Blomstrende bambus
Fra : Holst

Dato : 06-05-05 13:02

Min bambus har vist blomstret ser jer, nu hvor alt begynder at blive
grønt. Blot ikke hele bambussen. Det er ikke overvældende. Det er nok
kun 5-8 % af grenene (kaldes det grene på en bambus?) har blomstret og
ser nu visne ud. Så i første omgang er der vel ikke andet at gøre end at
bortklippe disse blomstrende og visne grene.

Men vil resten nu også visne og dø ud?

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 09:34

Holst wrote:

> [...]
> ser nu visne ud. Så i første omgang er der vel ikke andet at gøre end at
> bortklippe disse blomstrende og visne grene.

Må jeg fremstå med en ide jeg har fået på hjernen:
Plant en farverig slyngplante (á clematis?) i bambus'en og se stort på
om bambus'en visner.
I værste fald holder den visne bambus 4-5 års tid inden den rådner over
i jordhøjde, og i bedste fald går der langt længere - Det kan ligefren
tænkes at slyngplanten holder banbus-stængerne sammen/oppe selvom de
skulle miste jordforbindelsen hvorved at den vil udgøre fortsat støtte i
endog mange år frem i tiden, og al den tid vil man kunne nýde den kulørt
blomstrende bambus- søjle/hegn!
Der er ikke nogen der med sikkerhed ved hvad der sker men de blomstrende
bambus'er på sigt, men østens bambus-bevoksninger er tydeligvis ikke
uddøet, så mon ikke at de dansk residerende vil regenerere sig på en
eller anden vis efter en henstand :-/ I så fald er bambus så frodig at
den ikke vil lade sig kvæle af en sam-plantet slyngplante og begges løv
og flora vil udgøre fortsat dekoration i haven.

--
Armand.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-05-05 10:11

Hej

Armand wrote:
> [...]
> den ikke vil lade sig kvæle af en sam-plantet slyngplante og begges løv
> og flora vil udgøre fortsat dekoration i haven.

Jeg overtog et hus hvor der var en død bambus. Nu her ca 6 år efter den
døde bambus skyder der nye skud fra jorden. De er kun ca 50cm høje, men
de kommer på ny, så lader man den blomstre og lader frøene falde til
jorden gensår den sig selv.