Sølvfisk
Fra : Anita

Dato : 04-05-05 22:24

Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?

Vi har disse små ivrige dyr i kælderen. Kommer de fra afløbet eller hvad er
jeres bud?

Venligst Anita

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 04-05-05 22:31

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?
>
> Vi har disse små ivrige dyr i kælderen. Kommer de fra afløbet eller hvad
> er jeres bud?
>
> Venligst Anita

der er vist ikke så meget at gøre ved dem, pas på dem det er vist efter
sigende verdens ældste dyrerace stammer tilbage fra dinosauruserne, de er
ikke kun hvor der er fugt, de kar dem oxo på det kongelige bibliotek mellem
bøgerneog der burde der ikke være fugt
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 05-05-05 04:42

> [...]
> Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?
>
> Vi har disse små ivrige dyr i kælderen. Kommer de fra afløbet eller hvad

Vi har også sølvfisk. Vi holder bestande nede ved at sprøjte lidt fluegift
ind i revner og sprækker ca. en gang om ugen to til tre uger i træk. Det får
næsten dem alle bekæmpet.
Hilsen Matthias

Fra : Tomas Jensen

Dato : 05-05-05 09:00

Anita skrev:
> Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?
>
> Vi har disse små ivrige dyr i kælderen. Kommer de fra afløbet eller hvad er
> jeres bud?
>
> Venligst Anita

Hvorfor vil du have dem udryddet?... De gør ingen skade, og som Gilbert
skriver, er det en meget gammel race. Desuden kan hver enkelt Sølvfisk
blive mange år gammel. Glæd dig dog over de små kræ.

Tomas

Fra : Ole Laursen

Dato : 05-05-05 10:01

Tomas Jensen <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> Hvorfor vil du have dem udryddet?... De gør ingen skade, og som
> Gilbert skriver, er det en meget gammel race. Desuden kan hver enkelt
> Sølvfisk blive mange år gammel. Glæd dig dog over de små kræ.

Desuden er de næsten altid kun fremme om natten. Det er i hvert fald
min erfaring. Her er nogle sider om dem:

http://www.dkss.dk/soelvfisk.html
http://www.ab-skadedyrsservice.dk/soelvfisk.htm
http://www.anticimex.dk/default.asp?objectid=2746

Det er nu ikke helt rigtigt at de ikke kan gøre en smule skade. Hvis
jeg husker rigtigt, har de et specielt enzymsystem i maven så de kan
fordøje cellulose. Det betyder at de godt kan gnaske papir og tapet i
sig (i små mængder, naturligvis). Det er i modsætning til køer der
allierer sig med bakterier for at kunne fordøje græs.

Min mor har en ældgammel adressebog hvor de fikse opslagsfaner ude i
siden er blevet halvvejs gnasket væk gennem tiden.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-05-05 09:05

Anita skrev:

> Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?

Hvor kommer sølvfisk fra? Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Jeg har haft mit hus i ca. 17 år, og har stort set ikke set til
sølvfisk, men for ca. et år siden kom de i mit badeværelse. De
gemmer sig i de små revner og sprækker, der mange gange kommer ved
overgangen mellem gulv og væg - også det man kalder "sætningsrevner".

Jeg tog simpelthen fugepistolen, og lavede en lille fuge hele vejen
rundt nede ved gulvet, og lukkede samtidig andre smårevner på gulvet.
Siden har jeg næsten ikke set til dem. De skal åbenbart have et gode
skjulesteder, for at være hos os. Så måske kan du fuge dig ud af
sølvfiskproblemet

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 10:07

Svend Erik Bertelsen wrote:
> [...]
> Siden har jeg næsten ikke set til dem. De skal åbenbart have et gode
> skjulesteder, for at være hos os. Så måske kan du fuge dig ud af

Det tror jeg desværre ikke er en løsning.

De kravler især rundt i gangen, hvor der er beklædt med sisaltæppe. Der er
mange små revner og sprækker i vores kælder. Ind til videre støvsuger vi dem
der er fremme om aftenen når vi kommer ned i kælderen - vi har soveværelse i
kælderen, hvilket er en af grundene til at jeg ikke gider have dem. De
kravler nemlig rundt i vores tøj.

Venligst Anita

Fra : Ivar

Dato : 05-05-05 11:28

Anita skrev:

> Det tror jeg desværre ikke er en løsning.

Det er den eneste holdbare løsning. Prøv overveje muligheden igen.
Gift vil kun hjælpe kortvarigt. Hvis jeres kælder indbyder til
sølvfisk, vil de komme igen og igen.

Ivar Magnusson

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 11:46

Ivar wrote:

> Det er den eneste holdbare løsning. Prøv overveje muligheden igen.
> Gift vil kun hjælpe kortvarigt. Hvis jeres kælder indbyder til
> sølvfisk, vil de komme igen og igen.

Synes du jeg skal fuge ovenpå et gulvtæppe?

Det tror jeg ærligt talt vil være noget juks. Men det er da ikke utænkeligt
at der kan lukkes nogle revner på den måde - fx under fodpanelerne (hvor jeg
så en stor edderkop kravle ind og gemme sig i går).

Venligst Anita

Fra : Ivar

Dato : 05-05-05 12:10

Anita skrev:

> Synes du jeg skal fuge ovenpå et gulvtæppe?

Jeg tvivler på at sølvfiskene lever i tæppet. De kræver en
fugtighed, så de bor utvivlsomt i revner i gulv eller væg.
Hvis du vil have en ordentlig løsning, kan du blive nødt til
at fjerne gulvtæppet for at kunne tætne revner.
Hvis sølvfiskene lever i gulvtæppet, må I have en meget
høj luftfugtighed i kælderen. Hvis det er tilfældet bør I
gøre noget ved det, eller flytte soveværelset.

Ivar Magnusson

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 13:02

Ivar wrote:

> Jeg tvivler på at sølvfiskene lever i tæppet.

Det tror jeg heller ikke de gør. Men de kan åbenbart godt lide at kravle der
om natten. Men jeg tror måske de kommer fra bryggerset, vaskerum og toilet.
Så der er en del rum at gå i krig med.

> De kræver en
> fugtighed, så de bor utvivlsomt i revner i gulv eller væg.
> Hvis du vil have en ordentlig løsning, kan du blive nødt til
> at fjerne gulvtæppet for at kunne tætne revner.

Det er ikke en mulighed, da sisaltæppe er limet fast til gulvet.

> Hvis sølvfiskene lever i gulvtæppet, må I have en meget
> høj luftfugtighed i kælderen. Hvis det er tilfældet bør I
> gøre noget ved det, eller flytte soveværelset.

Der er ikke specielt høj luftfugtighed. Faktisk er det en rigtig god og høj
kælder, som kun ligger halvt under jordniveau. Det er heller ikke muligt at
flytte soveværelset - da 3 af husets 4 værelser ligger i kælderen, skal der
kunne soves dernede. Om ikke nu, så når der kommer småfolk til. Men det kan
der nu også sagtens. Vil bare foretrække at sølvfiskene finder et andet sted
at bo ;)

Venligst Anita

Fra : Ivar

Dato : 05-05-05 13:37

Anita skrev:

> Det er ikke en mulighed, da sisaltæppe er limet fast til gulvet.

Man kan da godt fjerne et gulvtæppe, selvom det er limet
til gulvet.

> Der er ikke specielt høj luftfugtighed.

Hvis der er sølvfisk udenfor badeværelset, må der være et problem.
Prøv at ligge et hygrometer ved en fodliste (jeg vil anbefale et digitalt
eller et hårhygrometer, der for nyligt har været udsat for 100%
luftfugtighed)

> Vil bare foretrække at sølvfiskene finder et andet sted at bo ;)

Man kan ikke sige, at det er en sundhedsrisiko at sove i et rum, hvor
der er livsbetingelser for sølvfisk, men jeg ville ikke bryde mig om det.
Jeg ville tage det som en udfordring, at forbedre kælderen så der ikke
var sølvfisk - og det uden at bruge gift.
Hvis det er et gammelt hus, hvor der trænger vand ind i soklen kunne
det godt blive en stor omgang, hvor et gulvtæppe ville være det mindste.

Ivar Magnusson

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 15:14

Ivar wrote:

> Man kan da godt fjerne et gulvtæppe, selvom det er limet
> til gulvet.

Ja okay. Men nu var jeg mest ude efter en løsning, der ikke krævede at vi
skulle flå hele kælderen fra hinanden. Eller på anden måde bekoste en hel
masse (tid og penge). Jeg tror starten må gå på at fjerne tidligere ejers
tæppe i bryggerset (fatter alligevel ikke hvad gavn det skal gøre).

> [...]
> Prøv at ligge et hygrometer ved en fodliste (jeg vil anbefale et
> digitalt eller et hårhygrometer, der for nyligt har været udsat for

Vi har ikke lige sådan et instrument, men det må vi se på ved lejlighed.

> [...]
> Hvis det er et gammelt hus, hvor der trænger vand ind i soklen kunne
> det godt blive en stor omgang, hvor et gulvtæppe ville være det

Hvis der trænger vand ind, ville vi vel kunne se det eller hvad? Fx som
skjolder på vægge eller lignende.

Venligst Anita

Fra : Ivar

Dato : 05-05-05 15:18

Anita skrev:

> Hvis der trænger vand ind, ville vi vel kunne se det eller hvad? Fx som
> skjolder på vægge eller lignende.

Så er det meget slemt.

Ivar Magnusson

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-05-05 10:12

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message
> Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?

Jeg har et par gange set edderkopper, som jagter og æder sølvfiskene, men
ellers virker fluegift også.

mvh
Preben

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 10:28

Preben Andersen wrote:
> "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message
>
> Jeg har et par gange set edderkopper, som jagter og æder sølvfiskene,
> men ellers virker fluegift også.

Vi har også mange edderkopper
Hvilken slags fluegift? Kan den slags købes i fx Bilka?

Venligst Anita

Fra : Brian Skaarup

Dato : 05-05-05 14:37

Anita wrote:

> Hvilken slags fluegift? Kan den slags købes i fx Bilka?

Bio Trinol virker
http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=2663&selected=1

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 15:09

Brian Skaarup wrote:

> Bio Trinol virker
> http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=2663&selected=1

Ja, det er noget krads stads der slår nærmest alt ihjel. Det burde virke.

Venligst Anita

Fra : Calle.

Dato : 05-05-05 15:26

Anita wrote:
> Ja, det er noget krads stads der slår nærmest alt ihjel. Det burde
> virke.
Så kradst er det nu ikke.
--
Calle.

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 15:44

Calle. wrote:
> Så kradst er det nu ikke.

Nok efter min mening. Men det er da muligt at der findes noget der er endnu
værre.

Men et sprøjt på et hvepsebo og hvepsene drysser døde ned efter få sekunder.
Det synes jeg da er effektivt.

Fra : Calle.

Dato : 05-05-05 15:25

Anita wrote:

> Vi har også mange edderkopper
> Hvilken slags fluegift? Kan den slags købes i fx Bilka?

Brug hellere den gift der hedder BIO, den holler i flere uger efter man har
sprøjtet.

--
Calle.

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 15:57

Calle. wrote:

> Brug hellere den gift der hedder BIO, den holler i flere uger efter
> man har sprøjtet.

Som kan købes hvor?

Venligst Anita

Fra : Calle.

Dato : 05-05-05 17:21

Anita wrote:

> Som kan købes hvor?

Der er jo kommet et link tidligere.
--
Calle.

Fra : Anita

Dato : 05-05-05 21:37

Calle. wrote:

> Der er jo kommet et link tidligere.

Jeg er forvirret på et højere plan.

Brian anbefaler Bio Trinol.
Det kender jeg og har det i forvejen.

Herefter siger du: Brug hellere BIO.
Hvorfra skal jeg vide at du taler om det samme produkt?

Venligst Anita

Fra : Calle.

Dato : 06-05-05 14:15

Anita wrote:

> Jeg er forvirret på et højere plan.
>
> Brian anbefaler Bio Trinol.
> Det kender jeg og har det i forvejen.
>
> Herefter siger du: Brug hellere BIO.
> Hvorfra skal jeg vide at du taler om det samme produkt?

Hvis du ser efter, så er det jo ikke til Brians indlæg jeg skriver brug
hellere BIO, men et andet hvor jeg mente BIO ved bedre end det foreslåede.
Derfor denne forvirring
--
Calle.

