Køb af vinduer til stuehus 1914?
Fra : Martin Schulz

Dato : 24-04-05 20:55

Hej igen.

Kan I komme med et bud på, hvor man får gode trævinduer med sprosser
passende til et stuehus fra 1914?

Der findes mange producenter - Nogle man skal ´holde sig fra og andre er
specielt gode til prisen.

Vi er naturligvis meget interesserede i at høre om firmaer der laver gode
vinduer til prisen... Evt. begrundede advarsler er selvfølgelig også
velkomne.

Mvh
Martin

Fra : John Vedsegaard

Dato : 25-04-05 14:14

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er naturligvis meget interesserede i at høre om firmaer der laver gode
> vinduer til prisen... Evt. begrundede advarsler er selvfølgelig også

Jeg lagde ikke mærke til dette indlæg da jeg svarede på dit andet indlæg i
gruppen.
Vinduer skal selvfølgelig indpasses i den samlede plan.

Vinduer i kernetræ er bedst, men også 3 gange dyrere.
Det betaler sig at male vinduerne umidelbart efter opsætning, også selv om
de er "fabriksmalede".
Dette fordi "fabriksmalede" vinduer er malet inden de blev samlet, derfor er
sømhuller ikke kittede og så suger de vand til sig, det samme gælder
samlinger.
Ofte kan det bedst betale sig at bibeholde de gamle vinduer og istandsætte
dem selv.
Jeg vil helst ikke ind på fabrikater, men andre vil sikkert svare på dette.
Nye vinduer har jeg set blive udskiftet efter kun 15 år, de var rådnet væk..
Der findes ikke billige kvalitetsvinduer i kernetræ, man får det man betaler
for - aldrig mere.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Henrik

Dato : 25-04-05 16:28

> [...]
væk..
> Der findes ikke billige kvalitetsvinduer i kernetræ, man får det man

Godt sagt

Alt for mange tror de kan få det hele til det halve....

VH Henrik

Fra : Martin Schulz

Dato : 25-04-05 19:14

> betaler
>
> Godt sagt
>
> Alt for mange tror de kan få det hele til det halve....
>
> VH Henrik

hej igen.

Vi er nu ikke nogle af dem, som tror, "man kan få det hele til det
halve".... men når det så er sagt, ved vi da alle, at den samme ting kan
have mange forskellige priser.

Hvordan ved man, om man kigger på kernetræs-vinduer? Kan I komme med et par
priseksempler? jeg har fået et bud fra en tømre på 3000,-kr pr. vindue (én
rude - tophængt - 119 x119) Kan I ud fra prisen sige, om det er godt eller
skidt?

Mvh
Martin

Fra : Henrik

Dato : 26-04-05 21:13

> [...]
> rude - tophængt - 119 x119) Kan I ud fra prisen sige, om det er godt eller

Næh.....

men hvis du får fabrikatet at vide, så har "vi" noget at arbejde med

Hvis det er et eller unavngivent, så ville jeg ikke selv have med den at
gøre.

Men jeg kan kun anbefale Storke Vinduer, Rationel, STM, Outline.
Disse er dog kun et udsnit blandt mange gode vinduer, men der findes også
mange
(billigere !?!) mærker som indimellem ligner noget der er banket sammen
med en økse. Ses specielt i hjørne samlingen på karmen, hvor der ofte (ikke
altid)
ses en sprække meller de 2 træstykker.

Vær opmærksom på at der er en energimærkning på vej, som vi kender den fra
f.eks. hårde hvidevarer.

De fleste vinduer kan idag leveres med lavenergiglas, men alu skinne mellem
glasset
er en kuldebro, som nedsætter sen samlede isoleringsværdi på vinduer som
helhed.

Hvis du skal bruge mange vinduer, kan du normalt altid få et godt tilbud på
den
lokale trælast. De fleste har noget i den gode ende og noget i den billige
ende.

VH Henrik

Fra : V. Hansen

Dato : 25-04-05 19:40

> Kan I komme med et bud på, hvor man får gode trævinduer med sprosser
> passende til et stuehus fra 1914?

http://www.vi-ka-vinduer.dk/menu.asp?id=1

nu ved jeg ikke hvor i landet, du bor, men vi har fået vinduer fra dette
firma her i foråret til
vores hus fra 1871, og bortset fra glassene, er det samme stil som de gamle.
Vi er fuldt tilfredse med dem.

mvh
Vibeke

Fra : Torben

Dato : 26-04-05 07:30

Ser meget fornuftigt ud, var jeres vinduer på specialmål, og hvor lang
leveringstid var der ???

Mvh. Torben

Fra : V. Hansen

Dato : 26-04-05 12:56

> Ser meget fornuftigt ud, var jeres vinduer på specialmål, og hvor lang
> leveringstid var der ???

ja, det var de ,og det tog 6 uger før vi fik dem.

mvh
Vibeke