sidder også og kæmper med det tit i firmaets programmer.
> En ting er at regler kan være lidt forskellige, men at man gør det totalt
> omvendt er sgu for dumt.

Ved samme lejlighed kan vi jo også afskaffe de danske specialbogstaver æ,
ø og å. For ikke at tale om det danske sprog. Begge dele er jo besværligt
for den stakkels computer og måske især den stakkels programmør.
Vi må også have afskaffet englændernes fjollede AM/PM klokkeslet - nej,
lad os tage skridtet fuldt ud og afskaffe tidszoner. Hvorfor kan klokken
ikke være det samme over hele jorden - det var da meget lettere!

Eller også kan vi udnytte, at computer-kapaciteten nu er kommet på et
stade, hvor det faktisk er muligt at lade teknikken tilpasse sig
menneskene i stedet for omvendt.


mvh
Krabsen
IT-udvikler

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Thomas H. (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 03-03-05 15:53


"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssm2f68cv0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Ved samme lejlighed kan vi jo også afskaffe de danske specialbogstaver æ,
> ø og å. For ikke at tale om det danske sprog. Begge dele er jo besværligt
> for den stakkels computer og måske især den stakkels programmør.
> Vi må også have afskaffet englændernes fjollede AM/PM klokkeslet - nej,
> lad os tage skridtet fuldt ud og afskaffe tidszoner. Hvorfor kan klokken
> ikke være det samme over hele jorden - det var da meget lettere!


Aaaah nu overdriver du vist, for lige den med komma må da give mange
problemer, men ja AM/PM er også fjollet



Gert Krabsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Gert Krabsen


Dato : 03-03-05 16:34

Thu, 3 Mar 2005 15:52:41 +0100, Thomas H.
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev:

>
> "Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> newssm2f68cv0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
>
>> Ved samme lejlighed kan vi jo også afskaffe de danske specialbogstaver
>> æ,
>> ø og å. For ikke at tale om det danske sprog. Begge dele er jo
>> besværligt
>> for den stakkels computer og måske især den stakkels programmør.
>> Vi må også have afskaffet englændernes fjollede AM/PM klokkeslet - nej,
>> lad os tage skridtet fuldt ud og afskaffe tidszoner. Hvorfor kan klokken
>> ikke være det samme over hele jorden - det var da meget lettere!
>
>
> Aaaah nu overdriver du vist, for lige den med komma må da give mange
> problemer, men ja AM/PM er også fjollet


Naturligvis overdriver jeg
Men pointen er den, at hvis decimaltegn, tids-formater, datoformater m.v.
giver problemer i et edb-program, så burde det være _programmøren_ og ikke
_brugeren_ der skal ændre adfærd for at løse problemet.


mvh
Krabsen




--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Mikkel Lund (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 03-03-05 10:47

Thomas H. wrote:
> Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til decimaler
> og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 , eller er det hele
> Europa?
>
> Er der snak om at se at få det harmoniseret ??
>
>
> --
> Thomas H. www.thhe.dk
>
>
>
Se SI-standart 31-0, brug komma til decimal angivelse og mellemrum til
tusinder adskillelse.

--
Hilsen Mikkel Lund

http://aausatii.aau.dk

Villy Kruse (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Villy Kruse


Dato : 03-03-05 16:35

On Thu, 3 Mar 2005 10:09:24 +0100,
Thomas H. <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:


>
> Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til decimaler
> og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 , eller er det hele
> Europa?
>

Jeg kender kund de engelsktalende lande som bruger decimalpuntum. De fleste
andre bruger decimalkomma.

Villy

Per Rønne (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-03-05 16:58

Thomas H. <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til decimaler
> og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 , eller er det hele
> Europa?
>
> Er der snak om at se at få det harmoniseret ??

Mig bekendt bruger kun England og dets tidligere kolonier den anden
notation, end den vi bruger. Og jeg har aldrig hørt om
harmoniseringsplaner her. Vi kan ikke engang få harmoniseret betydningen
af ordet »trillion«!
--
Per Erik Rønne

Martin Larsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-03-05 18:14

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gsuxmp.1db9v971r2kidiN%spam@husumtoften.invalid...
>
> Mig bekendt bruger kun England og dets tidligere kolonier den anden
> notation, end den vi bruger.

Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
estoniere etc skriver rapporter mm på engelsk som er det
internationale sprog i handel og videnskab.

I det mindste burde man med øjeblikkelig virkning straks gøre
det valgfrit om man vil bruge dot eller comma.

På engelsk bruges både stop og point. De fleste bruger vist det første.

Mvh
Martin



Jens Axel Søgaard (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 03-03-05 21:36

Martin Larsen wrote:

> Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
> estoniere etc skriver rapporter mm på engelsk som er det
> internationale sprog i handel og videnskab.

Franskmænd? Uha - bare deres politikere ikke hører det.

--
Jens Axel Søgaard


Martin Larsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-03-05 22:38

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:42277528$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
Martin Larsen wrote:

>> Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
>> estoniere etc skriver rapporter mm på engelsk som er det
>> internationale sprog i handel og videnskab.

> Franskmænd? Uha - bare deres politikere ikke hører det.

Pas på med racisme. Frøerne har sandelig mange gode sider
på engelsk, prøv fx:
http://numbers.computation.free.fr/Constants/constants.html

Mvh
Martin




Per Rønne (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-03-05 22:22

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
> estoniere

Estere?
--
Per Erik Rønne

Martin Larsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-03-05 22:54

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gsvbs5.p75xd31aped1qN%spam@husumtoften.invalid...
> Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:
>
> > Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
> > estoniere
>
> Estere?
anglicisme



Herluf Holdt, 3140 (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 03-03-05 22:53

Per Rønne skrev:
> Martin Larsen wrote:

>> Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
>> estoniere

> Estere?

Carboxylsyreestere?

--
'rluf :·)


Thomas H. (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 04-03-05 08:20


"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1gsuxmp.1db9v971r2kidiN%spam@husumtoften.invalid...
>
.. Vi kan ikke engang få harmoniseret betydningen
> af ordet »trillion«!

Nej det er også en at de kæmpe store mysterier for mig, hvordan pokker kan
sådan noget forekomme ?



Per Rønne (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-03-05 18:29

Thomas H. <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1gsuxmp.1db9v971r2kidiN%spam@husumtoften.invalid...
> >
> . Vi kan ikke engang få harmoniseret betydningen
> > af ordet »trillion«!
>
> Nej det er også en at de kæmpe store mysterier for mig, hvordan pokker kan
> sådan noget forekomme ?

Jeg aner det ikke ...
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste