Maling af MDF-plade, hvordan?
Fra : JS

Dato : 21-04-05 11:59

Jeg påtænker at opsætte en mdf-plade som skrivebord.
Den skal være blank hvid.
Hvordan skal jeg behandle den for at den kan holde til slid fra albuer og
kaffekopper i laang tid?
Den skal vel grundes med et eller andet der "lukker" den, men skal den også
lakeres bagefter?
Jeg ved at man kan få gennemfarvede sorte mdf-plader, men kan man også få
dem i hvid?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-04-05 13:14

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in

> [...]
> også lakeres bagefter?
> Jeg ved at man kan få gennemfarvede sorte mdf-plader, men kan man også

Jeg vil klart foretrække at lakere pladen et antal gange efter den er malet
derved undgår du at slide på malingen og pladen bliver meget nemmere at
rengøre med tiden (kaffepletter på hvid maling findes nok ikke værre).

Om det er nødvendigt med at grunde inden du maler kommer vel an på
malingen, men umiddelbart ville jeg nok ikke gøre det. Kan måske med fordel
male - slibe - male - let slibning - lakere X antal gange med
mellemslibninger. Måske 3 gange maling hvis der er problemer med at få det
til at dække ordentligt, du vil blive ked af hvis der er en ikke helt hvid
plet på pladen inden du lakere.

Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-04-05 16:55

Hej

JS wrote:
> [...]
> kaffekopper i laang tid?
> Den skal vel grundes med et eller andet der "lukker" den, men skal den også

Du skal bruge noget grunder først. Forskellige farver kan give
forskellige resultater på finishen.

Jeg har tre skriveborde i huset som alle er hjemmelavede af MDF. En
gennemsort lakeret som gav et super flot finish fordi den med lak bliver
dyb sort med gnister af de ikke-farvede korn. Så tog vi to brune plader
og malede dem henholdsvis lilla og gul.

De brune plader var samme type, med samme type maling, lavet på samme
tid ved samme temperatur og med hvert sit malersæt af samme slags. Men
forskellen i tonefarverne var nok til at gøre finishen forskellig fordi
vi ikke brugte en grunder først. Så derfor vil jeg kraftigt anbefale dig
at bruge en grunder først. Dernæst maler du og til sidst, så lakerer du.

Jeg ved godt at det stinker, men alligevel vil jeg anbefale dig at bruge
terpentin-baserede produkter. De farvede borde malede vi med
vandbaserede malinger, men de føles efter efter 4-5 uger stadig fugtige.

> Jeg ved at man kan få gennemfarvede sorte mdf-plader, men kan man også få
> dem i hvid?

Ikke mig bekendt.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 23-04-05 10:07

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> terpentin-baserede produkter. De farvede borde malede vi med vandbaserede
> malinger, men de føles efter efter 4-5 uger stadig fugtige.

Sigma har fremstillet en ny vandig maling, den er ridsefast og i glans 80.
Den er helt hærdet efter 4-5 dage.

John

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-04-05 12:13

Hej

John Vedsegaard wrote:
> Sigma har fremstillet en ny vandig maling, den er ridsefast og i glans 80.
> Den er helt hærdet efter 4-5 dage.

Ja tak. Det stod der også på min Sadolin fra Bauhaus, men det holder ikke.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 23-04-05 15:30

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Forskellen er at den fra Sadolin er baseret på Acryl eller latex
(sikkerhedsnummer 00-1). den anden er baseret på vandig Alkyd
(sikkerhedsnummer 0-1)

Sigmas hedder Nova, det er et helt nyt produkt, så jeg ved ikke om den
gulner, men har brugt den hos mig selv, så jeg opdager det nok.

John