Bore hul i væg
Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-04-05 08:17

Hej,

Jeg skal bore et 60 mm hul i en trævæg som er vel cirka 25 cm tyk.

Umiddelbart må det være noget med en hulsav og en forlænger så den kan
nå hele vejen igennem - men jeg kom til at tænke på... Hvad gør man
når man har boret "en dybde" (læs: højden på hulsaven, 4-5 cm) hvordan
får man egentlig lettest træklodsen ud så man kan bore videre????

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 18-04-05 08:46

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> når man har boret "en dybde" (læs: højden på hulsaven, 4-5 cm) hvordan
> får man egentlig lettest træklodsen ud så man kan bore videre????

med et stemmejern.

--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-04-05 11:32

I news:5jn6611v3c6c0rtebg0oq61rq69al82p65@4ax.com <Lars Knudsen>
<larsxyz@landligtabc.dk> skrev:

> [...]
> når man har boret "en dybde" (læs: højden på hulsaven, 4-5 cm) hvordan
> får man egentlig lettest træklodsen ud så man kan bore videre????

Har ikke afprøvet det, men ville forsøge som følger:

Start med kopboret, til der er boret så dybt, at det kan centrere unden
centerhullet.

Bor helt igennem med et træbor der passer i størrelsen til en solid
jernstang (f.ek. håndtaget til topnøglesættet).

Fortsæt med kopboret. Nu tror jeg at du kan knække propperne af ved at
stikke jernstangen ind i hullet. Husk at knække på tværs af årene.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 18-04-05 14:51

Øhh en 25cm tyk trævæg, den er vel ikke masiv ?, eller er den lavet af
væltet træer.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-04-05 15:00

Hejsa,

On Mon, 18 Apr 2005 15:51:29 +0200, "www.mamegames.dk"
<leo@leo.lir.dk> wrote:

>Øhh en 25cm tyk trævæg, den er vel ikke masiv ?,

Jo. Eller måske to lag bjælker? Hvad ved jeg nu om bjælker...

>eller er den lavet af væltet træer.

Det tror jeg ikke. Det er et bjælkehus og hvis jeg lurer ind i de
ventilationshuller der er boret rundt om ser det temmelig massivt ud.

** Lars

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-04-05 17:01

On Mon, 18 Apr 2005 09:16:53 +0200, Lars Knudsen <larsxyz@landligtabc.dk>
wrote:

> [...]
> når man har boret "en dybde" (læs: højden på hulsaven, 4-5 cm) hvordan
> får man egentlig lettest træklodsen ud så man kan bore videre????

Hej
Når det er en massiv trævæg skal du helst have fat i et snejle bor. Men et
60mm sneglebor kræver dog sin boremaskine og det koster en bondegård. Men
det er helt klart det letteste. Du skal i en special forretning for at
købe det, og du skal ikke regne med at få det til under 1000.- kr.
En anden mulighed er at bore med et mindre sneglebor og stemme resten ud
med et stemmejern.
Jeg tror godt du kan lave det med et kopbor. Men du vil få et problem med
et få det ud når du kommer lidt ind. Du skal skære med kopboret så langt
det er muligt og derefter stemme "klodsen" ud med et stemmejern. Derefter
borer du kopboret i bund igen og stemmer næste stykke ud.
Den letteste måde at gøre det med kopbordet er at lave et styrerhul med et
langt 7mm bor hele vejen igennem vægen. Så kan du bore med kopborer fra
begge sider af vægen. Så er det kun 12.5cm du skal igennem. Grunden til
jeg vil bruge 7mm er fordi det normalt er 7mm bor som sidder i de prof
kopbor.
Valget at metode kræver dog også at vi ved hvilket værktøj du har i
forvejen og hvilket håndelag du har.

/Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-05 00:09

Thomas Hansen wrote:

> Når det er en massiv trævæg skal du helst have fat i et snejle bor.

Jeg ville nu foretrække et spadebor, når vi skal op i den diameter og den
dybde. Bor fra den ene side, indtil centerspidsen kan se fra den anden side
og afslut så derfra.

Med et spadebor står man heller ikke med det problem, at man skal have
fisket en prop ud (som hvis man bruger et kopbor).
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-04-05 06:15

On Tue, 19 Apr 2005 01:09:21 +0200, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>
> Med et spadebor står man heller ikke med det problem, at man skal have
> fisket en prop ud (som hvis man bruger et kopbor).

Det er ikke let at bore et så stort hul med et spadebor. Spånerne pakker
sammen i hullet. Og det er jo ret svært at vende huset om for at tømme
hullet for spåner

/Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-04-05 07:35

Hej,

On Tue, 19 Apr 2005 07:14:54 +0200, "Thomas Hansen"
<thomas.hansen@gorillalite.dk> wrote:

>Det er ikke let at bore et så stort hul med et spadebor. Spånerne pakker
>sammen i hullet. Og det er jo ret svært at vende huset om for at tømme
>hullet for spåner

Ahh... Hehe.. *LOL*

Fik lige de sygeste billeder af mig selv stå og ryste væggen for at få
spåner ud.. *GG*

** Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-05 16:28

> [...]

>Det er ikke let at bore et så stort hul med et spadebor. Spånerne pakker
>sammen i hullet. Og det er jo ret svært at vende huset om for at tømme

Hvis man har en kompressor så kan man vel blæse spånerne ud?
Har man ikke en kompressor, er det en god grund til at købe sig en

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-04-05 07:42

Hej,

On Mon, 18 Apr 2005 18:00:35 +0200, "Thomas Hansen"
> [...]

>det er helt klart det letteste. Du skal i en special forretning for at
>købe det, og du skal ikke regne med at få det til under 1000.- kr.

Argh.. Det er eddermame et dyrt hul

>Jeg tror godt du kan lave det med et kopbor. Men du vil få et problem med
>et få det ud når du kommer lidt ind.

Kopboret eller træet? Kopboret sidder jo fast i boremaskinen...

> [...]
>langt 7mm bor hele vejen igennem vægen. Så kan du bore med kopborer fra
>begge sider af vægen. Så er det kun 12.5cm du skal igennem.

Ja, det var noget i denne stil jeg havde tænkt mig at gøre. Jeg har en
anvisning på nettet "et eller andet sted" som jeg ikke lige kan huske,
men det var noget i den stil der blev anbefalet der.

>Valget at metode kræver dog også at vi ved hvilket værktøj du har i
>forvejen og hvilket håndelag du har.

Ah.. Jeg er jo ikke snedker.. Men helt galt skruet sammen er hænderne
nu nok heller ikke. Jeg har netop et kopbor i den ønskede størrelse,
og diverse stemmejern osv... Så hvis jeg kan nøjes med at købe et
tilstrækkelig langt bor at lave et hul at styre efter - ville det være
optimalt. Så det må være det jeg prøver her i weekenden

Tak for gode råd allesammen!

** Lars

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-04-05 21:16

On Tue, 19 Apr 2005 08:41:38 +0200, Lars Knudsen <larsxyz@landligtabc.dk>
wrote:

> Argh.. Det er eddermame et dyrt hul
Ja. Hvis du kun skal lave et hul. Men hvis man skal lave mange store
huller er et godt snejlebor uundværligt.
Men som sagt kræver det en kraftig boremaskine. Jeg borer tit med et stort
52mm bor i friskt træ i forbindels med min sløjd undervisning. Jeg bruger
en 18v dewalt i laveste gear.
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120101&pno=60457&pointer=10
Den må arbejde for føden men den kan godt klare det. Inden jeg fik fat i
den brændte jeg to almindelige lednings boremaskiner af.

> Kopboret eller træet? Kopboret sidder jo fast i boremaskinen...

Træet... Det første stykke er det let nok. Men når du kommer længere ind
vil det være svært at komme til med stemmejernet. Fordi du helst skal
komme til fra siden for at brække træet langs med fiberne. Men når du det
kun er et hul og du har tid nok så kan det godt lade sig gøre.

/Thomas