Fra : V. Hansen

Dato : 05-05-05 12:02

> Vi har disse små ivrige dyr i kælderen. Kommer de fra afløbet eller hvad
> er

Sølvfisks biologi...

Sølvfisk kan blive op til 5 år gamle. De lever af små døde insekter, papir
og sukker men den fortrukne fødekilde er mug og skimmel fra riste i køkken
og badeværelse. Sølvfisk lever i mørke, da de er lyssky. Grunden til at
man tit ser dem i badekar og vaske, skyldes at de ikke er i stand til at
kravle op ad lodrette blanke overflader.

Kan man så ikke betragte dem som nyttedyr når de spiser det mug og skimel vi
har i revner i vores fugtige rum ?

mvh

Vibeke

Fra : Ivar

Dato : 05-05-05 12:22

V. Hansen skrev:

> Kan man så ikke betragte dem som nyttedyr når de spiser det mug og skimel vi
> har i revner i vores fugtige rum ?

Man kan se dem som indikatorer for, at man har revner og sprækker, hvor
der er et mug problem.

Ivar Magnusson

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-05-05 16:59

I news:pUaee.1322$Fe7.29215@news000.worldonline.dk <Anita>
<anitaoestX@Xgmail.com> skrev:

> Hvor kommer de fra, og hvordan får man dem udryddet?

Hvad skyldes denne pludselige hets mod de stakkels sølvfisk. I disse
jubilæumstider får jeg billeder fra jødeforfølgelsen frem på nethinden
;)

Sølvfisk er en af de ældste arter der findes på kloden. Hvad med lidt
respekt for det?

De er ganske harmløse. De hjælper med at rydde op i de små brødkrummer
og lign. der er for små til at blive fanget af karkkluden. De kan også
finde på at tage en bid af ugeavisen, men med mindre man er en _meget_
langsom læser bør det ikke være noget problem.

De kan udøve skade hos museer der opbevarer gamle skrifter, men for os
almindelige dødelige er de kun en bekræftelse på at livet består. Lad
dog de stakkels kræ være i fred, og glæd jer over at se liv fra længe
før der var noget der hed Homo Sapiens.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Anita

Dato : 06-05-05 21:23

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Sølvfisk er en af de ældste arter der findes på kloden. Hvad med lidt
> respekt for det?

Hvis der blot var et par stykker i ny og næ, som jeg har været vant til fra
tidligere, så var det skam ikke noget problem. Men at de myldrer rundt i
gangen i kælderen - og sikkert også i andre rum, synes jeg er mere end
"hyggeligt".

Jeg tvivler nu også på, at det er en udøende race vi har fat i her, så jeg
tror ikke, at jeg gør den helt store skade mod naturen.

Venligst Anita

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-05-05 08:30

I news:TbQee.1597$Fe7.40033@news000.worldonline.dk <Anita>
> [...]

> til fra tidligere, så var det skam ikke noget problem. Men at de
> myldrer rundt i gangen i kælderen - og sikkert også i andre rum,

Hvis det er en pludselig opblomstring kunne det være en indikation på et
problem. Sølvfiskens foretrukne levested er varmt og fugtigt. Måske har
i et begyndende fugtproblem i kælderen?

> Jeg tvivler nu også på, at det er en udøende race vi har fat i her,
> så jeg tror ikke, at jeg gør den helt store skade mod naturen.

Jeg er ikke bekymret for artens overlevelse. Den har bevist at den er et
'godt design' :)
Det er mere den sommetider kritikløse bekæmpelse af livet omkring os.
Det er ikke altid den sunde fornuft der styrer vores handlinger overfor
planter og småkravl :(

Fra : Anita

Dato : 07-05-05 09:34

> [...]
> et problem. Sølvfiskens foretrukne levested er varmt og fugtigt.
> Måske har i et begyndende fugtproblem i kælderen?

Dog ikke. Vi er lige flyttet ind i huset. Så er der et fugtproblem, har det
sikkert været der længe.

> [...]
> Det er mere den sommetider kritikløse bekæmpelse af livet omkring os.
> Det er ikke altid den sunde fornuft der styrer vores handlinger

Tja... jeg er nok ikke en af dem der tager mest hensyn, det indrømmer jeg.
Jeg vil helst selv bestemme, hvem jeg inviterer ind i min bolig.

Venligst Anita