Plæneklipper
Fra : Erik Olsen

Dato : 02-05-05 19:47

Vi skal have os en ny plæneklipper, en motordrevet med rotor, med
bioklip, men den behøver ikke være selvkørende. Er der nogen af dem der
for tiden er tilbud på, som kan anbefales?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 11:42

Erik Olsen skrev:

> Vi skal have os en ny plæneklipper, en motordrevet med rotor, med

Findes der også nogle der er motordrevet uden motor?

> bioklip, men den behøver ikke være selvkørende. Er der nogen af dem
> der for tiden er tilbud på, som kan anbefales?

Hold dig til mærkevarerne (fx. Ginge, Stiga, Texas, Wolf, Husqvarna,
Jonsered), så er du sikker på at kunne få reservedele til dem i
fremtiden.

Fra : Martin

Dato : 03-05-05 12:07

> Findes der også nogle der er motordrevet uden motor?

Næ - men du læste vist ikke hvad der stod!

> Hold dig til mærkevarerne (fx. Ginge, Stiga, Texas, Wolf, Husqvarna,
> Jonsered), så er du sikker på at kunne få reservedele til dem i
> fremtiden.

Det ville jeg nu lægge mindre vægt på. I dag er en motoriseret plæneklipper
så billig, at de nærmest må betegnes som "brug og smid væk" - der er grænser
for hvor meget det kan betale sig at reparere på dem.

En anbefaling må komme an på hvor den skal bruges. Hvis det er en
"fodboldbane", så må den gerne være stor og tung, men hvis der er mange bede
o.lign. skal den være lille og let.

/Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 13:03

Martin skrev:

> Næ - men du læste vist ikke hvad der stod!

??

Jamen, så forklar mig da venligst.

> Det ville jeg nu lægge mindre vægt på. I dag er en motoriseret
> plæneklipper så billig, at de nærmest må betegnes som "brug og smid
> væk" - der er grænser for hvor meget det kan betale sig at reparere

Ja, hvis man køber en af de billige. Jeg vil ikke købe noget billigt.
Jeg vil købe noget der holder - i mange år. Og jeg vil opfordre andre
til at gøre det samme.
- Er du klar over hvor stor miljø-belastningen er på "brug og smid væk"
?

> "fodboldbane", så må den gerne være stor og tung, men hvis der er
> mange bede o.lign. skal den være lille og let.

Det tror jeg godt Erik kan finde ud af selv. Erik mangler et _mærke_ at
forholde sig til, ikke en størrelse.

Fra : Martin

Dato : 03-05-05 13:19

> ??
>
> Jamen, så forklar mig da venligst.

Der stod:

> Findes der også nogle der er motordrevet uden motor?

....altså med _rotor_ (i modsætning til tromle).

> Ja, hvis man køber en af de billige. Jeg vil ikke købe noget billigt.

Men Erik ville købe en af dem der er på tilbud for tiden - i min optik
betyder det billigt.

> Jeg vil købe noget der holder - i mange år. Og jeg vil opfordre andre
> til at gøre det samme.

....og det er der da ikke nogen der forhindrer dig i.

> - Er du klar over hvor stor miljø-belastningen er på "brug og smid væk"
> ?

Næ - jeg smider det bare ud ... og væk er det.

Det er så din fortolkning.

/Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-05-05 15:47

Martin wrote:

> Men Erik ville købe en af dem der er på tilbud for tiden - i min optik
> betyder det billigt.

Ja, til en hvis grad, hvis den er brugelig og af rimelig kvalitet
(hvilket ikke-mærkevarer skam godt kan være). Den skal anvendes i en
alm. villahave.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 15:54

Martin skrev:

> ...altså med rotor (i modsætning til tromle).

Bestiller du tid til min øjenlæge?

> Men Erik ville købe en af dem der er på tilbud for tiden - i min
> optik betyder det billigt.

Mærkevarer fås også på tilbud. A-Z har en selvkørende Texas til 1999,-

> ...og det er der da ikke nogen der forhindrer dig i.

Godt så.

> Næ - jeg smider det bare ud ... og væk er det.

- Det belaster miljøet. Det er ikke sikkert at det går ud over _din_
have... Men det går ud over den verden vi lever i. Og havefolk burde
vide mere om godt miljø end så mange andre...

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-05-05 15:05

Jesper G. Poulsen wrote:

> Findes der også nogle der er motordrevet uden motor?

Æhøm, det tror jeg ikke at jeg har påstået

> Hold dig til mærkevarerne (fx. Ginge, Stiga, Texas, Wolf, Husqvarna,
> Jonsered), så er du sikker på at kunne få reservedele til dem i
> fremtiden.

Tak for rådet, men det betaler sig formentlig kun hvis man selv kan
reparere den og ikke skal betale andre løn for det. Den dag jeg igen
selv kan reparere en plæneklipper, køber jeg en hånddrevet
cylinderklipper og slår plænen med den.

Problemet er at jeg pga. en blodprop går dårligt og ikke kan bruge
venstre arm, derfor vil jeg gerne lette min kones arbejde med at slå det
efterhånden alt for lange græs.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 16:00

Erik Olsen skrev:

> Æhøm, det tror jeg ikke at jeg har påstået

Sssh...

> Tak for rådet, men det betaler sig formentlig kun hvis man selv kan
> reparere den og ikke skal betale andre løn for det. Den dag jeg igen

Det afhænger af det skal skal skiftes.

> Problemet er at jeg pga. en blodprop går dårligt og ikke kan bruge
> venstre arm, derfor vil jeg gerne lette min kones arbejde med at slå
> det efterhånden alt for lange græs.

Texas i A-Z:
http://tinyurl.com/ddju5

Eller Gardena'en. Det er en akku-cylinderklipper

Hvis haven ikke er så stor, så var en el-klipper måske løsningen. De er
ikke så tunge af skubbe rundt på og er praktisk taget
vedligeholdelsesfri.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-05-05 16:15

Jesper G. Poulsen wrote:

> Texas i A-Z:
> http://tinyurl.com/ddju5

Øhm, jo, desværre har vi lidt langt til en A-Z (bor i Ishøj ved
København).

Hvad med denne Stiga Multiclip 46S på
http://www.bauhaus.dk/download/flyer/[240]BAUHAUS_XVIII_have.pdf?

> Eller Gardena'en. Det er en akku-cylinderklipper

Den er nok ikke så god med den længde græsset har for tiden

> Hvis haven ikke er så stor, så var en el-klipper måske løsningen. De
> er ikke så tunge af skubbe rundt på og er praktisk taget
> vedligeholdelsesfri.

Havde jeg tænkt på, men Bente har aversioner mod forlængerledninger.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-05-05 17:06

> Øhm, jo, desværre har vi lidt langt til en A-Z (bor i Ishøj ved
> København).

A-Z er såmænd en Bilka uden fødevarer, så du kan få de samme non-food tilbud
Bilka/A-Z på samme tid.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-05-05 18:49

Andreas M. Hansen wrote:

> A-Z er såmænd en Bilka uden fødevarer, så du kan få de samme non-food
> tilbud Bilka/A-Z på samme tid.

Jeg har kigget i Bilkas tilbudsavis, og der er også en Texas. Tak.

Fra : Martin

Dato : 04-05-05 11:39

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den er nok ikke så god med den længde græsset har for tiden

> Havde jeg tænkt på, men Bente har aversioner mod forlængerledninger.

Jeg kan sagtens forstå aversionen mod forlængerledninger, men et forslag
kunne være en Flymo. Den er ekstremt let at manøvrere rundt med. Eneste
problem er, at den ikke er så god til langt græs - men det kunne man jo
betale sig fra.

/Martin

Fra : Calle.

Dato : 03-05-05 16:46

Jesper G. Poulsen wrote:

> Findes der også nogle der er motordrevet uden motor?

