Så fik vi købt "vores" stuehus fra 1914...~
Fra : Martin Schulz

Dato : 24-04-05 20:32

Hejsa!

Ja! Vi har købt et ældre stuehus, som stort set ikke er blevet vedligeholdt
de sidste 20-25 år. Desværre måtte vi give mere for huset end forventet,
hvilket har betydet, at vi må lave MEGET mere selv...

Huset består af en krybekælder, stueetage og 1. sal, som ikke er udnyttet,
men dog med trægulv. Bygningen er fra 1914 og kasset op. Taget inkl. 2
kviste er renoveret/skiftet i 1982.

Ønsket er at få lavet gulvvarme i hele stueetagen. Bygge nye rum, deriblandt
nyt køkken-alrum og badeværelse m.m. Indtil videre lader vi 1. salen være,
til der engang bliver råd.

Alt skal rykkes ud, før vi kan gå i gang. Gamle "massonit"-indervægge,
flamingolofter, køkkenet og gulve.

Hvad så??? Hvor skal man begynde og hvad med El og varme/vand???

Jeg regner selv med at kunne lave en del, når jeg har lært det... (Ja! Jeg
griner også selv lidt i skægget...)

Mange spørgsmål vil sikkert følge dette indlæg, men nu er I blevet
præsenteret kort for "dyret". Jeg regner med at lave en hjemmeside, så I kan
følge vores projekt med billeder, materialer m.m.

Hvad er jeres spontane kommentarer til min/vores historie?

Med venlig hilsen
Martin Schulz

Fra : Leonard

Dato : 24-04-05 20:38

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> wrote:

>Hvad er jeres spontane kommentarer til min/vores historie?

God fornøjelse.
Og det er positivt ment, det er en fornøjelse at sætte et gammelt hus
i stand efter eget hoved. Jeg synes charmen er at udnyte de muligheder
der er i huset uden at skille det helt ad.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : anders majland

Dato : 24-04-05 21:11

> God fornøjelse.

Yep - vi købte noget der var "godt begyndt" eller "halvfærdigt" afhængigt af
hvordan man ser på det. Vi var meget beviste om at vi ikke ville have energi
til at starte helt fra bunden som jer. Bla. fordi mit arbejde gør at jeg er
hjemmefra det meste af ugen og at vi flyttede 300km. Dvs det var ikke en
mulighed at blive boende mens vi satte noget istand.

Det rykker lidt mere hvis man har energi til at give den en skalle et par
timer hver eftermiddag/aften end "kun" at bruge sine weekender på det. Vi
overtog en nyrenoveret stueetage med nyt el, vand og kloak i august 2002.
Der manglede kun småting som entre, køkken og inderdøre. Vi startede med 3
ugers "ferie" til køkken og nyt tag på udhuset (godt 300m2 plader) og det
førte år blev vi så rimeligt færdige med stueetagen. Det næste år er gået
med at lave første sal og vi er nu så småt begyndt at kigge lidt på haven.
Denne uge er det blevet til en sokkel til et nyt drivhus med 2m3 vandgrav
osv.

Så endnu en gang god fornøjelse -og husk ting tager tid ...

/A

Fra : Christian

Dato : 25-04-05 12:50

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> vedligeholdt de sidste 20-25 år. Desværre måtte vi give mere for huset end
> forventet, hvilket har betydet, at vi må lave MEGET mere selv...

god fornøjelse, det er en stor opgave!, min svigerinde og hendes mand har
foreløbigt brugt over 4 år på at sætte deres istand (puls en del flere
penge pga. de MÅTTE hyre nogle håndværkere), og har nu lige fået isolert og
sat gips op på første salen!...de fandt ud af efter de havde renoveret det
meste af stuen at det faktisk er bedst at starte med første salen (men der
bor man jo ikke), deres egen afpudsning af huset måtte også af, og en
professionel kom på.. ..

held og lykke!.

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-04-05 13:04

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> wrote in message
> Hejsa!

> Hvad er jeres spontane kommentarer til min/vores historie?

Stakkels jer
Held og lykke med projektet.

mvh
Preben

Fra : John Vedsegaard

Dato : 25-04-05 14:04

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan følge vores projekt med billeder, materialer m.m.
>
> Hvad er jeres spontane kommentarer til min/vores historie?

Først tillykke med det nye hus.

Når man skal lave sådan et projekt er det, som du er inde på, en god ide at
have en plan.
Altså, i starter med at lave en grundplan tegning.
Derefter en beskrivelse af hvordan det hele skal fungere/se ud bagefter.
Sæt jer eventuelt ned med et par kander kaffe i et par dage, bare for at
lave planen og eventuelt få ideer inden i begynder, det kan senere spare jer
for sure udgifter til at lave noget om.

Man begynder med at fjerne alt der ikke senere skal anvendes.
Gulvarme bør laves nu, i samråd med elektriker/blikkenslager. For der ikke
senere skal nedbrydes noget som kunne være undgået.
Desuden er det rart at kunne gå på nogle ordentlige gulve og lave resten af
arbejdet.
Derefter el/vand/varme/skillerum som godt kan laves samtidig.
Man skal være opmærksom på at skillerum eventuelt skal have el./antenne/edb
som laves inden gibs monteres.
Skal ydervægge isoleres med glasuld+ gibs sker det her.
Evt. isolering på loft.
Så lofter, hvis de også skal laves.
Evt. Gulvbelægning.
Opsætning af eventuelle fliser i køkken/bad.
Behandling af vægge/lofter så det kun skal have sidste gang.
Opsætning af karme/fodpaneler/døre etc..
Færdiggøre køkken/bad.
Færdigmaling.
Færdiggørelse af el.
Husk at tage hensyn til hvor en eventuel trappe senere skal placeres, hvis
1. sal skal udnyttes.

Jeg har sikkert glemt noget, men har heller ikke brugt 2 dage på at lave
planen, hehe.

PS. Glæder mig til at se den hjemmeside, mange selvbyggere vil sikkert kunne
bruge lige netop sådan en side.

God arbejdslyst
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-04-05 15:19

> [...]

> Hvad så??? Hvor skal man begynde og hvad med El og varme/vand???
> Hvad er jeres spontane kommentarer til min/vores historie?

Stakkels jer.
Vores forløb har været som følger:
Først lavede vi en plan over hvordan huset skulle se ud, når det var
færdigt - indretning, varme, vand, afløb, elinstallatiner, telefon, netværk,
antenne.
Så rev vi stort set alt ud, bankede gulv op til jord og fik en murer til at
støbe gulve med indlagte varmeslanger. Så lå vi stille i 3/4 år pga mangel
på penge (der gik 18 måneder før vi fik varmt vand igen, jeg gør det aldrig
mere).
Det er nu 4 år siden vi startede, og om en måneds tid er huset beboeligt for
alvor. Vi har under hele processen boet i huset, hvilket har været en stor
ulempe. Dels fordi der gik 2 år inden vi kunne få købt fyr og sat rigtig
varme på, dels fordi der skal ryddes op og gøres rent hele tiden for at man
kan få mad/blive vasket/komme i seng. Jeg vil tro at mindst 20% af
arbejdstiden er gået med at rydde op, gøre rent, finde frem og gøre klar
igen. Skulle jeg gøre det om (hvilket jeg ALDRIG skal), så ville jeg købe en
gammel campingvogn eller skurvogn, vi kunne bo i imens vi bygger. Det sparer
rigtigt meget tid, og det er lækkert at kunne gå udd i rene omgivelser og få
et måltid mad, uden at man først skal til at rydde op i 1 time. Og vi har i
hvert fald i perioder ligget stille fordi jeg vidste hvor bøvlet det var at
bo i samtidg med at vi byggede.
Det hører med til historien at ingen af os er håndværkere, vi har lavet
næsten alt selv, min mand er væk fra søndag aften til fredag aften, og jeg
har fuldtidsjob, hvor jeg i perioder arbejder op til 60 timer om ugen. Havde
vi haft børn, eller havde min mand skulle gå med det alene, så var det
aldrig gået godt.

Får du brug for at vende en eller anden ting, eller blot høre vores
erfaring, så skriv endelig.

Mvh Maria

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-04-05 18:26

> [...]
> det aldrig gået godt.
>
> Får du brug for at vende en eller anden ting, eller blot høre vores

Du har fuldstændig ret i at penge er en vigtig del.
Det at lave en plan indebærer også et budget, som du selv har oplevet, kan
det nemt blive dyrere end man regner med.

Jeg syntes dog ikke du skal skrive "Stakkels jer", det er netop spændende at
opbygge sådan et hus så det bliver som man ønsker det.
Dog, hvis man tror det kan gøres for 30-40.000 skal man ikke gå i gang, det
er MEGET dyrere, så hellere købe et hus der er lige til at flytte ind i.

Man behøver heller ikke være håndværker, masser af ting kan man selv lave.

Et sted at bo, her vil alle have forskellige muligheder, nogle bor hos
familie eller venner, andre i skurvogn/campingvogn atter andre laver huset i
flere etaper og bor undervejs i noget af det.

Et sted mange sparer er ved selv af lave malerarbejdet, det kan man
selvfølgelig også godt da et sådant hus, der skal laves helt fra bunden af,
nemt kan komme til at koste mellem 50-100.000 (jeg er selv malermester).

Man kan også spare mange penge ved selv at lave gibs arbejde/siolering.

Foruden selvfølgelig al nedrivning o.l.

Nej jeg syntes absolut det er en god ide at gå i gang med sådan noget, bare
planen, energien og selvfølgelig pengene er tilstede.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-04-05 09:38

> [...]
> kan følge vores projekt med billeder, materialer m.m.
>
> Hvad er jeres spontane kommentarer til min/vores historie?

Hejsa!
Som de andre skriver er det en rigtig god ide at lave en plan først. Det er
helt sikkert værd at overveje at hyre en arkitekt som kan gennemgå planen
med jer og evt. påpege mangler/fejl osv. Især fordi i ikke har den store
erfaring på området. Arkitekten behøver ikke være med i hele planlægningen.
Du skriver at i ikke vil lave overetagen, men tænk lige over det igen, det
er altså nemmest at starte ovenfra og så arbejde sig "ned", i behøver ikke
lave alt deroppe, bare gør den beboelig. Så har i også et sted hvor i kan
"flygte" hen når i skal slappe af. Det koster altså ikke meget at lave
grundstrukturen. I jeres tilfælde ville jeg nok nøjes med at lave gulv og
ydervægge på 1. salen.

Vi er selv igang med vores hus og vi startede med at rive _alt_ ned på
førstesalen og lave 2 nye kviste Så lagde vi et nyt keramisk tegltag,
isolerede, lagde gulv, satte gips op, lavede skillevæggene, satte væv op og
malede og så flyttede vi ind deroppe. Så havde vi et sted at bo mens vi rev
køkken, gang og wc ned. Stuen blev brugt til opmagasinering og "værksted"
Nu er vi så lige blevet færdige med vores nye køkken og mangler nu wc og
gang. Vi har besluttet at vente med stuen, da den godt kan bruges og ikke er
alt for medtaget af ombygningen. Desuden trænger vi til en byggepause, da vi
har lavet _alt_ selv (gid der var nogle "støttegrupper" for selvbyggere
*GGG*)

Noget af det vigtigste (og her taler jeg af erfaring med renovering af 5
huse...) er at tænke alt igennem, det kan godt være det tager 1-2 måneder
men det er tiden værd!
Tænk på hvilke installationer der skal være hvor, rør til emhætten, vand,
varme, el, antenne, netværk, telefon, skorsten til brændeovn osv. Det kan
være en god ide at snakke med nogle fagfolk der kan fortælle om hvad krav
der er til de forskellige inst. F.eks. er der jo en begrænsning på hvor
mange ledninger der kan trækkes gennem et elektrikkerrør, så skal du bruge 7
ledere i en dåse skal der være 2 rør...
En anden ting der kan være en god ide er at trække en masse tomme
elektrikkerrør, for en ting er sikkert ingen ved hvad fremtiden bringer, men
det medfører næppe færre kabler i huset. Så læg nogle rør ind i væggen og
lad dem ende i en evt. skunk, så kan du senere trække nye kabler på en pæn
måde. For selv om teknologien peger på trådløse løsninger er der jo en
begrænsning på hvor meget der kan være trådløst (der er simpelthen ikke ret
meget plads tilbage på frekvensbåndene...)

Ang. værktøj: Det kan godt være du kan få en skruemaskine til 200,- men en
DeWalt holder altså bedre end en Powercraft.
Køb et par gode skruemaskiner og sørg for at have ekstra batterier, det er
surt at skulle finde skruetrækkeren frem fordi man ikke har strøm på
skruemaskinen.
(http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120101&pno=60666&pointer=40 Du kan
måske finde den billigere, men husk at der er 2 batt. til den her og de
billigere modeller har oftest kun 1 batt.)
Køb nogle gode waterpas, jeg har selv købt et bosch digital og et par
gammeldags stanley (1 kort og 1 laaaangt).
(http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100502&pno=74211&pointer=10)
En aluminiums retteskinne på et par meter er også guld værd.
En god kapgeering sav er uundværlig, helst med teleskop så den kan save
brede planker osv.
(http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120219&pno=60409&pointer=30)
2-3 halogenlamper så man kan se hvad man laver hele døgnet, for der vil helt
sikkert komme nogle lange dage.
Masser af forlængerledninger, evt. en byggepladsavle (Harald-Nyborg nr.:
2264 var en mulighed)
En kæmpe bunke håndværktøj....
Og sidst men ikke mindst en god radio! Man bliver hurtig træt af at høre sig
selv fløjte

Som afslutning vil jeg sige at det kan være en god ide at lave en
kvalitetsstandard, forstået på den måde at i aftaler hvilket niveau jeres
ombygning skal ligge på mht. indkøb af materialer.
Kæresten og jeg aftalte at alt hvad vi lavede ved huset skulle mindst være
bedre end det der var ellers ville vi genbruge det gamle. Det lyder måske
lidt underligt, men hvis du altid køber det billigste får du et billigt hus
når du er færdig, og det vil være mindre værd hvis det en dag skal sælges,
desuden holder billige materialer ikke lige så længe som dyre
kvalitetsmaterialer. Men arbejdet med at lave ombygningen er ikke større
hvis man bruger gode kvalitetsmaterialer det holder bare længere.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Finn Christiansen

Dato : 26-04-05 19:19

>Som de øvrige må jeg medgive at det vigtigstse er at vide hvor man vil hen.
>Hav en detaileret plan. Og lad være med som vi at starte flere steder på en
>gang hvis det kan undgåes det er selvfølgeligt svært når man skal tage
>hensyn til isalationerne men så vidt muligt lav et rum af gangen. Vi er
>igang for 3 gang og laver de samme fejl igen så man kan ikke sige vi har
>lært så meget. Jeg vil dog mene at vi har lært ikke have for store mål. Det
>bliver man nemmelig stresset af.
mvh FC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-05 08:47

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message

> Desuden trænger vi til en byggepause, da vi
> har lavet _alt_ selv (gid der var nogle "støttegrupper" for
selvbyggere
> *GGG*)

Ja, og et sted hvor man kan få babysittet børnene på en for dem sjov og
underholdende måde.

--
mvh / regards

Christian

Fra : anders majland

Dato : 27-04-05 12:12

> [...]
> større hvis man bruger gode kvalitetsmaterialer det holder bare længere.

Enig - endeligt ikke spare på materialerne. Selvfølgelig behøver man ikke
vælge dyre løsninger, men sørg for at de materialer man har valgt er iorden.
Jeg havde f.eks kigger på regler i jem&fix inden jeg købte dem i trælasten.
Dem jem&fix havde den uge var så skæve at det var blevet et mareridt at lave
gulv og skillevægge med dem. Og i sidste ende var trælasten ved et samlet
tilbud på næsten alle materialer ikke dyrere end tilbudspriserne i
reklamerne - og så var varene leveret og der er en god service hos ArnoldD i
Møldrup (Ja lidt reklame kan de da godt få

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-05 12:31

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:426f760a$0$79453$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
trælasten.
> Dem jem&fix havde den uge var så skæve at det var blevet et mareridt at

Trævarer koster efterhånden det samme i Jem & Fix som i Silvan eller Stark.
Sidstnævnte er meget flinke til at bringe ud.

> [...]
> reklamerne - og så var varene leveret og der er en god service hos ArnoldD
> Møldrup (Ja lidt reklame kan de da godt få

Så vil jeg gerne reklamere for Stark i Randers og Hobro

Et andet godt råd er at man skal lave det ordentligt 1. gang, ellers skal
man vente. Ikke halvfærdige eller 2.klasses løsninger.

--
mvh / regards

Christian