Hjælp til isolering af gulv i gamlet hus
Fra : Henrik

Dato : 08-05-05 19:59

Hej alle

Jeg har et svensk hus fra 1840 hvor jeg gerne vil isoler gulvet.
Jeg var nede og kikke på det og fandt, at der ligger nogle brædder som
holder det gamle isolering oppe.
Men den gamle isolering består af jord mos osv.
Det vil jeg fjerne og isoler med rockwool.
Men da huset er et fritids hus er der ikke altid varme på, samt at der er 40
cm til ren jord / grus under huset.
Er jeg kommet i tvivl, om hvad jeg skal gøre.
Skal jeg bruge dampspærre + vindpap i huset eller er det beder at undvære
det, så fugten kan kommer "igemmen" gulvet.
Jeg kan ikke ligge plastik på jorden under huset da det står på kampesten
som ligger lidt tilfældigt.
Det har holdt siden 1840 uden dampspærre og vindpap.

Håber nogle kan hjælpe.

MVH

Henrik

Fra : HKN

Dato : 09-05-05 20:40

> Det har holdt siden 1840 uden dampspærre og vindpap.
>
> Håber nogle kan hjælpe.

Hej,

Ja, det kan du godt. Du skal dog pille det gamle gulv helt af, således at
strøerne er fritlagte. Dernæst skal du sørge for at der er gode muligheder
for udluftning i fundamentet, dvs at du evt skal have gravet lidt ud så du
har 2- 400 mm luft under strøerne. Du kan evt lægge et lag stabilgrus ud
(100mm), efter du har gravet af. Husk at lave huller i fundamentet,
således
at der kan skabes gennemtræk. 2 - 3 huller i hver side. Du skal sætte en
rist eller net i hullerne, så mus m.m. ikke let kan komme ind (de skal nok
finde derind på en eller anden måde!)
Så skal du montere ståltråd i bunden af strøerne (det er det som skal bære
isoleringsmaterialet), og under det kan du sætte vindpap. Regn med at det
er
lidt kringlet, da du skal ligge på jorden og hæfte pappet. Oven på
isoleringen kan du lægge en dampspærre, og oven på den det her filt til at
lægge under trægulve (det skal du selvfølgelig kun lægge henover
strøerne).

Husk at du evt kan skrue lægter på strøerne for at opnå den rigtige
afstand
og mål ift isoleringsmaterialet.

God arbejdslyst

Mvh
Henrik

It has removed 54 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-05-05 22:20

On Mon, 09 May 2005 21:39:34 +0200, HKN wrote:

> Så skal du montere ståltråd i bunden af strøerne (det er det som skal bære
> isoleringsmaterialet), og under det kan du sætte vindpap. Regn med at det
> er lidt kringlet, da du skal ligge på jorden og hæfte pappet.

Undskyld, men er det så meningen at man skal finde en eller anden person
man kan undvære til at udføre arbejdet?
Med andre ord, hvordan kommer man så selv på oversiden af pappet efter
man er færdig med at hæfte det fast?

--
MVH
osv...

Fra : Henrik

Dato : 09-05-05 22:46

Tak for svaret.
Læste et sted at man Citat "
NB! Der må ikke afdækkes med vindtæt lag under isoleringen pga. risiko for
skimmelsvampe"

Henrik

Fra : HKN

Dato : 10-05-05 21:43

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Tak for svaret.
> Læste et sted at man Citat "
> NB! Der må ikke afdækkes med vindtæt lag under isoleringen pga. risiko
for
> skimmelsvampe"

Nej, det er rigtigt - det er derfor der skal laves god gennemluftning i
fundamentet. Men man kan sagten lade være med at bruge det, hvis man er
usikker på luftgennemstrømningen under gulvet. Man skal dog huske på at
dampspærren jo også vil være med til at holde fugten under gulvet, så om
man
bruger vindpap under isoleringen, har nok ikke den store betydning i det
lange løb......

Mvh
Henrik

It has removed 56 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : HKN

Dato : 10-05-05 21:44

> [...]
> man kan undvære til at udføre arbejdet?
> Med andre ord, hvordan kommer man så selv på oversiden af pappet efter

Ja, lidt spild må man altid regne med - *LOL*