Skære i plexiglas
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-05 21:16

Hej

Jeg har købt mig et par stumper plexiglas som skal skæres ud i en
bestemt størrelse. Jeg har aldrig prøvet at skære sådan noget, men kan
huske at en kollega gjorde det på arbejdet, med det resultat at de
flækkede....

I tømmerhandlen sagde ekspedienten at jeg skulle bruge noget med fart i
- en fukssvans var for langsom, men en vinkelsliber ville være fin. Jeg
har en fin vinkelsliber og en skæreskive som bør kunne bruges - men jeg
er nu blevet nervøs for om jeg kan skære lige med sådan et bæst .....

Er der nogen som kan komme med lidt fif og gode råd?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-04-05 21:39

> [...]
> flækkede....
>
> I tømmerhandlen sagde ekspedienten at jeg skulle bruge noget med fart i

I et plastfirma jeg var ansat i, havde vi en rundsav med en lidt hurtigere
motor end sædvanligt, med en klinge der vist også var speciel, men vist mest
for at kunne holde. Uden at ville hænges op på det, mener jeg du har gode
chancer i en alm. bordrundsav med en skarp klinge, der absolut ikke må
klemme, og så skal den ikke stikke ret meget op. Husk briller, pas på
nallerne, og vov forsøget. Hvis det er Polycarbonat(brudsikker) ved jeg ikke
hvad man gør maskinelt, men det kan man håndsave.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 21:41

On Thu, 21 Apr 2005 22:15:37 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
>er nu blevet nervøs for om jeg kan skære lige med sådan et bæst .....
>
>Er der nogen som kan komme med lidt fif og gode råd?

jeg har gjort det at lægge er retskinne på og spænde den fast, og
derefter køre gentagne gange med hjørnet at et skarpe stemmejern,
eller en skarp syl i samme rille, som bliver dybere for hver gang,
hvorefter akrylen er nem at knække af og bliver helt ret.

du skal måske øve dig lidt så sylen ikke smutter.

ellers en rundsav med fin klinge.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Tomas Jensen

Dato : 21-04-05 21:45

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> er nu blevet nervøs for om jeg kan skære lige med sådan et bæst .....
>
> Er der nogen som kan komme med lidt fif og gode råd?

hej

Jeg plejer at bruge en båndsav - den er perfekt til formålet. Når jeg
ikke kan bruge dén, fordi pladen er for stor, bruger jeg vinkelsliberen.

Og... nej, man (jeg) kan ikke skære helt lige med en sådan, så jeg
plejer at skære lidt uden for stregen og slibe resten ind med
båndsliberen. Obs at den nærmest smelter sig gennem pladen => ret store
grater.

En stiksav er ikke velegnet, da man også med den risikerer at flække
pladen, foruden ved at sporet ofte smelter sammen igen bag ved klingen.

Har aldrig turdet prøve med en rundsav.

Mvh Tomas

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 21:52

Tomas Jensen wrote:
> En stiksav er ikke velegnet, da man også med den risikerer at flække
> pladen, foruden ved at sporet ofte smelter sammen igen bag ved
> klingen.
så har du brugt en alt for fintandet klinge, der ikke slipper spånerne.
Vi bruger udelukkende stiksav når vi skærer i plexiglas. Hvilket vi ofte
gør.
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:12

On Thu, 21 Apr 2005 22:45:12 +0200, Tomas Jensen
<hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev:

>Har aldrig turdet prøve med en rundsav.

ingen problemer med et rundsav, bare husk at lade beskyttelsesplasten
blive på pladen da metal der gnider op af akryl, laver ridser.

men man skal altid huske brillerne da akryl kan være ganske varmt at
få på sig.
--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 22:24

Per H wrote:

> ingen problemer med et rundsav, bare husk at lade beskyttelsesplasten
> blive på pladen da metal der gnider op af akryl, laver ridser.

Ja, det blir sku ikke kønt ;-(

> men man skal altid huske brillerne da akryl kan være ganske varmt at
> få på sig.

Kun hvis man bruger forkert værktøj, så der udvikles varme.

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 06:40

On Thu, 21 Apr 2005 23:24:21 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>Ja, det blir sku ikke kønt ;-(

>Kun hvis man bruger forkert værktøj, så der udvikles varme.

ok forfra.

husk briller da der er fart på når saven smider akrylspånerne fra sig
med stor kraft, og gør ondt at få i ansigtet, og spec øjenene.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-04-05 09:09

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Kun hvis man bruger forkert værktøj, så der udvikles varme.

VÅS !!

Når du skærer i materiale vil det _altid_ blive varmt. Måden at gøre det på
er at undgå det bliver _for_ varmt. Skærer du i træ bliver det altså også
varmt, og lader man en klinge stå og køre i et stykke træ, så vil du
bagefter kunne se på træet hvor klingen har stået og blev varm. Det samme
vil være gældende for akryl, hvor det dog så bare vil smelte akrylen pga
varmen.

Du kan godt bruge en almindelig rundsav til det, men du skal have en god
skarp klinge til det. En specialslebet klinge vil være det bedste, men en
almindelig kan også bruges, dog med lidt forsigtighed. Og -- som andre
skriver -- HUSK beskyttelsen. Bruger du en stationær rundsav, så husk
overdækning af klingen. Det giver lidt større sikkerhed for du ikke får det
i hovedet, og brillerne gør du ikke får noget i øjnene.

Jesper

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 21:49

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> bæst .....
>
> Er der nogen som kan komme med lidt fif og gode råd?

Brug IKKE vinkelsliber. Havde engang en lærling der gjorde det. Plexiglassen
smelter fast i skiven.
Brug en fintandet klinge på stiksaven, så sker der intet. Vi bruger meget
plexiglas på jobbet, og har endnu ikke flækket det ved brug at stiksav.
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 21:54

Calle. wrote:

> [...]
> Brug en fintandet klinge på stiksaven, så sker der intet. Vi bruger
> meget plexiglas på jobbet, og har endnu ikke flækket det ved brug at
Der skulle stå grov tandet, og IKKE fintandet. Da den bliver blind af
smeltet plast.
Den grovve kan slippe spånerne.
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-05 22:18

On Thu, 21 Apr 2005 22:54:06 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Der skulle stå grov tandet, og IKKE fintandet. Da den bliver blind af
>smeltet plast.
>Den grovve kan slippe spånerne.

Jeg prøver stiksaven tror jeg .... og det kan jeg få prøvet i morgen.

Skal man på nogen måde spænde plexiglaspladen fast inden man saver? Med
en skruetvinge, eller måske et brædt ovenpå som så klemmes på plads med
en skruetvinge?

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 22:22

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Skal man på nogen måde spænde plexiglaspladen fast inden man saver?
> Med en skruetvinge, eller måske et brædt ovenpå som så klemmes på
Ja det er en god ide. Det er nemlig ofte fordi at det blafrer, at det
flækker for folk
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 06:36

On Thu, 21 Apr 2005 23:18:23 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
>
>Skal man på nogen måde spænde plexiglaspladen fast inden man saver? Med
>en skruetvinge, eller måske et brædt ovenpå som så klemmes på plads med

gør den fast som hvis det var en tynd 4 mm hård masunit du skar i.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-05 20:45

On Fri, 22 Apr 2005 07:36:18 +0200, Per H <> wrote:

> gør den fast som hvis det var en tynd 4 mm hård masunit du skar i.

Jeg er gartner og går normalt ikke rundt og laver snedkerarbejde, så jeg
har ingen anelse om hvordan det er at skære i masonit

Jeg spændte plexiglasset fast på mit "arbejdsbord" (to store planker på
et par bukke, med mellemrum mellem plankerne) med et par skruetvinger og
skar det med stiksaven. Det gik let og smertefrit og blev noget nær
perfekt.

Jeg takker for de gode råd.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:07

On Thu, 21 Apr 2005 22:49:05 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>Brug IKKE vinkelsliber. Havde engang en lærling der gjorde det. Plexiglassen
>smelter fast i skiven.

ikke med en diamantklinge.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 22:23

Per H wrote:

> ikke med en diamantklinge.
Det vil jeg nu ikke ødelægge mine klinger med. Det er jo meget nemmere med
kaninknepperen
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 06:32

On Thu, 21 Apr 2005 23:22:42 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>Det vil jeg nu ikke ødelægge mine klinger med. Det er jo meget nemmere med
>kaninknepperen

en diamantklinge til 18 kr, hos harald nyborg bliver da ikke ødelagt,
akryl er jo ganske blødt, og snitttet bliver sikkert pænere end hvis
man bruger kaninen. Jeg bruger kaninen til næsten alt jeg skærer af
pvc, tagrender, pvc tage, akryl.

og benytter man en kanin er der chanser for at pladen hopper, og
revner.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 22-04-05 07:31

Man kan køle savsnittet med sprit i en flaske med lille tud, så man kan lave
en fin lille stråle. Så kan man save med hvad som helst.
Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 08:03

On Fri, 22 Apr 2005 08:30:55 +0200, "Thomas Strandvig"
<thomas@strandvig.dk> skrev:

>Man kan køle savsnittet med sprit i en flaske med lille tud, så man kan lave
>en fin lille stråle. Så kan man save med hvad som helst.
>Mvh Thomas

jeg mener også et det er sprit man nemmest pudser akryl med, da det
bliver mega elektrisk, ved normal pudsning.

nå det var et sidespring.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Calle.

