|
| teknisk manual til plæneklipperens Briggs ~ Fra : Armand |
Dato : 22-04-05 11:39 |
|
Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den primitive
motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv. Tecumseh -motorerne?
--
Armand.
| |
Calle. (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 22-04-05 13:41 |
|
Armand wrote:
> Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den
> primitive motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen
> der har kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.
> Tecumseh -motorerne?
Det er jo bare en alm. 1 cyl. 4 takts motor, se beskrivelser af en sådan.
--
Calle.
| |
Armand (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-04-05 18:38 |
|
Calle. wrote:
> Armand wrote:
>
>>Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den
>>primitive motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen
>>der har kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.
>>Tecumseh -motorerne?
>
>
> Det er jo bare en alm. 1 cyl. 4 takts motor, se beskrivelser af en sådan.
Det er det jo netop ikke:
- Er den ikke sideventilet?
- Det man tror er tanken er i virkeligheden et stort svømmerhus og
karburatoren er ikke som den var på min Maxi!
- Omdrejningerne reguleres af en vinge der sidder i luftkølings-kanalen!
Her til foråret skaber min plæneklipper sig uvant: Den ruller op og ned
i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte og hvor
at slutte for at få den til at arte sig. Derfor ville en manual á de
kendte "Haynes" til biler og motorcykler være en rar ting at kunne
orientere sig i!
--
Armand.
| |
Ole Mikkelsen (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Ole Mikkelsen |
Dato : 22-04-05 23:17 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:GDaae.113948$Vf.4187270@news000.worldonline.dk...
> Calle. wrote:
> > Armand wrote:
> - Omdrejningerne reguleres af en vinge der sidder i luftkølings-kanalen!
>
> Her til foråret skaber min plæneklipper sig uvant: Den ruller op og ned
> i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte og hvor
> at slutte for at få den til at arte sig.
Du skal garanteret have en ny feder til at holde vingen der styrer
omdrejningerne
det plejer at være den der gør knuder.
Ole
| |
Thomas Nørgaard (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Nørgaard |
Dato : 23-04-05 08:30 |
|
"Ole Mikkelsen" <Ole_LisbethFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:426977f0$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:GDaae.113948$Vf.4187270@news000.worldonline.dk...
>> Calle. wrote:
>> > Armand wrote:
>
>> - Omdrejningerne reguleres af en vinge der sidder i luftkølings-kanalen!
>>
>> Her til foråret skaber min plæneklipper sig uvant: Den ruller op og ned
>> i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte og hvor
>> at slutte for at få den til at arte sig.
>
> Du skal garanteret have en ny feder til at holde vingen der styrer
> omdrejningerne
> det plejer at være den der gør knuder.
>
> Ole
>
>
Hejsa!
Du kan finde motordiagrammer til alle B&S motorer på deres hjemmeside.
Når motoren kører op og ned i omdrejninger, kan det være flere ting.
Fjederen til motorvingen, eller den lille pakning der sidder mellem
karburator og benzintanken. En ny pakning kan købes for ca. 100,-
--
Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
__________________________________________
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005
| |
Ukendt (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-04-05 08:45 |
|
Den Sat, 23 Apr 2005 09:29:58 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> skrev:
>Du kan finde motordiagrammer til alle B&S motorer på deres hjemmeside.
>Når motoren kører op og ned i omdrejninger, kan det være flere ting.
>Fjederen til motorvingen, eller den lille pakning der sidder mellem
>karburator og benzintanken. En ny pakning kan købes for ca. 100,-
Eller repareres med 'sekundlim'
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
When it gets to be your turn, they change the rules.
| |
Calle. (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 23-04-05 09:20 |
|
Jens Petersen wrote:
> Eller repareres med 'sekundlim'
Det er da utroligt hvor mange klyttere der findes ;-(
--
Calle.
| |
... (23-04-2005)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 23-04-05 10:27 |
|
*LOL*
Nej Calle.
Det er meget bedre at ligge og rode med sekundlim, flydende pakning, små
sindrige løsninger, i et par weekender. End det er at købe reservedelen for
måske 100.--kr. Så er man jo også sikker på, at motoren brænder ordentligt
af, når ide'en ikke virkede alligevel.
"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
news:Bynae.234$aC7.36@news.get2net.dk...
> Jens Petersen wrote:
>> Eller repareres med 'sekundlim'
>
> Det er da utroligt hvor mange klyttere der findes ;-(
>
> --
> Calle.
>
| |
Calle. (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 23-04-05 12:30 |
|
.... wrote:
> *LOL*
>
> Nej Calle.
> Det er meget bedre at ligge og rode med sekundlim, flydende pakning,
> små sindrige løsninger, i et par weekender. End det er at købe
> reservedelen for måske 100.--kr. Så er man jo også sikker på, at
> motoren brænder ordentligt af, når ide'en ikke virkede alligevel.
>
Ja utroligt.
--
Calle.
| |
Ukendt (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-04-05 12:06 |
|
Den Sat, 23 Apr 2005 10:20:24 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:
>> Eller repareres med 'sekundlim'
>
>Det er da utroligt hvor mange klyttere der findes ;-(
B&S er noget klyt når pakningen går i stykker efter to somre.
Indtil videre har min reparation holdt i to år, så jeg mener ikke jeg
har gjort noget galt ved at lime den.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
If you have nothing to do, don't do it here.
| |
Calle. (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 23-04-05 12:35 |
|
Jens Petersen wrote:
> B&S er noget klyt når pakningen går i stykker efter to somre.
>
Det kan også ske på en ferrari. B&S kan normalt køre i mange år
> Indtil videre har min reparation holdt i to år, så jeg mener ikke jeg
> har gjort noget galt ved at lime den.
Hvis man ikke kan skaffe pakningen til rimelige penge, så hellere lave en ny
pakning af pakningspapir/pap.
Så er man da sikker på det virker, og kan skilles ad igen.
--
Calle.
| |
Andreas M. Hansen (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 23-04-05 16:18 |
|
> Hvis man ikke kan skaffe pakningen til rimelige penge, så hellere lave en
> ny pakning af pakningspapir/pap.
> Så er man da sikker på det virker, og kan skilles ad igen
Sidste år viste den legendariske "Bosse Bildoktoren" i svensk tv hvordan man
fremstillede perfekte pakninger af en mælkekarton - de blev faktisk så gode
som en original pakning.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Ukendt (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-04-05 16:40 |
|
Den Sat, 23 Apr 2005 13:34:34 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:
>Hvis man ikke kan skaffe pakningen til rimelige penge, så hellere lave en ny
>pakning af pakningspapir/pap.
>Så er man da sikker på det virker, og kan skilles ad igen.
I dette tilfælde er pakningen integreret med en membran og det var
membranen der havde løsnet sig, det klarer man ikke lige med et stykke
pap.
Selvfølgelig kan det skilles ad, det er jo ikke kaburatoren jeg har
limet sammen
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
If you fiddle with something long enough, it will break...
| |
cykellapper (23-04-2005)
| Kommentar Fra : cykellapper |
Dato : 23-04-05 10:26 |
|
Armand wrote:
> Her til foråret skaber min plæneklipper sig uvant: Den ruller op og
> ned i omdrejninger. Men jeg kan ikke overskue hvor at skulle starte
> og hvor at slutte for at få den til at arte sig.
Hvis det er en ældre model, der nok alligevel går i stykker på et tidspunkt,
plejer jeg at gøre følgende, der i parantes bemærket _ikke_ får skidtet til at
gå længere på en liter brændstof. I øvrigt vil jeg ikke gøres ansvarlig for
skader på person eller klipper.
Da det er en sideventilet motor, skal man ikke være så bange for bukkede
ventiler pga det øgede antal omdrejninger:
1: Choker-spjældet er unødvendigt, og det blokerer for lufttilførslen/flowet i
karburatoren. Væk med det. Brug Dieselstart, hvis det er nødvendigt ved
koldstart, men det er det som regel ikke. Lav evt. flere og større huller i
luftfilterkassen og udstødningen, så den bedre kan få vejret (og "den rigtige
lyd" (tm))
2: Regulatoren forbindes med en stangforbindelse til gaskablet, så man har fuld
manuel kontrol over gasgivningen. Kør rundt med halv gas ved normal klipning, og
giv så fuld skrue, når du vil imponere naboen. Pump evt. gashåndtaget et par
gange. Der er en udmærket gasrespons på en "moddet" B&S!
3: På med noget fuldsyntetisk racerolie fra motorcyklen. Check oliestand før
hver start.
4: Bliv overrasket over, hvor mange omdrejninger en 3.5HK B&S maskine kan tage
5: Pas på de sten, der kommer igennem det halvtærede skjold. (Det ER set!!)
Nu er det ikke så ligetil at få en plæneklipper på et rullefelt, men jeg vil
tro, man efter denne modificering har en effektforøgelse på 70-100% (Og et
tilsvarende større smil på farmands fjæs ved græsslåning)
Happy Modding!
--
Preben Mortensen
(Cykellapper)
| |
Ukendt (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-04-05 12:35 |
|
Den Sat, 23 Apr 2005 11:26:18 +0200, "cykellapper"
<adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev:
>1: Choker-spjældet er unødvendigt, og det blokerer for lufttilførslen/flowet i
>karburatoren. Væk med det. Brug Dieselstart, hvis det er nødvendigt ved
>koldstart, men det er det som regel ikke. Lav evt. flere og større huller i
>luftfilterkassen og udstødningen, så den bedre kan få vejret (og "den rigtige
>lyd" (tm))
Hvorfor ikke bare køre på ren dieselstart?
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Beware of "it is too good to be true".
| |
Calle. (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 23-04-05 12:40 |
|
Jens Petersen wrote:
> Hvorfor ikke bare køre på ren dieselstart?
Han skulle jo gerne nå hele plænen rundt.
Samtidig ville det nok gøre ondt i pengepungen.
--
Calle.
| |
Carsten Finn Rasmuss~ (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ |
Dato : 22-04-05 14:15 |
|
I news:kv4ae.113880$Vf.4186787@news000.worldonline.dk <Armand>
<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:
> Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den
> primitive motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen
> der har kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.
> Tecumseh -motorerne?
Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide er,
at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top :)
--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....
| |
Calle. (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 22-04-05 14:19 |
|
Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide
> er, at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top :)
ja og at tændrørene ikke må hae knaster.
--
Calle.
| |
Carsten Finn Rasmuss~ (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ |
Dato : 22-04-05 14:37 |
|
I news:pQ6ae.602$Ap.260@news.get2net.dk <Calle.> <fake@fake.fake> skrev:
> Carsten Finn Rasmussen wrote:
>> Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide
>> er, at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top
>> :)
>
> ja og at tændrørene ikke må hae knaster.
Ja da, men det er endnu ikke lykkedes mig af få en B&S motor, der tænder
bare nogenlunde korrekt, til at lave 'knaster' på tændrørene :)
PS.
('Knaster' er koksaflejringer på tændrørets elektroder, der opstår hvis
blandingsforhold eller tændingstidspunkt er meget forkert). Det ved
Calle og det ved jeg. Nu ved i andre det også :) )
--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....
| |
Calle. (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 22-04-05 19:25 |
|
Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Ja da, men det er endnu ikke lykkedes mig af få en B&S motor, der
> tænder bare nogenlunde korrekt, til at lave 'knaster' på tændrørene :)
>
> PS.
> ('Knaster' er koksaflejringer på tændrørets elektroder, der opstår
> hvis blandingsforhold eller tændingstidspunkt er meget forkert). Det
> ved Calle og det ved jeg. Nu ved i andre det også :) )
samt på 2 takst motorer, pga. olien i benzinen
--
Calle.
| |
Carsten Finn Rasmuss~ (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ |
Dato : 22-04-05 14:26 |
|
I news:4268f8d3$0$73750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:
> I news:kv4ae.113880$Vf.4186787@news000.worldonline.dk <Armand>
> <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:
>
>> Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den
>> primitive motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen
>> der har kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.
>> Tecumseh -motorerne?
>
> Det er en _meget_ simpel konstruktion. Det eneste du behøver at vide
> er, at der ikke må være vand i tanken og den skal tænde 1mm før top :)
Glemte lige etlille link :(
http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm
--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....
| |
... (22-04-2005)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 22-04-05 16:49 |
|
"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
news:4268fb62$0$73715$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Glemte lige etlille link :(
> http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm
>
Fed animation på side 3, så kan alle vel forstå det..........
| |
Andreas M. Hansen (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 22-04-05 19:10 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:kv4ae.113880$Vf.4186787@news000.worldonline.dk...
>
>
> Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den primitive
> motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
> kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.
> Tecumseh -motorerne?
>
Her er i hvert fald en shop som sælger sådanne manualer - måske du kan nappe
titlerne og finde dem her i EU ?
http://shakyparts.com/briggs___stratton_manuals.html
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Lars (ArthurDent) (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Lars (ArthurDent) |
Dato : 22-04-05 19:41 |
|
On Fri, 22 Apr 2005 12:39:29 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>
>
>Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den primitive
>motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
>kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv. Tecumseh -motorerne?
Jacks Small Engines har utrolig meget info, en del af det oven i købet
gratis.
http://www.jackssmallengines.com/
Lars
--
www.tomtom3.dk - Danmarks hyggeligste forum for navigationsfreaks.
100% humør, 100% censurfrit, 100% for brugerne.
Over 100 gratis POIer, og INGEN begrænsninger på download.
| |
Helene og Lars (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Helene og Lars |
Dato : 23-04-05 06:47 |
|
Biltema sælger en rep. manual til B&S motorer....
MVH Lars
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:kv4ae.113880$Vf.4186787@news000.worldonline.dk...
>
>
> Det irriterer mig at jeg er så fremmed som jeg er overfor den primitive
> motor der sidder på min plæneklipper, så er der ikke nogen der har
> kendskab til en dybere beskrivende manual til B&S hhv.
> Tecumseh -motorerne?
>
> --
> Armand.
| |
|
|