Fejl 1 og ny RAM
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 27-05-01 18:04

Jewg har for nylig installeret ny RAM (128) på min iMac, så jeg nu er
oppe på 192. Det er skønt bortset fra, at jeg på det seneste har haft en
del Error 1 crashes og et par error 10.

Jeg har checket rammen med både TTP 3.0.2 og TestMemory fra velociraptus
og begge melder fred og ingen fare. Er der nogle der har nogle idéer.

Det er en iMac, rev B, 233 mhz, 192 mb ram, OS9.1

Tak
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-01 01:41

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> Jeg har for nylig installeret ny RAM (128) på min iMac, så jeg nu er
> oppe på 192. Det er skønt bortset fra, at jeg på det seneste har haft en
> del Error 1 crashes og et par error 10.

Har du checket, at RAM'en sidder helt klemt fast - hele vejen i begge
sider?

Prøv også at zappe din PRAM - COM+ALT+P+R og genopbyg dit skrivebord med
COM+ALT holdt nede under opstarten. Det er muligt, det kan hjælpe.

Men jeg har mere på fornemmelsen, at der er kommet en fejl på din HD

> Jeg har checket rammen med både TTP 3.0.2 og TestMemory fra velociraptus
> og begge melder fred og ingen fare. Er der nogle der har nogle idéer.
>
> Det er en iMac, rev B, 233 mhz, 192 mb ram, OS9.1

Hm, jeg har haft så mange dårlige erfaringer med TTP, at jeg vil fraråde
brugen af den overhovedet. Du bør bruge et program som FileBuddy 6 og finde
de usynlige TTP dataaser og slette dem fuldstændig, - og lad for alt i
verden være med at bruge antivirusfunktionen i TTP. Den laver 'ged' i det,
som man siger. Den kan finde på næsten hvad som helst, og den har ofte både
låst og ødelagt filer for mig. (heldigvis havde jeg den på min
forsøgsdisk).

Jeg vil tilråde dig, at du anskaffer dig Norton Utilities ver. 6 + Alsoft
DiskWarrior. Brug så først Nordon DiskDoctor og derefter DiskWarrior, så er
jeg 99% sikker på, at fejlene forsvinder igen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 28-05-01 22:31

> Har du checket, at RAM'en sidder helt klemt fast - hele vejen i begge
> sider?

Nej, det har jeg godt nok ikke. Det må jeg straks få gjort. Det ville da
være herligt, hvis det ikke er andet

> Prøv også at zappe din PRAM - COM+ALT+P+R og genopbyg dit skrivebord med
> COM+ALT holdt nede under opstarten. Det er muligt, det kan hjælpe.

Det har jeg til gengæld gjort

> Men jeg har mere på fornemmelsen, at der er kommet en fejl på din HD

Hvad skulle det være, og hvordan finder jeg ud af det?

> Hm, jeg har haft så mange dårlige erfaringer med TTP, at jeg vil fraråde
> brugen af den overhovedet. Du bør bruge et program som FileBuddy 6 og finde
> de usynlige TTP dataaser og slette dem fuldstændig

Jeg har også en lille ting, der hedder GhostHunter, som er meget god til
den slags

> Jeg vil tilråde dig, at du anskaffer dig Norton Utilities ver. 6 + Alsoft
> DiskWarrior. Brug så først Nordon DiskDoctor og derefter DiskWarrior, så er
> jeg 99% sikker på, at fejlene forsvinder igen.

DW har jeg kørende. Norton må jeg få fat i. Er det bedst med NU6 eller
Norton Works 1?

mange tak for dine råd

vh
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 03:01

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> Hvad skulle det være, og hvordan finder jeg ud af det?

Netop det, som du bruger DiskWarrior til... At HD'ens direktory fil (især Extend
B-tree) er blevet beskadiget, så den vil give fejl ved opstart.

Da jeg satte en 256mb blok i min G3/233DT, ville den ikke starte på min normale
OS 9.1DK på en 20gb's partition, men valgte at starte op på den opr. lille 4gbs
disk med en OS 8.6DK. Jeg fik meddelelsen, "Der er opstået en fejl under
indlæsning..... Fejltype 1. Start igen?...." - Kørte DW fra den lille disk og
startede på ny med OS 9.1DK valgt - no problems....

> Jeg har også en lille ting, der hedder GhostHunter, som er meget god til
> den slags

OK, har hørt om den, men aldrig prøvet den.

> DW har jeg kørende. Norton må jeg få fat i. Er det bedst med NU6 eller
> Norton Works 1?

Jeg har prøvet SystemWorks, og selvom den også indeholder NU 6, så synes jeg
ikke, den arbejder så optimalt som Norton Utilities 6.0 gør, så jeg foretrækker
langt den fremfor SystemWorks. Og når du installerer NU på din HD, så undgå
FileSaver og Disklight. De vil give dig problemer på længere sigt. FileSaver
laver en usynlig database, der er meget let til at blive både fragmenteret og
også få ødelagt selve dets struktur, så det vil give dig problemer nogle gange,
hvis du fx. vil køre Norton DiskDoctor, så kan computeren stå længe og lede
efter FS data. Desuden kan FS også være med til at fragmentere selve directory
strukturen på HD'en.

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 29-05-01 11:47

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Extend
B-tree) er blevet beskadiget, så den vil give fejl ved opstart.

OK - dvs. software ged! Jeg var et øjeblik bange for, du mente noget
hardware-beskadigelse. Jeg har oven i købet en partition, som jeg kan køre
DiskWarrior fra.

> [...]

hvis du fx. vil køre Norton DiskDoctor, så kan computeren stå længe og lede
efter FS data. Desuden kan FS også være med til at fragmentere selve

Jeg har tidligere haft gang i NU 5, hvor jeg havde Disklight slået fra, men
kørte med FileSaver. Er den ikke meget god til at redde fejl-slettede filer?
Jeg afprøvede Rewind på et tidspunkt, men det gik helt galt. Tungt og stort.
Ikke den succes, jeg havde håbet på.

Tak for de mange gode råd.
------------------

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Hvor har du købt din RAM ?

Det har jeg i ComputerStore i Århus. De skulle være autoriserede til både
dette og hint.

Mange venlige hilsener
Carsten Ortmann
- skrevet fra arbejds-PC

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-01 03:12

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> OK - dvs. software ged! Jeg var et øjeblik bange for, du mente noget
> hardware-beskadigelse. Jeg har oven i købet en partition, som jeg kan køre
> DiskWarrior fra.

Udmærket idé

> [...]
> Jeg afprøvede Rewind på et tidspunkt, men det gik helt galt. Tungt og stort.

Ud over at jeg synes FileSaver temmelig tit ødelægger andre indstillingsfiler,
har den også et problem med andre kontrolpaneler og udvidelser. Der kan bl.a.
opstå problemer med AppleTalk og FileSharing. Desuden er FS upålidelig, når fx.
Norton LiveUpdate og 'Automatisk Softwareopdatering er installeret og aktiv.

Jeg må sige, at efter at jeg helt har droppet FS har jeg stort set ingen
systemproblemer haft udover de sædvanlige med directory filer, der beskadiges
og her er DW efterhånden uundværlig.

Mht. Rewind, så mener jeg at kunne huske fra en af de andre grupper, jeg er med
i, at der er en meget alvorlig fejl i den, der kan bevirke et totalt
systemnedbrud, hvor kun en omformattering kan klare det. - Ikke engang DW kan
redde disken i det tilfælde. Problemerne var på iBooks og iMacs DV modeller.

Der findes flere andre programmer til at gendanne filer, der allerede er
slettede. Bl.a. er 'Data Rescue 3.0b' en af de bedste, jeg længe har set. Du
kan downloade en fullworking demo, men dog kan den kun 'redde' en fil ad gangen
i demoversion. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=1133/data-rescue-300b-fat.sit>.
Et andet program, der også kan gendanne ikke-gemte men tabte data - fx. i
forbindelse med en systemfrysning er 'Search & Rescue 3.0' -
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=3939/Search_and_Rescue3.hqx>.
Den har fået rimelige anmeldelser, men jeg har endnu ikke selv afprøvet den.

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 30-05-01 18:18

> [...]
> opstå problemer med AppleTalk og FileSharing.
> Desuden er FS upålidelig, når fx.
> Norton LiveUpdate og 'Automatisk Softwareopdatering er

Nu har jeg disabled Norton DiskLight, FileSaver, FileSaver Asistant og
FileSaver Extension. Hvad med Norton Shared Lib? Skal den være aktiv?

Og hvad med Unerase-programmet i Norton.
Er det brugbart uden FileSaver?

Jeg har kigget på Data Rescue. Det ser jo skønt ud.
Hvor henter det sine informationer, når der ikke er en extension,
der laver en TrashCache?

Jeg har også downloadet det andet program, du nævnte men ikke
prøvet det.

venligst
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 01:00

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> Nu har jeg disabled Norton DiskLight, FileSaver, FileSaver Asistant og
> FileSaver Extension. Hvad med Norton Shared Lib? Skal den være aktiv?

NortonSharedLib behøver ikke være i udvidelsesmappen. - Træk den ud af
udvidelsesmappen og læg en kopi i mappen 'Norton Tools' i selve Norton mappen og
læg også en kopi i selve Norton hovedmappen, så vil du altid have adgang ti lat
starte Norton.

> Og hvad med Unerase-programmet i Norton.
> Er det brugbart uden FileSaver?

Ja, - jeg var godt nok ikke helt sikker, men jeg har lige prøvet, og den virker
ganske udmærket også uden FileSaver.

> Jeg har kigget på Data Rescue. Det ser jo skønt ud.
> Hvor henter det sine informationer, når der ikke er en extension,
> der laver en TrashCache?

Dels så ligger filerne faktisk reelt i papirkurven, indtil de bliver overskrevet,
eller du fx. bruger 'Norton Wipe Info' til at rense helt ud i på din HD, dels
ligger de stadig på selve harddisken.

> Jeg har også downloadet det andet program, du nævnte men ikke
> prøvet det.

Det har jeg heller ikke selv haft tid til endnu.... men det kommer nok. -)

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 31-05-01 19:04

> [...]
> udvidelsesmappen og læg en kopi i mappen 'Norton Tools' i selve Norton
> mappen og læg også en kopi i selve Norton hovedmappen, så vil du altid

Der er kun tale om to forskellige mapper i ovenstående råd, er der ikke?

1000 tak for hjælpen.

Om et halvt år kommer der nok en og fortæller mig at TTP er federe end
Norton pga ditten og datten, men indtil videre er jeg glad for din
hjælp. Mange ting (især tømning af affald) går væsentligt hurtigere og
jeg har altid godt kunnet lide SpeedDisk.

Tak for det Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-01 20:58

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> Der er kun tale om to forskellige mapper i ovenstående råd, er der ikke?

Jo, 'Norton Utilities Folder', hvor selve Norton Utilities programmet
ligger og mappen 'Norton Tools', der ligger i 'Norton Utilities Folder'

> [...]
> hjælp. Mange ting (især tømning af affald) går væsentligt hurtigere og
> jeg har altid godt kunnet lide SpeedDisk.

Det skal der såmænd nok gøre..-) - Jeg havde engang min G3 til rep på
garanti, fordi diskene var stået af, og på værkstedet 'reddede' de _alle_
mine data med TTP - påstod de da! - men da jeg fik den tilbage viste det
sig hurtigt, at alle programmer var væk. Det var kun nogle få tusinde
dokumenter, der var 'reddet' og over halvdelen af dem kunne end ikke åbnes
med BBEdit (-.... - så jeg giver ikke fem flade ører for TTP!

Så kombinationen af DiskWarrior og Norton Utilities 5 og nu 6, er de bedste
penge, jeg har givet ud til rep. programmer.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-05-01 22:37

Carsten Ortmann <vousortmann@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> og begge melder fred og ingen fare. Er der nogle der har nogle idéer.
>
> Det er en iMac, rev B, 233 mhz, 192 mb ram, OS9.1

Hvor har du købt din RAM ?

--
Cordiali saluti Jesper