Ubegrundet angst for mos?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-05 22:42

Jeg så lige en haveejer, der undlod at komme mos i komposten. Det har jeg
altid gjort, og jeg tildeler da også staudebeddet det direkte, når jeg er
ude at rive lidt mos i plænen. Jeg mener kun der kommer mos, der hvor mos
ynder at gro, uanset spredning af sporer. Andre erfaringer?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-05 23:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg mener kun der kommer
> mos, der hvor mos ynder at gro, uanset spredning af sporer. Andre
> erfaringer?

Mossernes sporer spreder sig med vinden, så man kan ikke gardere sig mod mos
ved at brænde bortrevet mos. I øvigt gror mos kun, hvor der er tilstrækeligt
fugtigt - helst med noget skygge.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-05 23:31

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev

> [...]
mos
> ved at brænde bortrevet mos. I øvigt gror mos kun, hvor der er

Det er også min mening, jeg fortsætter. I staudebeddet er der så skygget, at
det kvæles, jeg har i hvert falt aldrig set det der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kate

Dato : 06-05-05 08:07

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in

> . I øvigt gror mos kun, hvor der er tilstrækeligt
> fugtigt - helst med noget skygge.

Jamen, havd kan så være begrundelsen for at jeg har mere mos end græs i
min plæne? Der står i fuld sol, altså når den engang imellem skinner,
jeg synes ikke jorden er specielt fugtig alligevel er den meget svær at
slå pga det meget mos.
Hvad kan jeg gøre ved den? Skal den fjernes og lægges igen?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-05-05 09:45

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slå pga det meget mos.
> Hvad kan jeg gøre ved den? Skal den fjernes og lægges igen?

Det er der af en eller flere grunde. Den ene er at det trods alt er
overvejende skygget hvor det står. At jorden evt. mangler kalk. At der er
næringskonkurrence fra trærødder nedefra, eller at der generelt er for lidt
kvælstof til rådighed for græsset. Er det helt slemt må du så om efter
fjernelse. Ellers vil en meget grundig rivning på kryds og tværs fjerne det
værste så græsset kan komme igang. Dette kan også gøres med diverse
maskiner. Jeg fik græsset generelt 'fornyet' ved at rappe det helt af med en
græstrimmer og rive op i det vandretvoksende græs og trimme igen flere
gange. Det kommer det sig hurtigere over, end hvis man bruger rotorklipper
med kradsefjedre på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-05-05 20:13

> [...]
> overvejende skygget hvor det står. At jorden evt. mangler kalk. At der er
> næringskonkurrence fra trærødder nedefra, eller at der generelt er for

Det er ikke kalkmangel. Mos har ingen rødder og reagerer ikke på kalk.
Græsplænen mangler sjældent kalk.
Mos er ikke noget problem, hvis du gøder tidligt (ca. 1.4.) med
kvælstofgødning,
der gør at græsserne kommer i god vækst og udkonkurrerer mosset.
Skift mellem ren N-gødning (f.eks. kalkammonsalpeter, ca. 26 % N) - og en
NPK-gødning 25-3-10 eller noget i den retning.
Men ca. 200 kg/ha = 2 kg/100 kvm 4 -5 gange årligt er du ud over
mos-problemet
i den periode, hvor der er "havetid". (jeg har forlængst opgivet
jernsulfatet.)
I vintertiden er det da kun hyggeligt med lidt blødt mos at træde i.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-05-05 21:09

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev

> Det er ikke kalkmangel. Mos har ingen rødder og reagerer ikke på kalk.

Det er muligt at det ikke hedder rødder, men det har i hvert fald noget det
sidder fast med. Og uden forbindelse 'nedad' kan jeg ikke se hvad det skulle
leve af? Hvorfor læser man overalt at Mos ikke trives i kalk? Du er den
første der siger at det ikke er rigtigt, hvor har du det fra?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-05 12:33

> Hvad kan jeg gøre ved den? Skal den fjernes og lægges igen?

Prøv at gøde den. 2-3 kg NPK pr 100 kvm med 2 ugers mellemrum, ialt 3 gange.
Så kommer græsset lige så fint. Du kan også mangle kalk, men det er mere
sjældent.

Mvh Maria

Fra : Kate

Dato : 07-05-05 12:27

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Prøv at gøde den. 2-3 kg NPK pr 100 kvm med 2 ugers mellemrum,
> ialt 3 gange. Så kommer græsset lige så fint. Du kan også mangle
> kalk, men det er mere sjældent.

Hvordan ved jeg om den mangler kalk?
Plænen er meget lille, hele grunden er kun 330kvm, så jeg tror ikke at
grunden overstiger 100kvm, men det kan måles

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-05-05 13:21

I news:427ca612$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk <Kate>
<km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev:

> Hvordan ved jeg om den mangler kalk?
> Plænen er meget lille, hele grunden er kun 330kvm, så jeg tror ikke at
> grunden overstiger 100kvm, men det kan måles

Med sådan et 'frimærke' burde sagen kunne klares med dette:
http://altiet.dk/

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Kate

Dato : 07-05-05 15:21

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in

> Med sådan et 'frimærke' burde sagen kunne klares med dette:
> http://altiet.dk/

Tak tak. Ser at Holbæk planteskole har det, så det køber jeg på vej
hjem mandag.
Mos here I come

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-05-05 23:45

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev

> Tak tak. Ser at Holbæk planteskole har det, så det køber jeg på vej
> hjem mandag.
> Mos here I come

Men det er uden nitrat, og det var det der skulle til for at få gang i
græsset.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen