Væggelus angriber planter?
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-04-05 11:23

Jeg talte ned nogle bekendte i går. De påstod hårdnakket, at deres
planter sidste år blev voldsomt angrebet af væggelus. Det drejede sig om
agurker, æbler, ferskner, jordbær og måske et par stykker mere.
Væggelusene skulle gnave af de umodne frugter og dermed fuldstændig have
ødelagt deres høst.

Det har jeg aldrig hørt om før. Er der andre der har lignende
erfaringer, og kan komme med en forklaring?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-05 00:01

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
> om agurker, æbler, ferskner, jordbær og måske et par stykker mere.
> Væggelusene skulle gnave af de umodne frugter og dermed fuldstændig

Jeg har (heldigvis) ingen personlig erfaring med væggelus. Men efter hvad
jeg har fået fortalt af mine forældre og bedsteforældre - jeg er selv 55 år,
så det er beretning fra 'gamle dage' - så er væggelus noget blodsugende møg.
Derfor er det lidet sandsynligt, at det er væggelus, som har angrebet
planterne hos din bekendte.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-04-05 11:38

I news:42643d55$0$79454$14726298@news.sunsite.dk <Erik Ginnerskov>
<erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> [...]
- klip -
> Derfor er det lidet sandsynligt, at det er
> væggelus, som har angrebet planterne hos din bekendte.

Det har du så ret i. Det viser sig også at de mente bænkebidere, men det
bliver det ikke meget bedre af. Jeg har aldrig set bænkebidere angribe
friske planter og frugter.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-04-05 15:49

On Tue, 19 Apr 2005 12:38:06 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
klip

>Det har du så ret i. Det viser sig også at de mente bænkebidere, men det
>bliver det ikke meget bedre af. Jeg har aldrig set bænkebidere angribe
>friske planter og frugter.

Ork jo, de er glade for fersken og abrikos, dagen før jeg havde
tænkt mig at plukke
mvh Ebbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-04-05 16:19

I news:3g6a6113mghl7rg50kv8v70mob438v89nm@4ax.com <Ebbe Hansen>
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev:

> Ork jo, de er glade for fersken og abrikos, dagen før jeg havde
> tænkt mig at plukke
> mvh Ebbe

Ok, så har de måske nok ret. Har nogen et bud på, hvordan man så
beskytter sine velpassede afgrøder mod de glubske bæster?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-04-05 16:30

On Tue, 19 Apr 2005 17:19:28 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Ok, så har de måske nok ret. Har nogen et bud på, hvordan man så
>beskytter sine velpassede afgrøder mod de glubske bæster?

Stjæle konens nylonstrømper, og trække en over hver frugt,
men det er ikke så let som det lyder, med mindre der er god
afstand mellem frugterne.
Når der er nogle overmodne, minimerer det angrebet på de friske.
mvh Ebbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-04-05 16:41

I news:cj8a619rd7efcpgbeh2cgknqm4m42kfs7a@4ax.com <Ebbe Hansen>
> [...]

> afstand mellem frugterne.
> Når der er nogle overmodne, minimerer det angrebet på de friske.

Det bliver fa.... til arbejde med jordbærrene ;)

Jeg tænkte mere på bekæmpelse af bæsterne hvis de tager overhånd.

Da jeg er et tolerant menneske, vil gode råd til alternativt opholdssted
og en mere tiltrækkende 'madpakke' være mere velkommen :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-05 16:36

<cfr@c.invalid> wrote:

>Det har du så ret i. Det viser sig også at de mente bænkebidere, men det
>bliver det ikke meget bedre af. Jeg har aldrig set bænkebidere angribe
>friske planter og frugter.

Her hos mig kan de godt finde på at spise af fersknerne, men det er ikke
meget.

Noget andet jeg har lagt mærke til gennem tiden, er at hvad der for
nogle er 'fuldstændig ødelagt høsten' for mig nærmest ikke er at se,
medmindre jeg virkelig anstrenger mig.
Som du fortæller det lyder det jo som om der kun hænger afgnavede
æbleskrog tilbage på træerne Folk har forskellig måde at genfortælle
ting på og forskellig tærskel overfor skadedyr....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-04-05 16:49

I news:k69a61dt698mp3o2bd14fectsquofq65jc@4ax.com <Mads Lie Jensen>
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> Som du fortæller det lyder det jo som om der kun hænger afgnavede
> æbleskrog tilbage på træerne

Sådan lød det også :)

>Folk har forskellig måde at genfortælle ting på og forskellig tærskel
overfor skadedyr....

Jeg har boet sammen med den ene af dem i 28 år. Hun kommer fra landet,
og er bestemt ikke 'skadedyrshysterisk', så der er nok ikke tvivl om at
de har haft problemer.

Spørgsmålet er mere om bænkebiderne er synderen, eller de er blevet
angrebet af 'usynlige' snegle. :)

mødes med en gunstig lejlighed....