opløse sæbeklump
Fra : lhs

Dato : 21-04-05 11:13

Hej

Vi har et afløb i kælderen, der har et knæk, der løber vand fra vores
vaskemaskine ud i dette. Sagen er at sæberesterne fra vaskemaskinen i løbet
af nogle måneder samler sig i en klump og stopper afløbet, jeg så er nød til
at spule ud - lidt langsommeligt arbejde, jeg ville høre om man kunne putte
et et eller andet i afløbet med jævne mellemrum der opløser evt.
sæberester - jeg har prøvet med diverse midler fra byggemarked men jeg synes
ikke det hjælper.

MVH

Lars HS

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 13:26

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et et eller andet i afløbet med jævne mellemrum der opløser evt.
> sæberester - jeg har prøvet med diverse midler fra byggemarked men jeg

Afløbsrens, som kan købes i diverse supermarkeder, plejer at være effektivt
både forebyggende og når skaden er sket.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 16:54

Buffy wrote:
> "lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Afløbsrens, som kan købes i diverse supermarkeder, plejer at være
> effektivt både forebyggende og når skaden er sket.
Men er ikke den rigtige løsning. Såmtidig er det også et mijøsvineri at
bruge afløsrens.
Kloakken må være lavet forkert, når det kan sætte sig sådan til.
Det bedste er at få rørføringen lavet korrekt.
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 22-04-05 00:16

Calle. wrote:

> [...]
> Kloakken må være lavet forkert, når det kan sætte sig sådan til.
> Det bedste er at få rørføringen lavet korrekt.

Evt. få lavet et bundfældnings filter undervejs :-/

--
Armand.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 21-04-05 18:43

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> løbet
> af nogle måneder samler sig i en klump og stopper afløbet, jeg så er nød

Bruger du mon for meget vaskepulver siden det stopper til?

Ole

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-04-05 18:52

I news:d47ubs$6tv$1@news.orange.dk <lhs> <shane(fjern)@get2net.dk>
skrev:

> [...]
> vaskemaskine ud i dette. Sagen er at sæberesterne fra vaskemaskinen i
> løbet af nogle måneder samler sig i en klump og stopper afløbet, jeg

Fyr en kogevask af en gang imellem. Det har både vaskemaskine og afløb
godt af :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : lhs

Dato : 21-04-05 20:24

Hej

Det vil jeg prøve, vi kogevasker aldrig, måske den helt varme vand kan
skylle røret igennem.

God tanke.

Lars HS

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-04-05 20:50

> Hej
>
> Det vil jeg prøve, vi kogevasker aldrig, måske den helt varme vand kan
> skylle røret igennem.
>
> God tanke.

Netop en rigtig god tanke!
Da vi købte vores nuværende vaskemaskine forklarede sælgeren at ligemeget
hvilken maskine vi købte, så var moderne vaskemaskiner i miljøets hellige
navn så effektive mht. vandforbrug og temperatur, at de ikke kunne holde
maskinen fri for slam og sæberester. Efter hans mening ville man få
problemer med at maskine og afløb slammede til hvis ikke man kogevaskede en
gang imellem. Hans budskab var at der mindst skulle en eller gerne to
kogevaske til om måneden - så kunne man holde systemet frit for aflejringer.

mvh

Andrea M. Hansen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-04-05 08:05

I news:d48uk0$hif$1@news.orange.dk <lhs> <shane(fjern)@get2net.dk>
skrev:

> Hej
>
> Det vil jeg prøve, vi kogevasker aldrig, måske den helt varme vand kan
> skylle røret igennem.

Hvis du tilsætter 30 gram citronsyre forebygger/fjerner du samtidig sur
lugt i maskinen.

> God tanke.

Blind høne kan også finde et korn ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 22-04-05 09:18

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in

> [...]

Jeg giver altid mine servicekunder at de skal vaske kogevask 3-4
gange om mnd., man kan passende gøre det når man vasker viskestykker
og håndklæder.

> Hvis du tilsætter 30 gram citronsyre forebygger/fjerner du
> samtidig sur lugt i maskinen.

HUSK der må ikke være tøj i maskinen når du vasker med citronsyre, da
det ødelægge tøjet. Det bedste man kan gøre er at købe noget af
miele's afkalker, maleinsyren fjerne nemlig kalkrester og lugt, hvor
citronsyreren opløser kalken.

Men hvis man så kommer hexafosfat sammen med vaskepulveret, så
slipper man for det meste kalk, og for den sure lugt. Har man først
fået den sure lugt i sin maskine, så er der kun en vej. Ud og købe
noget opvaskemaskinepulver med klor i, og så ellers vaske en kogevask
med det i, samme dosering som med normal sæbe, og HUSK ingen tøj i
maskinen.