Koblingssystem til haveslangen
Fra : J W Nielsen

Dato : 25-04-05 18:46

Hej...
For år tilbage udskiftede jeg mit Gardena/Hozelock mm koblingssystem på mine
haveslanger til et meget lækkert forarbejdet system i messing (tror jeg) -
jeg valgte det, da det var knap så dyrt som Niro og iøvrigt var helt
kompartibelt med plastiksystemerne.
Dengang købte jeg det i Silvan, men nu har jeg besøgt Silvan, Jem&Fix og
Harald Nyborg. Ingen af disse havde noget i messing. Ved I hvor man kan få
det ???

Mvh Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-04-05 20:13

On Mon, 25 Apr 2005 19:46:02 +0200, "J W Nielsen"
<jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Harald Nyborg. Ingen af disse havde noget i messing. Ved I hvor man kan få

Det var lidt nemmere at svare på hvis du fortalte hvor i verden du
befinder dig ....

Vi sælger det f.eks på min arbejdsplads. Om det er helt det samme tør
jeg nu ikke sige, jeg har nemlig den opfattelse at det vi har i messing
er noget værre l..... Javist holder de godt, de passer sammen med
plasticsystemerne og de er ikke specielt dyre. Men de er ikke til at få
sat fornuftigt fast på vandslangen - de hopper af når der kommer
ordentligt tryk på. Og er der noget jeg ikke kan udstå, så er det
vandingssystemer som drypper, har huller på steder der ikke skal være
huller, eller som hopper af for et godt ord.

Geka-koblinger og gode, gammeldags spændbånd, det ved man hvad er
Men det er ikke let at få en brusepistol som kan sættes direkte på en
geka-kobling. Og så skal man alligevel ud i noget fuske-løsning som man
selvfølgelig aldrig får sådan rigtig tæt

Fra : J W Nielsen

Dato : 25-04-05 20:41

Hej Mads...

> Det var lidt nemmere at svare på hvis du fortalte hvor i verden du
> befinder dig ....

Tjooo, hvis jeg blot får at vide, hvor man kan købe det, så er jeg såmænd
ganske lykkelig - jeg skal nok finde ud af leveringen. Jeg gik blot ud fra,
at en eller anden blot svarede med en forretning eller et byggemarked.
Hvorom alting er, bor jeg i Gilleleje - altså absolut indenfor rækkevidde af
f.eks. København.

> [...]
> vandingssystemer som drypper, har huller på steder der ikke skal være
> huller, eller som hopper af for et godt ord.

Jeg har ikke oplevet problemer med at sætte dem ordentligt fast på slangen -
jeg hader også når de ligger og løber/drypper.
Gad vide om vi taler om det samme system? Jeg har nogle enkelte dele
liggende, men desværre uden indpakning, så jeg har ikke noget navn...
Omvendt - så kan der vel ikke findes så mange forskellige systemer...

Hvad er Geka ?

Mvh Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-05 08:46

On Mon, 25 Apr 2005 21:40:33 +0200, "J W Nielsen"

> [...]
>Hvorom alting er, bor jeg i Gilleleje - altså absolut indenfor rækkevidde af

Derovre er jeg ikke kendt, så jeg kan ikke anbefale nogle steder - men
prøv diverse havecentre. Jeg tror at byggemarkeder mest handler med
Gardenas plasticmodeller.

> [...]
>liggende, men desværre uden indpakning, så jeg har ikke noget navn...
>Omvendt - så kan der vel ikke findes så mange forskellige systemer...

Problemet med den model jeg kender, er at det som 'griber' om
vandslangen, virker til at være kortere end på en tilsvarende gardena
(plastic)-kobling. Det gør jo at den ikke sidder nær så godt fast. Til
almindeligt vandværksvand er det sikkert godt nok. Men på arbejdet, som
er eneste sted jeg har prøvet messingkoblingerne, har vi egen boring med
et ret højt vandtryk. Og der falder de af for et godt ord.

>Hvad er Geka ?

http://cityirrigation.co.uk/acatalog/Geka.html
- de holder. Når man får dem sat ordentligt på.

Fra : Calle.

Dato : 26-04-05 15:50

J W Nielsen wrote:
> [...]
> Dengang købte jeg det i Silvan, men nu har jeg besøgt Silvan, Jem&Fix
> og Harald Nyborg. Ingen af disse havde noget i messing. Ved I hvor

Ja, Praktiker i tyskland har dem på tilbud.
--
Calle.