Hvide pletter på sten
Fra : Nette

Dato : 18-04-05 17:09

Hej gruppe

Min mor har flisebelægning ude foran, hvor hun bor. Sidste år begyndte
fliserne at få hvide pletter. I år ser det herrens ud. Vi har fået at vide,
der intet er at gøre ved det og at det skal betragtes som patina. - Men det
ser mildest talt forfærdeligt ud. Det ligner små hvide fugleklatter på
afstand.
Vi har skrabet, brug div. rengøringsmidler inkl. klorin og rodalon.
Har I prøvet noget lignende og har I et godt råd?
For husejere lægger vel ikke nye fliser hver 4. år pga. hvide pletter???

PFT

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-04-05 17:24

I news:4263daf2$0$79463$14726298@news.sunsite.dk <Nette>
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev:

> Hej gruppe
>
> Min mor har flisebelægning ude foran, hvor hun bor. Sidste år begyndte
> fliserne at få hvide pletter.

Det er alger. Problemet har været behandlet utallige gange.

http://groups.google.dk/groups?q=alger+%2Bfliser&hl=da&lr=&group=dk.fritid.hus-og-have&scoring=d

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads

Dato : 18-04-05 17:35

On Mon, 18 Apr 2005 18:24:21 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Det er alger. Problemet har været behandlet utallige gange.

Alger er da grønne, ikke hvide.

Men OK, hvis det er alger, så er Rodalon eller
Borup's algefjerner løsningen.
Har selv lige renset terassen med Rodalon og
det virkede fantastisk.

mvh Mads

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 17:43

"Mads" skrev

> Alger er da grønne, ikke hvide.

Nemlig, og disse ER hvide....

> Men OK, hvis det er alger, så er Rodalon eller
> Borup's algefjerner løsningen.
> Har selv lige renset terassen med Rodalon og
> det virkede fantastisk.

Rodalon ER netop afprøvet og det virkede ikke. Ikke engang i ufortyndet
tilstand.

Jeg har overvejet at leje en højtryksrenset, men har hørt at fliserne ikke
har godt af det. Så derfor vil jeg selvfølgelig nødig ud i sådan noget.

Nette

Fra : Mads

Dato : 18-04-05 19:23

On Mon, 18 Apr 2005 18:42:32 +0200, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

>Jeg har overvejet at leje en højtryksrenset, men har hørt at fliserne ikke
>har godt af det. Så derfor vil jeg selvfølgelig nødig ud i sådan noget.

Det er korrekt. Jeg har selv ødelagt det meste af min
terasse med en højtryksrenser og derfor er jeg nu nødt
til at fjerne alger med Rodalon mindst en gang hvert år.

Højtryk smadrer det øverste betonlag og giver en perfekt
grobund for nye alger. :o\

mvh Mads

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 17:44

"Carsten Finn Rasmussen" skrev

> Det er alger. Problemet har været behandlet utallige gange.

http://groups.google.dk/groups?q=alger+%2Bfliser&hl=da&lr=&group=dk.fritid.h
us-og-have&scoring=d

Jeg ville ønske....
Hvis jeg tilføjer "hvid" til din googlesøgning, giver det ingen resultater.

Nette

Fra : Mads

Dato : 18-04-05 17:32

On Mon, 18 Apr 2005 18:09:23 +0200, "Nette"
> [...]

>Har I prøvet noget lignende og har I et godt råd?
>For husejere lægger vel ikke nye fliser hver 4. år pga. hvide pletter???

Hvis det er betonfliser kan det være udtræk af kalk fra cementen.
Prøv med noget flydende kalkfjerner på en enkelt flise og skyl
godt efter med vand bagefter, for det må ikke have lov til at
gå i dybden.

mvh Mads

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 17:45

"Mads" skrev

> [...]
> Prøv med noget flydende kalkfjerner på en enkelt flise og skyl
> godt efter med vand bagefter, for det må ikke have lov til at

Jeg ved ikke, om det er betonfliser,- men kalkfjerner skal have chancen
alligevel!!! Også selvom klorin ikke hjalp...

Jeg afprøver, så snart jeg kommer derud igen.

Nette

Fra : Jens G

Dato : 18-04-05 18:03

On Mon, 18 Apr 2005 18:09:23 +0200, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

[...]
>Vi har skrabet, brug div. rengøringsmidler inkl. klorin og rodalon.
>Har I prøvet noget lignende og har I et godt råd?

Har I prøvet at smide noget sand/grus på, og så feje godt frem og
tilbage? På den måde kan det måske slibes væk.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært