stik til lampe...
Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 11:47

Hej...

vi har et kælderrum hvor der ikke er nogen stikkontakt og en bekendt har
sagt at han engang har et en anordning man satte op i en lampefatning hvor
ud fra der gik 2 hunstik så man kunne bruge strøm der fra... er han helt for
kert på den hvis han ikke er hvor kan man købe dem og hvad hedder de??

Anders

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-05-05 11:52

I news:8aaae$427c9c7a$3e3d85f1$23821@news.arrownet.dk <Anders E. Larsen>
<ae(snabel a)aab-net.dk> skrev:

> [...]
> lampefatning hvor ud fra der gik 2 hunstik så man kunne bruge strøm
> der fra... er han helt for kert på den hvis han ikke er hvor kan man

Det hedder en 'snydeprop'. De er ulovlige at anvende.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Thomas

Dato : 07-05-05 11:53

> [...]
> helt for kert på den hvis han ikke er hvor kan man købe dem og hvad hedder

Systemet findes, men er ulovligt i Danmark. Er ret brugt i USA

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 12:26

Hej...

ok det er ulovligt, hvad kan der ske?det er noget jeg kun vil bruge måske et
par timer a gangen til en radio elller en boremaskine?!?!

Anders

Fra : Thomas

Dato : 07-05-05 13:35

> ok det er ulovligt, hvad kan der ske?det er noget jeg kun vil bruge måske
> et
> par timer a gangen til en radio elller en boremaskine?!?!

Det er ulovligt, og du kan derfor sandsynligvis ikke købe et sådant stik.
Hvad der kan ske? Her er dit gæt så godt som mit, men en kraftig boremaskine
og en tynd stofledning i lampeskærmen over det ulovlige stik - det er en ret
dårlig kombination.
Kortslutning, brand, stød - du kan nok selv finde på flere....

/Thomas

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-05-05 20:18

> [...]
> det er en ret dårlig kombination.
> Kortslutning, brand, stød - du kan nok selv finde på flere....

Hvad med -- forsikringen vil ikke dække en del af en evt. skade p gr. af
ulovlig installation, og du vil derfor få en væsentlig nedsat erstatning.
Det er måske ikke så slemt hvis det er en lille skade, men tænk på hvis
huset brænder ned til jorden. Hvordan står du så rent økonomisk bagefter.
Kontakt nu hellere den lokale el-installatør og giv ham de småpenge det
koster at få lavet det korrekt.

Jesper

Fra : Chr

Dato : 08-05-05 14:15

> [...]
> det er en ret dårlig kombination.
> Kortslutning, brand, stød - du kan nok selv finde på flere....

hvad så med de mange huse hvor der kun er en fase ude i køkkenet,-og man så
skal bruge el kedel,vaffeljern, og brødrister samt alle de andre el ting som
er kommet i køkkenet....

Fra : Armand

Dato : 08-05-05 14:24

Chr wrote:
> [...]
> skal bruge el kedel,vaffeljern, og brødrister samt alle de andre el ting som

Der er forskel på forbruget på de faste installationer (á den ene
stikkontakt i et gammelt køkken) som beskyttes af tilsvarende sikring,
og så om man pludeslig trækker alle 10ampere igennem ledningen til den
lampe der hænger fra loftet i kælderen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 20:12

Den Sun, 08 May 2005 15:24:12 +0200, Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> [...]
>stikkontakt i et gammelt køkken) som beskyttes af tilsvarende sikring,
>og så om man pludeslig trækker alle 10ampere igennem ledningen til den

Ikke bare ledningen, men fatningen er jo ikke beregnet til at belastes
med mere end 1 Ampere.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
What are you in real life?

Fra : Aksel

Dato : 07-05-05 15:57

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt for kert på den hvis han ikke er hvor kan man købe dem og hvad hedder

Snydepropper har været ulovlig i ca. 40 år, så du kan forhåbentlig ikke købe
en.

Hilsen Aksel

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-05-05 16:50

Snydepropper findes undertiden på loppe/kræmmermarkeder

Jan