Rød bille?
Fra : tb

Dato : 20-04-05 18:53

Jeg har fået en rød bille i huset (ville gerne ligge et billede på en binær
gruppe, men kan ikke finde nogle dk).
Den er lidt lang i det. Ca 1 cm lang og 4mm bred. den kan flyve, men kan
tydligvis ikke se hvorhen :-/

Er der nogen der har en ide om hvad det kan være for en, så jeg kan finde ud
af hvor de kommer fra - og i særdeleshed - hvordan jeg slipper af med dem!

Mistanken kommer fra brændet ved brændeovnen. Der faldt noget bak af et
stykke brænde, og herunder var der ca. 50 fede larver ca 1 cm lange. Kan
det være dem ?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-04-05 19:38

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være for en, så jeg kan finde
> ud af hvor de kommer fra - og i særdeleshed - hvordan jeg slipper af med
> dem!

Jeg vil tro, det er en liljebille, der har forvildet sig ind, måske - måske
ikke - sammen med brændet.
Du kommer af med den ved at træde på den.
Når/hvis de går i dine liljer, kan du bare ryste dem ned i en skål med vand
og evt. lidt sulfo eller olie.

Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 20:00

tb wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være for en, så jeg kan
> finde ud af hvor de kommer fra - og i særdeleshed - hvordan jeg
Liljebille! Tvær skidtet ud.
--
Calle.

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-05 21:03

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Liljebille! Tvær skidtet ud.

Sludder, en liljebille er ikke 1 cm. lang, højest 6 mm. Derfor kan man
selvfølgelig godt tvære den ud

mvh
Preben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-05 22:52

Preben Andersen wrote:

en liljebille er ikke 1 cm. lang, højest 6 mm.

De biller, der plejer at gå i mine liljer, er ikke sådan nogle bette kravl.
Men ellers er det rigtigt, at de bare skal tværes. Deres larver kan på nul
tid få liljerne til at se meget ynkelige ud.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : tb

Dato : 20-04-05 21:38

Takker for info.

Efter billeder at se, ligner dem rigtigt meget, blot er den ikke blank men
mat (men her på djursland er der meget indavl og genfejl

Jeg spørger dog ikke fordi vi har én men nærmere 50 :-/

Fra : tb

Dato : 20-04-05 21:42

> Jeg spørger dog ikke fordi vi har én men nærmere 50 :-/

- og at de er kommet fra den ene dag til den anden, og at de er i vores mad,
i vores kaffekop - alle steder :-/

Fra : bubber

Dato : 21-04-05 15:42

Liljebillen hedder nu "kardinalbille".
Hvis du søger på Google - og billeder kan du se billeder én masse af
Kardinalbillen.

Jeg tror nu også det er sådan én du har.

m.v.h

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-04-05 16:07

"bubber" <bubber@hotmail.com> wrote in message
> Liljebillen hedder nu "kardinalbille".
> Hvis du søger på Google - og billeder kan du se billeder én masse af
> Kardinalbillen.

De 2 biller har ikke noget med hinanden at gøre.

Kardinalbillen, Pyrochoroa coccinea, ser sådan ud:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=da&PhotoId=1083

Liljebillen, Lilioceris lilii, ser sådan ud:
http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/19.html

mvh
Preben

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-04-05 17:13

"Preben Andersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=da&PhotoId=1083
>
> Liljebillen, Lilioceris lilii, ser sådan ud:

Jeg vil bare sige, jeg har haft liljebiller mange gange. Husker det som
om det er billerne selv, der æder liljerne, det er vel ikke stensikkert,
at de larver du taler om, hører sammen med de to biller.

I det hele taget har jeg kun set liljebiller midt på sommeren og _
aldrig _ inde i huset.

Ruth

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-04-05 17:25

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg vil bare sige, jeg har haft liljebiller mange gange. Husker det som
> om det er billerne selv, der æder liljerne, det er vel ikke stensikkert,
> at de larver du taler om, hører sammen med de to biller.

Hvilke larver? Jeg har vist ikke talt om larver, men i øvrigt er det
liljebillens larver, der gør størst skade. Selve billen æder ikke meget.

> I det hele taget har jeg kun set liljebiller midt på sommeren og _
> aldrig _ inde i huset.

Jeg har heller aldrig set dem inde i huset, men billerne er skam aktive
udenfor allerede nu, og i fuld gang med at parre sig. Prøv midt på dagen at
se godt efter i dit liljebed eller hvis du f.eks. har kejserkroner.

mvh
Preben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-04-05 17:42

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har heller aldrig set dem inde i huset, men billerne er skam aktive
> udenfor allerede nu, og i fuld gang med at parre sig.

Jeg har fundet de første fem - som netop dukkede frem i afskårne grene af
mine fældede grantræer. Et sted skal de vel gemme sig om vinteren.
Tager man "gemmestedet" ind, må de jo pænt følge med.

Hilsen Inger