Kan man tage rabarber nu?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-05-05 12:35

Jeg har en enkelt rabarberknold i et beed med både blomster og
krydderurter. Jeg har aldrig taget af den tidligt. Men dels så vokser
den kraftigt lige nu, og dels så så jeg en del af en tv-udsendelse i
går, hvor de kogte rabarberkompot, og sad i haven og spiste det. Det
har givet mig lyst til at tage en 4-5 rabarberstilke, og gøre eet eller
andet med dem.

Så nu vil jeg spørge: Er det synd at plukke rabarber nu? Jeg har været
ud og måle, at 3 af dem er 17 cm nu. Ødelægger man chancerne for at få
noget ud af planten resten af sommeren, eller sætter det tværtimod endnu
mere gang i dens vilje til at vokse?

Ruth

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-05-05 12:47

> [...]
> ud og måle, at 3 af dem er 17 cm nu. Ødelægger man chancerne for at få
> noget ud af planten resten af sommeren, eller sætter det tværtimod endnu

Vi bruger bare løs - om en 3-4 uger står der alligevel en hel urskov som man
ingen chancer har for at gøre kål på - selv ikke ved gode venners hjælp

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-05-05 14:21

"Andreas M. Hansen" skrev i en meddelelse

> Vi bruger bare løs - om en 3-4 uger står der alligevel en hel urskov
som man
> ingen chancer har for at gøre kål på - selv ikke ved gode venners
hjælp

Okay, så prøver jeg, selvom jeg kun har een blok at tage af.

Ruth

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-05-05 14:29

I news:427760ec$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk <Ruth Nielsen>
<cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev:

> Så nu vil jeg spørge: Er det synd at plukke rabarber nu?

Kan du så komme i gang med at plukke....
De første rabarber brugt til rabarberkompot er som at høre englene synge
:)

Du kan roligt plukke. Rabarberne vil alligevel overhale dig indenom.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-05 19:59

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> :)
>
> Du kan roligt plukke. Rabarberne vil alligevel overhale dig indenom.

Ja, og bladene kan bruges til at dæmpe ukrudt med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 03-05-05 20:31

Preben Riis Sørensen wrote:

> Ja, og bladene kan bruges til at dæmpe ukrudt med.

Og myrer!!!

--
Armand.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 03-05-05 20:58

Ruth Nielsen> skrev:

> Ja, og bladene kan bruges til at dæmpe ukrudt med.

Jeg siger tak til Jer begge to. Nu har jeg kogt en portion kompot. Det
er rigtigt, det smager himmelsk. Tak for jeres råd.

Den med bladene - henover skvalderkål, et sted, hvor jeg har svært ved
at komme til at luge det, det var da en helt ny ide. Også tak for den.

Ruth

Fra : Heidi

Dato : 03-05-05 18:22

Ruth Nielsen wrote:
> Jeg har en enkelt rabarberknold ...

Jeg mænger mig lige i tråden, da vi lige har fået en aflægger, som vi
har plantet.
Der er nogle store kraftige stængler på den, men er der nogen generel
"regel" for hvor store de må være, før de ikke længere smager godt?
Jeg mener at have læst at de bliver for meget længere hen på sommeren,
pga. indholdet af oxalsyren (hedder det det?) stiger, men vil de store
stængler nu stadig være gode, eller skal man nøjes med at spise de
mindre?

--
Heidi

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-05-05 21:37

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg mener at have læst at de bliver for meget længere hen på sommeren,
> pga. indholdet af oxalsyren (hedder det det?) stiger,

Høst med jævne mellemrum, selvom de ikke lige skal bruges, og du kan bruge
af dem så længe du lyster, da de så vil være friske og 'nye'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen