Hvidløg?
Fra : Jan Andreasen

Dato : 24-04-05 19:53

Hej alle
Kan man dyrke hvidløg herhjemme i DK? I så fald hvordan gør man så?

Har tænkt på at købe ganske alm. hvidløg i supermarkedet, dele dem og sætte
dem i haven. Men er nu kommet i tvivl om, det kan lade sig gøre herhjemme.
Jeg tror dog umiddelbart, det er muligt, hvis man følger samme fremgangsmåde
som med alm. løg.

På forhånd tak

Mvh Jan Andreasen.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 24-04-05 20:37

Hej Jan

Det kan godt lade sig gøre at dyrke hvidløg her i Danmark. Jeg har fire
hvidløg i køkkenhaven, for to år siden satte jeg fem fed og glemte alt om
dem - for en uge siden så jeg at de fire spirede, dannede løg og fine lange
blade. Så mit råd er, at du sætter nogle fed nu og ser hvad de bliver til i
løbet af sommeren, måske skal de have god tid til at udvikle sig i - fx.
halvandet år.

mvh. Klaus

Fra : Jørgen

Dato : 24-04-05 21:07

Klaus Eriksen wrote:

> [...]
> lange blade. Så mit råd er, at du sætter nogle fed nu og ser hvad de
> bliver til i løbet af sommeren, måske skal de have god tid til at udvikle

Hvidløg skal åbenbart sættes om efteråret.
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/449.html
- men pyt med det. Hvis du sætter nogle fed i en potte nu, så kan du klippe
"hvidløgspurløg" af toppen. Jeg har selv sat nogle indtørrede fed for et
par uger siden, og nipper lidt af en stilk når jeg passerer potten.
Velbekomme.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 24-04-05 21:05

On Sun, 24 Apr 2005 20:53:19 +0200, "Jan Andreasen" <asdf@dk.dk>
wrote:

>Kan man dyrke hvidløg herhjemme i DK? I så fald hvordan gør man så?

Helt sikkert. Min fremgangsmåde er at sætte fed i jorden om efteråret,
som så den efterfølgende sommer er klar til høst.

Jeg har nævnt dem et par steder (lidt nede) i min lille
havesludderforensladder på min hjemmeside:

http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm/129102

Og her er en lidt mere professionel anvisning:

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/449.html

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Jan Andreasen

Dato : 28-04-05 19:28

Tak for de fine svar. Det skal helt sikkert prøves her i år. Bare lidt
irriterende at lige netop hvidløg skal sættes i efteråret..... Gad vide, om
det virker, hvis de lige får en tur i fryseren først - og så derefter kommer
ud i haven? Det virker jo på andre løgarter, så....

Men tak under alle omstændigheder.

Jan Andreasen