Flere loftslamper i samme roset.
Fra : Morten Andersen

Dato : 20-04-05 19:17

Hejsa

Kan man tilslutte flere lamper i samme roset/lampeudtag. Er der nogle
ting man skal være opmærksom på i så tilfælde. Eller skal man droppe det
og finde en anden løsning - og givet fald hvilken?

/Morten Andersen

Fra : Morten

Dato : 20-04-05 19:24

> Kan man tilslutte flere lamper i samme roset/lampeudtag.

Ja.

> Er der nogle ting man skal være opmærksom på i så tilfælde.

Måske noget lovgivningsmæssigt, som dem i news:dk.teknik.el er helt vild
skrappe til.

Ellers, kan jeg ikke se noget til teknisk til hindre for det.

Mvh
Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-05 22:15

"Morten Andersen" <musaik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan man tilslutte flere lamper i samme roset/lampeudtag. Er der nogle ting
> man skal være opmærksom på i så tilfælde.

Ifølge SB afsnit 6, 521.8.3 må du max. tilslutte 2 tilledninger i en roset.
Oversat: Du må max tilslutte 2 lamper, til samme roset.

--
mvh Uffe

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-04-05 23:31

Uffe Bærentsen wrote:
> "Morten Andersen" <musaik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ifølge SB afsnit 6, 521.8.3 må du max. tilslutte 2 tilledninger i en roset.
> Oversat: Du må max tilslutte 2 lamper, til samme roset.

Næh, du må da godt tilslutte 10 lamper hvis du har lyst. Bare det ikke
overstiger maksimal belastning for installationen. Du må bare ikke føre
mere end to ledninger ind i lampestedet. Så man skal blot føre en
ledning fra en lampe til den næste osv.

- Lars

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-04-05 07:34

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overstiger maksimal belastning for installationen. Du må bare ikke føre
> mere end to ledninger ind i lampestedet. Så man skal blot føre en ledning

Hvis du vil gøre det på den måde, så skal lampen også være forberedt for 2
tilledninger.
Hvis den ikke er det og du tilføjer en ekstra ledning, så er du
lampefabrikant.
Dermed har du påtaget dig det fulde produktansvar mht. lampen.
Derfor er det ikke klogt at begynde på den slags, IMO.

--
mvh Uffe