Dato : 22-04-05 08:43

Per H wrote:

> jeg mener også et det er sprit man nemmest pudser akryl med, da det
> bliver mega elektrisk, ved normal pudsning.

Ja mange gør, men de kan godt blive matte og hvde af det ;-(
--
Calle.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-04-05 09:14

<Per H> skrev i en meddelelse

> jeg mener også et det er sprit man nemmest pudser akryl med, da det
> bliver mega elektrisk, ved normal pudsning.

Prøv almindelig vand med noget skyllemiddel i, i stedet for. Skyllemidlet
gør det, at det fjerner de elektriske spændinger, eller det statiske
elektricitet, og gør det, at pladen ikke så nemt tager imod støv. Prøv det
også på tv, pladespillerlåg, og andre ting der hurtigt bliver støvede. Det
virker.

Jesper

Fra : Calle.

Dato : 22-04-05 08:42

Per H wrote:
> og benytter man en kanin er der chanser for at pladen hopper, og
> revner.
Skruetvingen er opfundet
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-04-05 07:57

I news:7b2g611sh0ps033i4r7vrieqh2nvg4o19b@4ax.com <Mads Lie Jensen>
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
> bæst .....
>
> Er der nogen som kan komme med lidt fif og gode råd?

Jeg har savet masser af plexiglas med en fukssvans, det er ikke noget
problem. Sørg for et godt anlæg f.eks. en spånplade og sav 'fladt' ca.
20 grader mellem sav og plade akkurat som du ville gøre med en tynd
finerplade. Brug rolige strøg og lad saven gøre arbejdet. Bagefter
skraber du kanten med en sieklinge, det giver en helt glat blank
overflade :)

Stiksaven med en reverseklinge vil sikkert også kunne gøre det, men jeg
tro fukssvansen laver pænere arbejde.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-04-05 19:32

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
>I news:7b2g611sh0ps033i4r7vrieqh2nvg4o19b@4ax.com <Mads Lie Jensen>

Der skal anvendes en speciel klinge til formålet, idet de enkelte
tænders vinkel skal være en anden end til metal og træ.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-05 20:51

On Fri, 22 Apr 2005 08:57:15 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

> [...]
>finerplade. Brug rolige strøg og lad saven gøre arbejdet. Bagefter
>skraber du kanten med en sieklinge, det giver en helt glat blank

Nu er du jo laaaangt ude over mine evner indenfor snedkeri-arbejde
Siderne skal heldigvis skjules i en rille som er fræset i en træstolpe
(det er til en skilteholder, med træ på alle sider, hvor akrylen sidder
i midten.)

>Stiksaven med en reverseklinge vil sikkert også kunne gøre det, men jeg
>tro fukssvansen laver pænere arbejde.

Du kender tydeligvis ikke mine evner med en fukssvans

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-05 07:30

I news:n4li61t49fh7hdt2kd8m5b06en5ccahber@4ax.com <Mads Lie Jensen>
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> Du kender tydeligvis ikke mine evner med en fukssvans

Det er altid godt at kende sine begrænsninger, det sparer en masse
ærgrelser ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-04-05 09:45

wrote:

> [...]
> er nu blevet nervøs for om jeg kan skære lige med sådan et bæst .....
>
> Er der nogen som kan komme med lidt fif og gode råd?

Hvis du skal lave lige snit kan det betale sig et knække acrylglaset. Lidt
lige som med rigtig glas. Hvis det bliver gjort rigtigt giver det det
klart bedste og flotteste resultat.
Du lægger en metallinial hvor du vil knække glaset og skær dybt med en
skarp hobbykniv. Så lægger du glaset på en skarp bordkant og spænder et
brædt på så det ligger fast. Så tager du fat i glasset som ligger ud over
kanten og med et fast og resolut greb knækker du det ned. Hvis du har
skåret ordenlig for vil glasset nu knække langs snittet. Det er en god ide
at bruge handsker hvis du ikke vil skære fingerne. Det kan være svært at
knække acrylgals hvis snittet er for bredt, men til mindre snit er det
genialt.

/Thomas

Fra : Simon

Dato : 23-04-05 19:02

har altid med stpr succes brugt en stiksav med en fin metalklinge, Altså
meget meget smp tænder. Virker fint

Simon

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk