teknisk manual til plæneklipperens Briggs ~
Fra : Armand

Dato : 22-04-05 11:39

Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den primitive
motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv. Tecumseh -motorerne?

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 22-04-05 13:41

Armand wrote:
> [...]
> primitive motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen
> der har kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.

Det er jo bare en alm. 1 cyl. 4 takts motor, se beskrivelser af en sådan.
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 22-04-05 18:38

Calle. wrote:

> Det er jo bare en alm. 1 cyl. 4 takts motor, se beskrivelser af en sådan.

Det er det jo netop ikke:
- Er den ikke sideventilet?
- Det man tror er tanken er i virkeligheden et stort svømmerhus og
karburatoren er ikke som den var på min Maxi!
- Omdrejningerne reguleres af en vinge der sidder i luftkølings-kanalen!

Her til foråret skaber min plæneklipper sig uvant: Den ruller op og ned
i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte og hvor
at slutte for at få den til at arte sig. Derfor ville en manual á de
kendte "Haynes" til biler og motorcykler være en rar ting at kunne
orientere sig i!

--
Armand.

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 22-04-05 23:17

> [...]
> i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte og hvor
> at slutte for at få den til at arte sig.

Du skal garanteret have en ny feder til at holde vingen der styrer
omdrejningerne
det plejer at være den der gør knuder.

Ole

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 23-04-05 08:30

"Ole Mikkelsen" <Ole_LisbethFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal garanteret have en ny feder til at holde vingen der styrer
> omdrejningerne
> det plejer at være den der gør knuder.
>
> Ole

Hejsa!
Du kan finde motordiagrammer til alle B&S motorer på deres hjemmeside.
Når motoren kører op og ned i omdrejninger, kan det være flere ting.
Fjederen til motorvingen, eller den lille pakning der sidder mellem
karburator og benzintanken. En ny pakning kan købes for ca. 100,-

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 08:45

Eller repareres med 'sekundlim'

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
When it gets to be your turn, they change the rules.

Fra : Calle.

Dato : 23-04-05 09:20

Jens Petersen wrote:
> Eller repareres med 'sekundlim'

Det er da utroligt hvor mange klyttere der findes ;-(

--
Calle.

Fra : ...

Dato : 23-04-05 10:27

*LOL*

Nej Calle.
Det er meget bedre at ligge og rode med sekundlim, flydende pakning, små
sindrige løsninger, i et par weekender. End det er at købe reservedelen for
måske 100.--kr. Så er man jo også sikker på, at motoren brænder ordentligt
af, når ide'en ikke virkede alligevel.

Fra : Calle.

Dato : 23-04-05 12:30

.... wrote:
> [...]
> reservedelen for måske 100.--kr. Så er man jo også sikker på, at
> motoren brænder ordentligt af, når ide'en ikke virkede alligevel.

Ja utroligt.

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 12:06

Den Sat, 23 Apr 2005 10:20:24 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>Det er da utroligt hvor mange klyttere der findes ;-(

B&S er noget klyt når pakningen går i stykker efter to somre.

Indtil videre har min reparation holdt i to år, så jeg mener ikke jeg
har gjort noget galt ved at lime den.

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
If you have nothing to do, don't do it here.

Fra : Calle.

Dato : 23-04-05 12:35

Jens Petersen wrote:
> B&S er noget klyt når pakningen går i stykker efter to somre.

Det kan også ske på en ferrari. B&S kan normalt køre i mange år

> Indtil videre har min reparation holdt i to år, så jeg mener ikke jeg
> har gjort noget galt ved at lime den.

Hvis man ikke kan skaffe pakningen til rimelige penge, så hellere lave en ny
pakning af pakningspapir/pap.
Så er man da sikker på det virker, og kan skilles ad igen.

--
Calle.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-04-05 16:18

> Hvis man ikke kan skaffe pakningen til rimelige penge, så hellere lave en
> ny pakning af pakningspapir/pap.
> Så er man da sikker på det virker, og kan skilles ad igen

Sidste år viste den legendariske "Bosse Bildoktoren" i svensk tv hvordan man
fremstillede perfekte pakninger af en mælkekarton - de blev faktisk så gode
som en original pakning.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 16:40

Den Sat, 23 Apr 2005 13:34:34 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>Hvis man ikke kan skaffe pakningen til rimelige penge, så hellere lave en ny
>pakning af pakningspapir/pap.
>Så er man da sikker på det virker, og kan skilles ad igen.

I dette tilfælde er pakningen integreret med en membran og det var
membranen der havde løsnet sig, det klarer man ikke lige med et stykke
pap.

Selvfølgelig kan det skilles ad, det er jo ikke kaburatoren jeg har
limet sammen
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
If you fiddle with something long enough, it will break...

Fra : cykellapper

Dato : 23-04-05 10:26

Armand wrote:

> Her til foråret skaber min plæneklipper sig uvant: Den ruller op og
> ned i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte
> og hvor at slutte for at få den til at arte sig.

Hvis det er en ældre model, der nok alligevel går i stykker på et tidspunkt,
plejer jeg at gøre følgende, der i parantes bemærket _ikke_ får skidtet til at
gå længere på en liter brændstof. I øvrigt vil jeg ikke gøres ansvarlig for
skader på person eller klipper.
Da det er en sideventilet motor, skal man ikke være så bange for bukkede
ventiler pga det øgede antal omdrejninger:

1: Choker-spjældet er unødvendigt, og det blokerer for lufttilførslen/flowet i
karburatoren. Væk med det. Brug Dieselstart, hvis det er nødvendigt ved
koldstart, men det er det som regel ikke. Lav evt. flere og større huller i
luftfilterkassen og udstødningen, så den bedre kan få vejret (og "den rigtige
lyd" (tm))

2: Regulatoren forbindes med en stangforbindelse til gaskablet, så man har fuld
manuel kontrol over gasgivningen. Kør rundt med halv gas ved normal klipning, og
giv så fuld skrue, når du vil imponere naboen. Pump evt. gashåndtaget et par
gange. Der er en udmærket gasrespons på en "moddet" B&S!

3: På med noget fuldsyntetisk racerolie fra motorcyklen. Check oliestand før
hver start.

4: Bliv overrasket over, hvor mange omdrejninger en 3.5HK B&S maskine kan tage

5: Pas på de sten, der kommer igennem det halvtærede skjold. (Det ER set!!)

Nu er det ikke så ligetil at få en plæneklipper på et rullefelt, men jeg vil
tro, man efter denne modificering har en effektforøgelse på 70-100% (Og et
tilsvarende større smil på farmands fjæs ved græsslåning)

Happy Modding!

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 12:35

Den Sat, 23 Apr 2005 11:26:18 +0200, "cykellapper"
<adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev:

> [...]
>luftfilterkassen og udstødningen, så den bedre kan få vejret (og "den rigtige

Hvorfor ikke bare køre på ren dieselstart?
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Beware of "it is too good to be true".

Fra : Calle.

Dato : 23-04-05 12:40

Jens Petersen wrote:
> Hvorfor ikke bare køre på ren dieselstart?
Han skulle jo gerne nå hele plænen rundt.
Samtidig ville det nok gøre ondt i pengepungen.
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-04-05 14:15

I news:kv4ae.113880$Vf.4186787@news000.worldonline.dk <Armand>
<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> [...]
> primitive motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen
> der har kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.

Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide er,
at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 22-04-05 14:19

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide
> er, at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top :)

ja og at tændrørene ikke må hae knaster.
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-04-05 14:37

I news:pQ6ae.602$Ap.260@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake> skrev:

> ja og at tændrørene ikke må hae knaster.

Ja da, men det er endnu ikke lykkedes mig af få en B&S motor, der tænder
bare nogenlunde korrekt, til at lave 'knaster' på tændrørene :)

PS.
('Knaster' er koksaflejringer på tændrørets elektroder, der opstår hvis
blandingsforhold eller tændingstidspunkt er meget forkert). Det ved
Calle og det ved jeg. Nu ved i andre det også :) )

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 22-04-05 19:25

> [...]
> hvis blandingsforhold eller tændingstidspunkt er meget forkert). Det
> ved Calle og det ved jeg. Nu ved i andre det også :) )

samt på 2 takst motorer, pga. olien i benzinen
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-04-05 14:26

I news:4268f8d3$0$73750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:

> I news:kv4ae.113880$Vf.4186787@news000.worldonline.dk <Armand>

> Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide
> er, at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top :)

Glemte lige etlille link :(
http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : ...

Dato : 22-04-05 16:49

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Glemte lige etlille link :(
> http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm

Fed animation på side 3, så kan alle vel forstå det..........

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-04-05 19:10

> [...]
> motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
> kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.

Her er i hvert fald en shop som sælger sådanne manualer - måske du kan nappe
titlerne og finde dem her i EU ?

http://shakyparts.com/briggs___stratton_manuals.html

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 22-04-05 19:41

On Fri, 22 Apr 2005 12:39:29 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den primitive
>motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
>kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv. Tecumseh -motorerne?

Jacks Small Engines har utrolig meget info, en del af det oven i købet
gratis.

http://www.jackssmallengines.com/

Lars

--
www.tomtom3.dk - Danmarks hyggeligste forum for navigationsfreaks.
100% humør, 100% censurfrit, 100% for brugerne.

Fra : Helene og Lars

Dato : 23-04-05 06:47

Biltema sælger en rep. manual til B&S motorer....

MVH Lars