Nej, derfor skrev har Rotor

--
Calle.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-05-05 17:08

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
> [...]
> men den behøver ikke være selvkørende. Er der nogen af dem der for tiden

Nu hvor du længere oppe i tråden har beskrevet din situation, så ville jeg
gå efter en maskine med enten EL-Start eller Touch'n'mow - så er den lettere
at starte for din kone og dig. Touch'n'mow er en genial anordning hvor
motoren spænder en kraftig fjeder inden den standser - denne fjeder starter
så maskinen igen, så man ikke behøver at hive i snoren.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 19:21

Erik Olsen skrev:

> Vi skal have os en ny plæneklipper, en motordrevet med rotor, med
> bioklip, men den behøver ikke være selvkørende. Er der nogen af dem
> der for tiden er tilbud på, som kan anbefales?

Kom til at tænke på et alternativ. Electrolux har en robotklipper som
gør et fornemt stykke arbejde (kan ses i daglig drift hos Ulkebøl
Plæneklipperservice). Det er ganske vist ret dyr (15.000,-), men den
kræver ingen menneskelig indblanding. Den kører selv i ladestation, når
det er tid til optankning.

Fra : Søren Fisker

Dato : 04-05-05 14:26

Tænk på miljøet (den sviner ligeså meget som en 40-knallert, p.g.a. en
konservativ motorkonstruktion).
Tænk osse på naboerne vedr. støj.
Hvis ikke det går med en "skubber", så ville jeg nok investere i en
elektrisk.

Hilsen
Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-05-05 07:56

Hej

Søren Fisker wrote:
> Tænk på miljøet (den sviner ligeså meget som en 40-knallert, p.g.a. en
> konservativ motorkonstruktion).

Det var i gamle dage. Min Husqvarna kører på blyfri og har monteret
katalysator.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-05 08:17

Karsten Feddersen skrev:

> Det var i gamle dage. Min Husqvarna kører på blyfri og har monteret
> katalysator.

Husqvarna og Stiga er undtagelserne. Ellers er det rigtigt nok, det
Søren skriver...

- Og de fleste motorklippere der sælges i denne verden, er desværre af
discount-typerne...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-05-05 08:31

Hej

Jesper G. Poulsen wrote:
> Husqvarna og Stiga er undtagelserne. Ellers er det rigtigt nok, det
> Søren skriver...

Ok, så har jeg lært det med. Jeg troede det var standard i dag.

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-05-05 09:54

Jesper G. Poulsen said the following on 07-05-2005 09:17:

> Husqvarna og Stiga er undtagelserne. Ellers er det rigtigt nok, det
> Søren skriver...
>
> - Og de fleste motorklippere der sælges i denne verden, er desværre af
> discount-typerne...

Og de allerfleste kommer fra de samme 2-3 fabrikker. Tilsvarende kommer
motorerne fra nogen ganske få fabrikker, så der er ikke meget grund til
at betale "for" dyrt for et specielt skilt.
En af tingene der kan være fornuftigt er at købe en med skjold af plast
- stålskjoldene tærer relativt hurtigt.
Og husk så at motorerne kun er designet til at køre 100 - 200 timer før
de er slidt op, så kvalitet er et meget relativt begreb
( 3/4 time om ugen i 20 uger giver 15 timer x 10 år = 150 timer !)

/carsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 13:39

Carsten Holck skrev:

> Og de allerfleste kommer fra de samme 2-3 fabrikker. Tilsvarende
> kommer motorerne fra nogen ganske få fabrikker, så der er ikke meget
> grund til at betale "for" dyrt for et specielt skilt. En af tingene

Der er forskel på hvilke moterer der sættes på hvilke klippere. På
diskountklipperne er det de billigste (og mest forurenende) motorer fra
en given producent.

En dyr klipper har en dyrere motor, med mindre udledningen af CO og
NOx. Der er en grund til at Stiga kan levere svanemærkede
motorplæneklippere.

> der kan være fornuftigt er at købe en med skjold af plast -
> stålskjoldene tærer relativt hurtigt. Og husk så at motorerne kun er

Eller aluminium. Aluminium bliver ikke sprødt med tiden.

> designet til at køre 100 - 200 timer før de er slidt op, så kvalitet
> er et meget relativt begreb ( 3/4 time om ugen i 20 uger giver 15

Store motorer har længere levetid end små, da de ikke belastes så hårdt
for det samme stykke arbejde.

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 14:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Aluminium bliver ikke sprødt med tiden.

Det gør det faktisk.
Men det holder typisk længere ned plast.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org