Ukrudtsdamper eller ukrudtsbrænder?
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 12:29

Vi skal ha' købt en ukrudtdamper eller -brænder. Men hvordan fungerer
en damper og er det effiktivt nok?

Mvh. Brian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-05-05 12:55

I news:q4lm71d9od5ubbgpnvajqa67k99aeu180o@4ax.com <Brian B. Christensen>
<Brian snabela brinch dot it> skrev:

> Vi skal ha' købt en ukrudtdamper eller -brænder. Men hvordan fungerer
> en damper og er det effiktivt nok?

En ukrudtsdamper er ganske uanvendelig til mange ting ;) Den er alt for
langsom og ikke særlig effektiv. Min ukrudtsdamper er overladt min
tidligere svoger, der bruger den til at koge myrer med på terassen. (En
opgave der var bedre løst med knust kiesel) ;)

Køb en god ukrudtsbrænder (BP Servicecenter forhandler nogle der dur).
Køb samtidigt 5m gasslange og monter den. Lær at anvende brænderen
korrekt. De fleste brænder for kraftigt. Hvis du svider ukrudtet for
meget, svarer det til en klipning, og ukrudtet skyder med det samme
igen. Planterne skal kun 'blancheres' og _ikke_ svides væk. Rigtigt
anvendt fungerer en gasbrænder (næsten) lige så godt som RoundUp :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-05 14:35

> Vi skal ha' købt en ukrudtdamper eller -brænder. Men hvordan fungerer
> en damper og er det effiktivt nok?

Meget effektiv, men den hverken støjer eller ser imponerende ud
Det tager længere tid med en ukrudtsdamper frem for en -brænder, men
miljøbelastningen er betydeligt mindre. Jeg har prøvet alle dele, og holder
mig til ukrudtsdamperen på terrassen og Round Up/Plænerens, hvor der skal
mere til. Brænderen bruger jeg kun når mælkebøtterne er gået i frø og lige
skal svitses af - det er den så tilgengæld fremragende til.

Mvh Maria

Fra : David Bjergsø

Dato : 06-05-05 15:03

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> miljøbelastningen er betydeligt mindre.

Hvilken ?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-05-05 16:14

I news:427b72f3$0$63678$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Maria
Frederiksen> <mf@easyfrag.dk> skrev:

> miljøbelastningen er betydeligt mindre.

Og hvordan er du kommet frem til det?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-05 18:48

> Og hvordan er du kommet frem til det?

El laves efter alle kunstens regler og med stort set ingen udledning af
giftige stoffer, mens flaskegas ikke just kan kaldes CO2-neutral.
Lavede beregningen for et par år siden.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 06-05-05 19:45

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>El laves efter alle kunstens regler og med stort set ingen udledning af
>giftige stoffer,

Deet kommer godt nok anpå hvordan den el laves. Vi har stadig meget
forurenende kulfyrede kraftværker i Danmark, der findes næsten ikke
noget der sviner mere end dem.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-05-05 20:07

Leonard wrote:

> Deet kommer godt nok anpå hvordan den el laves. Vi har stadig meget
> forurenende kulfyrede kraftværker i Danmark, der findes næsten ikke
> noget der sviner mere end dem.

Hvor har du det fra?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Leonard

Dato : 06-05-05 20:38

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

>Hvor har du det fra?

Medieomtale, som godt nok ikke er fornyligt, så det kan da godt være
at de er blevet bedre til at filtrere i skorstenene. Det
interesseredemig, da jeg i 1993 havde en Ellert, og dengang fandt ud
af, at produktionen af den strøm, der skulle til for at lade den op,
faktisk forurenede mere end den Mercedes Diesel jeg kørte i på
arbejde.

Derudover mener jeg ikke at det at brænde gas af forurener specielt
meget, bevares der udledes CO2 ved alle forbrændinger, men det er
altså en ganske naturlig del af luften omkring os, det bedste vi kan
gøre ved det er at have mange grønne planter omkring os, der forbruger
CO2.

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 09:55

Leonard wrote:

> [...]
> meget, bevares der udledes CO2 ved alle forbrændinger, men det er
> altså en ganske naturlig del af luften omkring os,

Hvis ikke at kraftværket fyrer med kul, så fyrer de med gas!
Om man damper v.h.a. gas-fremstillet strøm eller brænder af med
flaskegas er vel således hip som hap :-/

Forøvrigt er det Nordkrafts kulfyrede værk der i disse år er det mest
aktive udenfor hovedstadsområdet
Årsagen ligger dels i vag energipolitik der gør kulfyring mere attraktiv
end gas, og det faktum at Norge aftager en del strøm p.g.a. vandmangel
til deres hydro-kraftværker.
Den stor relativt nybyggede gasfyrede kedel på Skærbæk-værket bruges
således stort set kun som fjernvarmeværk imens man hælder alskens gode
sager fra billige Polske kul i atmosfæren i Aalborg

--
Armand.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-05 19:55

Armand skrev:

> Forøvrigt er det Nordkrafts kulfyrede værk der i disse år er det mest
> aktive udenfor hovedstadsområdet Årsagen ligger dels i vag

Hvad?

Nordkraft er da nedlagt.

Fra : Armand

Dato : 08-05-05 11:16

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nordkraft er da nedlagt.

Jeg tog "Nordkraft" for at være det nordjydske energiselskab; men lidt
surfen har gjort mig så meget klogere: Det er Elsam der rækker helt op i
den ende af landet.
Og Nordkraft(værket) ér lukket, hvorfor det er Nordjyllandsværket jeg
refererer til!

--
Armand.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-05 19:57

Leonard skrev:

> interesseredemig, da jeg i 1993 havde en Ellert, og dengang fandt ud

Der er kommet mange vindmøller til siden.

> meget, bevares der udledes CO2 ved alle forbrændinger, men det er
> altså en ganske naturlig del af luften omkring os, det bedste vi kan

Problemet er bare at det CO2 der udledes ved afbrænding af fossilt
brændsel ikke er optaget via den CO2 der findes frit i luften. Det er
derfor ikke CO2-neutralt og dermed ikke miljøvenligt.

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 20:37

Den Fri, 06 May 2005 20:44:55 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk>
skrev:

>Deet kommer godt nok anpå hvordan den el laves. Vi har stadig meget
>forurenende kulfyrede kraftværker i Danmark, der findes næsten ikke
>noget der sviner mere end dem.

Jo, brændeovne.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Health Tip: Red meat is good. Green, fuzzy meat is BAD.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 11:48

Tak for alle jeres svar - omend det tog en lille drejning

Men jeg fandt selv dette link som svarer godt på mange af
spørgsmålene:

<http://www.bp.com/sectiongenericarticle.do?categoryId=3000065&contentId=3000065>