krudt og ukrudt i min have
Fra : Kate

Dato : 23-04-05 17:45

Som lejligheds- og bybarn er jeg ikke meget bekendt med alle de ting og
sager som gror i min nyerhvervede have.
Jeg har idag været ude og luge og fandt foruden en del mælkebøtter også
tidsler og brændenælder. Min mor har læst og påskrevet omkring
mælkebøtterne, så de er blevet gravet op efter alle kunstens regler,
men brændenælderne....Kan det passe at de har nogle vældigt lange
rødder, der spreder og forgrener sig ind under de andre planter eller
har jeg forgrebet mig på de andre planters rødder i min iver?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-04-05 19:39

> men brændenælderne....Kan det passe at de har nogle vældigt lange
> rødder, der spreder og forgrener sig ind under de andre planter eller
> har jeg forgrebet mig på de andre planters rødder i min iver?

Nej, brændenælderne har BJERGE af rødder, og hver eneste stump skal fjernes,
da de ellers bare vælte op igen. Kan dog med fordel slås med plæneklipperen
hver uge, hvis du kan komme til for planter.

Mvh Maria

Fra : Kate

Dato : 23-04-05 22:16

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> skal fjernes, da de ellers bare vælte op igen. Kan dog med fordel
> slås med plæneklipperen hver uge, hvis du kan komme til for

Pyyyha, sikke noget Nå, men de var ikke særligt store, de
brændenælder og jeg fik da taget grundigt mange. Må jo bare ud igen
imorgen og fjerne flere.
Desværre kan jeg ikke slå dem med plæneklipperen da de fornuftigt nok,
har valgt at vokse inde mellem de andre planter

Tak for svarene til alle, dejligt at vide at jeg ikke har gjort vildt
stor skade, endnu

Fra : Calle.

Dato : 23-04-05 22:40

> Tak for svarene til alle, dejligt at vide at jeg ikke har gjort vildt
> stor skade, endnu
Det skal indtil nu være usagt, da vi ikke helt ved hvad du har lavet.
--
Calle.

Fra : Kate

Dato : 23-04-05 23:22

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in

> Det skal indtil nu være usagt, da vi ikke helt ved hvad du har
> lavet.

Hahaha, og det ved jeg ret beset heller ikke selv Nå, men jeg er
fortrøstningfuld, har trods alt kun haft have i knapt 4 mdr. så jeg har
*meget* at lære endnu.

Fra : Holst

Dato : 23-04-05 20:24

Kate wrote:

> [...]
> rødder, der spreder og forgrener sig ind under de andre planter eller
> har jeg forgrebet mig på de andre planters rødder i min iver?

Brændenælder er svære at slippe af med ved at hive dem op. Mit gæt er,
at selv den mindste lille stump rod nok skal komme op og blive en ny
stor brændenælde.

Jeg plejer med jævne mellemrum at tage en handske på, og så kravler jeg
lige så stille hen langs hækken og hiver dem op. Jeg har ikke nogen
forventning om at slippe af med dem permanent på den måde, men jeg
undgår i hvert fald, at de bliver store og blomstrende.

Men du skal ikke glemmer, at både brændenælder og mælkebøtter er
glimrende spise. Jeg plukker tit og ofte en håndfuld mælkebøtter og
kommer i salaten, i gryderetter, sammen med fisken i ovnen, hakker og
kommer i boller og lignende.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-04-05 21:58

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forventning om at slippe af med dem permanent på den måde, men jeg
> undgår i hvert fald, at de bliver store og blomstrende.

Jeg ordner ukrudt ved at hakke det med roehakken, får det aldrig andet end
snuden op, opgiver det til sidst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-04-05 00:52

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev:

> men brændenælderne....Kan det passe at de har nogle
> vældigt lange rødder, der spreder og forgrener sig

Jeg har mange brændenælder i hækken. Jeg lader dem
blive så store at det når at få en tyk stægel - så er det bare
at tage handsker på og hive dem op. Det er bedst hvis
jorden er fugtig efter flere dages regn.

Har du større områder med brændenælder, kan du også
forsigtigt løsne rødderne med en greb, og derefter rive
rodnettet op.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kate

Dato : 24-04-05 11:13

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in

> Jeg har mange brændenælder i hækken. Jeg lader dem
> blive så store at det når at få en tyk stægel - så er det bare
> at tage handsker på og hive dem op. Det er bedst hvis
> jorden er fugtig efter flere dages regn.

Jamen, spreder de sig så ikke bare endnu mere vildt?

> Har du større områder med brændenælder, kan du også
> forsigtigt løsne rødderne med en greb, og derefter rive
> rodnettet op.

Det har jeg så heldigvis ikke. Haven er rimeligt velholdt af forrige
ejer.