Hængsler til skabslåger
Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 28-04-05 08:18

Hej alle,

Jeg har lavet et skab i noget 16 mm mdf plade og nu skal der låger på...

Lågen skal sidde udenpå skabsrammen og så er spørgsmålet hvilke hænglser
der skal benyttes. Jeg overvejer de hænglser, som følger med alle
fabriksskabe pt, men er det noget man selv kan lave (hullet i lågen skal
vel laves med en overfræser)?? Er der andre muligheder, som giver en pæn
samling?

På forhånd tak

Kim

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-04-05 19:58

kimtiede@gmail.com skrev:

> [...]

> der skal benyttes. Jeg overvejer de hænglser, som følger med alle
> fabriksskabe pt, men er det noget man selv kan lave (hullet i lågen skal

Du behøver ikke en overfræser! Det du skal have fat i, er et såkaldt
forstnerbor. Harald Nyborg har et sæt, og du kan se her, hvordan de
ser ud. Nu er det ikke sikkert, at sættet indeholder det borstr.,
som du har brug for:

http://kortlink.dk/harald-nyborg/rwk

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 04-05-05 11:37

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> forstnerbor. Harald Nyborg har et sæt, og du kan se her, hvordan de
> ser ud. Nu er det ikke sikkert, at sættet indeholder det borstr.,

Tak for det... Det er lige præcis en 35 mm jeg skal bruge...

Findes der nogle borelære eller lignende til at udregne positionen for
hængslerne??

På forhånd tak

Kim

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-05-05 20:42

kimtiede@gmail.com skrev:

> Findes der nogle borelære eller lignende til at udregne positionen for
> hængslerne??

Jeg tror ikke lige umiddelbart, der findes en borelære. Det er jo
noget man selv fremstiller: Du tager fx et stykke krydsfinér og
borer et 35 mm hul og sømmer/skruer en liste på. Men inden du lige
finder ud af, hvor hængslerne skal placeres, kan du lave en lille
prøve. Det gør du ved, at finder et par stumper plade, der passer
i dimmension som låge/skabsside.

Jeg har selv en prøve til at ligge. Den tager jeg lige et billede
af, og lægger den i news:dk.binaer med emnet "Indboringshængsel".

--
Venlig hilsen
Svend Erik