Vaske vinduer.....hvordan?
Fra : Anders Lund

Dato : 02-05-05 18:22

Hej!

Lige et spørgsmål vedr. vinduesvask...

Jeg ejer et hus med bondehusvinduer, som hidtil har stået mere eller mindre
uvasket hen! Grunden hertil er de mange felter, som kræver temmelig meget
tørrearbejde. Vi har vinduer i 2 etager.
Kan man ikke blande et eller andet i vandet, således at de tørrer op uden at
danne striber og pletter?
Indvendig tørrer vi dem af, da det er nemt tilgængelig...
Håber at nogen har et mirakeltips......

På forhånd tak til dem, som svarer!

Mvh
Anders Lund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-05-05 18:26

Anders Lund skrev:

> Kan man ikke blande et eller andet i vandet, således at de tørrer op
> uden at danne striber og pletter?

Hæld lidt afspænding til maskinopvask i dit skyllevand.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 02-05-05 19:37

Anders Lund wrote:
> [...]
> danne striber og pletter?
> Indvendig tørrer vi dem af, da det er nemt tilgængelig...

Vask og skyl med regnvand

Tommy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-05-05 20:57

> Kan man ikke blande et eller andet i vandet, således at de tørrer op uden
> at
> danne striber og pletter?

Nej.
Vask dem og skrab dem med en ny skraber. Tør kanterne med en klud og puds
efter med avispapir. Det tager ikke mange øjeblikke, og de bliver helt
blanke og uden striber.

Mvh Maria

Fra : Anders Lund

Dato : 02-05-05 21:14

> [...]
> Vask dem og skrab dem med en ny skraber. Tør kanterne med en klud og puds
> efter med avispapir. Det tager ikke mange øjeblikke, og de bliver helt

Hej
Jeg har ca. 320 felter i 2 etager, så det koster lidt mere end et par
øjeblikke..
Mvh
Anders Lund

Fra : Jorgen

Dato : 03-05-05 07:09

Køb en pro vindueskraber hvor man kan skifte skvisergummi,
køb også en stripafvasker og et godt vaskeskind.

brug ca. et fingerbøl alm. opvaskesæbe til ca.10 liter vand.

brug stripafvasker til at til vaske vinduerne med, og hold den nedenunder
vindueskraber når du skraber vinduerne for at opsamle vandet for ikke
gulv og vindueskarme sejler i vand, brug vaskeskindet til kanterne.

i starten kan det være svært at bruge skraberen men øvelse gør mester.
start oppe i venstre hjørne kør mod højre drej til kandten drej og kør lidt ned
og kør til venstre til kandten drej og kør lidt ned og kør mod højre o.s.v.

ideen er at man starter oppe fra og køre i et hug hele vejen ned ad en gang.
uden at slippe ruden med skraberen.

ps. du kan når du er i byen og måske heldig at der er en vinduespudser
du kan lure ideen af. man må gerne stjæle med øjnene.

Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Jorgen

Dato : 03-05-05 07:28

hej igen jeg var lidt for hurtig,

du skriver bondehusvinduer.
du kan købe en skraber der er 25 cm og afkortet den
med en nedstryger den så den passer til glasenes højde.
når du afkorter skvisergummi skal den være et par mm.
længer end skraberen, så den er ca. 1-2 mm. længere
i hver ende.

holdt skraberen lodret og skrab fra venstre mod højre.

du skal ikke efterpudse kun skrab og evt lige tage
kanten med skindet.
man se aldrig en rigtig vinduespudser stå og efterpudse
der er der ikke tid til, og det er ikke nødvendigt.

Jørgen

Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 04-05-05 17:18

bruger din tråd.

Jeg har hørt man skal bruge noget der hedder et zebraskind, når man pudser
vinduer, hvor køber man lige sådan et henne ????

mvh

Lars Jensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-05-05 18:20

I news:427660e3$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Anders Lund>
<anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> skrev:

> Kan man ikke blande et eller andet i vandet, således at de tørrer op
> uden at danne striber og pletter?

Hvis jeg har forstået dig ret, søger du et 'tryllemiddel' der
overflødiggør skraber og aftørring ved udvendig vinduesvask.

Jeg har ikke afprøvet følgende på vinduer, men det fungerer fint på min
bruseafskærmning, så det er måske et forsøg værd.

Bland afspændingsmiddel til opvaskemaskine i vaskevandet (vand,
salmiakspiritus, (sulfo?), afspændingsmiddel) og skyl efter med
vandslangen.

Min bruseafskærmning tørrer fint op uden kalkskjolder, men vinduer ??

Lad os vide hvis det virker :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk